Trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manex

Re: Trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:22

Zoals Nini-roosje het hierboven zegt, zo heb ik het ook bij trailerladen geleerd.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:24

Bedankt, maar hoe zorg ik er dan voor dat mijn paard ook op/in de trailer blijft staan?? Druk geven met
touw werkt niet, want ze gooit d'r hoofd omhoog en trekt mij de trailer uit dan. Toch met bezem erachter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:28

Joline_ schreef:
Bedankt, maar hoe zorg ik er dan voor dat mijn paard ook op/in de trailer blijft staan?? Druk geven met
touw werkt niet, want ze gooit d'r hoofd omhoog en trekt mij de trailer uit dan. Toch met bezem erachter?

Geen bezem en geen touwen, dat werkt namelijk allemaal op basis van angst..

Ik zou gewoon zorgen dat er lekker hooi in de trailer is, en zelf er rustig bij blijven staan.. Waarschijnlijk schiet ze zo naar achter omdat ze bang is opgesloten te worden. Dus wanneer zij er achter komt dat dat niet het geval is. Zal ze rustig blijven staan.

En ook wanneer zijn naar achter schiet, niet boos worden, niet terug trekken. Nee gewoon naar buiten laten gaan. Even een rondje om de trailer stappen. En weer laden. Goed belonen wanneer ze er op staat. En niet te lang laten staan (al staat ze er maar 30 sec op). Maar wel op jou initiatief er af proberen te laten gaan! En zo de tijd steeds langer maken. Tot ze gewoon 10 min kan blijven(bij wijze van) staan zonder er vanaf te willen. En dan pas verder met oefenen met de stang!

Ik denk namelijk echt dat jou paard bang is opgesloten te worden.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:32

Nee, ik geloof niet dat mijn paard bang is opgesloten te worden, want dit is echt iets van de laatste week.
Hooi heb ik altijd in de trailer hangen, maar eten interesseert haar niks. Ik kan haar daarmee ook niet in de
trailer houden. Wanneer zij de trailer uit loopt, geef ik inderdaad geen druk. Want daarmee maak ik het
alleen maar erger. Maar ik vraag me zeg maar af of ik haar zo ver krijg dat ze wel die 30 sec blijft staan.
Bij het uitladen, wanneer ik dan de stang achter haar kont weg haal, en dr niemand voor bij haar staat,
blijft ze supernetjes wachten tot er een seintje word gegeven dat ze achteruit mag.

Dat zijn weer van die dingen waardoor ik niet snap dat ze het wel doet met het inladen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:34

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:36

Heb ik gedaan :) Naja, ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief en als het goed is krijg ik dan vanzelf
het E-book. Dus is even afwachten

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:37

als het goed is krijg je een activatiemailtje :)
Ik heb hem ook en ik vind het superinteressant. Er staan ook filmpjes op zijn site.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:40

Ik heb nu niet meer dan een bevestigingsmailtje gehad. Maar daar staat niks in over die ebook

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:43

Die moet je bevestigen. :j Daarna komt er nog een mailtje met een link en daar staat ie in :) Vergeet niet het mailtje waar het e-book in staat op te slaan voor het geval je hem kwijtraakt ;)

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:50

Anoniem schreef:
Geen bezem en geen touwen, dat werkt namelijk allemaal op basis van angst..

Ik zou gewoon zorgen dat er lekker hooi in de trailer is, en zelf er rustig bij blijven staan.. Waarschijnlijk schiet ze zo naar achter omdat ze bang is opgesloten te worden. Dus wanneer zij er achter komt dat dat niet het geval is. Zal ze rustig blijven staan.

En ook wanneer zijn naar achter schiet, niet boos worden, niet terug trekken. Nee gewoon naar buiten laten gaan. Even een rondje om de trailer stappen. En weer laden. Goed belonen wanneer ze er op staat. En niet te lang laten staan (al staat ze er maar 30 sec op). Maar wel op jou initiatief er af proberen te laten gaan! En zo de tijd steeds langer maken. Tot ze gewoon 10 min kan blijven(bij wijze van) staan zonder er vanaf te willen. En dan pas verder met oefenen met de stang!

Ik denk namelijk echt dat jou paard bang is opgesloten te worden.
Hier ben ik het niet mee eens, mijn paard ging gewoon naar achter zodra het eten op was, toen hij wist dat hij niet meer naar achter kon lopen was hij er ook klaar mee, hij heeft het nog 2 keer geprobeerd ofzo, maar hij loopt verder gewoon met oortjes naar voren de trailer in, niks geen gedoe of getrek.
Nu ik erover denk trouwens, ik heb in die tijd ook veel grondwerk gedaan in de zin van je loopt maar zo hard als je kan, als je maar blijft stappen, hij slofte altijd heel langzaam achter me aan namelijk, nu loopt hij vlijtig met me mee, en hij stopt (meestal) als ik dat zeg. Je paard moet wel vertrouwen in de leider hebben natuurlijk.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:53

Aan grondwerk doen wij ook veel. En het leiden op de grond gaat erg goed! Tijdje terug ook geoefend om
tussen 2 (smalle) balken door te lopen. Deed ze ook erg goed en kon haar voorop sturen. Hoop dat ooit
ook in de trailer te kunnen straks, maar daar zal nog heel wat werk aan vooraf gaan

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:09

Trailerlaadproblemen kunnen een oneindig aantal oorzaken hebben, en die zijn echt per paard verschillend. Er is geen manier te noemen die voor elk paard zal werken, want elk paard heeft een andere reden om er niet in te willen. Als je die reden eenmaal weet kun je hem door gerichte training weer wegnemen, maar zolang je niet precies weet wat de oorzaak is blijft het een beetje proberen zonder veel succes. Al die hulpmiddeltjes werken dan ook maar ten dele, je paard zal het er nooit helemaal goed mee gaan doen omdat je de reden van zn angst niet weg hebt genomen. Hoe kom je achter die reden: observeren en logisch nadenken: wanneer is hij het gaan doen, en wat is er toen gebeurd waardoor hij het is gaan doen...

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:12

Dat klopt, maar dit is echt door de dominantie van mijn paard. Zij toont totaal geen angst was is maar
aller relaxt. Dus ik moet een middenweg kunnen vinden tussen het streng zijn, maar ook eerlijk en niet te
hard straffen aangezien zij dan over reageert.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:14

Probleem is dat zelfs eigenaren niet altijd de stressignalen van hun dieren herkennen. Dominantie is de meest misbruikte term in paardenland, en meestal niet aan de orde.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:16

In je openingspost staat dat ze wel op de klep gaat met haar voorbenen en dat je dan wacht met opnieuw voorwaarts vragen. Soms zelfs zo lang dat ze kan gaan staan dutten.
Dan beloon je dus te lang. Gewoon alleen de druk van de lijn en even wachten en niks vragen is al beloning genoeg.
Ik denk dat je haar sneller achter elkaar de trailer in moet vragen. Je moet haar wel attent houden.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:24

Ik weet echt wel een dominant paard te onderscheiden :) ;) En weet hoe haar karakter in elkaar steeds.
Maar goed, er zullen heus wel signalen zijn die ik niet zie, en waar ik dan misschien de misstap maak, maar
voor mij ook de uitdaging om dit samen met mijn paard op te lossen, en ik dacht, misschien heeft er iemand
wel een tip voor mij :)

@ Manex; heb je wel een punt ja, maar ik probeer ook wel door te lopen, wanneer ik aanloop alleen stopt ze
dan. Dus vandaar dat ik haar even niets vraag, want als ik meteen met druk kom deinst ze weer net zo snel
terug. Het is bij haar even zoeken hoeveel druk je moet geven zeg maar

lauryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:30

een paard waar ik een keertje mee op wedstrijd ging, had precies het zelfde.
eerst hadden we geprobeerd met een longeerlijn aan bijdekant van de trailer waarin het paard stond. dan een beetje druk geven. mr ze protesteerde steeds meer.
uiteindelijk hebben we haar gewoon losgelaten. het touw om haar hals en langs haar de trailer ingelopen.
ze liep zo achter me aan. misschien kan dit je wel helpen?
ik zou vooral vaker oefenen met de trailer inlopen, ookal hoef je nergens heen

gr

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:43

Dat uitvogelen hoeveel druk je moet geven ken ik. Mijn tinker heeft dezelfde trucjes namelijk.

Ik heb geleerd gewoon zelf de trailer in te lopen, tot voorbij de helft zeg maar zodat ik niet de ingang blokkeer, dan draai ik om zodat ik naar haar kijk en dan met de meest minimale druk op de lijn haar vragen naar voren te lopen.
Komt ze dan niet, dan voer ik de druk op. Peert ze hem naar achteren, dan loop ik mee en probeer ik de druk op de lijn hetzelfde te houden. En dat valt niet mee kan ik je vertellen.
En dan begint het weer opnieuw. Het lastigste is eigenlijk nog het belonen op het juiste moment. Je moet heeeel goed alle vier de benen in de gaten houden en zodra ze er ook maar 1 een klein beetje optilt meteen die druk van de lijn.
En dan na een seconde of 2 a 3 weer opnieuw, minimale druk, druk opvoeren, enz. Op een gegeven moment zie je de signalen beter en voel je hoeveel druk je moet geven.

Inmiddels ben ik zover dat ik zelf naast de klep kan blijven staan en alleen maar hoef te wijzen dat ze naar binnen moet en dan gaat ze ook. Ze blijft nu ook gewoon staan zodat ik op m'n gemak zelf de stang er achter kan doen. Het heeft wat uren gekost qua oefenen, maar dan heb je ook wat.
Als ik weg ga, ga ik meestal alleen. En ik heb er een hekel aan om steeds iemand te moeten vragen of ze willen helpen. Dat hoeft nu dus niet meer.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:48

Citaat:
Maar goed, er zullen heus wel signalen zijn die ik niet zie, en waar ik dan misschien de misstap maak, maar
voor mij ook de uitdaging om dit samen met mijn paard op te lossen, en ik dacht, misschien heeft er iemand
wel een tip voor mij

Dan moeten we het wel eerst zien. :D Filmpje?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:29

Ik zal eens kijken of ik de mogelijkheid heb een fatsoenlijk/duidelijk filmpje te maken :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:31

Nini er gaan veel wegen naar Rome en eerlijk ik kan mijn paarden heel gemakkelijk in en uitladen. Niets aan de hand, zelfs niet met de jongste die in het begin een beetje lastig was. Wellicht doordat ik erbij blijf wel een tijdje dat dit rust genoeg geeft. Ik bepaal ook als stang achter kont weg is wanneer we terug lopen. De oudste kan ik helemaal alleen laden en lossen. Ik maak hem los. Haal stang weg achter zijn kont. Leg mijn hand op de kont en zeg terug... rustig aan. Voetje voor voetje loopt hij dan terug. De jongste is nog niet bevestigd, dus die doe ik altijd met tweeën laden en lossen en loop ik zelf mee terug en man begeleid met hand op kontje. Geloof je zonder meer maar hier gaat het goed.

janaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:31

Dit had ik ook, sinds kort een trailer maar als je dan met een touwtje of eens een trekje gaf aan het halster of nog maar een hand achter zijn kont vloog meneer de trailer/laadklep af. Nu ben ik met voer begonnen ( als ik lees mag dit niet maar het helpt) int begin duurde het 15min nu pak ik gewoon het bakje voer even laten ruiken en dan staat hij er zo in, staat hij er eenmaal gans in geef ik hem een beetje en dat ben ik nu aan het afbouwen. Ik lees vooral dat met voer lokken niet mag maar het helpt bij mij wel.

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:42

Ik blijf even volgen.
Ik heb zelf ook een trailer laad probleem. Zelf denk ik dat het gewoon streken zijn. Thuis gaat de trailer langs een vaste muur en dan een trapje erlangs en meteen erop. Maar zonder die vaste muur vergeet het maar. :n. Als hij er dan eenmaal opstaat voer ik hem op de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:55

[pien_2010] schreef:
Nini er gaan veel wegen naar Rome en eerlijk ik kan mijn paarden heel gemakkelijk in en uitladen. Niets aan de hand, zelfs niet met de jongste die in het begin een beetje lastig was. Wellicht doordat ik erbij blijf wel een tijdje dat dit rust genoeg geeft. Ik bepaal ook als stang achter kont weg is wanneer we terug lopen. De oudste kan ik helemaal alleen laden en lossen. Ik maak hem los. Haal stang weg achter zijn kont. Leg mijn hand op de kont en zeg terug... rustig aan. Voetje voor voetje loopt hij dan terug. De jongste is nog niet bevestigd, dus die doe ik altijd met tweeën laden en lossen en loop ik zelf mee terug en man begeleid met hand op kontje. Geloof je zonder meer maar hier gaat het goed.

Daar heb je zeker gelijk in! tsja mij is het afgeraden door een professional. Dus vandaar dat ik het zelf niet (meer) gebruik.
De mijne kan ik ook alleen laden. Uitladen nog nooit alleen geprobeerd. Maar ik denk dat dat ook geen probleem zou zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:01

Het Balingehof kan je met dit soort problemen erg goed helpen. Ze hebben ook een DVD waarop ze uitleggen en laten zien hoe je het op kan lossen.
Het gaat erom dat je controle hebt over je paard, dat je hem kan plaatsten, pas voor pas, stapje terug, een stapje vooruit en stilstaan. Dat kan je buiten oefenen, in de stalgang etc etc.
Als jij voorwaarts vraagt en er komt een reactie dan moet je onmiddelijk loslaten, nageven.