Paard explosief. Magnesium?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Paard explosief. Magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:36

Maar dat is toch logisch? Je paard is nog relatief jong en onervaren, een concoursterrein is compleet vreemd in alles, andere locatie, andere paarden, andere routine, vreemde, lege bak enz.
Je paard moet gewoon wennen, probeer haar van tevoren los te gooien, zorg dat je zelf ontspannen bent, neem de tijd om los te rijden enz.

Overigens zit kuilvoer veel energie in, je zou dat kunnen vervangen door hooi, kan ook wel helpen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:47

Hoe lang staat ze dan buiten elke dag? Of gaat ze gewoon even los in de bak? Is een wezenlijk verschil natuurlijk :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:49

mijn merrie beweegt ook amper als ze alleen staat, maar zet ze met enkele andere buiten, dan sleurt ze me de weide op als ik niet oplet om daarna al bokken heel de weide af te sprinten en al de andere op te jagen of gewoon weg te jagen, want zij is baas :D

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 17:50

Ze heeft al aardig veel wedstrijdervaring. Sowieso een jaar. Dan zou zulke stress wel over moeten zijn. Vaak staat ze wel een uur in de bak. En als ik heb gereden doe ik haar even los in de bak en soms ook wel in de stapmolen een halfuur. Dan moet ze wel verplicht haar energie kwijt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:52

Heb je geen paddocks op je stal TS?
Ik zeg dit echt niet om je af te zeiken hoor, het paard van een vriendin is enorm opgeknapt (lees: braaf) sinds hij van niet naar buiten op een stal terecht is gekomen waar hij heel veel buiten komt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:58

in een stapmolen kunnen ze hun overtollig energie niet kwijt. de mijne is zaterdag een uur in de stapmolen geweest en heeft daarna een rustige/lichte rentraining gekregen en na 10 minuten stappen een middelzware rentraining gehad in mul zand. wel ze is nog steeds al bokkend de weide op gevlogen.
Jou paard heeft opgekropte energie waar ze weinig blijf mee weet en op wedstrijd is het ondanks haar ervaring steeds "nieuw" en spannend en kan ze haar energie niet goed kanaliseren...
mijn vriendin dacht ook dat haar paard "zwaar" getraind werd als ze hem 5x/week reed en de 2 overige dagen een uur in de stapmolen zette. wel ja, haar paard is compleet verzuurd omdat hij teveel krachtvoer kreeg in verhouding met wat hij moest doen (3kg/dag). Volgens DA en osteopaat moest hij dat makkelijk aankunnen op 1kg krachtvoer en onbeperkt hooi...
Want een paard op de weide stapt meer dan een half uur per dag...

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 17:58

We hebben onze paarden aan huis staan. Hebben een rijbak waar ze in los kunnen en dus een stapmolen. Eerst kon ze er weinig uit vanwege het weer maar nu doen we weer veel en komt ze er ook weer veel meer uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:11

Een uur buiten is nog niet zo lang, als je dan ook een uur rijd en een half uur in de stapmolen zet staat ze alsnog 21,5 uur binnen.
Heb je geen paddock of weide waar ze in kan? Zet haar dan lekker met een waterdichte deken de hele middag buiten, liefst met een ander paard erbij.
Een stapmolen is geen goede manier om energie kwijt te kunnen, een half uur verplicht stappen is heel wat anders dan kunnen doen wat je wilt.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:53

De magnesiumpilletjes waar ik het over had zijn inderdaad pillen voor mensen. Pure magnesium dus.
Heel onschuldig. Uit mijn hoofd gezegd iets van 6,75 euro per 100 stuks. Ik geef er 1 per dag.
Ook mijn paard ging al langer mee op wedstrijd, al 5 jaar ofzo, maar werd ineens, zonder aanleiding gestrest, begon enorm op andere paarden te reageren. Op aanraden van mijn instructeur ben ik magnesium bij gaan voeren. En het gaat weer prima, niets meer aan de hand. Toeval of niet, ik weet het niet.
Mijn instructeur wist zelfs te vermelden dat Anky het ook standaard voert. Vraag mij niet hoe waarheidsgetrouw deze info is.

Wat betreft het buiten zetten, dat is bij mij ook niet het geval geweest, weer of geen weer, ze lopen standaard minimaal 4 uur per dag buiten (winter), zomer ongeveer 7-8 uur. Dit hoeft dus zeker niet de reden te zijn voor explosief gedrag expliciet op wedstrijd, dan zou het ook thuis zo moeten zijn.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:29

Anthea schreef:
Claudia78 schreef:
Ik voer ook magnesium van biomag idd bij....Mijn paard is ook zo`n schijtluis...Overal spoken en bakkabouters.
Ik moet zeggen dat hij hier heel goed op reageerd :j Ik had ook van alles geprobeerd. Ook hele dure "stress"middeltjes...
Ik zelf pak hem juist aan. Heb alles geprobeerd. Boos worden..rustig en kalmerend werken...niks hielp.
Gaat nu echt een stuk beter. Hij krijgt het met een stukje brood want ik voer geen krachtvoer meer

En bij jou gaat het dus serieus beter?? Ik heb ook zo'n paard, laatst nog.. Helikopter vloog over, ziekenauto's en politie met sirene, maakt niks uit.. Maar hij ging goed op z'n achterbenen staan toen hij een kabouter naast de bakrand zag zitten. Helemaal bibberen, rennen, halve pirouette maken terwijl ie aan het steigeren was 8)7

Ik ben dus ook nog op zoek naar DE tip. :+

Ja, het gaat serieus beter :j Hij had altijd maar slechte dagen..altijd schrikken...gespannen..Ik kwam nooit aan ontspanning toe bijna. 8 op de 10 x trainen bijv was dramatisch. Ik voer het nu ongeveer sinds oktober. Nu gaat het prima, we kunnen nu echt lekker aan de ontspanning werken. nu gaat het 8x goed en zitten er bijv eens 2 dagen tussen dat ie minder in zijn vel zit. (logisch, geld voor ons toch ook?) Het mooie is dat biomag het teveel aan magnesium in het lichaam afbreekt. Hij is echt veel rustiger in het koppie en veel ontspannener _/-\o_

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:43

En weer eens niemand die op het idee komt dat dit paard gevoelig zou kunnen zijn op kuil??
Daarnaast is 1,5kg brok best veel, gezien de vrij beperkte hoeveelheid werk. Al eens geprobeerd wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een halve kg brok voert, verdeeld over twee of zelfs drie keer?
Dit combineren met weidegang en/of hooi, ipv kuil.

Magnesium is geen oplossing, hooguit een ondersteuning.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:46

Anneliesdj: Het was eerst niet zo. Nu heeft ze meer wedstrijdervaring en lijkt het dat ze het juist spannender vindt. Het heeft dus weinig met haar ervaring te maken..

Telstar2000: Het is inderdaad alleen op wedstrijdterrein eigenlijk zo extreem of in de lessen op een ander terrein. Thuis is er vrijwel niks aan de hand. Dan is ze ook fris maar op een andere manier. Dan denk ik dus ook niet dat het ligt aan dat ze te weinig buiten zou komen. Want in principe komt ze thuis genoeg buiten. Op wedstrijd is ze gewoon nerveuzer en gewoon aan de explosieve kant.

Claudia78: Jouw verhaal klinkt erg positief en overtuigd mij wel. Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Een kleine hoeveelheid kan echt geen kwaad en zo kan ik zien of het bij haar ook dit juiste effect tot stand brengt.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:49

ikke schreef:
En weer eens niemand die op het idee komt dat dit paard gevoelig zou kunnen zijn op kuil??
Daarnaast is 1,5kg brok best veel, gezien de vrij beperkte hoeveelheid werk. Al eens geprobeerd wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een halve kg brok voert, verdeeld over twee of zelfs drie keer?

Het kuil dat ze krijgt is zeker voedend maar daar krijgt ze niet teveel van en tweemaal daags. Ook is het niet extreem dikke kuil maar hooi/kuilachtig. 1,5kg lijkt mij echt niet veel. & hoezo weinig werk? als ik met haar train is dit ook intensief, aardig lang en is ze daarna ook goed moe. Deze winter heeft ze eigenlijk constant maar een halve kilo of zelfs minder gehad. Nu weer iets meer omdat we met dit weer ook wat meer kunnen doen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:57

Het "hete" van een paard hoeft niet atijd per definitie maar te liggen aan het feit dat het paard niet iedere dag, de hele dag, buiten staat!!
Ik vind dat altijd gelijk zo'n makkelijk gemaakte opmerking/comnclusie.

Mijn paard staat ook niet iedere dag de hele dag buiten, gewoonweg ondat dat in de winter niet mogelijk is bij ons.
En hij is niet anders qua gedrag in de zomer of winter. (ok als het 30graden is, is ie heus wat slomer ja)

Thuis is hij super relaxed, niks aan de hand, maar op vreemd terrein is hij net wat alerter.
Hij is zowiezo snel afgeleid, wil alles in de gaten houden.
Maar schrikkerig, nee.
Explosief... Nee...

Ik voer hem NAF Magic 5 star.
Een combinatie van magnesium en andere kruiden die rustgevend werken.
Voor de wedstrijd/vervoer/andere stress situaties, kan de dosis verdubbelen.

Ik merk aan hem dat hij zich beter kan concentreren.
Minder snel afgeleid is...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:04

x_Jose schreef:
ikke schreef:

Het kuil dat ze krijgt is zeker voedend maar daar krijgt ze niet teveel van en tweemaal daags. Ook is het niet extreem dikke kuil maar hooi/kuilachtig. 1,5kg lijkt mij echt niet veel. & hoezo weinig werk? als ik met haar train is dit ook intensief, aardig lang en is ze daarna ook goed moe. Deze winter heeft ze eigenlijk constant maar een halve kilo of zelfs minder gehad. Nu weer iets meer omdat we met dit weer ook wat meer kunnen doen.

Sommige paarden reageren op het fermentatieproces in de kuil. Heeft niks te maken met hoe kuilig het is; de stoffen uit het fementatieproces doen het.
Definieer flink trainen. Train je ook effectief?
Kennis reed vorig jaar 400km in drie weken, enkel op gras met af en toe een emmertje brok. Deden ze fluitend. Bedenk dat brok voornamelijk voor de gemoedsrust van het baasje is, niet voor de voeding van het paard........
Voer de hoeveelheid hooi maar eens op. Ja, daar krijgen ze een lekkere bolle pens van en dat is ook precies zoals het hoort, zolang je maar niet hoeft te graven naar de ribben.

Raja schreef:
Het "hete" van een paard hoeft niet atijd per definitie maar te liggen aan het feit dat het paard niet iedere dag, de hele dag, buiten staat!!
Ik vind dat altijd gelijk zo'n makkelijk gemaakte opmerking/comnclusie.

Mijn paard staat ook niet iedere dag de hele dag buiten, gewoonweg ondat dat in de winter niet mogelijk is bij ons.
En hij is niet anders qua gedrag in de zomer of winter. (ok als het 30graden is, is ie heus wat slomer ja)

Ik vind het toch wel opvallend dat een paard wat door een verkoper als druk, schrikkerig en lastig is bestempeld, bij z'n nieuwe baas binnen een week rustig en handelbaar is.
Wat er veranderd is? Geen brok, meer hooi en standaard weide/paddock zolang het licht is.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:09

@Ikke
Maar dat is niet per definitie zo!
Voor sommige paarden kan het idd net dat gene zijn wat ze nodg hebben, maar een paard wat alleen op wedstrijd of in een binnenbak wat meer spanning maakt...
Lijkt me stug dat de dingen die "eng" zijn, dan ineens niet meer "eng" zijn...?
Ik bedoel, mijn paard vindt een langskomde scooter/brommer niet ineens helemaal niet meer eng meer als hij de hele dag buiten zou staan... (daar gelaten dat er dus niet de hele dag een brommer/scooter langsrijdt ;) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:16

Raja schreef:
@Ikke
Voor sommige paarden kan het idd net dat gene zijn wat ze nodg hebben, maar een paard wat alleen op wedstrijd of in een binnenbak wat meer spanning maakt...
Ik bedoel, mijn paard vindt een langskomde scooter/brommer niet ineens helemaal niet meer eng meer als hij de hele dag buiten zou staan... (daar gelaten dat er dus niet de hele dag een brommer/scooter langsrijdt ;) )

Durf je de weddenschap aan?

Het gaat inderdaad niet voor alle paarden op, maar toch wel voor heel erg veel paarden. De rest is niet zelden terug te voeren op opvoeding, of zo je wil, het gebrek eraan. Je moet natuurlijk wel iets te melden hebben voor je paard! Waarom anders denk je dat de Gribaldi-kinders bij bosjes te koop staan, zodra ze 7-8-9 jaar oud worden? Juist, omdat die paarden het alleen doen voor een mens dat IETS TE MELDEN HEFFT en helaas hebben de meesten dat niet...........

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:16

ikke schreef:
Ik vind het toch wel opvallend dat een paard wat door een verkoper als druk, schrikkerig en lastig is bestempeld, bij z'n nieuwe baas binnen een week rustig en handelbaar is.
Wat er veranderd is? Geen brok, meer hooi en standaard weide/paddock zolang het licht is.

Wat heeft dit ermee te maken?
Ik train effectief omdat ik gericht oefen en consequent ben. Train net zolang tot ik het gewenste effect heb.
Veel oefeningen dus.
Hoezo is brok voor de gemoedsrust? Wij eten toch ook niet voor de gemoedsrust? maar omdat we het nodig hebben en anders van ons stokje gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:26

x_Jose schreef:
ikke schreef:

Wat heeft dit ermee te maken?
Ik train effectief omdat ik gericht oefen en consequent ben. Train net zolang tot ik het gewenste effect heb.
Veel oefeningen dus.
Hoezo is brok voor de gemoedsrust? Wij eten toch ook niet voor de gemoedsrust? maar omdat we het nodig hebben en anders van ons stokje gaan.

Maar paarden hebben in principe geen brok nodig, net zo min als dat wij koekjes en snoep nodig hebben. Een paard is gebouwd om te leven op gras, maar dan moet het paard wel de tijd krijgen om voldoende ervan naar binnen te werken. Dat konden de boerenwerkpaarden niet en dus kwam er "kracht"voer, zodat de paarden het werk wel konden doen, met voldoende energie.
Heden ten dage heeft het paard ruim voldoende tijd om te grazen, als de mens 'm die ruimte biedt, in de vorm van voldoende hooi van goede kwaliteit en/of gras in een weiland. Er speelt daar namelijk NOG een punt: paarden hebben beweging nodig om hun darmstelsel correct te laten werken; dit in tegenstelling tot de mens, waar spieractiviteit voor de darmbeweging zorgt.

Veel oefening is niet hetzelfde als effectieve oefening. Is dat gewenste effect het effect wat de jury graag ziet, of het effect dat goed is voor het lijf en het bewegingsapparaat?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:31

Ik heb het ook gevoerd, die van paardnatuurlijk. Hij werd wel iets relaxter,.... maar nog niet je van het. Ik heb er een homeopaat bij gehaald. Die bezorgde een verschil van dag en nacht.

Mocht je magnesium willen proberen, voer je paard dan eens een banaan ;)

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:35

Suzan_bobar schreef:
Ik heb het ook gevoerd, die van paardnatuurlijk. Hij werd wel iets relaxter,.... maar nog niet je van het. Ik heb er een homeopaat bij gehaald. Die bezorgde een verschil van dag en nacht.

Mocht je magnesium willen proberen, voer je paard dan eens een banaan ;)

Wat is het effect van een banaan?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:38

Alleen in de schil van een banaan zit veel magnesium ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:40

De mijne at het niet, dus ik weet het niet zeker. Kreeg die tip ooit. Dacht ik geef die tip door.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:43

ikke schreef:
Raja schreef:
@Ikke

Het gaat inderdaad niet voor alle paarden op, maar toch wel voor heel erg veel paarden. De rest is niet zelden terug te voeren op opvoeding, of zo je wil, het gebrek eraan. Je moet natuurlijk wel iets te melden hebben voor je paard! Waarom anders denk je dat de Gribaldi-kinders bij bosjes te koop staan, zodra ze 7-8-9 jaar oud worden? Juist, omdat die paarden het alleen doen voor een mens dat IETS TE MELDEN HEFFT en helaas hebben de meesten dat niet...........

Ik heb het niet over een weddenschap of willen bewijzen van...

Maar er wordt wel erg vaak naar deze oplossing geroepen.
Alleen moet er ook eens bedacht worden, dat in bepaalde stukken van NL het gewoon NIET mogelijk is het paard in de winter ook de hele dag buiten te hebben staan, wil je van de zomer nog gras op je weiland hebben.

En het gaat ook idd niet op voor ALLE paarden.

En de vergelijking met de Gribaldi's??
Ieder wat bloediger paard heeft een mens nodig wat iets te melden heeft.
In mijn ogen is dat ieder sport paard. (er van uitgaande dat deze dieren ook gebruikt worden voor de sport en ook zodanig gefokt zijn)
Deze paarden voeren vaak wat meer bloed en hebben afwisseling en werk nodig.

Ik ben het er wel mee eens dat voer een grote invloed heeft op een paard.
Ruwvoer is in mijn ogen ook de basis van het rantsoen en je paard moet hier voldoende beschikking tot hebben.
Krachtvoer is aanvulling van wat er ontbreekt in het hooi/kuilvoer.
In het "wild" kunne paarden namenlijk ook beschikken over over bepaalde andere planten en kruiden, waar ze vitamines/mineralen uit kunnen halen die ze nodig hebben, die ontbreken in het hooi/kuilvoer wat er aangeboden wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:55

Raja schreef:
ikke schreef:

Ik heb het niet over een weddenschap of willen bewijzen van...

Maar er wordt wel erg vaak naar deze oplossing geroepen.
Alleen moet er ook eens bedacht worden, dat in bepaalde stukken van NL het gewoon NIET mogelijk is het paard in de winter ook de hele dag buiten te hebben staan, wil je van de zomer nog gras op je weiland hebben.

En het gaat ook idd niet op voor ALLE paarden.

En de vergelijking met de Gribaldi's??
Ieder wat bloediger paard heeft een mens nodig wat iets te melden heeft.
In mijn ogen is dat ieder sport paard. (er van uitgaande dat deze dieren ook gebruikt worden voor de sport en ook zodanig gefokt zijn)
Deze paarden voeren vaak wat meer bloed en hebben afwisseling en werk nodig.

Ik ben het er wel mee eens dat voer een grote invloed heeft op een paard.
Ruwvoer is in mijn ogen ook de basis van het rantsoen en je paard moet hier voldoende beschikking tot hebben.
Krachtvoer is aanvulling van wat er ontbreekt in het hooi/kuilvoer.
In het "wild" kunne paarden namenlijk ook beschikken over over bepaalde andere planten en kruiden, waar ze vitamines/mineralen uit kunnen halen die ze nodig hebben, die ontbreken in het hooi/kuilvoer wat er aangeboden wordt.

Ik HEB zo'n sportgefokt portret staan. Potente springlijnen en ondertussen goed getraind, zij het dat ze niet op wedstrijd gaat.
Dit paard is braaf, op twee pinken te rijden en vrijwel nergens bang voor. Als ze al bang is, stopt ze of doet hooguit een stap opzij.

Dit paard is geen uitzondering. Ik ken er diverse, ook van potente sportlijnen, die met juiste huisvesting en voerbeleid, brave paarden worden, die door vrijwel iedereen eenvoudig te berijden zijn.

Wanneer die weidegang dan geen optie is, pas de rest van je voer- en bewegingsbeleid dan ook aan!

Om even op de vraag van TS terug te komen: een magnesiumgebrek KAN de oorzaak zijn, maar wil je dat echt goed aanpakken, begin je met het nemen van bloedmonsters, waaruit je de vitamine- en mineralenhuishouding laat analiseren. Op basis van die FEITEN kun je dan gaan kijken welke supplementen je bij moet gaan voeren.
Dat "sportportret" van mij had inderdaad een fors gebrek aan magnesium, evenals eiwitten (spieropbouw), bleek uit het bloedonderzoek.