Paard rent weg als ik hem los doe.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:21

goeie tips al gegeven,maar wij hebben succes gehad met een extra halster eronder doen,zodat je dus alleen het bovenste afdoet maar je paard dan toch nog vast hebt. ook erg lachen :D als hij erachter komt dattie niet weg kan nog :+ maar belangrijk is vooral dat je je paard alleen los laat als hij rustig is. niet loslaten als hij dramt,onrustig is of kopschuw. wachten laten en evt wat borstelen ofwatdan ook tot jij denkt dat hij er aan toe is.. suces,groetjes deess

Anoniem

Re: Paard rent weg als ik hem los doe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:23

Mijn paard vind het tegenwoordig te gezellig bij het vrouwtje, die wil dan niet de wei meer in :D en blijft net zo lang bij het hek wachten tot ik met de auto uit het zicht ben :D Zo kan het ook weer :D

paulientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:05

vooor het buiten zetten eerst een paar pasjes achteruit

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:40

Super bedankt voor de tips! ik zal er aan gaan werken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:46

Je kunt ook gewoon proberen zijn hoofd naar je toe te houden voor je hem losklikt, kan er in elk geval niets gebeuren. Of de routine veranderen, eerst een rondje kuieren of wat dan ook, dan kun je misschien het patroon doorbreken. Mijn paard wacht met wegspurten totdat ik netjes het touw losgeklikt heb, maar soms gaat dat niet vlotjes, hoort ze de klik maar is ze nog niet los, dus dan gebeurt het wel eens dat ze met een touw door de bak stuitert. Maar dan kan ik haar zo weer pakken en het touw alsnog losklikken. In het begin vloog ze nog wel eens weg, nu vraag ik haar aandacht en doe ik het soms anders, routine doorbreken dus.

melissaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:02

ik weet wat je bedoelt, ik had dat vroeger ook met me oude paardje.
al ik hem los klikte rende hij ook gelijk weg.
ik had toen een hengsten ketting gekocht en met 2 a 3 man naar de weiland gebracht en dan ook sterke mensen maar dat hielp nog niet.
ik denk dat die gewoon ergens bang voor was maar weet het nog steeds niet jammer genoeg. :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:59

ZOals al eerder is gezegd: paard naar jou toedraaien en dan pas het touw losklikken.

Heb op de stal waar ik werk zo'n paard, die deed dat ook heel erg. Uiteindelijk begon ze zelfs 2 meter buiten 'r box al met trekken. heb 'r steeds omgekeerd en ben teurg gelopen, tot de iig normaal meeliep.
Bij de bak waar ze los in mocht, had ze de nare gewoonte mij met halstertouw de bak door te slepen (gewoon bokkend en in galop wegrennen) Dat was al gauw over. Liet het touw slap hangen, maar zodra zij wou gaan rennen, trok ik het touw stak, waardoor 'r hoofd naar me toe gehaald werd. Sindsdien draait ze bijna vanzelf naar me toe

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:01

Wat ik altijd deed als ik hele drukke paarden buiten moest zetten die meteen willen weg rennen. Het touw niet vastklikken maar door de ring heenhalen zodat als hij wegrent hij in ieder geval niet flikkerd over dat touw en zodra we de weide binnenkwamen helemaal omdraaien met wat spanning op het halster houdend (zodat het weer dat het vast zit!) en dan pas loslaten. Wegrennen blijven ze denk ik toch wel doen, maar op die manier is het voor jou in ieder geval geen gevaar ;))

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:07

Is het probleem dat het paard je 'mee sleurt' en je dus niet rustig het paard kan loslaten? Of loopt het paard wel netjes mee maar rent weg zodra het los is?

Als het paard onrustig is voordat het los mag zou ik niet gaan werken met snoepjes. Het werken met snoepjes heeft ook veel nadelen. Bovendien dit paard wil waarschijnlijk graag los. Waarom dan belonen met eten als het loslaten al een beloning op zich kan zijn? Pas loslaten als het paard rustig is en wacht tot jij hem hebt losgelaten. Doet hij dat niet, gewoon terug gaan, opnieuw proberen. Totdat het paard rustig afwacht tot het wordt losgelaten. En de techniek van het omdraaien gebruiken :)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:13

Op mijn oude stal was er ook een paardje die rende altijd keihard zijn stal in.
Wat wij daar bij deden, wij lieten het paardje achteruit zijn stal in gaan en werkte perfect.
Langzaam werd het beter, en kon hij afentoe ook gewoon weer vooruit de stal in, maar ging hij weer rennen
dan haalde we hem er weer uit en lieten hem weer achteruit zijn stal uit lopen.
Werkte echt super!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:15

Cassidy schreef:
Koop touwhalster, leadrope en stick, en ga een cursus volgen. En om zeker te zijn dat je dingen goed doet, zou ik les nemen van een gecertificeerde instructeur, naast het lezen van boeken of bekijken van DVD's.
Ik kan je Parelli adviseren, dat is een goed doordacht en bijna foolproof stappenplan. Hij heeft een boek geschreven dat heet Natural Horse-Man-Ship. Onlangs in het Nederlands vertaald. Kun je krijgen bij bol.com of misschien wel lenen bij de bieb.

Verder heeft Parelli een website, en een Youtubekanaal, en is er op het NH forum heel veel over hem te vinden.

Lijkt me een dure oplossing. Gewoon goed vasthouden, als je de wei in gaat, naar je toe laten draaien, rustig halster losmaken, pas dan mag hij weg.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:16

Bij mijn pony is het dat ze eruit springt, en dan gallopeerd ze weg naar het bos.
Maar nu hebben we er stroomdraad voor en nu durft ze niet meer.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:28

Nee echt als ik loslaat.
Maar als ik verder de bak in loop sleurt hij me wel mee... maar zo kan ik nooit fatsoenlijk aan vrijheidsdressuur beginnen omdat hij dan eerst weg moet rennen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:31

Blijf een tijdje naast hem lopen als je de wei in gaat, desnoods loop je helemaal naar achter van de wei en laat hem daar pas los.
Maar wel als hij weer rustig is....

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:33

je kan ook hem achteruit de bak/weiland in laten lopen en dan aan het halster vasthouden en dan maak je het touwtje los. Als het touwtje van het halster af is voelen ze geen 'druk' meer en zijn ze dus vrij. Als jij dan nog het halster vast hebt voelen ze nog wat druk en rennen ze niet meteen weg.

optimized

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:33

mijn pony deed dit ook in he begin , ze weet dat de wei haar plekje is waar ze haar kan helemaal in uitleven , ze heeft mij ook al mee gesleurd want ik deed was met snoepjes ik hing naar de wei doe de poort open ( terwijl praat ik er tegen zodat ze bezig is met mij en het snoepje dat ik vast heb ) dan gaan we in de weide draai ik me om doe de poort dicht maak ze los en geef ze dan een snoepje en daarna rent ze dan het veld in :D zo doe ik dat dus duurde maar twee weken en ze snapte het al (ieder zijn eigen methode denk ik )

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:26

Mij heeft 't geholpen om elke keer als 't paard begon te drammen, hem in de achteruit te zetten en even stil te laten staan (en hopelijk de rust terug vinden), en als hij dan 3 stappen verder weer begon, hetzelfde weer. Kost wat geduld, maar voor mij heeft dat heel erg geholpen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:42

Let op je eigen houding. Zelfverzekerd, ontspannen lopen, niet twijfelen maar gewoon doorlopen, niet steeds naar je paard kijken maar kijk waar je heen wil. Paard aan los touwtje, armen laag. Niet strak houden of gaan lopen trekken enzo, dat win je toch niet. Zodra hij te hard naast je loopt gewoon resoluut omdraaien en een rondje lopen. Krijgen ze heel snel genoeg van. :D

Als je in de wei komt altijd eerst met zijn hoofd naar je toe zetten en dan pas loslaten. Stuk veiliger.

Anja_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:51

Hier werd hij in het begin ook elke keer in de achteruit gezet. Begint hij te drammen: back-up! En dit hoeft echt niet lang te duren, hoor. Ze hebben het vlug genoeg door (hier toch ).
En dit wordt hier niet alleen toegepast bij het op de wei zetten, maar ook bij de stal verlaten: eerst het halster om, daarna touw eraan en pas als ik zeg 'kom maar' mag hij er uit.
Zo ook bij het op stal zetten: als we bij de stal aankomen, blijft hij net zolang voor zijn open deur staan tot ik zeg dat hij erin mag, dan pas kan hij doorlopen.
Zo weet hij iig wel waar hij aan toe is: hij gaat pas als IK het zeg en niet wanneer hij er zin in heeft. Hoort, voor mij dan toch, gewoon bij het grondwerk. Heb geen zin om iedere keer omver gedenderd te worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 02:00

Veel grondwerk doen, paard leren dat hij netjes naast je meeloopt en niet voor je uit mag of ergens achteraan sukkelen. Paard moet stoppen als jij dat zegt, 'HO' is halthouden zonder druk op het halster, paard mag niet omdraaien, voor je langs lopen of je omver duwen. Paard moet leren een stap terug te zetten als jij dat wilt, eerst met hulp van druk op het halster en stemcommando gecombineerd met lichaamstaal, later ook zonder druk en alleen met een simpele aanraking op de borst icm lichaamstaal.
Paard moet leren op jou te letten ipv op zijn omgeving, als je hem loslaat en aangeeft dat hij weg mag heeft hij privetijd en mag hij gek doen zoveel hij wil maar als het touw eraan is ben jij de baas en dat betekend ook dat hij wacht op jouw teken als je het halster af doet.

Touwhalsters, leadrope's, sticks en al die gekkigheid heb je daar echt niet voor nodig, een simpel halster, lang touw, voldoende attitude en evt. een dressuurzweep doen het net zo goed.

Maar ik zou beginnen met het paard meer naar buiten te laten, geef hem minstens 3-4 uur per dag de gelegenheid los in de weide te lopen, óók bij slecht weer en bij voorkeur natuurlijk langer en met vriendjes.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 02:25

Back up of omkeren/rondje lopen geeft hetzelfde effect. Paard moet iets doen wat hem verder van zijn doel brengt. Back up gebruik ik zelf alleen als ze niet stil willen staan. Achteruit lopen is toch vrij belastend voor een paard, zeker als het niet recht gebeurd.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 02:38

Altijd paard naar je toe en hoofd naar het hek (wel eerst dichtdoen).
Paarden willen graag even flink los gaan als ze de wei op kunnen en zeker als de vriendjes er al staan, da's een normale reactie. Hou zelf wel je rust en handel gewoon, als het te onrustig is, corrigeer het dan "hee!".
Pas als het rustig is, halster af doen en paar passen naar achter maken (sommige paarden draaien en onderwijl bokken ze nog even na, die wil je niet voelen :+ )
Je kunt van te voren longeren of stappen, maar mijn ervaring (volbloeden) is dat die nog zoveel energie overhebben om het er nog flink van te nemen. En gun ze dat plezier ook, het leven zonder weide is voor een paard al erg genoeg.