Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anthea schreef:Claudia78 schreef:Ik voer ook magnesium van biomag idd bij....Mijn paard is ook zo`n schijtluis...Overal spoken en bakkabouters.
Ik moet zeggen dat hij hier heel goed op reageerdIk had ook van alles geprobeerd. Ook hele dure "stress"middeltjes...
Ik zelf pak hem juist aan. Heb alles geprobeerd. Boos worden..rustig en kalmerend werken...niks hielp.
Gaat nu echt een stuk beter. Hij krijgt het met een stukje brood want ik voer geen krachtvoer meer
En bij jou gaat het dus serieus beter?? Ik heb ook zo'n paard, laatst nog.. Helikopter vloog over, ziekenauto's en politie met sirene, maakt niks uit.. Maar hij ging goed op z'n achterbenen staan toen hij een kabouter naast de bakrand zag zitten. Helemaal bibberen, rennen, halve pirouette maken terwijl ie aan het steigeren was![]()
Ik ben dus ook nog op zoek naar DE tip.
ikke schreef:En weer eens niemand die op het idee komt dat dit paard gevoelig zou kunnen zijn op kuil??
Daarnaast is 1,5kg brok best veel, gezien de vrij beperkte hoeveelheid werk. Al eens geprobeerd wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een halve kg brok voert, verdeeld over twee of zelfs drie keer?
Dit combineren met weidegang en/of hooi, ipv kuil.
Magnesium is geen oplossing, hooguit een ondersteuning.
x_Jose schreef:ikke schreef:En weer eens niemand die op het idee komt dat dit paard gevoelig zou kunnen zijn op kuil??
Daarnaast is 1,5kg brok best veel, gezien de vrij beperkte hoeveelheid werk. Al eens geprobeerd wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een halve kg brok voert, verdeeld over twee of zelfs drie keer?
Dit combineren met weidegang en/of hooi, ipv kuil.
Magnesium is geen oplossing, hooguit een ondersteuning.
Het kuil dat ze krijgt is zeker voedend maar daar krijgt ze niet teveel van en tweemaal daags. Ook is het niet extreem dikke kuil maar hooi/kuilachtig. 1,5kg lijkt mij echt niet veel. & hoezo weinig werk? als ik met haar train is dit ook intensief, aardig lang en is ze daarna ook goed moe. Deze winter heeft ze eigenlijk constant maar een halve kilo of zelfs minder gehad. Nu weer iets meer omdat we met dit weer ook wat meer kunnen doen.
Raja schreef:Het "hete" van een paard hoeft niet atijd per definitie maar te liggen aan het feit dat het paard niet iedere dag, de hele dag, buiten staat!!
Ik vind dat altijd gelijk zo'n makkelijk gemaakte opmerking/comnclusie.
Mijn paard staat ook niet iedere dag de hele dag buiten, gewoonweg ondat dat in de winter niet mogelijk is bij ons.
En hij is niet anders qua gedrag in de zomer of winter. (ok als het 30graden is, is ie heus wat slomer ja)
Raja schreef:@Ikke
Maar dat is niet per definitie zo!
Voor sommige paarden kan het idd net dat gene zijn wat ze nodg hebben, maar een paard wat alleen op wedstrijd of in een binnenbak wat meer spanning maakt...
Lijkt me stug dat de dingen die "eng" zijn, dan ineens niet meer "eng" zijn...?
Ik bedoel, mijn paard vindt een langskomde scooter/brommer niet ineens helemaal niet meer eng meer als hij de hele dag buiten zou staan... (daar gelaten dat er dus niet de hele dag een brommer/scooter langsrijdt)
ikke schreef:Ik vind het toch wel opvallend dat een paard wat door een verkoper als druk, schrikkerig en lastig is bestempeld, bij z'n nieuwe baas binnen een week rustig en handelbaar is.
Wat er veranderd is? Geen brok, meer hooi en standaard weide/paddock zolang het licht is.
x_Jose schreef:ikke schreef:Ik vind het toch wel opvallend dat een paard wat door een verkoper als druk, schrikkerig en lastig is bestempeld, bij z'n nieuwe baas binnen een week rustig en handelbaar is.
Wat er veranderd is? Geen brok, meer hooi en standaard weide/paddock zolang het licht is.
Wat heeft dit ermee te maken?
Ik train effectief omdat ik gericht oefen en consequent ben. Train net zolang tot ik het gewenste effect heb.
Veel oefeningen dus.
Hoezo is brok voor de gemoedsrust? Wij eten toch ook niet voor de gemoedsrust? maar omdat we het nodig hebben en anders van ons stokje gaan.
Suzan_bobar schreef:Ik heb het ook gevoerd, die van paardnatuurlijk. Hij werd wel iets relaxter,.... maar nog niet je van het. Ik heb er een homeopaat bij gehaald. Die bezorgde een verschil van dag en nacht.
Mocht je magnesium willen proberen, voer je paard dan eens een banaan
ikke schreef:Raja schreef:@Ikke
Maar dat is niet per definitie zo!
Voor sommige paarden kan het idd net dat gene zijn wat ze nodg hebben, maar een paard wat alleen op wedstrijd of in een binnenbak wat meer spanning maakt...
Lijkt me stug dat de dingen die "eng" zijn, dan ineens niet meer "eng" zijn...?
Ik bedoel, mijn paard vindt een langskomde scooter/brommer niet ineens helemaal niet meer eng meer als hij de hele dag buiten zou staan... (daar gelaten dat er dus niet de hele dag een brommer/scooter langsrijdt)
Durf je de weddenschap aan?
Het gaat inderdaad niet voor alle paarden op, maar toch wel voor heel erg veel paarden. De rest is niet zelden terug te voeren op opvoeding, of zo je wil, het gebrek eraan. Je moet natuurlijk wel iets te melden hebben voor je paard! Waarom anders denk je dat de Gribaldi-kinders bij bosjes te koop staan, zodra ze 7-8-9 jaar oud worden? Juist, omdat die paarden het alleen doen voor een mens dat IETS TE MELDEN HEFFT en helaas hebben de meesten dat niet...........
Raja schreef:ikke schreef:Durf je de weddenschap aan?
Het gaat inderdaad niet voor alle paarden op, maar toch wel voor heel erg veel paarden. De rest is niet zelden terug te voeren op opvoeding, of zo je wil, het gebrek eraan. Je moet natuurlijk wel iets te melden hebben voor je paard! Waarom anders denk je dat de Gribaldi-kinders bij bosjes te koop staan, zodra ze 7-8-9 jaar oud worden? Juist, omdat die paarden het alleen doen voor een mens dat IETS TE MELDEN HEFFT en helaas hebben de meesten dat niet...........
Ik heb het niet over een weddenschap of willen bewijzen van...
Maar er wordt wel erg vaak naar deze oplossing geroepen.
Alleen moet er ook eens bedacht worden, dat in bepaalde stukken van NL het gewoon NIET mogelijk is het paard in de winter ook de hele dag buiten te hebben staan, wil je van de zomer nog gras op je weiland hebben.
En het gaat ook idd niet op voor ALLE paarden.
En de vergelijking met de Gribaldi's??
Ieder wat bloediger paard heeft een mens nodig wat iets te melden heeft.
In mijn ogen is dat ieder sport paard. (er van uitgaande dat deze dieren ook gebruikt worden voor de sport en ook zodanig gefokt zijn)
Deze paarden voeren vaak wat meer bloed en hebben afwisseling en werk nodig.
Ik ben het er wel mee eens dat voer een grote invloed heeft op een paard.
Ruwvoer is in mijn ogen ook de basis van het rantsoen en je paard moet hier voldoende beschikking tot hebben.
Krachtvoer is aanvulling van wat er ontbreekt in het hooi/kuilvoer.
In het "wild" kunne paarden namenlijk ook beschikken over over bepaalde andere planten en kruiden, waar ze vitamines/mineralen uit kunnen halen die ze nodig hebben, die ontbreken in het hooi/kuilvoer wat er aangeboden wordt.