Vertrouwen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:39

De Join Up is een trainingsmethode die heel zacht lijkt maar waar heel veel met het gevoel van het paardje bij gebeurt. Het is ronduit gemeen om die op je paardje los te laten als je niet weet waar je mee bezig bent, en als je niet weet hoe je van daaruit verder moet gaan. Ik snap dan ook niet dat hij te pas en te onpas wordt geadviseerd. Hij kan gewoon heel gevaarlijk worden voor jou en voor je paardje.

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 08:33

Oke, ik probeer het eerst via Bokt en dan vraag ik het wel aan mijn ouders want ik ben pas in September jarig...;)

lydia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:15

zou je niet iemand uit de buurd kunnen vragen die je wil helpen met de baas over der te zijn? iemand die sterker is?
zonee zou ik gewoon proberen te wandellenn en rond dwaalen over het erf

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:24

Een paard dat weinig tot niets kan, moet je zeker niet in een paddock oid longeren.
Je moet dan de beschikking hebben over een roundpin.
Bokken is niet erg, zolang het niet naar jou is. Doet ze dat wel, dan moet je haar eerst kluisteren. Gebruik geen zweep, maar gebruik het laatste stuk van je longeerlijn als aandrijfmiddel. Als je niet over de kennis en middelen beschikt, dan laat het longeren uit je hoofd en laat haar gewoon aan de halster lopen (achter je aan). Je wilt niet de onplezante gevoelens met hoeven meemaken. Ondertussen kun je wel veel grondwerk oefenen. Daarmee bouw je een betere relatie op. En laat het longeren (dat deel uitmaakt van het inrijden) over aan iemand die dat kan, of ga eerst les nemen bij een deskundige op dit gebied.

tomstergirl

Re: Vertrouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 18:31

Oke, maar wat is : kluisteren? ( bedoelde je luisteren ? )
Oke, ik wil est iemand zoeken alleen ik ben gelijk bang dat die gene mijn paarden inpikken!? :O

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:34

Kluisteren is de benen aan elkaar binden met speciale riemen.
Vaak gebeurd dit bij het dekken zodat de merrie niet kan trappen. En ook bij andere dingen.
Ben er niet zo'n voorstander van...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:34

Ga alsjeblieft je paard niet kluisteren als je niet weet waar je mee bezig bent, daar komen brokken van!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:39

Mensen lezen een keer heartland en denken dat een join up de oplossing is voor alles.

Ik denk dat je het goed zelf kan als er maar iemand bij is die jou goed helpt om de leider te worden over het shetje!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 01:55

Precies, je moet niet gaan kluisteren als je niet weet wat je moet doen.
Kluisters zijn speciale touwen met leer die zodanig zijn afgesteld dat het paard in zijn ongewenste bewegingen gehinderd wordt, maar toch geen stabiliteit verliest, zodat het zich kan verwonden.
Wij gebruiken deze methode wel, immers, de paarden die we krijgen gemiddeld 3 jaar en hebben nooit contact gehad met een mens. deze paarden hebben een ding gemeen met bijvoorbeeld paarden die vanaf veulen zijn wel intensief met mensen in contact zijn geweest, dat ze naar mensen precies zo kunnen reageren als naar hun soortgenoten of roofdieren. En dat is niet wat je wilt bij een paard.
Het interessante is, dat de paarden geen relatie leggen met de kluistertouwen, maar met de mens waar ze op dat moment mee aan het werk zijn.

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat kluisteren bedoeld is om te voorkomen dat je geraakt wordt. Kluisteren wordt toegepast om een jong paard duidelijk te maken dat verzet geen zin heeft in bepaalde situaties, dus ook bokken of slaan niet. Die methode wordt 1 hoogstens 2 maal toegepast en dat duurt gemiddeld nog geen 10 minuten. Het paard weet dat dan voor de rest van haar/zijn leven.

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:23

Oke, ik ben nu eerst met me zus het vertrouwen wandelen enz aan het opbouwen en dan zien we later wel veder, alleen ik moet iemand hebben die echt al 10 of 20 jaar iets met paarden doet en ook al iets met pittige paarden heeft gehad, me zus doet het nou 7 jaar en ze is 15...

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:05

hoe ben je het vertrouwen kwijt? Is ze wat schuw? Of kan je haar gewoon poetsen enz? Poetsen werkt kalmerend en is goed waarbij je paard kan ontspannen. Als je verder dan dat bent kun je bijv. je paard laten wennen aan een longeer zweep. Mijn paard weet bevoorbeeld dat het niet eng is als ik de zweep over haar heen gooi en dat ik het op haar leg, maar dat als ik dat wil ze er wel voor weg moet lopen. Gewoon verzicht doen, alles wat braaf is een snoepje geven.

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:15

Maren_Prins schreef:
hoe ben je het vertrouwen kwijt? Is ze wat schuw? Of kan je haar gewoon poetsen enz? Poetsen werkt kalmerend en is goed waarbij je paard kan ontspannen. Als je verder dan dat bent kun je bijv. je paard laten wennen aan een longeer zweep. Mijn paard weet bevoorbeeld dat het niet eng is als ik de zweep over haar heen gooi en dat ik het op haar leg, maar dat als ik dat wil ze er wel voor weg moet lopen. Gewoon verzicht doen, alles wat braaf is een snoepje geven.

Ik heb jou even een privé-mailtje gestuurd omdat die best wel lang was.. hihi..

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:45

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:31

gaat wel snel dan, dat kwijtraken...

gewoon weer opbouwen, eens een knuffelmiddagje houden, iets anders, echt SAMEN!?

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:12

Ik kan het wel proberen...

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:04

ik zou er idd eventueel hulp bij vragen ^^ of gewoon lekker gaan knuffelen, het rustig aan doen (: gaan wandelen enzo !

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:07

Ja, niemand reageert op haar advertentie, dus ik denk dat ik het tussen ons toch ga verbeteren!! :D

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:02

misschien langs de hals van je paard staan en een snoepje peentje ofzo achter je houden
hij moet om je heen buigen
mijn paard kreeg daar door zijn vertrouwen weer terug in mij

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:09

Wat een vreemde en vooral gevaarlijke tips worden hier gegeven!
TS praat eens met de eigenaar van je verzorgpony, misschien kunnen zij je zelf helpen of je doorverwijzen naar iemand.

JanineVero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:08

Had je wel goede vertrouwen met je pony dan? Want na een week geen vertrouwen lijkt me niet zo sterk eigenlijk. Ga eens met je pony wandelen en doe dat best vaak dat helpt vaak dan moet je tegen haar praten en haar soms belonen met een appeltje ofzo. Dat helpt echt, ik heb een verzorgpony die echt overal van schrok maar door met haar te wandelen werd ze rustig en ik heb haar zover gekregen voor onder het zadel zonder schoppen en een zweep maar met me mond als je op dat beestje zou schoppen zou ze niet gaan lopen dan zou ze je der afgooien. x

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:04

Join up?? Kluisteren?? Een kind van 11 met een pony van 3? Mensen, waar zijn we hier mee bezig??? Dit kan echt niet de bedoeling zijn denk ik.

Dus meid: in aansluiting op de weldoordachte tips: als je dat paardje wil blijven verzorgen, zoek hulp !! Kan je met je ouders niet eens zoeken op internet op het item "grondwerk", "hulp bij probleempaarden", ik noem maar iets dergelijks. Is er iemand in je omgeving die je kan doorverwijzen? Met alle bestbedoelde tips in de wereld: je kan dit niet alleen, je bent te jong en en paardje ook. Je hebt iemand nodig die het paardje deskundig opvoedt en daarbij jou leert hoe je er mee om moet gaan.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:19

Anda123 schreef:
Join up?? Kluisteren?? Een kind van 11 met een pony van 3? Mensen, waar zijn we hier mee bezig??? Dit kan echt niet de bedoeling zijn denk ik.

Nee dat is het zeker niet. Helaas staat er nooit "Hallo ik ben 11 en heb een paard van 3" oid. En ik ga echt niet alle profielen bekijken om te achterhalen wat iemands leeftijd is.
Je kunt overigens nooit vroeg genoeg beginnen, en een kind van 11 mag van mij gerust weten wat de methodes zijn, die gebruikt worden om paarden in te rijden. Of ze het zelf moeten doen, laat ik dan maar aan de ouders over.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:24

maXcomX schreef:
Anda123 schreef:

Nee dat is het zeker niet. Helaas staat er nooit "Hallo ik ben 11 en heb een paard van 3" oid. En ik ga echt niet alle profielen bekijken om te achterhalen wat iemands leeftijd is.
Je kunt overigens nooit vroeg genoeg beginnen, en een kind van 11 mag van mij gerust weten wat de methodes zijn, die gebruikt worden om paarden in te rijden. Of ze het zelf moeten doen, laat ik dan maar aan de ouders over.

Dus jij rijdt paarden in door ze te kluisteren? Want dat lees ik uit je verhaal. Dit vind ik nou echt absurd. En ts heeft in een van haar antwoorden haar leeftijd gezet, daar hoef je niet voor naar het profiel. Meisje is nog jong, pony ook en dan ga jij deze rare adviezen geven. :n Dan kun je beter niets zeggen..

Verder kan ik het helemaal eens zijn met Anda123.

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:00

Kijk, jullie hebben allemaal adviezen en daar luister is ook wel naar... alleen ik kan maar 1 oplossing doen, en ik ga met de echte eigenarnaresse praten!
Mischien levert dat wel wat op, en heeft zij hele handige adviezen... maar jullie moeten nou noet zo bot tegen elkaaar doen!

PS : wat boeit het dat ik 11 ben, ik ben heel groot en wijs genoeg voor meleeftijd hoor!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:48

Hoihoi , ik ben de zus van Amy (tomstergirl) en Tommie staat nu te koop , we hoeven haar niet perse weg te hebben alleen naar een goed te huisje ....
Laatst ging ik ook met der vrij springen , het is echt 2 maanden met haar super gegaan , gelongeert met hoofdstel en zadel en zelfs een kind van 10 erop gestapt en gedraaft, en geen kick ging prima , tot we weet gingen logeren , een vriendin van mij was mee , die heeft wel aardig wat ervaring met shetjes , ze heeft haar eigen shet ook beleerd vroeger .... die ging Tommie logeren , maar die werd er zelf ook bang van , eerst allemaal mens gericht bokken en dan als een gek kei hard galopperen , amy is nou ook wel bezig met een andere shet verzorgen (polly) Maar ik ging dus vrij springen prima, niet te hoog begevement , staat ze voor me , ik denk ach , ze heeft geen zin meer , dus ik draai een kwart en zet haar zweep achter haar kont , ik had echt super geluk dat ik bij het draad stond en een vriendin stond die hem elk moment open deed , zo zo , ik had een geluk als ik was blijven staan was die raak , er moet gewoon echt iemand zijn die lekker met deze eigenwijze kruising aan de gang wilt.....
Ze kan ook heeeeel lief aanhankelijk zijn maar zodra wat ze moet doen is het kattekwaad.
Eerst was ze echt lief met het werken , ik had ook het idee dat ze het leuk vond.....