Pony laat zich niet meer poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Pony laat zich niet meer poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:40

Een paard maakt gebruik van de openingen die jij hem biedt.
Er is geen gelijk niveau, of jij bent de leider, of hij is de leider.
Als jij de leider niet kunt zijn, gaat hij het overnemen.
En dat kan tot hele gevaarlijke situaties leiden.

Op het moment dat jij alpha bent, en niet het paard, kun je aan jullie band gaan werken.

En in dit geval is het niet het paard iets leren, want hij doet het al.
En als paarden iets doen wat ongewenst is, mag - nee moet je ingrijpen. In een intensiteit die aankomt. Ook al dat dan ook een mep of trap is.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:40

En wat adviseer je dan dat ik moet doen? Als mijn ziel inhoud dat ik graag klappen uitdeel, en mijn paard spiegelt zich daar aan, dan lijkt hij mij dat hij wel eerder dit soort gedrag zou vertonen.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:44

Cassidy schreef:
Een paard maakt gebruik van de openingen die jij hem biedt.
Er is geen gelijk niveau, of jij bent de leider, of hij is de leider.
Als jij de leider niet kunt zijn, gaat hij het overnemen.
En dat kan tot hele gevaarlijke situaties leiden.

Op het moment dat jij alpha bent, en niet het paard, kun je aan jullie band gaan werken.

En in dit geval is het niet het paard iets leren, want hij doet het al.
En als paarden iets doen wat ongewenst is, mag - nee moet je ingrijpen. In een intensiteit die aankomt. Ook al dat dan ook een mep of trap is.

Precies, op mij komt het over alsof hij me gewoon staat uit te dagen. Niet alsof hij angstig is, of emotioneel gefrustreerd.
Ik ben tot nu toe altijd de leider geweest, maar nu er 2 kleinere meisjes bij zijn die zich makkelijk laten intimideren denk ik dat het paard zich steeds machtiger is gaan voelen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:47

Waar ergens zit je??

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:48

stoer schreef:
Waar ergens zit je??

Als in, waar de ponies staan?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:48

Wat dacht je van de verzorgsters de deur uitdoen?
Luisteren naar de singalen die het paard geeft en helemaal opnieuw beginnen...
Niet meteen gaan meppen wanneer het moeilijk wordt, want dan wordt het nog veel moeilijker zoals je hebt kunnen zien.

De basis op de grond terug bevestigen, vetrouwen terugwinnen en jou positie als leider innemen.

Vb.
- Loop naar de stal, doe het halster om en beloon, doe dit maar eens totdat het goed gaat.
- Neem een borstel mee naar stal en laat hem eraan snuffelen, wanneer die het toestaat haal het borsteltje over zijn lijf en beloon.
- Bouw dit uit etc.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:51

Yup :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:52

Zo fijn dat iedereen het topic NIET heeft doorgelezen voordat ze reageren :D

Paard is niet van haarzelf, verzorgsters kunnen helaas door ts niet de deur gewezen worden.
Alles wat ts doet, wordt de keer daarop door de verzorgsters teniet gedaan...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:53

doei schreef:
Wat dacht je van de verzorgsters de deur uitdoen?
Luisteren naar de singalen die het paard geeft en helemaal opnieuw beginnen...
Niet meteen gaan meppen wanneer het moeilijk wordt, want dan wordt het nog veel moeilijker zoals je hebt kunnen zien.

De basis op de grond terug bevestigen, vetrouwen terugwinnen en jou positie als leider innemen.

Vb.
- Loop naar de stal, doe het halster om en beloon, doe dit maar eens totdat het goed gaat.
- Neem een borstel mee naar stal en laat hem eraan snuffelen, wanneer die het toestaat haal het borsteltje over zijn lijf en beloon.
- Bouw dit uit etc.

Dat gaat dus al niet. De verzorgsters zullen helaas blijven. Ik kan er ook niets aan doen, ik ben zelf ook maar een verzorgster.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is, na het rijden wanneer hij rustig is, hem steeds rustig met mijn hand aaien. Zo ben ik dan steeds vanaf zijn nek naar zijn achterbenen gegaan. Steeds wanneer hij alles braaf toeliet heb ik hem beloont met iets lekkers.

Tot nu toe heb ik nog geen resultaat gezien, maar daarvoor is het denk ik nog te kort dag.
Denk niet dat ik een mepgraag persoon ben, maar wanneer een paard bewust mij pijn probeerd te doen vind ik wel dat deze een tik verdient.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:53

stoer schreef:
Yup :)

Mierlo, gewoon bij een boer in de stal. Dus geen manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:57

Als ik het goed lees is er dus niemand bij met ervaring in paarden/ponies als de verzorgstertjes gaan? Niet de eigenaar, niet jij en ook de ouders niet?

Sorry hoor, maar welke aap laat nou kinderen van 11 ZONDER TOEZICHT bij een paard of pony? Zelfs al is dat maar een shet of kleine welsh? beestje weegt nog steeds makkelijk 200kg, daar zijn die echt niks tegen hoor.

ik denk dat de poown in kwestie gewoon heeft ondervonden dat hij bij de verzorgsters heeft gevonden hoe hij het kan afdwingen om voer te krijgen. Ik durf er mijn kop op te verwedden dat hij wat idioot deed of ging testen, en kids van die leeftijd hebben vaak zat snoepjes/appels/worteltjes bij. Vaak denken die ook niet echt na zoals het hoort, en geven ze gewoon iets lekkers omdat ie dan plots braaf gaat wezen. De verzorgsters denken "aha, zo blijft ie braaf" en de poown denkt "aha, zo krijg ik lekkers".
Uiteindelijk is het dus ponybeest die de verzorgsters drilt, alleen zien zij dat anders.

VD is ook heel geliefd bij kinderen, kan altijd dat ze met commando "hup" hem hebben "geleerd" om te steigeren. Als jij dan "uh" zegt, klikt dat voor het beestje zowat net hetzeldfe. Dat stiegeren en vooral maaien zeer gevaarlijk is, snappen die kids niet, in hun ogen is het gewoon spectaculair en cool.

Dus als het kan, toch maar een keertje polshoogte gaan nemen bij de ouders in dit geval. Het is heel erg goed mogelijk dat ze het wel goed bedoelen maar gewoon echt niet beseffen wat de geolgen kunnen zijn als het zo doorgaat. Kinderen overschatten zichzelf heel erg vaak, denken "joh, laat me nou maar lukt heus wel" en dat ze het onder controle hebben.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:02

Cassidy schreef:
Zo fijn dat iedereen het topic NIET heeft doorgelezen voordat ze reageren :D

Paard is niet van haarzelf, verzorgsters kunnen helaas door ts niet de deur gewezen worden.
Alles wat ts doet, wordt de keer daarop door de verzorgsters teniet gedaan...

Dus dan maar meppen?!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:04

Je laatste stukje klinkt goed Spy!

Dan is het misschien een idee om de verzorgsters een aantal keren te begeleiden, totdat zij het zelf kunnen.
Duidelijke afspraken maken qua opvoeding, zodat iedereen op 1 lijn ligt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:06

Ik heb andere manieren om dit op te lossen. Het ongewenste moeilijk, en het gewenste makkelijk maken. Via grondwerk. Maar ik zou daar zelf nieteens aan beginnen als ik zou weten dat dat wat ik er in een sessie inbreng, er de dag daarop uit is omdat er weer verkeerd mee wordt omgegaan.
Ik zou mijn handen er vanaf trekken, ook na 4 jaar verzorgen. Helemaal als er geen zicht is op verandering, de verzorgers mogen blijven, er geen toezicht is en het mij potentieel mijn leven kan kosten.

En op het moment dat het mij potentieel mijn leven kan kosten, en ik er naast sta, ga ik heel hard ingrijpen.
Nee, dat is dan geen "mep"...dan geef ik hem het gevoel dat ik hem levend vil.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:09

Varekaj schreef:
Als ik het goed lees is er dus niemand bij met ervaring in paarden/ponies als de verzorgstertjes gaan? Niet de eigenaar, niet jij en ook de ouders niet?

Sorry hoor, maar welke aap laat nou kinderen van 11 ZONDER TOEZICHT bij een paard of pony? Zelfs al is dat maar een shet of kleine welsh? beestje weegt nog steeds makkelijk 200kg, daar zijn die echt niks tegen hoor.

ik denk dat de poown in kwestie gewoon heeft ondervonden dat hij bij de verzorgsters heeft gevonden hoe hij het kan afdwingen om voer te krijgen. Ik durf er mijn kop op te verwedden dat hij wat idioot deed of ging testen, en kids van die leeftijd hebben vaak zat snoepjes/appels/worteltjes bij. Vaak denken die ook niet echt na zoals het hoort, en geven ze gewoon iets lekkers omdat ie dan plots braaf gaat wezen. De verzorgsters denken "aha, zo blijft ie braaf" en de poown denkt "aha, zo krijg ik lekkers".
Uiteindelijk is het dus ponybeest die de verzorgsters drilt, alleen zien zij dat anders.

VD is ook heel geliefd bij kinderen, kan altijd dat ze met commando "hup" hem hebben "geleerd" om te steigeren. Als jij dan "uh" zegt, klikt dat voor het beestje zowat net hetzeldfe. Dat stiegeren en vooral maaien zeer gevaarlijk is, snappen die kids niet, in hun ogen is het gewoon spectaculair en cool.

Dus als het kan, toch maar een keertje polshoogte gaan nemen bij de ouders in dit geval. Het is heel erg goed mogelijk dat ze het wel goed bedoelen maar gewoon echt niet beseffen wat de geolgen kunnen zijn als het zo doorgaat. Kinderen overschatten zichzelf heel erg vaak, denken "joh, laat me nou maar lukt heus wel" en dat ze het onder controle hebben.

Tja... Ik heb de ouders + de kinderen al LANG van tevoren gewaarschuwt dat het absoluut geen makke manege paardjes zijn.
En de eigenaar kan het niet zoveel schelen zolang de stallen maar schoon zijn.

Wanneer ik erbij ben gaat het meestal wel goed omdat ik redelijk groot en sterk ben, ik kan het beestje dus normaliter met gemak hanteren. Voor de meisjes geld dit niet omdat ze een stuk kleiner zijn, en natuulijk ook schijt als wat hebben.

Precies, ik denk dus ook dat er zoiets aan de hand is.
De pony in kwestie is absoluut een slim beest. Hij is altijd al redelijk dominant geweest, maar dat heeft nooit voor problemen gezorgd omdat ik er altijd wel mee om heb kunnen gaan.
Ik denk dat het dus vooral om het voeren gaat, wat de kinderen dus inderdaad gebruikten om hem rustiger te krijgen, en het feit dat ze niet doorzetten. Wanneer ze het paardje niet meer de baas kunnen zetten ze hem natuurlijk terug op stal. Lekker makkelijk denkt het paardje dan.
Dat hij ze uitgetest heeft is eigenlijk wel zeker, zo is hij gewoon.

Of ze hem het steigeren geleerd hebben weet ik niet, wat ik wel weet is dat ze graag bij hun foto's met de beestjes zetten " hij wil gaan steigeren" of " mijn wilde hengst" dus cool vinden ze het zeker omdat ze dan zelf behoorlijke baasjes lijken. Lijken, ja.

Wat je daar zegt klinkt erg bekend. De kinderen denken dat ze het zelf beter weten dan mij. Wanneer ik ze waarschuw voor iets wat de ponies eventueel kunnen doen zeggen ze "nou dat heeft ie bij ons nog noooooit gedaan!" dan herrinner ik ze eraan dat het 'nog' nooit is.
Maar serieus nemen? ho maar. Ze weten het zogenaamd zelf beter.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:10

Het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk maken is ook zeker een goede tip!
Gewoon geen kans geven om iets verkeerds te doen!

Dat gevoel dat je ze levend vilt kan ook zonder te meppen, of bedoelde je dat ook?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:11

De manier waarop jij de kinderen beschrijft laat me vermoeden dat een begeleiding van de kinderen ook niets gaat uithalen. Ze doen toch waar ze zelf zin in hebben en toezicht is er niet.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:12

Spy schreef:
Nee, maar er is afgesproken dat ze op eigen verantwoordelijkheid komen. Als er iets met de kinderen gebeurd, heeft de eigenaar er niets mee te maken. Ik zal het ook zeker met de ouders bespreken. Ookal weet ik dat de kinderen dan boos op me zullen worden. Maarja, ik moet ook aan mezelf denken en mijn veiligheid.

De eigenaar kan dat nou wel afgesproken hebben, maar hij blijft juridisch toch echt verantwoordelijk, oftewel bovenstaande afspraak is onrechtmatig. Ik zou toch maar eens een hartig woordje met hem gaan spreken en natuurlijk ook met de ouders van die kinderen. Nog beter zou het zijn als de eigenaar dat doet: de ouders duidelijk maken dat de kinderen niet meer welkom zijn en een andere verzorgster zoeken voor de dagen dat jij niet kan en waarmee jij dan goede afspraken kunt maken over het consequent behandelen van de pony. Doet hij dat niet, dan zou ik stoppen met deze pony en een ander verzorgpaard zoeken. Je gaat je leven toch niet wagen, omdat in feite de eigenaar te laks is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:13

doei schreef:
Het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk maken is ook zeker een goede tip!
Gewoon geen kans geven om iets verkeerds te doen!

Dat gevoel dat je ze levend vilt kan ook zonder te meppen, of bedoelde je dat ook?

Op het moment dat ik navels kan bestuderen omdat het paard steigerend op me afkomt, ga ik heel hard inkomen. En dan is hij al aan het stadium van mijn eerste zin voorbij. En in mijn ogen kan dat heel hard inkomen niet zonder fysiek in te komen en in een intensiteit die aankomt. Dus het stadium van een "mep" is hij voorbij....de rest mag je zelf invullen.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:17

doei schreef:
Je laatste stukje klinkt goed Spy!

Dan is het misschien een idee om de verzorgsters een aantal keren te begeleiden, totdat zij het zelf kunnen.
Duidelijke afspraken maken qua opvoeding, zodat iedereen op 1 lijn ligt.

Dit heb ik al een paar keer geprobeerd, maar die kindertjes zijn zo eigenwijs als wat.
Er moeten gewoon regels komen, en desnoods moeten ze het beestje gewoon met rust laten. Ik denk dat de pony gewoon te moeilijk is voor kinderen van die leeftijd. Maar hoe krijg ik dat in die dikke schedeltjes gestampt als ze gewoon per se alles met het paardje willen doen zodat ze op kunnen scheppen tegen hun vriendinnetjes? Ik vind het vreselijk om paardje wat ik zoveel geleerd heb de afgelopen 4 jaar zo ver bergafwaards te zien gaan terwijl ik er verder niks tegen kan doen.

Ik probeer het allemaal zo geduldig mogelijk aan te pakken, ik wil het paardje niet frustreren met constante correcties.
En natuurlijk, wil ik het beestje ook niet te veel vertroetelen met het gedrag wat hij vertoont. Ik wil het vertrouwen graag behouden, maar daar moet ik wel de kans voor krijgen.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:22

ElanII schreef:
Spy schreef:
Nee, maar er is afgesproken dat ze op eigen verantwoordelijkheid komen. Als er iets met de kinderen gebeurd, heeft de eigenaar er niets mee te maken. Ik zal het ook zeker met de ouders bespreken. Ookal weet ik dat de kinderen dan boos op me zullen worden. Maarja, ik moet ook aan mezelf denken en mijn veiligheid.

De eigenaar kan dat nou wel afgesproken hebben, maar hij blijft juridisch toch echt verantwoordelijk, oftewel bovenstaande afspraak is onrechtmatig. Ik zou toch maar eens een hartig woordje met hem gaan spreken en natuurlijk ook met de ouders van die kinderen. Nog beter zou het zijn als de eigenaar dat doet: de ouders duidelijk maken dat de kinderen niet meer welkom zijn en een andere verzorgster zoeken voor de dagen dat jij niet kan en waarmee jij dan goede afspraken kunt maken over het consequent behandelen van de pony. Doet hij dat niet, dan zou ik stoppen met deze pony en een ander verzorgpaard zoeken. Je gaat je leven toch niet wagen, omdat in feite de eigenaar te laks is...

Ik heb ook een ander verzorgpaard. Een hartstikke braaf beestje, doet niets verkeerd.
En ik wil mijn leven niet wagen, maar om de paardjes waar ik aan gehecht ben op te geven zonder er eerst alles aan te doen wat ik kan... Nee dat zou ik niet kunnen.

De eigenaar is wat dat betreft ook laks, maar ik denk niet dat zoiets zal helpen. Het probleem met de ouders bespreken zal ik zeker doen, en dan laat ik het aan hen over om te beslissen voor de kinderen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:25

Probeer het anders op de ouders te gooien...
In de trend van de pony is heel erg gevaarlijk en kan een gevaar voor de kinderen zijn.

Zoek een meer ervaren iemand en leg die voor bij de eigenaar.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:36

doei schreef:
Probeer het anders op de ouders te gooien...
In de trend van de pony is heel erg gevaarlijk en kan een gevaar voor de kinderen zijn.

Zoek een meer ervaren iemand en leg die voor bij de eigenaar.

Tja, ik kom er al een aantal jaar, ik ben eigenlijk gewend dat ik als enige voor het Welshje zorg. Ik begon er met een vriendin van me, ik op de Welsh, zij op de New Forest. Die hield het echter niet lang vol. Ging altijd zonder mij, en reed bijna nooit.
Daarna ben ik heel lang alleen geweest. Zorgen voor 2 ponies was zwaar, vooral omdat ik sinds mijn 13e gezondheidsproblemen heb.
Toen is er nog iemand anders bij gekomen, reed prima op de New Forest. Maar die moest ook stoppen omdat ze een eigen paard had en dus geen tijd meer voor verzorgponies. Toen ben ik dus wéér heel lang alleen geweest. Ik heb niet veel vriendinnnen die paardrijden, dus iemand vinden die ik vertrouw en waar ik goed mee overweg kan is nooit makkelijk geweest.
Na 2 jaar kreeg ik er nog een verzorgpaard bij, + had ik het erg druk met het helpen van een bejaarde boer waar ik ook altijd een klein verzorgponietje heb gehad. Oftewel, ik had het zo druk, en met mijn gezondheid ging het ook niet perfect. Wat er toen gebeurde is dat ik nog maar af en toe kwam, bijna niet zelfs voor een lange periode.

De eigenaar had daar genoeg van omdat de stallen niet vaak genoeg werden uitgedaan. Toen heeft hij een advertentie geplaatst, en daar hebben de nieuwe verzorgstertjes op gereageerd.

Toen ik dus weer tijd begon te krijgen voor die 2 ponies, waren hun er ook ineens. Vandaar dat ik niet de kans heb gekregen om goede afspraken te maken. Anders had ik het gewoon zo gedaan dat ook hun alleen voor de New Forest zouden zorgen. Maargoed ik weet gewoon dat ik nu nog steeds bijna geen tijd heb vanwege mijn studie. En nieuwe geschikte verzorgers vind je niet zo simpel.

En om nu weer alleen voor de 2 ponies te gaan zorgen zoek ik ook niet.

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:00

Een boekje aan de verorgers geven.
Daarin moeten ze opschrijven wat er is gebeurd.

Of laat ze een dagje filmen. wat ze die dag hebben gedaan.

Dan kan je uitleggen wat ze verkeerd doen.

x

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:08

heeft hij geen pijn?