Paard inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:40

Jammer dat je niet weet, waarom het op deze manier gebeurt. Ik ken overigens mensen die het ook bij redden, met moeilijke paarden, op een vriendelijkere manier. Maar dan duurt het langer dan 13 minuten.
Dit is een paard beleren uit angst voor de mens.
Ik vraag me af, of zij er wat aan heeft. Voor hem zadelmak, hoeft het niet voor haar te zijn.

ilsexxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:45

aerdenhout1 schreef:
wat is er dan vooraf gegaan? alles staat in dit filmpje, ja hij klapt een keer achterover, nee geen fijn beeld, had ook wat ergs kunnen gebeuren, maar dat achteroverklappen kan ook zo gebeuren in de wei (ja ik spreek uit ervaring) zonder zadel oid.
daarnaast heeft het paard geen bit in en zit ie dus absoluut niet in de mond.
[/quote]

Het paard heeft dan misschien wel geen bit in zijn/haar mond, maar de man zit wel steeds met een zweep op zijn/haar kont te slaan, en hij heeft ook nog eens sporen om. Ik vind dit echt mishandeling, ik zelf zou het absoluut niet op deze manier doen. Vind het gewoon erg om naar te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:45

Ik vraag me af waarom dit paard bij Gert staat, en wat er voor die tijd is voorgevallen. Gezien de reacties van het paard zit er weinig basis in via grondwerk, en gezien de bokreacties ook onder zadel is dit misschien niet de eerste keer dat er iemand opzit. Dan valt dit niet onder zadelmak maken, dan valt dit onder "corrigeren". En dan weer: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Ik zie hier geen paard dat compleet in paniek is. Ik zie hier een paard dat niet wil.

Ik kan zelf heel weinig met de kreet "voor hem zadelmak, hoeft voor haar niet te zijn". Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak, knoppen erop en doorrijden. Zadelmak is: zadel op, ruiter in het zadel. Niet meer, niet minder. Geen stuur, geen rem, geen gaspedaal. Geen hogere dresuurkunstjes. Ruiter in het zadel, c'est tout....

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:49

Cassidy schreef:
Ik vraag me af waarom dit paard bij Gert staat, en wat er voor die tijd is voorgevallen. Gezien de reacties van het paard zit er weinig basis in via grondwerk, en gezien de bokreacties ook onder zadel is dit misschien niet de eerste keer dat er iemand opzit. Dan valt dit niet onder zadelmak maken, dan valt dit onder "corrigeren". En dan weer: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Ik zie hier geen paard dat compleet in paniek is. Ik zie hier een paard dat niet wil.

Ik kan zelf heel weinig met de kreet "voor hem zadelmak, hoeft voor haar niet te zijn". Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak, knoppen erop en doorrijden. Zadelmak is: zadel op, ruiter in het zadel. Niet meer, niet minder. Geen stuur, geen rem, geen gaspedaal. Geen hogere dresuurkunstjes. Ruiter in het zadel, c'est tout....

bedankt voor het verwoorden wat ik bedoelde !
ik ben niet zo goed, in 'het optypen'.
ik kan het beter face to face vertelen/verwoorden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:50

Taartjeh schreef:
Zo.. hoe dat paard achterover klapt.. :\
Het ziet er niet erg professioneel en gecontroleerd uit :n

O allerliefste pennykindertjes, we zeggen het nog één keer:

Een paard wordt niet zadelmak geboren!

Daar kun je lang of kort over trainen maar feit blijft dat veel paarden bokken als ze voor het eerst losgelaten worden met een zadel.
En ja, dan kunnen ze weleens achterover gaan, dit was voor hun ook niet te voorzien.
En 3x raden waarom ze hem vervolgens zo 'opjagen', snappen jullie dan echt niet dat dit is voor het bestwil van het paard? Juist om dat opnieuw achterover klappen te voorkomen?

En het valt zeker niemand op dat wanneer hij erop stapt continu tegen het paard praat, bijna continu het paard gerust stelt door te aaien, dat hij met alleen een halster rijd en ondanks dat de teugels nog bijna continu doorhangen?

Ik zou het zelf ook niet zo doen maar denk ook zeker niet dat dit een foute manier is, het geeft wel veel duidelijkheid voor het paard en is zeker niet onvriendelijk. Zeker voor een paard met een geschiedenis lijkt me dit juist wel een goede manier.

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:51

Nou dit kan er bij mij toch niet in!
Eerst zo rond crossen met een longe tussen zijn benen omdat ze hem moeten hebben loslaten,
Dan met sporen op het paard gaan zonder cap,
En ik denk dat ze hem ook meer hard met de zweep voordrijven dan met de benen.
En daarna ook nog meteen op straat gaan draven waar auto's rijden?
Nee is echt niet een voorbeeld vind ik persoonlijk... :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:52

Voor iedereen die hier van walgt, nog even een ander topic.

Buck Brannaman (NH-er) heeft gezegd: When training horses, nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works.

En Gordon McKinlay (Australische paardentrainer): Do whatever is necessary to get the job done. Be as gentle as possible but as firm as necessary.

En wat als dit filmpje wat in de openingspost staat het "as firm as necessary" is?

[NH] Nothing is written in stone....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-11 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:54

anneliesdj schreef:
Taartjeh schreef:
Zo.. hoe dat paard achterover klapt.. :\
Het ziet er niet erg professioneel en gecontroleerd uit :n

O allerliefste pennykindertjes, we zeggen het nog één keer:

Een paard wordt niet zadelmak geboren!

Daar kun je lang of kort over trainen maar feit blijft dat veel paarden bokken als ze voor het eerst losgelaten worden met een zadel.
En ja, dan kunnen ze weleens achterover gaan, dit was voor hun ook niet te voorzien.
En 3x raden waarom ze hem vervolgens zo 'opjagen', snappen jullie dan echt niet dat dit is voor het bestwil van het paard? Juist om dat opnieuw achterover klappen te voorkomen?

En het valt zeker niemand op dat wanneer hij erop stapt continu tegen het paard praat, bijna continu het paard gerust stelt door te aaien, dat hij met alleen een halster rijd en ondanks dat de teugels nog bijna continu doorhangen?

Ik zou het zelf ook niet zo doen maar denk ook zeker niet dat dit een foute manier is, het geeft wel veel duidelijkheid voor het paard en is zeker niet onvriendelijk. Zeker voor een paard met een geschiedenis lijkt me dit juist wel een goede manier.

_/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:55

fjordwendy schreef:
Nou dit kan er bij mij toch niet in!
Eerst zo rond crossen met een longe tussen zijn benen omdat ze hem moeten hebben loslaten,
Dan met sporen op het paard gaan zonder cap,
En ik denk dat ze hem ook meer hard met de zweep voordrijven dan met de benen.
En daarna ook nog meteen op straat gaan draven waar auto's rijden?
Nee is echt niet een voorbeeld vind ik persoonlijk... :n

Het kan echt in 13 minuten, en het eerst ritje buiten kan echt dezelfde dag. Heb je geen maanden voor nodig.

Hieronder een derde rit op een paardje (dag 3) , dat wel de goede basis via grondwerk mee heeft gekregen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

En cap is eigen keus.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:56

ilsexxx schreef:
aerdenhout1 schreef:
wat is er dan vooraf gegaan? alles staat in dit filmpje, ja hij klapt een keer achterover, nee geen fijn beeld, had ook wat ergs kunnen gebeuren, maar dat achteroverklappen kan ook zo gebeuren in de wei (ja ik spreek uit ervaring) zonder zadel oid.
daarnaast heeft het paard geen bit in en zit ie dus absoluut niet in de mond.

Het paard heeft dan misschien wel geen bit in zijn/haar mond, maar de man zit wel steeds met een zweep op zijn/haar kont te slaan, en hij heeft ook nog eens sporen om. Ik vind dit echt mishandeling, ik zelf zou het absoluut niet op deze manier doen. Vind het gewoon erg om naar te zien.[/quote]

Je haalt nu 2 antwoorden door elkaar! Dit heb ik dus niet geschreven!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:58

Een vraagje voor iedereen die problemen heeft met wat hij op dat filmpje ziet.
Stel je nu eens voor dat Gert het laatste adres is voor een paard dat anders op de nominatie staat voor de slager, omdat niemand er anders op kan of durft.
Zouden jullie dan anders naar dat filmpje kijken?
Tot hoever mag iemand gaan om het leven van een paard te redden? Of zeggen jullie meteen: de salami in?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:58

Mijn bloed begin echt steeds harder te koken.

Dus als het nodig is mag je een paard kapot slaan, om hem maar zadelmak te krijgen?
En daarom mag je ook levensgevaarlijke situaties voor zowel ruiter als paard creeeren?

Serieus als hij zó op mijn pony zou gaan zitten, zou hij er binnen 2 tellen naast liggen.
Je hoeft bij de mijne nieteens aan te komen met een zweep en erop willen stappen, want dan krijg je me toch ene paar rondes rodeo en slidings...

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:59

Cassidy schreef:
Stel je nu eens voor dat Gert het laatste adres is voor een paard dat anders op de nominatie staat voor de slager, omdat niemand er anders op kan of durft.

Nee?

De manier blijft fout.

Dan zou ik nog liever mn paard als grasmaaier gebruiken dan zo te laten beleren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:00

Er zouden heel veel grasmaaiers rondlopen als je niet een keertje wat harder mag ingrijpen.
Helemaal met de beperkte kennis van zaken in paardrijdend Nederland en iedereen die het inrijden onderschat.
Ik zou als paardeneigenaar heel blij zijn met iemand zoals Gert als ik een wat lastiger paard zou hebben.
Paarden zijn niet van porselein!
Een keer doorgrijpen in een intensiteit die aankomt, heb ik liever dan de slager.
Grasmaaier omdat hij niet er rijden valt omdat paardlief niet wil zou bij mij niet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-11 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:00

goh begint lekker, na 5 seconde staat de longeur al met zn arm tussen hem en het paard om hem op afstand te houden :')

Woow wat een actie man!

staat een man met een zweep de zwaaien hoo hoo :P

Wat waarom slaan ze hem zo vaak :S
ik had het terecht gevonden als die vulnismanpak drager een trap had gekregen!

Jeetje hoe die 'longeur; er ook bij staat. vraag me af of ze hem wel ooit gelongeerd hebben voor dat ze dat zadel er op gooide

WHAT gaat ie gewoon de weg op! Wat een stelletje debielen zeg!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:02

love_shyboy schreef:
Nee?

De manier blijft fout.

Dan zou ik nog liever mn paard als grasmaaier gebruiken dan zo te laten beleren...

Lees mijn bericht hierboven ;)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:03

NOEM mij geen penny kind! Ik zie wel degelijk de realiteit in en heb ook ervaring met het doorrijden van jonge paarden, ja op deze leeftijd al. Ik vind dit gewoon niet de juiste manier!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:04

En ik ga helemaal met je mee anneliesdj. Zo denk ik er ook over. En je weet niet wat er voor die tijd is voorgevallen.

Eva_D

Hoe hij vooral het eerste stukje buiten rijd, is echt niet normaal, hij trapt zowat de sporen in het paard.
Om over de zweep nog niet te beginnen.. Lijkt mij geen goede manier een paard op een rustige manier aan hulpen te laten wennen. Respect voor t paard ! Ik had m op die stenen daar buiten gegooit.
Laatst bijgewerkt door Eva_D op 25-02-11 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

KLfan schreef:
NOEM mij geen penny kind! Ik zie wel degelijk de realiteit in en heb ook ervaring met het doorrijden van jonge paarden, ja op deze leeftijd al. Ik vind dit gewoon niet de juiste manier!

Juiste manier van wat? Inrijden/doorrijden of corrigeren?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:06

Het gaat niet om de snelheid of het buitenrijden, dat vind ik ook geen probleem. Als het paard het oppakt, kan je verder gaan.

Het probleem hier is dat het paard helemaal niets oppakt, niets leert in deze sessie. Er is nergens een moment van begrip en ontspanning bij het paard.

Als ik het onderschrift mag geloven is dit de eerste keer dat het paard een zadel opkrijgt, dus het gaat hier niet om corrigeren.

@Cassidy: je kan alles wel goedpraten onder het mom van "as firm as neccesary", maar dan heb je die term toch niet helemaal begrepen. De mannen die jij noemt, zijn ook grote voorstanders van een juiste voorbereiding op de grond. Daar is hier niets van te zien.

arizonagreen

anneliesdj schreef:
love_shyboy schreef:
Nee?

De manier blijft fout.

Lees mijn bericht hierboven ;)

Word k niet veel wijzer uit.

het probleem is dat mensen niet nadenken voor ze iets doen.

De meeste paarden willen wel werken, maar snappen het niet, en als je dan door gaat drammen, ja dan krijg je van die onhandelbare paarden.

Een paard kan lichamelijk volwassen en er klaar voor zijn, maar geestelijk hoeft dat niet?

Mijn pony dachten we ook dattie nooit bereden kon worden, hij werd gek zodra iemand hoger als hem stond, en al helemaal als er iemand op ging zitten.
En nu zijn we dan misschien 2 jaar verder, en alles met rust gedaan, hij is nu wel bijna helemaal onder het zadel!

Cassidy

Eva_D schreef:
Hoe hij vooral het eerste stukje buiten rijd, is echt niet normaal, hij trapt zowat de sporen in het paard.
Om over de zweep nog niet te beginnen.. Lijkt mij geen goede manier een paard op een rustige manier aan hulpen te laten wennen. Respect voor t paard ! Ik had m op die stenen daar buiten gegooit.

Nee, laten we vooral een paard dat steigert gaan instralen en mediterend en vanuit onze zonnevlecht werkend op hem gaan zitten. Omdat alle paarden mensen zo lief vinden gaat het inrijden altijd goed...toch? :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:07

Cassidy schreef:
Tot hoever mag iemand gaan om het leven van een paard te redden? Of zeggen jullie meteen: de salami in?

Als het paard zijn leven ermee kan worden gered,zou ik tot het uiterste gaan!
Dan bedoel ik natuurlijk niet bij een medische oorzaak!
Ik heb in mijn loopbaan al zoveel paarden binnen gekregen die onhandelbaar waren en dat de slager eigenlijk het laatste station zou zijn!
En als het nodig was, kregen ze echt wel een keer een flink pak op hun donder!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:08

En mij AUB ook geen pennykind noemen oke?

beetje afzeiken omdat veel van ons wel nadenken over hoe je een paard goed beleerd.

Als een kind op school iets niet snapt sla je het er toch ook niet in?
nee maar dat is anders, dat is een kind, geen paard. Zo denken de meeste waarschijnlijk, jammer dat jullie dan geen echte paarden mensen zijn.

je krijgt zoveel respect als je zelf geeft.