Veiligheid op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:09

Shanna schreef:
Zijn verhalen bekent (gelukkig geen eigen ervaringen) van paarden die de neuzen hebben gebogen. Dus het staal naar beneden, IN de voet, dan zijn dus de tenen zo goed als doorgesneden, maar je kan de voet er ook niet uittrekken omdat je nog met de tenen zit.. := Erg lastig ook voor het verplegend personeel!
Nee, mij niet gezien!

:roll: Goed...nog 1 keertje dan....waarom is een schoen met een stalen neus verplicht in loodsen,vrachtterreinen en bouwterreinen?Omdat deze je voet beschermt.

Citaat:
EN345-1 en EN ISO 20345
Deze normen bepalen de algemene eisen en testmethodes voor veiligheidsschoenen voor beroepsmatig gebruik. Deze schoenen zijn specifiek ontworpen om de drager te beschermen tegel letsels door ongelukken in een welbepaalde industriële omgeving. De schoenen hebben een veiligheidsneus die bescherming biedt tegen schokken op een maximaal energieniveau dat gelijk is aan 200 Joule en tegen verbrijzeling van 15Kn
Bron: http://www.beprotection.be/ndl/freetext ... 1#schoenen

Citaat:
•I. Bescherming tegen schokken van 200 joules.Vergelijk dit met een object van 20 kg dat van 1 meter hoogte op uw stalen neusbescherming valt.
•II. Bescherming tegen samendrukkende krachten van 15 kNewton,bijvoorbeeld een heftruck welke een nettogewicht van 1500 kg over uw stalen neusbescherming rijdt.
bron: http://www.wijzenbeek.nl/algemeen/home/ ... p?nav=home

Het 1e paard wat met meer dan 200 joules op mijn voeten stampt moet nog geboren worden :+

Veiligheidsschoenen met stalen neus zijn dus zeker een must op stal maar je moet wel gecertificeerde schoenen hebben.Ik heb meestal S3 en dit heeft al meerdere malen mijn voeten gered van een breuk.
Geen onzin meer over afgeknelde tenen dus alsjeblieft....deze hardnekkige fabels blijven maar rondcirculeren :(

Nog een aflevering van Mythbusters voor de liefhebbers...

http://www.freeonlineepisodes.net/mythb ... mputation/

Wat het topic betreft...ik heb al heel wat ondeskundigheid gezien op verschillende stallen...kleine kinderen rennen/spelen in de bak terwijl daat met paarden word gewerkt aan de longe/onder de man.
Gillende en schreeuwende en fietsende kinderen in- en rondom de stallen.Mensen die met veel te kleine kindjes te dicht langs de paarden lopen en zelfs de kinderwagen achter de paarden parkeren.
Rommel op het terrein,rondslingerende schrikdraden in de weides...
Gegil/geschreeuw en rondrennen terwijl iemand onder een paard bezig is... :n genoeg drama's gezien.

Bij ons op stal zijn er strikte regels...geen gegil,geschreeuw en geren in- of rond de stallen.Geen kinderen of onervaren personen in de buurt van de paarden die beleerd worden.Afspraken maken met elkaar als er dingen moeten gebeuren en ga zo maar door...

Toch ook hier af en toe ongelukken,je werkt met levende dieren tenslotte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:00

Krips schreef:
Ik denk dat dat in veel gevallen dan ook te maken heeft met slecht opgevoede paarden. In de voorbeelden hier is dat niet zo. Maar hoe vaak zullen er niet ongelukken naast het paard gebeuren door paarden die gewoon door mensen heen lopen enzo. Schrikken e.d. doe je natuurlijk niets aan, maar ik denk dat er veel minder zou gebeuren als paarden netjes op de ruiter zouden letten.

Dit toegevoegd aan bovenstaand bericht van Tinky12 en je hebt 99% van alle ongelukken te pakken!!!

Mensen denken niet meer verder na dan hun neus lang is. Zien geen potentiele risico's en gaan er vanuit dat paarden vanzelf het gewenste gedrag vertonen. 80% van de topics hier zijn daarop terug te voeren, lees maar eens goed tussen de regels door.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:12

Ook een belangrijke reden voor ongelukken: Rommel.
Iemand die een mestvork niet op een veilige plek opruimt, iemand die zijn spullen in het gangpad laat slingeren etc.

Lange broek snap ik niet zo goed? Bij warm weer draag ik een korte, wel in combinatie met veilige (bloedhete) schoenen. Ik denk ook niet dat het lapje stof van een rijbroek/spijkerbroek zoveel beschermt. Of je moet zelf struikelen en een schaafwond oplopen, maargoed, dat kan ook thuis gebeuren en ik ga niet nooit meer een korte broek aandoen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:31

ik heb nog nooit een ongeluk gehad op stal(30 jaar paarden)....behalve mijn fries die 1x op mijn teen stond.
Maar de paarden staan bij mij aan huis en ik ben de enige die in de stal komt,dus geen kinderen en andere mensen die hooivorken laten slingeren en kruiwagens enzo.
De paarden zet ik vast niet aan de ring maar aan een strotouwtje aan de ring....mochten ze schrikken dan knapt het strotouwtje.

Als mijn 'kleinkinderen' op bezoek zijn en de paarden willen helpen borstelen met slippers aan,gaat het feest niet door en moeten ze van mij twee meter bij mijn paarden vandaan blijven!
Erachter staan mogen ze wel,als ze goede schoenen aan hebben, ook mogen ze onder mijn friese hengst doorkruipen.

Ik denk dat het risico op een manege of pensionstal veel groter is omdat je met veel meer mensen te maken hebt....en niet iedereen denkt goed na bij wat hij doet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:57

Blijheid schreef:
Ook een belangrijke reden voor ongelukken: Rommel.
Iemand die een mestvork niet op een veilige plek opruimt, iemand die zijn spullen in het gangpad laat slingeren etc.

Lange broek snap ik niet zo goed? Bij warm weer draag ik een korte, wel in combinatie met veilige (bloedhete) schoenen. Ik denk ook niet dat het lapje stof van een rijbroek/spijkerbroek zoveel beschermt. Of je moet zelf struikelen en een schaafwond oplopen, maargoed, dat kan ook thuis gebeuren en ik ga niet nooit meer een korte broek aandoen.

Rommel is inderdaad ook vreselijk...van die kruiwagens die met de handvaten zo staan dat je paard er makkelijk achter kan blijven haken, brr!

Een lange broek voorkomt inderdaad niet de grote ongelukken, maar het maakt volgens mij wel (in sommige gevallen) het verschil tussen je been kapotstoten of alleen je broek. Als je en klap krijgt oid helpt het inderdaad niet. Maargoed, ik vind uitmesten enzo ook gewoon niet prettig met korte broek maar dat ligt aan mij :) Is inderdaad niet het meest nuttige wat veiligheid betreft...hihi en t ziet er wel beter uit in combi met de schoenen ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 12:00

Ook door paardensnoepjes gebeuren er soms verkeerde dingen.
Verwende paarden die flink kunnen bijten.
Hier ging laatst iemand de paddock in om de deken van haar paard goed te doen.
Ze had wat snoepjes bij zich om aan haar paard te geven.
Maar 1 van de pony's zag dat en joeg eerst het paard weg, en begon toen te trappen in de richting van de eigenaresse van het paard.

Soms als je denkt je paard(en) door en door te kennen word je misschien wat nonchalanter omdat je er vanuit gaat dat er niks verkeerd zal gaan.
Hetzelfde idee als rijden zonder cap omdat je 100% vertrouwd bent met je paard, maar toch kan er iets gebeuren dat het toch misgaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:08

HorseTopShop schreef:
Shanna schreef:
Schoenen met stalen neuzen zijn juist hartstikke gevaarlijk bij paarden!

Ik draag alleen maar schoenen met stalen neuzen bij de paarden. En gelukkig maar.
Gister heeft mijn paard nog op mijn voet gestaan en door mijn schoenen heb ik er niks aan over gehouden.
Mijn paard is rond de 1000 kg dus kan me niet voorstellen dat ze gevaarlijk zijn ;)

Ik draag ook zowel bij mijn eigen pony als op mijn werk (ook met paarden) schoenen met stalen neuzen. Op mijn werk is het zelfs verplicht. Als je stalen neuzen niet vertrouwd, kun je ook kiezen voor kevlar, maar staal is CE gekeurd (onder andere voor in de bouw, waar men met zwaarder materieel werkt dan het gewicht van een paard) en kan wel wat hebben! ;) Ik ben dan ook - net als jij - erg blij dat ik ze heb, het heeft al heel wat leed voorkomen! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:10

Nog even een aanvulling waarmee ongelukken voorkomen kunnen worden: zwepen met zo'n ophanglusje... Sommige ruiters doen dat lusje om hun pols en gaan op die manier rijden... :? Of ze steken hun zweepje in hun laars, ook zoiets sufs. Je moet maar ergens achter blijven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:16

Dat lusje is toch voor om je pols?
Om hem op te hangen kan je ook het lusje aan de onderkant gebruiken, volgens mij is die polslus toch echt voor om je pols te doen ;)
Waarom zou dat gevaarlijk zijn?

Ik doe dat ook altijd. En zweepje in je laars doen heb ik op de manege geleerd, tijdens gymnastiek te paard..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:18

Shanna schreef:
Om hem op te hangen kan je ook het lusje aan de onderkant gebruiken, volgens mij is die polslus toch echt voor om je pols te doen ;)

Ik doe dat ook altijd. En zweepje in je laars doen heb ik op de manege geleerd, tijdens gymnastiek te paard..

Ik ga er vanuit dat je deze reactie als grapje bedoelde, ha ha! :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:19

_Esther_87_ schreef:
- Longeren met handschoenen en zweep!
- Werken met paarden altijd met lange (spijker of rij)broek en dichte schoenen...ik loop nooit in korte broek op stal!
- misschien nog wel belangrijkste vanalles, mijn paarden moeten ten alle tijde opletten als ik met ze bezig ben. Ze mogen niet draaien, duwen, hangen, naar vliegen slaan (nee dat mogen ze echt niet) wiebelen en andere onnodige bewegingen maken. (arme paardjes he)

Ja ik kom met zomerse kleding op stal. Sorry ik heb het warm, ik rijd zelfs met korte broek :+
Longeren doe ik zonder handschoenen, zweep heb ik erbij liggen maar gebruik ik niet (ligt op de grond)
Sorry maar het dikgedrukte vind ik echt heeeeeel paardonvriendelijk. :n

Als ik terug kom van een buitenrit dan loop ik het laatste stuk ernaast. Vlak voor het einde van de hei spring ik eraf, fjord stapt ondertussen rustig door) ik sla mn beugels over het zadel, singel gaatjes losser en ik haak mn arm in de teugel (als hij lekker fris is doe ik dit allemaal niet of doe ik het net even iets anders ;) )
Terug op stal doe ik het hek open, hij loopt naar de deur of naar de plek waar zijn halster hangt, ik pak de sleutel. Ik loop iets sneller dan hem dus we komen tegelijk aan bij de deur of zn halster. Daar zadel ik hem verder af.

Gevaarlijk? Misschien, ik ken mijn paard en ik weet wat hij eng vind en wat absoluut niet en afhankelijk van zijn bui zie ik wat ik wel of niet kan doen bij hem.

Zolang jij je paard respecteert en inziet wat de gevaren zijn (of juist niet) en samenwerken als een team kunnen een heleboel dingen voorkomen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:24

Shenavallie schreef:
Shanna schreef:

Ik ga er vanuit dat je deze reactie als grapje bedoelde, ha ha! :D

Nee dat bedoel ik serieus. Waarom zou ik dat als grapje bedoelen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:27

Je reactie was - althans voor mij - lichtelijk ironisch geschreven, vandaar. Maar dat lusje is er dus NIET voor om het om je pols te dragen. ;)

Onali

Re: Veiligheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:28

Serieus niet? Waarom dan wel?

:')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:12

IndianLady schreef:
Serieus niet? Waarom dan wel?

:')

Zelfde vraag :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:35

Shanna schreef:

Dat lusje is het 1e wat je van een zweep af moet snijden,zoals hierboven als is verteld...gevaarlijk.Loshangende zaken die vastzitten aan je lijf kunnen gewoon gevaarlijk zijn.
Als er een paniek situatie ontstaat kan het zijn dat je je zweep moet laten vallen,als dat ding vastzit om je pols kan dat niet.Ook kun je in een situatie terechtkomen waarbij de zweep ergens achter blijft hangen,de polsbandjes zijn vrij sterk...eens kijken wat er eerder stukgaat...je pols of het bandje.

Zweep gewoon vasthouden in je hand,zo moeilijk is dit niet ;)

Zweep in je laars is ook zoiets...behalve dat het "niet netjes" staat is ook dit gevaarlijk.Wel eens een zweep gezien die stuk is?Zweep is gemaakt van fiberglas,enorm sterk materiaal.Gaat dit stuk dan breken er splinters af en is het net zo scherp als glas...geen fijne gedachte om dit in je laars te hebben als dit in je been snijd.

Dat degene die je les geeft het goed vind dat de leerlingen zwepen aan hun pols hebben hangen en in hun laarzen doen vind ik echt not done,diegene zou beter moeten weten :n
Van zo iemand zou ik geeneens les willen hebben....opvoeden van de ruiters begint in de les.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:07

Veiligheid, wat is veiligheid ??
Ik heb in de loop der jaren, door mijn werk, heel veel cursussen moeten volgen op het gebied van veiligheid.

Veiligheid kan heel ver doorslaan, zodat om veilig te kunnen werken een ander onveilig bezig moet zijn om jouw de veiligheid te kunnen bezorgen.

Maar ook ik heb een paar regeltjes op mijn hobby matige paarden stalling.

Jonge kinderen altijd onder begeleiding van de ouder.
De stal is geen speelplaats maar een plaats waar het paard verzorgd wordt.
Rust op stal is heel belangrijk.
Een paard wordt uit de stal gehaald met halster om en aan het touwtje.
Dat stoere gedoe met een niet vast gemaakt halster en zonder touwtje ???
Dit soort mensen worden gewaarschuwd en niet opvolgen, is wegwezen.
Een paard mag pas vastgezet worden als hij het geleerd heeft.
Er hangt in de stalgang een vlijmscherp mes om bij hang problemen het touw door te kunnen snijden.
Aan de andere kant, ik heb ook veel meegemaakt, gaat een paard hangen aan zijn touw, laat het hem zelf uitzoeken. Ze komen vanzelf weer overeind en er is verders niets aan de hand.
Alleen, mensen niet gaan panieken, alleen kijken wat er gebeurd.

Veiligheids schoen, iedereen doet het bij mij.
En waarom moet een paard altijd uitkijken waar jij je voet neerzet, let zelf ook op.
Dus zorg voor goed schoeisels en je staat zelf stevig op je benen.

Ook een probleem, los slingerende materialen, zoals mestvorken en kruiwagens, een hark altijd succes.

Kijk en let op, ook het paard kan opletten, maar ligt het in de weg van je zelf, ruim het zelf op.

Maar wat ik hier ook doe is de jonge veulens en nieuwe paarden laten wennen dat het geen opgeruimde vijf sterren stal is.

En ook een heel belangrijk punt is.
Hoe neem je het paard mee aan het touwtje of teugels.
Ik weet zeker dat driekwart van de lezers van mijn verhaal het paard heel kort vasthouden.
Liefst bij de haak onder het halster of de teugels samen knijpen onder het bit.
Wat is het belangrijkste deel van het paarden lichaam om het evenwicht te kunnen bewaren ??

Het hoofd.

Heeft een paard zijn hoofd vrij dan kan hij zijn evenwicht bewaren en kijken waar hij loopt.

Dus gebruik de lengte van het touwtje en teugels.
De paarden lopen dan zonder problemen achter je aan en zien wat er in de weg ligt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 12:03

Degelijke spullen gebruiken is ook wel veilig. Hier was laatst iemand die als opstap krukje een oude stoel gebruikte. Ze had 1 voet al in de stijgbeugel en net toen ze haar andere been wou optillen zakte ze door de stoel heen. Het liep allemaal goed af maar gevaarlijk was het wel.
Dus dan maar iets langer lopen of zoeken naar een veilig opstap krukje.

Dat geldt natuurlijk voor al het materiaal wat je gebruikt.
Dat je goed spul gebruikt en kapotte dingen op tijd vervangt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:53

Apart dat er tot noch toe nog maar 1 iemand is geweest die een mes noemt. Ik kom niet meer op stal zonder een scherp zakmes.
Ik heb ik de twee maanden dat ik mijn pony heb al tweemaal een halstertouw door moeten snijden. Hoe kort je hem ook vastzet, het is hem twee keer gelukt om een poot over het touw te slaan en vervolgens niet te snappen dat je die poot weer op moet tillen. Dan sloop ik liever een halstertouw dan te wachten of het paard zelf doorkrijgt wat ie moet doen. Ik raak hem liever niet kwijt omdat hij zijn eigen nek breekt.

Hier loopt ook wel eens een klein kind rond dat terwijl er in de bak lesgegeven word mag spelen in het zand. Heel apart vind ik dat, er zal maar een pony schrikken en over het kind heen lopen...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:35

IndianLady schreef:
_Esther_87_ schreef:
- Longeren met handschoenen en zweep!
- Werken met paarden altijd met lange (spijker of rij)broek en dichte schoenen...ik loop nooit in korte broek op stal!
- misschien nog wel belangrijkste vanalles, mijn paarden moeten ten alle tijde opletten als ik met ze bezig ben. Ze mogen niet draaien, duwen, hangen, naar vliegen slaan (nee dat mogen ze echt niet) wiebelen en andere onnodige bewegingen maken. (arme paardjes he)

Ja ik kom met zomerse kleding op stal. Sorry ik heb het warm, ik rijd zelfs met korte broek :+
Longeren doe ik zonder handschoenen, zweep heb ik erbij liggen maar gebruik ik niet (ligt op de grond)
Sorry maar het dikgedrukte vind ik echt heeeeeel paardonvriendelijk. :n

Als ik terug kom van een buitenrit dan loop ik het laatste stuk ernaast. Vlak voor het einde van de hei spring ik eraf, fjord stapt ondertussen rustig door) ik sla mn beugels over het zadel, singel gaatjes losser en ik haak mn arm in de teugel (als hij lekker fris is doe ik dit allemaal niet of doe ik het net even iets anders ;) )
Terug op stal doe ik het hek open, hij loopt naar de deur of naar de plek waar zijn halster hangt, ik pak de sleutel. Ik loop iets sneller dan hem dus we komen tegelijk aan bij de deur of zn halster. Daar zadel ik hem verder af.

Gevaarlijk? Misschien, ik ken mijn paard en ik weet wat hij eng vind en wat absoluut niet en afhankelijk van zijn bui zie ik wat ik wel of niet kan doen bij hem.

Zolang jij je paard respecteert en inziet wat de gevaren zijn (of juist niet) en samenwerken als een team kunnen een heleboel dingen voorkomen worden.

Ik zeg ook niet dat jij je aan de regels moet houden he ;) maar zo ga ik er zelf mee om...bv longeren, ik heb de grootste luilak die je kan hebben onder zadel, maar aan de longe kan hij toch een partij uit zijn dak gaan...vind ie prachtig! En dan vind ik het wel prettig om even een handschoentje aan te hebben eigenlijk.

Enne, ik ben niet paardonvriendelijk hoor, bij mij werkt dat zo: Paard voelt vlieg, paard wijst naar vlieg (met zijn neus dus), baasje jaagt vlieg weg of maakt vlieg dood, paard weer happy.
Het is wel mensvriendelijk, mijn lieve 1,75 hoge vriend is namelijk vreselijk gevoelig, en als hij vliegen weg mag slaan vergeet ie af en toe even dat mijn borstel geen vlieg is waardoor ik vervolgens een hoef tegen mn hand heb....of hij is zo enthousiast aan het vliegenjagen dat zn achterbeen ineens aan de zijkant een halve meter uitsteekt...ook niet tof. Het is gewoon een kluns.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:08

Dat van die vliegen verjagen is voor mij ook not done hoor....als je opeens een achterhoef langs je hoofd voelt suizen omdat madame meent een vlieg te voelen. Dat is echt niet grappig. Die staart mag natuurlijk wel he ;) das wat anders. Ze is ietwat aan de lompe kant...maar dat is echt een hele harde grens

En veel ongelukken gebeuren doordat iemand op het verkeerde moment, het verkeerde ding doet op de verkeerde plaats...en al die effe dit of effe datjes...dat zijn de momenten waarop het fout gaat. Zo gaat het in het 'dagelijks' leven en zo gaat het bij paarden.

Zolang mensen hun gezond verstand gebruiken en paarden opvoeden op een juiste manier gaat er al een stuk minder fout. en als er dan iets fout gaat, dat je wel leert van je fouten.

Kinderen zijn een lastig verhaal (niet dat kinderen lastig zijn he...dat bedoel ik niet), daar zijn m.i. de ouders verantwoordelijk voor. Maar zolang kinderen rustig en duidelijk uitgelegd krijgen wat wel en niet kan, dan gaat het doorgaans wel goed. En....ze moeten geen moment uit het oog verloren worden bij paarden, zelfs niet bij die lieve shetlander van de achterburen. Als er dan wat gebeurt is het altijd de schuld van het paard...en niet die van het kind...laat staan de ouders.

Daarentegen....vind ik ook dat het bij de opvoeding van je paard hoort dat hij niet schrikt van gejoel / onstuimige kinderen (mits buiten de bak) dit is een factor die niet controleerbaar is, daardoor moet je m.i. zelf zorgen voor die controle. Idem voor paraplu's, schriklint etc etc etc. Als sommige paardeneigenaren hier wat meer tijd aan zouden besteden zou er een hoop minder fout gaan denk ik.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:24

Ik moet toegeven dat ik ook wel eens domme ongelukjes heb gehad. Zoals bij mijn verzorg pony (toen ik nog heel jong was). Ik ging de paarden buiten zetten, dus ik maakte het deurtje open(die met stro touwtjes vast zat gewikkeld, ook heel handig) en wikkel het touwtje om mijn hand. Dus dat paard komt de stal uit gerend, en rent zo in het touwtje. Dus dat touwtje werd zowat m'n hand ingesneden. Dat was dan ook wel héél erg dom.

En ik heb met mijn eigen pony ook wel eens iets stoms gehad. Ik deed het hoofdstel uit, maar de teugels zaten nog om de nek. Dus mijn pony begint rond te scharrelen op de grond, en ik hou haar vast aan mijn hoofdstel. Pony schrikt vervolgens en slaat op hol. Levensgevaarlijk natuurlijk, over de weg zo naar het weiland. Met het hoofdstel er nog aan bungelen.

Nou dan pas je voortaan wel op hoor!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:34

julius_juut schreef:
Apart dat er tot noch toe nog maar 1 iemand is geweest die een mes noemt. Ik kom niet meer op stal zonder een scherp zakmes.
Ik heb ik de twee maanden dat ik mijn pony heb al tweemaal een halstertouw door moeten snijden. Hoe kort je hem ook vastzet, het is hem twee keer gelukt om een poot over het touw te slaan en vervolgens niet te snappen dat je die poot weer op moet tillen. Dan sloop ik liever een halstertouw dan te wachten of het paard zelf doorkrijgt wat ie moet doen. Ik raak hem liever niet kwijt omdat hij zijn eigen nek breekt.

In de ruim twintig jaar dat ik paarden heb heb ik zegge een keer serieus een mes nodig gehad. Dat was nadat er een vlieger pal voor ons neus landde en de paarden de touwen in de benen hadden zitten.

Dat gaf overigens nog een apart bij-effect: Die vlieger was natuurlijk naar z'n grootje. Nadat ik de touwen tussen de benen verwijdert had, kom ik overeind en kijk min of meer toevallig in de richting waar die vlieger vandaan was gekomen. Ik zie een man op ons afkomen (zeer waarschijnlijk de bezitter), echter nadat die man dichterbij was gekomen, draaide hij opeens om en ging weer.... :? Ik kijk die man nog even na, maar die verdwijnt. Nu ja, er was verder ook niks aan de hand, dus laat maar. Op dat moment realiseer ik me echter dat ik het mes nog in mijn hand heb, op een wijze die best als dreigend ervaren kan worden door anderen :o Daarom zette die man het op een lopen........ :)* Tja, sorry, was niet zo bedoeld, maar ja die man was ondertussen uit het zicht verdwenen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:00

Ik heb al jaren dezelfde regels voor verzorgsters/bijrijders en natuurlijk voor ons.
Er zijn nu een paar aangepaste ivm een jong dier erbij.

Geen korte broeken, wel dichte schoenen, geen blote buik of rug shirts.
Nooit alleen zijn met rijden en altijd een cap op. Ben je alleen niet rijden maar iets anders gaan doen.
Zweepbandje niet om de pols.
Lange en grote oorbellen uit.
Navel en tepel percings afplakken of uit doen pony verwijderd ze anders voor je.
Geen snoep of eten in de zak.
Niet roken in de box.
Pony niet vastzetten en stal uitgaan.
Laat de jongste niet aan zadel, tuig en spullen zitten zet ze apart.
Weet waar de spullen liggen en leg ze na gebruik weer terug.
Gangpad stal voor vertrek aanvegen bij brand is een schoon pad meer kans om.
Schrikdraad weer aanzetten.
Lichten uit radio zacht (mits anders is aangegeven)
Kraan grondwaterpomp dicht.
Voordeur dicht (mits anders aangegeven)

Ik denk gewone regels op die van de piercing na, andere regels zijn gewoon verzorg dingen.
Jol altijd met werk voor beenbescherming, bij aankomst geen snoepje ofzo geven doe dat wat later.
Hoeveelheid kuil, stro en zulk soort dingetjes.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:18

Ja wat betreft heb ik al heel veel probleempjes kunnen oplossen met dat mes.
Kuilbalen opensnijden, stro touwtjes uit de grasmaaier halen, enz.
Maar nog nooit iemand bedreigd hoor.
Ik heb het mes gelukkig nog nooit nodig gehad om een paard te bevrijden.
Bij mij staan de paarden op de poetsplaats aan twee kanten vast.
Dus ze kunnen nooit onder of over het touwtje komen.

En wat ik wel in mijn auto heb is een koevoet, breekijzer.
Die heb ik wel een keertje moeten gebruiken omdat een hengst de voorstang en middenschot van de trailer zo krom had gekregen dat de stang niet normaal los te krijgen was.
Hij was onder de voorstang gekomen, snap nog steeds niet hoe en had het spulletje in zijn nek hangen.
Dus nog een veiligheids puntje, paard in de trailer vrij kort vastzetten zodat ze niet over of onder de voorstang kunnen komen.

Trouwens ook iets, het halster touwtje van de paarden in de trailer, wil ik voorin de auto hebben.
Mocht er wat gebeuren in of met de trailer, dan heb je in ieder geval het touwtje bij de hand.
Er liggen trouwen ook wat reserve touwtjes en halsters achterin, plus strotouwtjes en een hengstenketting.

En dan wat heel belangrijk is.
Ga je in de buiten of binnenbak rijden.
Afsluiten die bak.