Bezigheden 2-3 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:44

Toen mijn merrie nog een puppy was liep ze met mij en de honden uren door het bos. Binnen de kortste keren had ik een supermakkelijk paard met wat honde trekjes zoals met een bal en een stok in de mond lopen :+ geen gezicht maar ze had al wel geleerd dat met mij en je hondevrienden in de buurt je nooit wat overkomt. Inrijden was echt heel simpel. Na een paar dagen zijn we weer naar het bos gegaan dat kende ze al zo goed. Alleen zat ik er nu op ipv ernaast.

JVBdesign

Re: Bezigheden 2-3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:06

Lekker leuke dingen mee doen zodat het aan zoveel mogelijk dingen went. Wij zijn gaan zwemmen, grondwerk, NH, vrijheidsdressuur, wandelen, schriktraining e.d Gewoon zolang het paard er zelf ook lol in heeft. Ideale basis als je hem straks in gaat rijden.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:38

@JJane, Haha leuk zo`n paard wat denk dat ie een hond is! Echt geweldig om te lezen!!

@ JVBdesign, Zwemmen zal bij ons niet gaan lukken, we hebben geen water in de buurt waar dat mogelijk is maar iets van schriktraining zat ik ook wel aan te denken idd, goeie tip!

@ chaai, waar zit jullie trainingscentrum?

@ Kiki95, Zijn idd ook leuke dingen om te doen dank je!

Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd, heel erg bedankt.

Dan nog een vraag, wanneer mag je ZONDER aansingelen en gewicht e.d er op beginnen met wennen aan een zadel er op te leggen?
En wanneer mag je gaan aansingelen?
En tot slot, wanneer mag er ruitergewicht op (vanaf 6 jaar ong??)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:52

In principe mag alles om te wennen, niet om je jonge paard te belasten.
Dus een zadel erop mag best, aansingelen ook, maar dan niet eerst van te voren longeren om hem moe te maken. Houdt voor jezelf het verschil in de gaten tussen een spelletje en werk. En houdt het kort. Een kwartiertje is echt wel genoeg voor zo'n beestje. Het is goed om je paard al bekend te maken met van alles, maar geef hem ook de kans om gewoon lekker jong te zijn. Niets moet, alles mag..

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:46

Sowieso afmatten/flink moe maken en dan nog eens aan het werk met laten wennen e.d wou ik ook niet doen, vindt ik niet kunnen!

Wou het ook meer spelenderwijs gaan benaderen, gaat het goed dan belonen en kijken of het nog een keer kan en dan stoppen en iets anders gaan doen.

Maar vanaf wanneer mag er ruitergewicht op? Vanaf ong. 6 jaar?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:35

ja dat is wel het beste vanaf 6 jaar

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:42

Only_Gold schreef:
@JJane, Haha leuk zo`n paard wat denk dat ie een hond is! Echt geweldig om te lezen!!

@ JVBdesign, Zwemmen zal bij ons niet gaan lukken, we hebben geen water in de buurt waar dat mogelijk is maar iets van schriktraining zat ik ook wel aan te denken idd, goeie tip!

@ chaai, waar zit jullie trainingscentrum?

@ Kiki95, Zijn idd ook leuke dingen om te doen dank je!

Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd, heel erg bedankt.

Dan nog een vraag, wanneer mag je ZONDER aansingelen en gewicht e.d er op beginnen met wennen aan een zadel er op te leggen?
En wanneer mag je gaan aansingelen?
En tot slot, wanneer mag er ruitergewicht op (vanaf 6 jaar ong??)

Als je een longeersingel of zadel op haar rug legt zou ik dat nooit doen zonder aan te singelen. Niet meteen strak natuurlijk, maar het risico als ze er van schrikt, gaat bokken en het zadel onder haar buik krijgt is vrij groot als je de singel te los hebt. Als je haar daar rustig aan laat wennen is er niks mis met aansingelen, zorg alleen dat je haar niet overvalt.

Ons trainingscentrum zit in Ruinderwold, dat ligt tussen meppel en hoogeveen in ;)

Wij beginnen met laten wennen aan ruitergewicht als ze minimaal 3 jaar oud zijn. Bij 3,5 zijn ze meestal klaar voor het eerste rijden, omdat ze dan ook al meer gespierd en in balans zijn door het werk aan de dubbele lange lijnen. Daarna is het belangrijk om wat kilometers te gaan maken, bijvoorbeeld door stukken rechtuit te rijden in het bos. Licht werk is helemaal niet slecht voor jonge paarden, ze worden er over het algemeen alleen maar beter van. Als je alles rustig doseert en in de gaten houd hoe je paard reageert kun je al behoorlijk wat doen oip jonge leeftijd, zonder dat ze echt fysiek zwaar belast worden.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:58

Bij mijn nu 3jarige merrie heb ik het als volgt opgebouwd: Toen ze een half jaar was kwam ze bij mij. Ik ben toen een hele tijd elke dag erheen geweest, maar alleen dan in weiland gaan zitten en af en toe knuffelen zodat ze aan mij gewend raakte. Ze stond toen samen met een half jaar ouder merrieveulen. Ik poetste toen 1 keer per week of 1 keer in de 10 dagen, zodat ze daar ook gewend aan raakte. Verder deed ik regelmatig even halstertje af en op. Nou moet ik wel zeggen dat ze al vrij opgevoed van haar fokster kwam. Toen ze jaarling was ben ik 1 keer per week buiten gaan lopen met haar en dan een kwartiertje. Verder steeds af en toe even hoefjes optillen en schudden met plastic zakken, paraplu`s opendoen etc. Op bijna 2 jarige leeftijd liet ik haar af en toe los rennen in de bak en spelenderwijs een beetje stemcommando`s aangeleerd. Maar vooralsnog veel wandelen, knuffelen rommelen, maar ook laten wennen aan vreemde dingen dus een beetje schriktraining. Ik heb het wel echt alleen spelenderwijs gehouden, dus zorgen dat het leuk blijft en niet te lang duurt en afwisselend is. Ook heb ik wel eens een doolhofje gemaakt van balken en dan met haar er doorheen gelopen aan de hand.
Sinds dat ze 2 jaar en 10 maanden is doe ik wel een beetje werkdingen met haar. Gewoon compleet gehoorzaam maken aan de hand, wijken voor druk aan de hand, terug op commando (dat laatste commando heb ik haar heel vroeg al aangeleerd omdat dat een nuttig commando is bij het wandelen omdat je haar zo terug kan zetten als ze te erg voor je uit loopt). Maar ook doe ik wat longeerwerk (vooral wat losjes en wederom spelenderwijs, balkjes lopen en heel af en toe een laag vrijsprongetje (omdat ze dat echt onwijs leuk vindt, sowieso alles wat balkje is en springbaar is vindt ze geweldig) en zo nu en dan even een hoofdstel met bit in (maar dan halster erover dat je niks met het bit doet, gewoon voor het wennen).
Nu is ze 3 jaar en 3 maanden en ze heeft al een zadeltje op gehad en ik begin nu met het echte werk. Drie keer per week longeren, afwisselend met of zonder touwtjes. Ook heb ik laatst er wat opgehangen onder begeleiding.
Het allerbelangrijkste is dat je consequent blijft, de dingen spelenderwijs en afwisselend houdt als je iets doet en goed oplet wat voor signalen je paard geeft. Zo kan je makkelijk zien of het hem te veel is wat je vraagt, of ie zich verveelt of juist meer moet etc. Zo merk ik dat mijn merrie zich echt verveelt ook bij de simpele dingetjes vandaar ook het balkjes lopen etc. Ze wordt fysiek nu ook echt een stuk sterker dus kan ook meer aan. Maar denk er dus ook om dat je hem mentaal niet onder of overvraagt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:30

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het longeren. Ik neem het wel mee in de training, maar gebruik daarbij sowieso de hele bak, dus niet alleen op een volte. Bijzetten met touwtjes doe ik ook liever niet. Ik gebruik liever een dubbel longe of lange teugels om het sturen wat aan te leren. I.m.o. kun je beter 3x in de week bosritjes gaan maken met je paard i.p.v. 3x in de week longeren. Het werken op een volte is zwaarder als een ruitergewicht dragen in 'rechte lijnen'.

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:00

wat ik allemaal doe met een 2 jaige wel een quarter
gaan wandelel op de baan dat vind hij leuk en goed voor later dan heft hij minderbang dat je de eerste keer met hem gaat wandelen dat hij zadelmak is
neem hem aan de longe voor de stemcomandos
poetsen
veel met zijn hoeven bezig zijn voor hoefsmid
heb er al een dekendje opgelegd en ook een zadel vond hij allemaal prima lukt niet bij elk paard
veel stappen aan de koord halt stap achteruit enz
mee spelen op de weide met een bal je kan zo veel doen met een paard dat nog niet bereden is :)