Mijn pony is momenteel 4, wordt dit jaar 5. Hij heeft rond zijn 2-3 jaar een puberperiode gehad en hij beet werkelijk in alles. Het leek gewoon een brok chagrijn op poten. We hebben periodes gehad dat hij voortdurend steigerde, en hij kapte dan ook met zijn voorbenen. Als je boos werd, had hij er zoveel te meer plezier in. Gelukkig heb ik het goed kunnen doorstaan en is hij nu alweer 4,5.
Hij is geen brok chagrijn meer, maar puberen kan je het wel noemen. Hij probeert erg zijn willetje door te dringen (halster niet aandoen, niet willen stilstaan als we met de koets vertrekken,...), vooral bij mijn vader kan hij dat erg goed. Mijn vader snapt niets van lichaamstaal en snapt dus niet waarom mijn pony steigert en gaat lopen als hij met het halster af komt lopen, terwijl hij dat bij mij helemaal niet doet
Een goede raad met pubers is: wees consequent en bedenk goed wat mag en wat niet mag. Maak jezelf niet zenuwachtig en begin er niet mee te werken als je al opgejaagd bent, je paard heeft hier dolle pret in en jij zal jezelf willen opeten uit nervositeit
Ik zat thuis heel vaak te denken: dit heb ik vandaag verkeerd gedaan, ik had zo moeten reageren in plaats van op die manier. Zo evalueerde ik mezelf voortdurend, en zo is het wel gelukt. Je lichaamstaal is belangrijker dan je zou denken, je puber kan zeer vreemd reageren zonder dat je beseft wat je verkeerd doet. Ik had vaak dat ik me te recht of niet recht genoeg hield, mijn pony begon me dan uit te dagen of proberen te bijten, waarop ik dan boos werd, terwijl het mijn eigen fout was