In de stal is het paard de baas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:51

Als je meerdere paarden op stal hebt staan is het niet altijd handig ze buiten de stal te zadelen. Ik respecteer mijn paarden in hun eigen box maar ik ben en blijf altijd de baas. dus als er meerderen tegelijk aan de slag moeten, zadel ik ze alvast op met een losse singel. Ze staan dan heel rustig te wachten tot ze aan de beurt zijn. Ik rij ze echter nooit in de wei, dat is hun rustplek. En laten we eerlijk zijn en niet de paarden overdreven 'vermenselijken'.... als ik mijn dieren borstel, even langs flanken en benen ga om te checken op wondjes / verdikkingen en daarna rustig opzadel.... wat is dan het probleem???? Is gewoon iets wat 'penny's ' bedenken, net zoals die hondjes die in bed mogen liggen en jasjes dragen. Rot op! die horen gewoon in de mand en vies te worden

gitje65

Re: In de stal is het paard de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:00

Ik ben het helemaal eens met Motje11

Amen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:07

Serieus nooit over nagedacht!
Mijn paard vind het heerlijk als ik hem aandacht geef in zijn stal. Poetsen is (zoals ik hier eerder las) een traktatie voor hem. Dus nooit aan de orde geweest.
Maar mocht de situatie zich voordoen dat paard vind dat ik niet in z'n stal thuis hoor, dan heeft ie pech. Ik ben zijn 'meerdere' (god want klinkt dat dominant :') ).. en dus heeft ie van mij te accepteren dat ik daar 'iets' ga doen. Net zo goed als dat een dier hoger geplaatst in rang dan mijn paardje dat zou eisen van hem.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:07

z0rr0 schreef:
het is zijn plek maare ik betaal hem dus ik heb evenveel recht er te staan.
paardlief mag me dankbaar zijn dat ik elke maand me scheel betaal

Nou, daar heeft het paard geen boodschap aan, dat jij je scheel betaalt.
Die reden telt nooit, dan moet je niet aan dieren beginnen.
Daarbij, in jouw profiel staat dat jij misschien ooit een eigen paard krijgt, dus het zal nog wel meevallen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:10

Denk dat het slechts een voorbeeld was Mika!
Heeft geen zin daar een punt van te maken denk je wel ;-)?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:18

Nee, dat denk ik ook. Maar het was meer de opmerking over dat geld.
Dieren zijn afhankelijk van je, dus 'scheel betalen' is geen reden dat je dan maar alles kan doen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:23

mijn pony moet niet gaan denken dat hij in zijn stal ineens de baas over mij kan spelen hoor :+ dreigen, happen, omver duwen en andere onzin laat ik niet toe, of we nou in de bak, de stal of op de maan zijn :')
wel besef ik me dan je in de stal in elkaars ruimte komt, en je niet kan verwachten dat je paard in het uiterste hoekje gaat staan om jou niet in de weg te lopen :+
ik ga soms ook gewoon in een hoekje van mijn paard z'n stal zitten, gewoon kijken wat ie aan het doen is. Dan komt hij af en toe aan m'n haar kriebelen of m'n schoenveters lospeuteren, en daarna gaat hij weer verder aan z'n hooi :j

verder poets en zadel ik bijna altijd buiten de stal, 1. veel minder zand en haren in z'n stal, 2. veel meer ruimte :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 02:47

Ik ben de baas over het paard, ik ben de leider. Als ik het niet ben, dan neemt het paard het van me over.
Als leider duldt ik geen lelijke gezichten van mijn paard als ik zijn ruimte binnenkom, niet buiten de stal en ook niet in de stal. Ik wil op ieder moment, in iedere situatie van alles met mijn paard kunnen doen. Dus met mijn handen in zijn voerbak met zijn biks rommelen als hij aan het eten is, zonder dat hij me uit voernijd aanvalt, hem poetsen of zadelen als hij op stal staat, en dekens op en af doen zonder dat ik moet vrezen voor mijn eigen hachje.

Dus stal de veilige plek voor een paard? Ja, maar met de kanttekening dat ik ten allen tijde de baas ben en als ik beslis dat ik bepaalde handelingen in de stal wil doen, paardlief dat gewoon te accepteren heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 03:09

Ik heb hier dus nog nooit over nagedacht in al die jaren dat ik paarden houd. Mijn paarden vinden het altijd fijn om mij te zien, waar ze zich op dat moment ook bevinden. Ik kan ze ten alle tijden pakken met welke reden dan ook. Ik heb daar nog nooit een probleem bij ondervonden. Als ik kom, dan kom ik wat leuks met ze doen en dat weten ze donders goed! :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 03:52

In principe vind ik dat de stal de rustplaats en veilige haven is van het paard, en daarin mag ze zelf binnen het redelijke de regels verzinnen. Maar als ik er toevallig wezen moet terwijl paard erin staat moet ze niet het lef hebben een al dan niet halve moordaanslag op me te plegen want dan heeft ze wel een probleem.

In de praktijk is het bij ons zo dat ik zelden haar stal in hoef als zij erin staat, en doe dat dan ook niet. Maar als ik iets vergeten ben in de stal en moet dat alsnog hebben of doen gaat ze netjes aan de kant staan en laat mij gewoon m'n ding doen. In mijn ogen is dat zoals het hoort. Niet in de stal lastigvallen als het niet nodig is van mijn kant, maar wel gewoon je gang mogen gaan als het nodig is. Het is niet gezond als je iets in de stal moet doen en je dan eerst je paard eruit moet halen om dat veilig te kunnen doen.

Maar ik denk dat als de verhoudingen tussen paard en baasje goed zitten daar helemaal geen discussiepunt van gemaakt hoeft te worden. En als het wel een punt van discussie is dat er zowiezo iets schort aan de samenwerking.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 07:27

Ik ben best veel in de stal van mijn bijrijdpaard. Om te mesten, te poetsen, te tutten, te zadelen, noem het maar op. Eerst had ze daar moeite mee, omdat ze gewoon voor zichzelf de leiding over had genomen. Bijten, dreigen, noem het maar op. Nu hebben we een gemeenschappelijk respect. Als ik aan kom lopen loopt ze uit zichzelf al achteruit als ik de deur open wil doen. Als ik wil poetsen, blijft ze lekker staan tutten. Als ik zadel steekt ze haar hoofd zelf al in het halster, wat wil een mens nog meer? Als er eten is, wacht ze tot ik zeg dat ze mag komen, en ga zo maar door. Ik kan de staldeur open gooien, ze weet dat ze moet wachten. Ideaal dus :)

Neemt niet weg dat het haar plek is, en als ik merk dat ze haar dag niet heeft, dan blijf ik niet overbodig in haar stal, dan tut ik wel over de deur heen, als ze dat al wil.. Maar in principe is het een gemeenschappelijk bezit denk ik :)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 07:35

ik poets en zadel mijn paard liever buiten de stal. vind ook da de stal gewoon een plaats voor rust is en geen gedoe, maar dit betkend niet dat het niet kan. als ik in de stal wil poetsen of zadelen vindt mijn paard dit prima en dat moet ook wel. ik vind het zelf gewoon niet prettig. ik zet ze altijd voor de stal en poets en zadel daar gewoon.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:07

ik poets en zadel gewoon op in de stal..
tuurlijk ga je niet de gekste dingen doen in stal.
ik ga niet buiten opzadelen als het donker is je ziet dan bijna niets
of als het regent dan zadel ik toch liever binnen op.
daarbij is het paard geschoren dus wil wel swinters in de kou buiten gaan staan maar dat vind ik zieliger dan binnen in stal opzadelen.

zomers zadel ik toch altijd buiten omdat ze dan 24uur per dag buiten staan

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:26

Waarom is een stal een rustplaats? Hoe zit dat dan met een paard wat 24/7 in de wei loopt? Een paard in de kudde? Eigen plek? Veilige plek? Is dat afgeleid van een hond die zijn eigen plekje heeft in een bench ofzo?

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:38

Ik hou er wel altijd even rekening mee en dat doe ik door niet meteen de box in te denderen. Poetsen enz doe ik eigenlijk nooit op stal, wel even haar regenjas aan voor het buitenspelen.
Aan de andere kant doe ik het ook helemaal fout, want ik sta net zo makkelijk nog even wat brok uit haar bak te vissen als ze al aan het eten is, voor in haar speelbal. Zou ik dan ook niet moeten doen...

doedels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:06

met respect voor het dier zijn omgeving moet het toch luisteren.....ook in stal

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:10

Ik vind ook dat haar stal haar veilige plek is, wat gekoppeld hoort te zijn met rust. Poetsen, opzadelen etc gebeurt bij mij buiten de stal. Wij komen eigelijk alleen in de stal voor haar hooi, om uit te mesten of om even te knuffelen. Als ik haar pak komt ze zelf naar de deur.

Toch moet ze natuurlijk wel luisteren als ik haar iets vraag op stal. Doe het alleen bijna nooit.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:18

Nou; die van mij mag eigenlijk nergens 'de baas' over mij spelen; maar ik vind dat de stal eigenlijk een plekje is waar een paard zich veilig en op zijn gemak moet kunnen voelen.
Vandaar dat ik ook zo weinig mogelijk doe in de stal als het even kan. Maar ze moet er desondanks toch respect voor mij hebben (gelukkig is dit geen probleem).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:31

pff jullie trekken het hele principe uit zijn verband. Wat dat betreft is de titel van dit topic helemaal fout gekozen. :o :( De betreffende quote gaat erover dat het paard een veilige plaats heeft in de stal en dat hij het fijn vind als je wacht met betreden tot hij je uitnodigt. Dit heeft niets te maken met ' de baas zijn'. Wat je wel of niet op stal kunt doen en of je paard ten aller tijden naar je moet luisteren. Jammer dat het zo verdraaid wordt. Ik zal eens kijken of ik beeldmateriaal bij kan vinden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:40

De titel was bewust zwart-wit gekozen, en de quote was een voorbeeld. Ik had vermeld dat ik het vaker heb gehoord, dus niet alleen in een topic over wel of niet wachten bij de deur. Maar ook in hoeverre je meegaat in de opvatting 'stal = paard zn plek'. Om daar nu werkelijk een 'boos-smiley' bij te zetten... :')

Ik ben benieuwd naar je beeldmateriaal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:32

De hele stal is mijn ruimte, ook de boxen. Al wil ik een uur de hoela voor zijn voerbak dansen, dan mag hij netjes op zijn beurt wachten tot ik besluit dat ik klaar ben. Dus poetsen en zadelen, inenten en tanden vijlen, als dat in zijn (mijn :P ) box gebeurt dan moet hij zich gewoon voegen naar mijn wensen. Op stal is er maar 1 de baas en dat ben ik.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:34

Ik wil altijd de baas zijn, dus ook op stal. Een paard maakt het onderscheid echt niet tussen op de ene plaats wel de baas mogen zijn en op de andere niet. Je paard helemaal gaan knuffelen etc. terwijl hij staat te eten vind ik een ander verhaal, dan kun je hem imo beter gewoon met rust laten :)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:36

De stal is het paard zijn eigen plekje, maar hij moet niet dominant zijn. Je moet gewoon de stal in en uit kunnen lopen en normaal kunnen zadelen of poetsen op stal. Stel dat de d.a. keer paard op zijn stal moet behandelen en dit zou door dominantie niet gaan?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:38

Voor een manegepaard dat de hele dag 'wordt geleefd' kan ik me voorstellen dat de box bvk een rustplek voor het paard moet zijn :j maar voor mijn eigen paard, die de hele dag lekker buiten loopt en mag doen wat ze wil, vind ik dat onzin. Poetsen, zadelen, inenten, ontwormen, behandeling van tandarts of osteopaat; het mag van mij allemaal in de box! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:44

Net als Jessix nooit over nagedacht. Ik deed en doe alles in de stal behalve nare dingen zoals dierenarts, prikken, tandarts enz. Dan neem ik ze mee en zoek ergens anders een plekje. Altijd zo gedaan.
Zelfs als de paarden eten ben ik wel regelmatig bij ze en doe van alles in en rond ze. Is nooit een probleem en ze hebben geen enkele voer nijd en hebben ook tijdens het eten respect voor me (gaan gerust even een stapje opzij of naar achteren als ik dat vraag). Uiteraard laat ik ze met eten met rust, maar soms moet ik daar wel eens zijn en handelen en dat is OK. Wormenkuur geef ik gewoon buiten waar ze op dat moment zijn (ze zijn er verschrikkelijk gek op). Zijn wel mijn paarden waar ik zeer intensief mee omga.