Bijzet teugel goed of slecht?!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:50

Dilan1993 schreef:
Aan de longe vind ik bijzetteugels oke, zodat je paard gewoon goed ruggebruik geeft bij het longeren.

Bij zitlessen aan de longe, van bijvoorbeeld beginners, vind ik ze ook oké, maar dan wel zonder dat de ruiter zelf de teugels in handen heeft.

Met rijden wil ik er absoluut geen bijzetteugeld aanhangen. Als het paard z'n rug en achterhand met rijden niet goed gebruikt en niet ontspannen loopt, ligt dat aan de ruiter. Bijzetteugels verbergen dat dan misschien wel, maar daar wordt je nog geen goede (betere) ruiter van.

_/-\o_

geerke

Re: Bijzet teugel goed of slecht?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:34

bijzet tijdens het rijden is levensgevaarlijk,niemand die het daar over heeft..
Of niemand rijdt hier jonge paarden in?
Als je een bijzet knoopt aan een jong paard en het dier schrikt of iets...dan zit hij vast,en is de paniek nog groter.
Zoals met alle teugels en ook bijzet geldt niet dwingend maar begrenzend,anders dwing je een paard met z'n kop naar beneden,de achterhand doet dan niets....in het ergste geval gaan ze hun passen verkorten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:45

In de openingspost werd de vraag gesteld of het goed is om op een manege te leren rijden met paarden met bijzetteugel. Er werd niet gerept over het inrijden van jonge paarden.
Een paard met goede opvoeding en rijtechnische basis, die meeloopt in de lessen en waar ruiters wat van kunnen leren (in het ideale geval) zou geen probleem moeten hebben als er een hulpteugel gebruikt wordt. En dan vind ik een bijzetteugel of stootteugel - mits goed afgesteld - nog zo verkeerd niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:48

Wij hebben ook een poos een pony gehad die bij de beginners aan een elastiek liep. reden: Zonder elastiek gooide pony kop in de lucht, rug eruit en ruitertjes hadden niks meer te vertellen. Dan is zo'n elastiekje een uitkomst :j
Bij de gevorderde liep ie prima zonder :j

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:41

Bijzetteugels dit is een hulpmiddel en zo moet het dus ook gebruikt worden...

Ben het ook eens met dat een onervaren ruiter het beste kan beginnen op een paard met ervaring.
Als ruiter moet je een onafhankelijke zit gaan creëren. Dit kan niet op een jong paard zonder ervaring want die moet hoogstwaarschijnlijk zelf nog zijn balans zien te vinden.

Nouskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:43

verder ben ik het eens met geerke :-)

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:10

licht er aan hoe ze hem gebruiken je kunt overal misbruik van maken

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:14

Cassidy schreef:
In de openingspost werd de vraag gesteld of het goed is om op een manege te leren rijden met paarden met bijzetteugel. Er werd niet gerept over het inrijden van jonge paarden.
Een paard met goede opvoeding en rijtechnische basis, die meeloopt in de lessen en waar ruiters wat van kunnen leren (in het ideale geval) zou geen probleem moeten hebben als er een hulpteugel gebruikt wordt. En dan vind ik een bijzetteugel of stootteugel - mits goed afgesteld - nog zo verkeerd niet.

Mee eens! :j

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:10

Tijdens het rijden hou ik helemaal niet van bijzets, ik heb het idee dat het paard er dan tegenin gaat en dan zijn rug ´op slot´ zet.
Tijdens het longeren vind ik het wel oke, ik gebruik die zelf dan ook zodat het paard dan werkt. ;)