Lastige hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

westerntink

Re: Lastige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:21

wat je wel zou kunnen proberen is een hengsten ketting vinden ze niet leuk dus zal wel werken :)
de meesten echte dekhengsten zijn met zo'n ketting getraind , ketting af is dekken
ketting om is luisteren ( even rammelen en ze weten het :D ) zorg er wel voor dat je de ketting altijd los hebt hangen anders heeft de ruk geen effect
daarbij straks op de keuring moet je deze ook om denk ik of heb je daar nog geen bericht van
denk dat je er wel rekening mee moet houden dat als ze eenmaal er van geproeft hebben dan ze dan helemaal niet meer te houden zijn maar , uitzonderingen heb je er natuurlijk bij

succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:41

Er zijn twee dingen die me meer en meer tegenstaan :o

Eén: TS heeft nu een paar keer gevraagd of ze voor een harde aanpak moet gaan. Nee dat moet ze niet. Hard aanpakken hoeft niet, als ze maar duidelijk en eerlijk is. Je kunt een paard lens slaan maar daar heb je niks aan als hij niet begrijpt wat hij verkeerd doet. Bovendien is het niet nodig. Eén goed getimede tik is zat.

Twee: TS, wil je nou echt fokken met een hengstje zonder stamboek of hoe zeg je het ook weer? Veulens krijgen dus geen papieren of begrijp ik het nu niet goed? Wat voor papier heeft je pony eigenlijk? Maar als je niet voor veulens met papier kunt zorgen, laat 'm dan alsjeblieft zsm ruinen... papierloze shetveulens zijn er al zo veel... veel te veel.

Hannn1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 20:20

Hij is vet. goedgekeurd. Hierbij heb ik de informatie gekregen dat veulens niet in het stamboek worden opgenomen maar wél naar keuringen mogen. Met de juiste puntenscore's op keuringen mogen ze dan op hun 3e wel opgenomen worden. MAar deze mensen hoeven geen papierpony, omdat ze er niet mee gaan fokken of keuringen mee gaan lopen. Ze willen een dier dat ingeredene n ingespannen kan worden, die ze zelf op fokken en met een goed karakter. En aangezien kinderen met mijn hengst weglopen en zij ook voor de kinderen een diertje willen komt dat gewoon goed uit. En er zijn zat serieusse ponyfokkers die ook 'wild' fokken. Hier in mijn streek sowieso al 4, die alle 4 interesse hebben in mijn hengst.

Met hard aanpakken bedoel ik dus een tik.. ik ga hem echt niet lens slaan.

Wat ik van jullie niet helemaal snap is dat er nou over een hengstenketting word begonnen.. Als je bedoelt tegen het bijten: oke dan snap ik het is het een goede tip. MAar als er word bedoelt voor andere training, wandelen of whatever.. niet nodig. Ik zeg al dit dier is schaapmak, kent alle regels gewoon en ik kan er met een gewoon halstertouwtje mee langs merries lopen. Niks aan de hand. Een klein hinnikje en een keer opkijken en dat was het. Ik heb het volste vertrouwen erin dat ik hem het gewoon kan afleren. Het is niet dat hij dit al een half jaar doet ofzo, het is pas begonnen. En ik wilde gewoon jullie mening weten. Voor de zomer is hij het afgeleerd. daar ga ik vanuit, aangezien hij alles redelijk snel leert. Maar ik vroeg me gewoon af wat het beste is voor hem, en wat het duidelijkste is. En sowieso laat ik nooit meer een dier op 2 jarige leeftijd castreren, heb ik bij mijn andere ruin gedaan en die is niet goed meer verder gegroeid.. STél nou dat dit zo blijft bij hem, en hij word echt vervelend, tuurlijk laat ik hem dan castreren! Maar ik ga niet met het kleinste probleempje gelijk denken : owh dan maar zn ballen eraf. Hengsten zijn ontzettend mooi, hebben niet zo snel de neiging om dik te worden, zijn actief en ook gewoon leuk om mee te werken. En als hij dan ook nog gewoon braaf is, zit er voor mij geen probleem aan

Ik heb trouwens vandaag besloten om hem niet te gaan verhuren. Ik ga zelf met hem verder aangezien hij groot talent heeft voor agility en vrijheidsdressuur

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:41

als je hem niet gaat verhuren, zou ik hem zeker laten castreren. Is voor het paard zelf ook veel fijner. hebben zowel jij en hij geen last van z'n hormonen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:45

Monster-Tos, een paard kan écht wel van 1 klap kopschuw worden.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:22

Slofje schreef:
Monster-Tos, een paard kan écht wel van 1 klap kopschuw worden.

Als je verder hebt gelezen heb je ook gelezen dat ik dan inderdaad ook vind, bij bepaalde paarden. Als ik mijn oude pony ooit een mep tegen zn kop had gegeven was hij inderdaad gelijk kopschuw geworden. Vandaar dat hij ook nooit een mep heeft gehad tegen zn neus.
Mijn 2 jarige hengst van nu is niet snel onder de indruk, en die krijgt een beste mep tegen zn hoofd als hij bijt. En die is absoluut niet kopschuw.
Ik heb geschreven dat het erg belangrijk is naar karakter te kijken.
En aangezien TS schrijft dat haar paard niet eens onder de indruk is van een flink trap lijkt het mij ook niet het paard dat kopschuw word van 1 goed getimde mep.

Hannn1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 21:20

Nee hij word niet kopschuw van 1 tik, maar het punt is, dat het (denk ik) niet 1 tik is. En misschien na 5 of 10 tikken wel zoiets heeft. Ik laat hem hengst tot hij die merries gedekt heeft voor de mensen die graag een veulen van hem willen;) En dan kijk ik naar zijn gedrag. Tot nu toe heeft hij géén last van zijn hormonen, en als hij dat wél krijgt zal ik er goed over nadenken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:47

Mijn ruin van 1,5 loopt ook in alles te bijten.
Ik heb nu een flostouw die ze ook voor honden gebruiken.
Ik weet bij mijn ruin wanneer hij gaat bijten dat zie je aan zijn hoofd.
Als hij dan wilt bijten ben ik heb zo voor dat hij het flostouw te pakken heeft.
Hij heeft er geen last van ik ook niet.
Voor de rest loop ik altijd met een kort zweepje en al hij dan bijt krijgt hij toch echt een knal met de zweep tussen zijn voorbenen.
Ik pas dit nu al 1 week toe en merk al dat het minder word.
Zweep tussen zijn voorbenen heeft een voordeel hij bijt maar op het moment dat hij bijt voelt hij de pijn niet ik.

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:47

parelli doen? happen is d ebaas willen zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:09

Parelli roept ook: bij mouthy horses die het touw in hun mond willen nemen: prop het touw in hun mond (echt helemaal) tot het niet leuk meer is. Dan is het snel over. En ik moet zeggen, bij mijn paarden werkt het.
Verder de lippen liefdevol maar stevig masseren, friendly game ook IN de mond (tandvlees masseren ed). Werkt wonderen bij mijn tweejarige merrie. Maar goed, dat is een merrie, en geen hengst, dus daar hoef ik me om de hormonen wat minder zorgen te maken.