Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Een paard maakt gebruik van de openingen die jij hem biedt.
Er is geen gelijk niveau, of jij bent de leider, of hij is de leider.
Als jij de leider niet kunt zijn, gaat hij het overnemen.
En dat kan tot hele gevaarlijke situaties leiden.
Op het moment dat jij alpha bent, en niet het paard, kun je aan jullie band gaan werken.
En in dit geval is het niet het paard iets leren, want hij doet het al.
En als paarden iets doen wat ongewenst is, mag - nee moet je ingrijpen. In een intensiteit die aankomt. Ook al dat dan ook een mep of trap is.

doei schreef:Wat dacht je van de verzorgsters de deur uitdoen?
Luisteren naar de singalen die het paard geeft en helemaal opnieuw beginnen...
Niet meteen gaan meppen wanneer het moeilijk wordt, want dan wordt het nog veel moeilijker zoals je hebt kunnen zien.
De basis op de grond terug bevestigen, vetrouwen terugwinnen en jou positie als leider innemen.
Vb.
- Loop naar de stal, doe het halster om en beloon, doe dit maar eens totdat het goed gaat.
- Neem een borstel mee naar stal en laat hem eraan snuffelen, wanneer die het toestaat haal het borsteltje over zijn lijf en beloon.
- Bouw dit uit etc.

Varekaj schreef:Als ik het goed lees is er dus niemand bij met ervaring in paarden/ponies als de verzorgstertjes gaan? Niet de eigenaar, niet jij en ook de ouders niet?
Sorry hoor, maar welke aap laat nou kinderen van 11 ZONDER TOEZICHT bij een paard of pony? Zelfs al is dat maar een shet of kleine welsh? beestje weegt nog steeds makkelijk 200kg, daar zijn die echt niks tegen hoor.
ik denk dat de poown in kwestie gewoon heeft ondervonden dat hij bij de verzorgsters heeft gevonden hoe hij het kan afdwingen om voer te krijgen. Ik durf er mijn kop op te verwedden dat hij wat idioot deed of ging testen, en kids van die leeftijd hebben vaak zat snoepjes/appels/worteltjes bij. Vaak denken die ook niet echt na zoals het hoort, en geven ze gewoon iets lekkers omdat ie dan plots braaf gaat wezen. De verzorgsters denken "aha, zo blijft ie braaf" en de poown denkt "aha, zo krijg ik lekkers".
Uiteindelijk is het dus ponybeest die de verzorgsters drilt, alleen zien zij dat anders.
VD is ook heel geliefd bij kinderen, kan altijd dat ze met commando "hup" hem hebben "geleerd" om te steigeren. Als jij dan "uh" zegt, klikt dat voor het beestje zowat net hetzeldfe. Dat stiegeren en vooral maaien zeer gevaarlijk is, snappen die kids niet, in hun ogen is het gewoon spectaculair en cool.
Dus als het kan, toch maar een keertje polshoogte gaan nemen bij de ouders in dit geval. Het is heel erg goed mogelijk dat ze het wel goed bedoelen maar gewoon echt niet beseffen wat de geolgen kunnen zijn als het zo doorgaat. Kinderen overschatten zichzelf heel erg vaak, denken "joh, laat me nou maar lukt heus wel" en dat ze het onder controle hebben.
Spy schreef:Nee, maar er is afgesproken dat ze op eigen verantwoordelijkheid komen. Als er iets met de kinderen gebeurd, heeft de eigenaar er niets mee te maken. Ik zal het ook zeker met de ouders bespreken. Ookal weet ik dat de kinderen dan boos op me zullen worden. Maarja, ik moet ook aan mezelf denken en mijn veiligheid.

doei schreef:Het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk maken is ook zeker een goede tip!
Gewoon geen kans geven om iets verkeerds te doen!
Dat gevoel dat je ze levend vilt kan ook zonder te meppen, of bedoelde je dat ook?
doei schreef:Je laatste stukje klinkt goed Spy!
Dan is het misschien een idee om de verzorgsters een aantal keren te begeleiden, totdat zij het zelf kunnen.
Duidelijke afspraken maken qua opvoeding, zodat iedereen op 1 lijn ligt.
ElanII schreef:Spy schreef:Nee, maar er is afgesproken dat ze op eigen verantwoordelijkheid komen. Als er iets met de kinderen gebeurd, heeft de eigenaar er niets mee te maken. Ik zal het ook zeker met de ouders bespreken. Ookal weet ik dat de kinderen dan boos op me zullen worden. Maarja, ik moet ook aan mezelf denken en mijn veiligheid.
De eigenaar kan dat nou wel afgesproken hebben, maar hij blijft juridisch toch echt verantwoordelijk, oftewel bovenstaande afspraak is onrechtmatig. Ik zou toch maar eens een hartig woordje met hem gaan spreken en natuurlijk ook met de ouders van die kinderen. Nog beter zou het zijn als de eigenaar dat doet: de ouders duidelijk maken dat de kinderen niet meer welkom zijn en een andere verzorgster zoeken voor de dagen dat jij niet kan en waarmee jij dan goede afspraken kunt maken over het consequent behandelen van de pony. Doet hij dat niet, dan zou ik stoppen met deze pony en een ander verzorgpaard zoeken. Je gaat je leven toch niet wagen, omdat in feite de eigenaar te laks is...
doei schreef:Probeer het anders op de ouders te gooien...
In de trend van de pony is heel erg gevaarlijk en kan een gevaar voor de kinderen zijn.
Zoek een meer ervaren iemand en leg die voor bij de eigenaar.