help mijn jaarling is niet meer te houden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:15

zo doe ik het ook
maar het lukt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:16

Sleeper schreef:
Ariebren schreef:
Typisch een voorbeeld van een lief veulentje die als veulen zijnde niet geleerd heeft dat mensen geen paarden zijn.
Het gedrag wat je beschrijft is heel moeilijk weer af te leren.

Veulen is 15 maanden, dus dit gedrag af leren is nog meer dan haalbaar.
Blijven volhouden TS, consequent en geduldig blijven misschien is er iemand in je omgeving die je kan helpen. Het is een fase waar het veulen doorheen moet, aan het proberen wat wel en niet mogelijk is. Aan TS om elke dag weer duidelijk te maken dat nee van gisteren ook nee van vandaag is. En niet constant lopen tutten met je paard, bedenk dat het nog steeds een uk van 1,5 jaar is.

Een jaar en 3 maanden, over 3 maanden pas anderhalf. Elke dag mee bezig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:16

140509 schreef:
zo doe ik het ook
maar het lukt niet

Dan doe je het niet goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:17

En dat af en toe in de hand, kan ook betekenen dat ze tijdens die sessies een keertje op de trailer worden gezet, dat ze leren wijken voor druk op ieder gedeelte van het lichaam, dat ze vooruit, achteruit, naar links en naar rechts worden gezet, en dat ze leren accepteren dat er iemand aan hun benen zit. Meelopen aan een halster zonder je omver te lopen, stoppen als jij stopt, lopen als jij loopt, niet schrikken van plastic zakjes, handdoeken, een bezem die omvalt...you name it.

Er is een boekje van John Lyons over grondwerk met veulens, het heet `bringing up baby´. Misschien het aanschaffen waard....

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:18

@mindim
In de beginpost staat 1,5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:19

Sleeper schreef:
@mindim

Ah, maar jij hebt het over 15 maanden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:20

Cassidy schreef:
En dat af en toe in de hand, kan ook betekenen dat ze tijdens die sessies een keertje op de trailer worden gezet, dat ze leren wijken voor druk op ieder gedeelte van het lichaam, dat ze vooruit, achteruit, naar links en naar rechts worden gezet, en dat ze leren accepteren dat er iemand aan hun benen zit. Meelopen aan een halster zonder je omver te lopen, stoppen als jij stopt, lopen als jij loopt, niet schrikken van plastic zakjes, handdoeken, een bezem die omvalt...you name it.

Er is een boekje van John Lyons over grondwerk met veulens, het heet `bringing up baby´. Misschien het aanschaffen waard....

Doet men dat met veulens al? Meelopen aan een halster ok, maar wijken voor druk en een halve schriktraining?

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:21

Jong beest hoort in de opfok. Zijn testen mee gedaan, als je met een drie jarige begint is die na 2 weken net zo ver in zijn opleiding als een 3 jarige die al vanaf veulen in handen is.

Hulp zoeken als het niet lukt!!
En er eigenlijk niet aan beginnen als je nog jong bent, maar dat is nu te laat
Succes!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:23

Mindim schreef:
Doet men dat met veulens al? Meelopen aan een halster ok, maar wijken voor druk en een halve schriktraining?

Juist het leren wijken voor druk voorkomt dat ze hun lichaamsgewicht in de strijd gooien en over je heen walsen...

en als je imprinting doet volgens Miller, ben je in principe al bezig vanaf het eerste uur na de geboorte (vind ik persoonlijk ook te vroeg, en als imprinting niet goed wordt gedaan, kan het averechts gaan werken).

Anoniem

Re: help mijn jaarling is niet meer te houden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:26

Tja, ik begrijp waar dat voor bedoelt wordt hoor Cassidy. Ik vind het alleen onzin om dat bij veulens al toe te passen. Ik vind dat die niet al te veel in de hand hoeven om dat soort dingen al aan te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:27

Imprinting heb ik niet gedaan, want hij is hier niet geboren. Maar ik heb overal met mijn handen bijgezeten, zodat dat geen probleem zou worden laten. Maar niets met druk.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:28

ik heb een hengst van 17 maanden en deze staat in de opfok.
In verhouding doe ik presies het zelfde als jij ( ik ga er 3/4 keer per week heen).
De ene keer om een aai te brengen andere keer om een halster om te doen en dan weer eens poetsen.
Een maandje terug begon hij ineens bijterig te worden en heb dit direct aangepakt.
Nu denkt hij niet meer overbijten, een goede 2 weken later werd mij duidelijk waarom hij begon te happen want zijn hengsten gevoel komt omhoog.
Dan nog tollereer ik het van hem niet.

Dan heb ik ook nog een 13 jarige merrie staan.
Deze dient een zeer conseqente aanpak te hebben.
Andere mensen hebben problemen met haar die ik niet (meer) heb.
Ook bij mijn merrie leek het alsof ze haar straf in de wind sloeg maar heb dit net zolang volgehouden tot ze wel gewoon netjes deed wat ik wil.

Hoe stenger je nu bent des te makkelijker paard heb je straks.
Ik kan mijn merrie met stem en lichaamstaal volledig beheersen waar andere problemen met haar hebben.
Overgens is onze band er niet minder om geworden.
Ik denk eerder beter.
Laatst bijgewerkt door moyra op 08-02-11 19:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:29

Misschien leuk om eens te bekijken

Hou er ook rekening mee dat dit een Amerikaan is, en men in Amerika, als er een kudde van 500 paarden met veulens staat, niet zo close met veulens is als wij dat hier zijn. Vroeg beginnen, een aantal keer een sessie, en ze vergeten het nooit meer. Is in Amerika, als men uiteindelijk gaat inrijden, een absolute pre en maakt het beleren een stuk makkelijker.

http://www.youtube.com/watch?v=-RX9X5B1dmQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:32

Cassidy schreef:
Misschien leuk om eens te bekijken

Hou er ook rekening mee dat dit een Amerikaan is, en men in Amerika, als er een kudde van 500 paarden met veulens staat, niet zo close met veulens is als wij dat hier zijn. Vroeg beginnen, een aantal keer een sessie, en ze vergeten het nooit meer. Is in Amerika, als men uiteindelijk gaat inrijden, een absolute pre en maakt het beleren een stuk makkelijker.

http://www.youtube.com/watch?v=-RX9X5B1dmQ

Ben nog aan het kijken hoor, even pauze. Geweldig diertje _O- Scooter a veterinarians nightmare, wat een boef ook al springen, wordt een leuk muildier.
*gaat verder kijken*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:36

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:37

Mindim schreef:
Sleeper schreef:
@mindim

Ah, maar jij hebt het over 15 maanden :D

Ja klopt, ik wist het ook niet meer :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:38

consequent zijn. misschien anders met een evaren iemand overleggen die een keer komt helpen?
die ziet het dier en de situatie.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:41

ik zal het doen
bedankt ik hoop dat het gaat lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:43

Cassidy schreef:

Het verschil is, dat dit bij scooter nu wordt uitgevoerd. Maar vast niet 3x in de week. Wat hij ook zegt, wanneer je het binnen de kritieke periode uitvoert, dan blijft het in het hoofd permanent. Hier ben ik totaal niet op tegen, ik vind het maar niks als veulens 3 a 4 maal in de week aan het halster moeten, moeten grondwerken bij mensen die niet weten wat ze doen, als levende knuffel worden gebruikt totdat ze gaan klieren.
Ik ga vanavond de rest van de filmpjes bekijken, dank voor de link :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:43

140509 schreef:
ik zal het doen
bedankt ik hoop dat het gaat lukken

Wat ga je precies doen dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:46

Ik zeg ook niet dat het drie of vier keer per week moet, maar grondwerk met veulens is mogelijk en essentieel. Dat wilde ik even benadrukt hebben.
En je kunt door verkeerde imprinting of verkeerd grondwerk zeer zeker het tegenovergestelde bereiken van wat nou eigenlijk de bedoeling was.

En mocht je wat meer willen weten over Dr. Miller en zijn methode, kun je hier meer vinden:

http://www.robertmmiller.com/imprint-training.html

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:47

ik ga haar og strengen aanpakken als dat niet lukt iemand erbij halen
iemand zei ook tegen mij als ze niet wil stilstaan om haar 2 uur lang buiten vast zetten en dan geen aandacht geven
en haar gewoon laten staan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:48

Dan moet je paard wel hebben geleerd wat vaststaan is....

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:50

Cassidy schreef:
Dan moet je paard wel hebben geleerd wat vaststaan is....

ze kan het wel ze staat vaker vast alleen niet stil
zal dit helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:50

Cassidy schreef:
Ik zeg ook niet dat het drie of vier keer per week moet, maar grondwerk met veulens is mogelijk en essentieel. Dat wilde ik even benadrukt hebben.
En je kunt door verkeerde imprinting of verkeerd grondwerk zeer zeker het tegenovergestelde bereiken van wat nou eigenlijk de bedoeling was.

Wat de man in de filmpjes doet ben ik idd niet op tegen, maar dat gebeurt in de cruciale periode en dan vind ik het persoonlijk oke. Als je echter een veulen van 5 maanden onder je hoede krijgt, die geen imprinting heeft gehad, vereist dat mijns inziens een heel andere aanpak en zou ik het grondwerken op deze manier achterwege laten.