Pony omgeslagen van braaf naar bijna gevaarlijk*update p2*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:06

Cassidy schreef:
Bespaar je de kosten van een medisch onderzoek. Is in dit geval toch echt niet nodig.

Ik vraag me alleen nog even af hoe jij dit weet? al een keertje bij het paard geweest of kan jij via de computer dit paard zien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:44

Jenni_boy schreef:
Cassidy schreef:
Bespaar je de kosten van een medisch onderzoek. Is in dit geval toch echt niet nodig.

Ik vraag me alleen nog even af hoe jij dit weet? al een keertje bij het paard geweest of kan jij via de computer dit paard zien?

Ik kan begrijpend lezen. En weet wat de symptomen zijn van een paard dat je niet als leider accepteerd. En pijn of geen pijn, steigeren met meelopen, over je heen walsen ed. is een no go, en geen teken van pijn. Want zoals je zelf al schreef:

Jenni_boy schreef:
Zorg dat er iemand bij is met veel ervaring die je kan helpen met dat je paard in "jouw ruimte" komt.
Dit is dus een heel irritant iets van een paard en komt vaker voor dan je zelf doorhebt.

Persoonlijke ruimte niet respecteren en over je heenwalsen is een duidelijk symptoom van gebrek aan respect, en wordt niet veroorzaakt door enig lichamelijk ongemak. Hoef ik het paard persoonlijk voor te hebben gezien, hoef ik ook geen geld uit te geven aan een duur onnodig medisch onderzoek, beschrijving is dit geval is voldoende. :D

Jenni_boy

Re: Pony omgeslagen van braaf naar bijna gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:49

Hoe kan jij nou bepalen of dit onnodig is?
Zo ie zo is het nooit verkeerd om af en toe je paard te laten nakijken, als je dit geld er niet voor over hebt vind ik dat een beetje raar, ik zou het namelijk wel fijn vinden om zeker te weten dat me paard goed is
Vooral als me paard zo omslaat zoals ze dat schrijft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:58

Ok, even een voorbeeld. Heb er toevallig zelf mee te maken, heb tweejarige die vanwege een beenwond eerst 5 weken in Utrecht heeft gestaan (waarvan 2 weken in gips) en nu nog drie weken stappen moet aan de hand. En geloof me, een gefrustreerde tweejarige, zo goed opgevoed ook, is NIET grappig.
Moet ik haar meteen maar weer inladen en naar Utrecht brengen omdat ze met vier benen de lucht ingaat, steigert en over me heendendert? Ik weet precies wat er is. Paard is gefrustreerd, maar heeft geen pijn. Dus medisch nog een keer door de molen halen? Dacht het toch even niet.
Gedragstherapeuten heb ik daar ook niet voor nodig. Wat ik nodig heb is tijd, dat de korsten van de wond afvallen, en dat ze lekker naar buiten kan om haar ei kwijt te raken. En daarna kan ik weer even de puntjes op de i zetten.

Maar goed dat even ter zijde:

Als ik bij iedere ongehoorzaamheid die ik zelf niet op kan lossen een DA moet laten komen om uit te sluiten dat ze pijn heeft, loop ik er echt op leeg hoor. Dat is geen kwestie van de middelen niet hebben of er voor over hebben, dat is in mijn ogen overdreven bezorgdheid en gebrek aan kennis/kunde.

Nu ben ik niet iemand die profielen induikt, en extreme gevallen zullen gerust voorkomen, maar ik heb geleerd: wet pads make sweet horses. Paard aan het werk zetten. Grenzen duidelijk afbakenen. Zo hard als het moet en zo zacht als het kan.

Ik ben ook een voorstander van een regelmatige controle door een chiropractor. Als de ergste frustratie er bij mijn tweejarig uit is, laat ik er ook een komen, gewoon ter controle. Omdat ze toch op de operatietafel gelegen heeft en ik er niet bij ben geweest toen ze haar erop hebben getakelt. Heeft ze nu pijn aan haar rug? Is dat de reden dat ze steigert, bokt, springt en een spurt wil nemen? Misschien kan een gedragstherapeut zich daar eens over buigen.

En het kan heel goed dat een paard na paar dagen boxrust vergaat van de pijn en daardoor ineens omslaat als een blad aan een boom, als ze hebben vastgelegen, of als er wat anders aan de hand is. In dit geval geloof ik daar niet in.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-01-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:08

nou dat is dan jouw mening en ik heb de mijne

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:10

En dat is je goed recht.
De ts wil jullie vast wel haar bankrekening geven zodat jullie een bijdrage kunnen leveren aan de kosten van de medische molen waar jullie van vinden dat het paard daar doorheen moet omdat hij ongehoorzaam is.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:11

haha tuurlijk jo ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:11

Tja Cassidy, een beetje dubbel he: je gelooft er niet in maar toch laat je je paard controleren...

Gedrag kun je niet via een forumtekst analyseren. Wat een eigenaar ziet en beschrijft kan wel iets heel anders zijn dan dat er werkelijk aan de hand is, de eigenaar beschrijft namelijk zijn eigen probleem met het paard, niet het probleem wat het paard met zijn eigenaar heeft. Het probleem van het paard achterhalen, dat kun je alleen door je eigen objectieve waarneming van het gedrag en de omstandigheden, en door feiten op een rijtje te zetten. Dat kunnen veel ervaren paardenmensen inderdaad zelf, maar soms heb je iemand nodig die met wat meer afstand alles objectiever dan jij kan bekijken. ;)

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:17

dianaw33 schreef:
Tja Cassidy, een beetje dubbel he: je gelooft er niet in maar toch laat je je paard controleren...

Gedrag kun je niet via een forumtekst analyseren. Wat een eigenaar ziet en beschrijft kan wel iets heel anders zijn dan dat er werkelijk aan de hand is, de eigenaar beschrijft namelijk zijn eigen probleem met het paard, niet het probleem wat het paard met zijn eigenaar heeft. Het probleem van het paard achterhalen, dat kun je alleen door je eigen objectieve waarneming van het gedrag en de omstandigheden, en door feiten op een rijtje te zetten. Dat kunnen veel ervaren paardenmensen inderdaad zelf, maar soms heb je iemand nodig die met wat meer afstand alles objectiever dan jij kan bekijken. ;)

Helemaal mee eens _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:18

Ik geloof er zeer zeker in, maar ik ga niet bij iedere ongehoorzaamheid de schuld zoeken bij een medisch probleem.

Voor de goede orde, ik heb drie paarden, merrie van 16, van 10 en die van 2.
Bij mijn andere paarden komt eens in het jaar de chiropractor. En de tandarts twee keer per jaar.

Parelliend Nederland is volgens mij bezig met het werken aan de problemen die een paard met zijn eigenaar kan hebben. Parelliend Nederland kan helpen de feiten duidelijk op een rijtje te zetten. Parelliend Nederland geeft je de handvaten voor een andere omgang met je paard. Voor een optimale samenwerking. Geen dierenarts voor nodig hoor!

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:20

ik denk dat parelliend nederland er soms ook naast kan zitten ondanks dat er een stelletje sufferds er achteraan lopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:22

Jenni_boy schreef:
ik denk dat parelliend nederland er soms ook naast kan zitten ondanks dat er een stelletje sufferds er achteraan lopen

Ondanks of omdat? :D

Fouten maken is menselijk, verkeerde interpretatie ook. Van een eigenaar, dierenarts, Parellier of een gedragstherapeut.

En ik ga nu lekker naar stal...mijn paardje trakteren op carrot stick en leadrope :D
Volgens de methode Clinton Anderson, en NIET Parelli :D

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:24

En ik hoop dat de TS op basis van deze discussie nu zelf een betere beslissing kan nemen, daar was het haar toch om begonnen.
Je kunt me altijd PBen, Horsewoman, als je meer info wilt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:27

Misschien een optie dat je een keertje naar dat paardje gaat kijken? Gratis natuurlijk :D

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:32

Cassidy schreef:
Jenni_boy schreef:

Ondanks of omdat? :D

Fouten maken is menselijk, verkeerde interpretatie ook. Van een eigenaar, dierenarts, Parellier of een gedragstherapeut.

En ik ga nu lekker naar stal...mijn paardje trakteren op carrot stick en leadrope :D
Volgens de methode Clinton Anderson, en NIET Parelli :D

nee ondanks hihi:P
ik vind het altijd zo stom dat iemand persé een vorm van training wil doordrammen terwijl het misschien niet eens werkt voor dat paard :z

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:52

Cassidy schreef:
En in mijn ogen wordt er bij omgangsproblemen maar al te vaak meteen gewezen naar een medische oorzaak, terwijl paardlief zijn grenzen aan het verkennen en het verleggen is, en hoegenaamd terug niet op zijn plek wordt gezet.

Ik ben het helemaal met je eens! ik weet zeker, dat ze nergens pijn heeft en ze is laat nog nagekeken.
Het is idd gewoon het spelletje; hoe ver kan ik gaat, en waar zijn de grensen".
Heel makkelijk nu, want ze moet zich gewoon gedragen!
Ze moet gewoon luisteren en weten wat ze wel en niet mag.

Ze is ook nog jong en erg groen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:08

Jenni_boy schreef:
nee ondanks hihi:P
ik vind het altijd zo stom dat iemand persé een vorm van training wil doordrammen terwijl het misschien niet eens werkt voor dat paard :z

Paard hoeft het niet te leren, die weet het allemaal al.
De mens moet leren hoe hij met paarden om moet gaan.
Parelli is dus geen paardentrainprogramma
Het is een mensentrainprogramma.
En de manier waarop de mensen via dat programma worden geschoold, resulteert in een persoon waarbij het werkt voor ieder paard
Je moet er alleen wel open voor staan. Bij een mens komt dan nog een ego kijken, soms een flinke portie weerstand, en een verkeerd beeld dat misschien is ontstaan omdat men beoefenaars aan het werk heeft gezien die het programma niet op de letter volgen, of het allemaal niet zo goed begrepen hebben.
Maar het is een programma, en dat is zo geconcipeerd dat het werkt. Als je je ego maar opzij zet en het programma op de letter volgt en geen afkortingen gebruikt, dingen overslaat of dingen zelf gaat verzinnen/methodes gaat samenvoegen.

Maar niemand dwingt je om dat te doen hoor.
Als je dingen blijft doen zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen.
Niets mis mee.
Maar er is meer.
Zo ontzettend veel meer.....
En dat wens ik iedereen toe....

Het liefst vanaf de leeftijd van 3 jaar....
http://www.youtube.com/watch?v=oQtolpWe ... cb3bb5982c

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:52

Hallo allemaal,

Het gaat ontzettend goed met loswerken en verder alles, behalfe rijden.
Eerst was ze nog aan het steigeren aan de hand,en toen was ze braaf met rijden,
maar nu is ze aan de hand en met loswerken braaf.
Maar ik ging er laats op, en ik spoorde haar heel zacht aan en ze ontpolfte,
ze begon erg hoog te steigeren en te bokken en gekke sprongen te maken,
net een rodeo.Dus ik kon pas na een half uur 1 normaal rondje rijden,en toen
ben ik er afgestapt omdat ik er op een positiefer punt mee wou stoppen.
Toen is er een week later iemand anders opgegaan,
daar bij deed ze het zelfde maar na een half uur was het over.
Nou wou mijn zusje gister rijden, dus ze stapt er heel normaal op,
nadat we haar hadden losgewerkt, en ze steigert gelijk zohoog als ze kan,
dus mijn zusje gaf haar een tik, en toen heeft ze er alles aan gedaan om haar
er af te krijgen, en dat is haar ook gelukt. Nou vonden we het niet
verstandig als ze er weer opstapte, omdat ze erge pijn aan haar rug had..

Maar nu, ik stap er zelf ook niet zo 1 2 meer op,want ze doet echt alles om je van haar rug te krijgen,
en mijn zusje denk ik ook niet.

Iemand tip's?

Met aansporen bedoel ik trouwens, eerst je been alleen maar heel iets aanspannen,
dan geen reactie, meer druk,en meer druk tot ik reactie krijg.
Laatst bijgewerkt door HorsesWoman op 24-03-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:57

Cassidy? :D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:57

Jenni_boy schreef:
Hoe kan jij nou bepalen of dit onnodig is?
Zo ie zo is het nooit verkeerd om af en toe je paard te laten nakijken, als je dit geld er niet voor over hebt vind ik dat een beetje raar, ik zou het namelijk wel fijn vinden om zeker te weten dat me paard goed is
Vooral als me paard zo omslaat zoals ze dat schrijft

Met loswerken wist ik zeker, en dan echt voor 100% dat ze gaan pijn had
en dan ze gewoon aan het puberen is, want daar heeft ze nooit tijd voor gehad met twee veulens.
Nu met rijden zou het ook wel puber gedrag zijn denk ik,
ookal is het dan wel heel overdreven puber gedrag.
Ik ga sowieso haar rug en bekken voor de zekerheid laten nakijken,
want ze heeft wel 2 veulens voor dat ze 6 was gehad,
en wieweet wat dat wel niet met haar rug heeft gedaan..

Ze staat nu trouwens met 3 andere in de wei,
en ze is wel echt de strekste merrie en echt dé baas.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:00

dianaw33 schreef:
Cassidy? :D

ik wil jou mening ook graag horen hoor. :)
Nageken door de DA was ze al,maar nu laat ik haar rug ook nog eventjes chekken,
al kan ik zelf geen gevoelig punt vinden!

Zadel ligt trouwens ook goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:16

Hier is Cassidy.

Gezien de vorderingen die je met grondwerk hebt en het respect dat je nu van je paard krijgt, denk ik dat er verschillende verder stappen ondernomen zouden kunnen worden.
Maar voor die tijd nog een aantal vragen:

Heb jij voordat jij, of de andere persoon, of je zus op je paard zijn gestapt, hem met zadel en al laten bewegen? Sommige paarden hebben een bok/steigerreactie geprogrammeerd zo gauw ze het zadel of gewicht in het zadel voelen. Dus laat het paard wennen aan zadel/singel voordat je opstapt, longeer hem met zadel, ga ook met zadel op grondwerkoefeningen meenemen.

Hoe reageert het paard als je zonder zadel erop wilt rijden? Dat al geprobeerd?

Je zegt dat het zadel goed ligt. Door wie heb je dat laten controleren

Gewoon goed bewegen met loswerken (zonder zadel) is geen garantie dat er niet toch iets met de rug is.

Een DA ziet niet zoveel als een Osteopaat of Chiropractor. Ik vind het daarom goed dat je nu de rug laat controleren. Had je eerder kunnen laten doen btw.

En neem bovenstaande stappen eens door?

Overigens is het goed dat dit topic weer even omhoog wordt gehaald. Mijn tweejarige staat inmiddels weer in de groep, het gaat super aan de hand, ze is respectvol naar mij en anderen toe. Was alleen vergeten een afspraak te maken met de chiropractor, ga ik meteen doen...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:26

Cassidy schreef:
Hier is Cassidy.

Gezien de vorderingen die je met grondwerk hebt en het respect dat je nu van je paard krijgt, denk ik dat er verschillende verder stappen ondernomen zouden kunnen worden.
Maar voor die tijd nog een aantal vragen:

Heb jij voordat jij, of de andere persoon, of je zus op je paard zijn gestapt, hem met zadel en al laten bewegen? Sommige paarden hebben een bok/steigerreactie geprogrammeerd zo gauw ze het zadel of gewicht in het zadel voelen. Dus laat het paard wennen aan zadel/singel voordat je opstapt, longeer hem met zadel, ga ook met zadel op grondwerkoefeningen meenemen. zonder iemand er op loopt ze juist ontzettend baaf en veel voorzichtiger als het zadel er op ligt!

Hoe reageert het paard als je zonder zadel erop wilt rijden? Dat al geprobeerd? nee nog niet,
maar ik weet ook niet of dit slim is aangezien ze ze hoog steigert als ze kan.

Je zegt dat het zadel goed ligt. Door wie heb je dat laten controleren. staleigenaar en DA.

Gewoon goed bewegen met loswerken (zonder zadel) is geen garantie dat er niet toch iets met de rug is.

Een DA ziet niet zoveel als een Osteopaat. Ik vind het daarom goed dat je nu de rug laat controleren. Had je eerder kunnen laten doen btw.Ga ik ook zeker doen, ik zou verschikkelijk vinden als ze pijn had en daarom op haar donder zou krijgen.

En neem bovenstaande stappen eens door?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:46

Om het zadel te laten controleren zou ik een goede zadelpasser laten komen, die heeft ervoor geleerd, kan me zomaar voorstellen dat de staleigenaar en de DA daar geen expert in zijn.
Veel voorzichtiger lopen met zadel kan al een teken zijn dat er iets niet goed zit of knelt.

Mocht je adressen willen hebben, kijk even op http://www.icreo.com staat een lijst met behandelaars, per provincie.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:14

Cassidy schreef:
Om het zadel te laten controleren zou ik een goede zadelpasser laten komen, die heeft ervoor geleerd, kan me zomaar voorstellen dat de staleigenaar en de DA daar geen expert in zijn.
Veel voorzichtiger lopen met zadel kan al een teken zijn dat er iets niet goed zit of knelt.

Mocht je adressen willen hebben, kijk even op http://www.icreo.com staat een lijst met behandelaars, per provincie.

Het zelfde zadel ( zelfde maat& merk) is ook door een zadelmaker nagekeken,
en dat zijn mensen die er echt verstand van hebben. :)