"zielige" pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:50

Citaat:
het is niet verboden om een paard of pony alleen neer te zetten. Misschien zit er wel een reden aanvast. Waarom altijd direct melden? Je kan ook je buren even vragen hoe en wat.

Als het dier niet mager is en voldoende ruimte heeft en niet de hele dag in de blubber staat is er niets aan de hand en doet een Dierenbescherming ook helemaal niets. Verder hoeft een shetlander ook niet al te veel te eten. Dus als de wei een beetje kaal is kan het voor het beest geen kwaad. Mits hij niet mager is.

noem jij eens 1 goede reden om een kudde dier in zijn 1tje te plaatsen dan........

geestelijke mishandeling = ook mishandeling

ben dan ook zeer blij als de nieuwe wet er doorheen komt want dan wordt het wel degelijk verboden!

Goede reden zou kunnen zijn dat het een hengst is. Die wil je in de meeste gevallen niet altijd bij je merries hebben lopen. Maar voorlopig is die wet er niet doorheen. De dierenbescherming heeft geen enkele bevoegdheid om daar iets aan te doen. Of we dat nu leuk vinden of niet. Zo zijn de regels op dit moment.

Daar komt bij dat ik nog steeds van mening ben dat de dierenbescherming geen verstand heeft van de meeste zaken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:52

Citaat:
dat is niet eng, maar straks kan niet vlugten als bij jezelf tussen de draatjes staan.

Goed en nu nog een keer maar dan ook zo dat iedereen het snapt?

DearLove

Re: "zielige" pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:57

Oke :
Sommige paarden/pony's zijn angstig bij andere paarden(of worden zelfs gepest door die paarden) omdat ze angstig zijn. Als je dan toch een paard bij ze in zet zal het angstige paard altijd vluchten. Dit zijn dan die uitzonderingen. Het is dus niet bij voorbaat zo dat een paard altijd samen moet staan wat vele mensen denken. En een paardje als buurman is niet eng omdat die ook achter een draadje staat en jij weg kan vlugten in een ander hoekje van zijn eigen wei.
Oke begrijpt iedereen het nu?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:34

Van nature zijn paarden nooit angstig voor andere paarden... Zou vrij apart zijn voor een kuddedier. Als ze angstig zijn zal dat puur komen door opgroeien zonder soortgenootjes of te lang alleen staan, dan kennen ze de ''paardentaal'' onderling niet meer en krijg je nare situaties...

Je hebt decoratie en je hebt decoratie natuurlijk... T is helemaal niet sneu als iemand een aantal pony's heeft omdat ze een lege wei hebben en de mensen voldoende verstand van paarden hebben om ze goed te verzorgen... Maar er zijn ook mensen die de pony van de boer op de hoek voor een paar tientjes meekregen en och, t staat zo gezellig in dat weitje, maar er helemaal geen verstand van hebben. Zeg maar een pony ter decoratie omdat ie goedkoper was dan dat ene beeld. Beetje wazig uitgelegd hihi :+

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:57

amyz schreef:
Van nature zijn paarden nooit angstig voor andere paarden... Zou vrij apart zijn voor een kuddedier. Als ze angstig zijn zal dat puur komen door opgroeien zonder soortgenootjes of te lang alleen staan, dan kennen ze de ''paardentaal'' onderling niet meer en krijg je nare situaties...

Je hebt decoratie en je hebt decoratie natuurlijk... T is helemaal niet sneu als iemand een aantal pony's heeft omdat ze een lege wei hebben en de mensen voldoende verstand van paarden hebben om ze goed te verzorgen... Maar er zijn ook mensen die de pony van de boer op de hoek voor een paar tientjes meekregen en och, t staat zo gezellig in dat weitje, maar er helemaal geen verstand van hebben. Zeg maar een pony ter decoratie omdat ie goedkoper was dan dat ene beeld. Beetje wazig uitgelegd hihi :+

Ik heb het toch meerdere keren meegemaakt dat het paard gepest werd en daardoor angstig was!

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:03

Ook wij hadden vroeger een merrie op stal staan en zij kon echt niet met andere paarden samen staan. Ze was zo bang dat ze constant uitbrak. Dit had wel met haar verleden te maken. Nooit als veulen met andere paarden gestaan.

Dus er zijn wel uitzonderingen...... al komt het weinig voor.

Toch moet je niet meteen roepen dat het dierenmishandeling is, als je niet het hele verhaal erachter weet.

Net doen of je het niet ziet is ook niet goed, dus gewoon de eigenaren aanspreken!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:13

Dan krijg je inderdaad paarden die bang zijn voor hun soortgenoten... Ontken ook niet dat die paarden er zijn hoor, bedoel alleen dat het een oorzaak heeft en dat het feitelijk zou moeten kunnen herstellen :)
En tsja, niet alle paarden kunnen met elkaar overweg, dat heb je ook nog eens... Soms moeten ze elkaar gewoon niet :+

Maar idd, even vragen aan de eigenaar is denk ik t beste wat je kunt doen :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:59

hengst, of niet samen kunnen in een groep, of wat dan ook.....dan nog is het altijd beter om paarden met soortgenoten te houden al is het op zichtbare afstand......dus als er 30 meter tussen de 2 draden zit....ruim,maar goed,want ze kunnen elkaar wel zien

hoe je dat ook went of keert ,om dat feit kan je niet heen
en ja ik ind het jammer dat het nog niet verboden is, want ik vind het geestelijke mishandeling om een paard alleen te houden

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:30

Hoe zien z'n hoeven eruit? / Hoe loopt hij? Dat is meestal, in mijn ogen ook voor 'leken' een makkelijk te herkennen
punt van de mate van verzorging... Als niemand hem in de gaten houdt en hij totaal niet verzorgd zou worden, dan is de kans groot dat zijn hoeven ook niet gedaan worden en hij dus vergroeiingen krijgt... Als z'n hoeven netjes bijgehouden zijn, dan is er in ieder geval iemand die af en toe komt kijken...
(uiteraard geven de hoeven op zichzelf natuurlijk niet alleen aan of een paard goed verzorgd wordt ja / nee, maar op de meeste andere punten is volgens mij wel gereageerd...)

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:08

Alleen staan kan nooit een reden hebben!!!!!. We mogen dit soort zaken gewoon nooit goed praten!!!!!!

Tigra_ schreef:
Het enige is dat hij alleen staat dat is minder maar ook dat kan een reden hebben. Misschien heeft het beestje iets wat besmettelijk is/was en daardoor alleen gezet. Zou zomaar kunnen.
Voor de rest als het dier niet mager is zou ik me daar geen zorgen over maken. Kan overigens ook best zo zijn dat de eigenaar gewoon werkt en om 5 uur 's ochtends het dier eten en water geeft. En dat zullen inderdaad niet veel mensen zien. Probeer eerst een contact te maken met die persoon. Desnoods een briefje aan de wei. Vindt het altijd zo'n onzin om maar meteen te gaan bellen naar een instantie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:13

maxxlover schreef:
Alleen staan kan nooit een reden hebben!!!!!. We mogen dit soort zaken gewoon nooit goed praten!!!!!!

Zeker wel als een paard ringworm, droes, schimmel of wie weet wat voor ziektes er allemaal nog meer zijn.
Wij hebben een paard gestald gehad die ringworm had nou sorry hoor maar die mocht echt niet in contact komen met de rest van de paarden. Net zoals mijn pony droes had moest hij ook alleen staan. Het is dan wel van tijdelijke aard maar zolang je niet met de eigenaar praat weet je niet wat de reden is.

Allemaal heel makkelijk om te roepen dat het nooit een reden kan hebben.
Maar je zal wel anders praten als iemand anders een paard met ringworm bij jouw paard in de wei gooit want alleen zetten mag NOOIT.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 08:16

ja tigra dat is waar! maar ik vindt wel dat ze dan 1 weiland ernaast wel een poown bij kunnen zetten ofzo..... en een schuilstal moeten hebben!!! en een waterbak!!

ik ben 3 of 4 dagen terug geweest maar der was niemand thuis :+
had al helemaal bedacht wat ik ging zeggen haha

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:48

de meeste shetszijn veel te dik in NL.

Overigens kende ik een shet die met 2 andere pony's stond en alleen ging staan/liggen. Beestje stond op een volle weide, zijn hoefjes waren verwaarloosd, was hoefbevangen geraakt en werd genegeerd doort zijn soortgenoten. Ik heb t beestje toen gered en er een ruitertje voor gevonden die er mee ging rijden nadat ik met stoere manegemeisjes de pony zadelmak hebben gemaakt (pony was suuuuuuuperbraaf en vond alle aandacht geweldig)

Ik zie ze liever wat schraal op de weide, ze worden veel te snel vet. Je zou bij de buren kunnen informeren waarom ie alleen staat. En wellicht mag jouw pony/paard er van de zomer wel bij?

En mocht je toch nog een knuffelwens hebben kun je misschien wel een teddybeer aanschaffen en die gratis bij hem op de wei zetten? :P

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:39

Ik vindt het al zielig voor die pony dat hij alleen staat!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 11:59

he, svandijk, dat is wel een leuk plan :D maar het zijn de overburen en we zitten aan een 60km. weg....
dus dan moet ik met me paard steeds de drukke weg oversteken om der daar in het land te zetten.. is ook niet zo fijn eigenlijk

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:27

laura_power schreef:
ja tigra dat is waar! maar ik vindt wel dat ze dan 1 weiland ernaast wel een poown bij kunnen zetten ofzo..... en een schuilstal moeten hebben!!! en een waterbak!!

ik ben 3 of 4 dagen terug geweest maar der was niemand thuis :+
had al helemaal bedacht wat ik ging zeggen haha

Schuilstal ben ik het met je eens. Alleen de gemeente niet altijd.
Daarbij als een paard iets besmettelijks heeft komt mijn paard er echt niet zo kort naast te staan zeker niet als er veel mensen langst lopen. Eerst ene paardje aaien en dan het andere paardje aaien. Nee daar zou ik niet op zitten wachten. Voor je het weet is het paard besmet omdat andere mensen er niet af kunnen blijven.
Dingen kunnen weleens anders zijn dan je denkt eerst opheldering vragen.
Ik heb ook wel vaker paarden gezien waarvan ik dacht wat zonde totdat ik de reden wist. Hoef je het er nog niet mee eens te zijn maar dat weet je tenminste hoe de eigenaar tegenover een paard zijn of waarom het paard er staat.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:15

Mijn verzorgshetlander staat ook dag en nacht buiten, nooit een deken om en wordt overdag ook niet heel veel geaait. maar als het baasje snaachts thuis komt van kalveren voederen krijgt hij lekker hooi en aaitjes, en overdag ook gewoon. maar het is niet zo doet ze 24\7 erbij zijn. ik vind dit dus niet zielig voor zo'n pony :)

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:10

Zonder deken buiten staan is juist prima voor een shetlander. Met deken krijgt een paard het vaak koud, omdat de vacht niet zijn werking kan doen ;) Normaal gesproken zet de vacht een beetje uit als het vriest, wanneer je een paard een deken op doet, gebeurt dit niet en krijgt het paard het koud.
Shetlanders zijn echt wel wat gewend hoor, waar ze oorspronkelijk vandaan komen hebben ze ook geen stal of een lekker sappige weide, maar gewoon een schraal stuk land met barre temperaturen.

ellen_ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:12

Het is zielig dat ie alleen staat, maar een Shet kan heus wel lang buiten staan hoor ! :))

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:41

nou 1 ding is wel zielig dat hij alleen staat ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:18

[naam] en Funny staan ook 24/7 buiten, met hooi en water. Niks mis mee, ze worden afentoe (lees: 3 á 4x inde week) losgegooid en geborsteld, voor de rest gaat de natuur haar gang hoor. Klinkt een beetje hard maar ze zijn hardstikke goed in voor zichzelf zorgen.

CutiePride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:21

Misschien kan je er een melding van maken?

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:56

Ik denk dat er een goede reden voor is dat de shet alleen staat.
Misschien is die inderdaad wel bang voor andere paarden zoals hier boven werd gezegt.
Ik heb ook een merrie gehad die andere paarden echt doods eng vond. Die is zelfs een keer uit nood in de sloot gesprongen toen een andere pony op 3 meter afstand stond. Terwijl die helemaal niks deed.
Maar ik heb ook een andere merrie een die staat het liefst ook alleen. Die slaat echt ieder ander paard het land uit hoe groot het land ook is ze komen er ook echt niet in. Daar zorgt ze wel voor en dat is ook een shetlander.
Een melding van maken vind ik een beetje onzin. Ga anders gewoon eens aan de buren vragen waarom hij alleen staat.