Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:46

Pauline schreef:
Eh ja maar als een 13jarig meisje nog net een brul kan uitstoten voor ze omver gebeukt wordt denk ik toch dat het effect anders is :+
Leren dat hij uit je persoonlijke ruimte blijft lijkt me les 1. Dat kan met grondwerk maar niet alléén maar en dan nog is het bijzonder afhankelijk wat je daarmee wil gaan doen. Met een touw om je heen zwaaien zodat je hem raakt als hij te dichtbij komt en daarmee achteruit drijven. Tot jij vindt dat het genoeg is en hij, als jij niks doet, blijft stilstaan. De keus is aan hem, het mag even duren, maar da's les 1.
Steigeren is echt onacceptabel.

De eerste les is je inleven in de leef- en denkwereld van paarden en van daaruit hem gaan opvoeden, persoonlijke ruimte is een belangrijk, maar slechts een van de vele facetten van de opvoeding van een paard.
Als je je verdiept hebt in de denk- en leefwereld van paarden dan zie je aan het gedrag van een paard wat je kan verwachten voordat hij het doet en heb je tijd genoeg om adequaat te reageren.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:49

MarcR schreef:
stef schreef:
Klinkt niet als dat het iets te maken heeft met het op commando steigeren, lijkt me eerder een dominantie probleempje.
Op je af galoperen en steigeren? Ik zou even het spreekwoordelijke eind hout pakken, is ie nou helemaal maf?

Je diagnose is juist, dit is een rangorde probleem maar de remedie is fout, een paard slaan doe je niet omdat het niet help.
Dit probleem los je op door het paard op te voeden.

Als een paard op mij af komt galopperen en steigert dan reageer ik zoals de leider van de kudde zou reageren : ik ga hem tegemoet , maak mij groot en brul mijn longen uit mijn lijf.
En ik garandeer je dat het paard blijft staan, dat hij kompleet overdonderd is en dat je hem ziet denken : "ho die is niet onder de indruk, ik zal maar rustig zijn.

Je hebt gelijk. Alleen schrijf je dit tegen een dertienjarige. Waar andere mensen jaren voor nodig hebben om te leren.
Het probleem zou al helemaal niet moeten bestaan, en idd. is er helemaal niemand de leider over dit dier.
Dus doet ie het zelf, helemaal logisch.
Het heeft ook al helemaal niets met dominantie te maken, maar wel alles met goed leiderschap.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:52

stef schreef:
MarcR schreef:
Je diagnose is juist, dit is een rangorde probleem maar de remedie is fout, een paard slaan doe je niet omdat het niet help.
Dit probleem los je op door het paard op te voeden.
.

Sorry, maar als een paard ongevraagt bij de leider in zijn personal space komt, krijgt ie toch echt een hengst, waarom zou ik dat dan niet doen?

Als dat gebeurd, is de onderlinge verstandhouding, de basis dus, al niet goed.
Dus ergens in de opvoeding, ofdat nu een paardenleider of een mensenleider is... zit een hiaat.
En daardoor ontstaan dit soort problemen.

Een paard hoort ten alle tijde respekt te hebben voor de ruimte van de leider, in dit geval jij dus.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:05

IloveNikitaa schreef:
Oke, dankje maar ze steigert dan zo hoog dat je niet kan blijven zitten als je haar aanpakt.

En vlak voordat ze steigerd zit het grote geheim.
Hier heb je tijd voor nodig, maar op een gegeven moment, ga je aanvoellen wanneer ze wil gaan steigeren, of zich uberhaupt wil gaan verzetten. Probeer maar eens je handen naar voren te doen, en kuit te geven. Des noods zet je een zware harde stem op ter waarschuwing. Dit wil nog wel eens helpen. Je kunt namelijk aan haar lichaamstaal zien, en voelen wanneer zij zich wil verzetten. Ik had dit eerst ook met een pony, dit was ook letterlijk en figuurlijk een dominant kreng. Hij viel andere paarden aan, en dan niet gewoon. Hij gallopeerde er ineen keer van door (Bokkend), om de ander maar te raken, en hij ging zo een heel uur door. Ik reed er vaak op en op een bepaald moment, zie je bijv. zijn oren veranderen, hoofd om hoog, en ik voelde zijn lichaam verstrakken. Op dat moment doe je je handen naar voren, stem op zetten en je geeft haar een rotschop zodat ze wel door moet lopen. Wees niet bang om dit aan te pakken. Het kan best zijn dat je er een keer voor moet leiden, dat licht eraan aan hoe je rijd natuurlijk, maar dit is een goede manier om dit op te lossen, laat haar maar weten wie de baas is. Zij moet naar jou luisteren, jij niet naar haar!

Elles

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:46

Omdat dit niet zozeer een rijtechnisch probleem is, maar een gedragskwestie, verplaats ik het naar OPG.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:24

countrygirl schreef:
Een paard hoort ten alle tijde respekt te hebben voor de ruimte van de leider, in dit geval jij dus.

Dat zeg ik dus. En als ie dat recpect niet heeft, dan hoeft ie maar 1x goed op zijn sodemieter, zo werkt het in een kudde ook :j Dus ook het verhaal van Marc dat je steeds harder zou moeten gaan slaan is helemaal niet van toepassing

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:47

Mando schreef:
En weet de eigenaar dit ook.
En ook dat het steigeren is aangeleerd.

Ja hoor dat weet hij ;)
En trouwens het trukje is aangeleerd door met de zweep te slaan, dus nu kunnen wij ook niets met een zweep.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:53

LoveUggs schreef:
IloveNikitaa schreef:
Oke, dankje maar ze steigert dan zo hoog dat je niet kan blijven zitten als je haar aanpakt.

En vlak voordat ze steigerd zit het grote geheim.
Hier heb je tijd voor nodig, maar op een gegeven moment, ga je aanvoellen wanneer ze wil gaan steigeren, of zich uberhaupt wil gaan verzetten. Probeer maar eens je handen naar voren te doen, en kuit te geven. Des noods zet je een zware harde stem op ter waarschuwing. Dit wil nog wel eens helpen. Je kunt namelijk aan haar lichaamstaal zien, en voelen wanneer zij zich wil verzetten. Ik had dit eerst ook met een pony, dit was ook letterlijk en figuurlijk een dominant kreng. Hij viel andere paarden aan, en dan niet gewoon. Hij gallopeerde er ineen keer van door (Bokkend), om de ander maar te raken, en hij ging zo een heel uur door. Ik reed er vaak op en op een bepaald moment, zie je bijv. zijn oren veranderen, hoofd om hoog, en ik voelde zijn lichaam verstrakken. Op dat moment doe je je handen naar voren, stem op zetten en je geeft haar een rotschop zodat ze wel door moet lopen. Wees niet bang om dit aan te pakken. Het kan best zijn dat je er een keer voor moet leiden, dat licht eraan aan hoe je rijd natuurlijk, maar dit is een goede manier om dit op te lossen, laat haar maar weten wie de baas is. Zij moet naar jou luisteren, jij niet naar haar!

Je kunt het wel goed aanvoelen, maar brullen en drijven en omsturen en alles toch doet ze het

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:08

IloveNikitaa schreef:
Mando schreef:
En weet de eigenaar dit ook.
En ook dat het steigeren is aangeleerd.

Ja hoor dat weet hij ;)
En trouwens het trukje is aangeleerd door met de zweep te slaan, dus nu kunnen wij ook niets met een zweep.

En de eigenaar heeft er nooit iets tegen gedaan, nee die vond het blijkbaar wel prima.
Vind ik een slechte zaak dus dan zal de eigenaar het moeten oplossen en geen kind van 13 jaar die heeft minder overwicht op een paard dat dominant gedrag vertoont.
En je praat over een haflinger en dat zijn al van die slimme donders.

Ben bang dat straks er angst komt voor de haf en dat de verkocht gaat worden ivm slecht gedrag.

Snap soms echt niet waar het verstand van sommige mensen zit.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:11

[\quote]

En de eigenaar heeft er nooit iets tegen gedaan, nee die vond het blijkbaar wel prima.
Vind ik een slechte zaak dus dan zal de eigenaar het moeten oplossen en geen kind van 13 jaar die heeft minder overwicht op een paard dat dominant gedrag vertoont.
En je praat over een haflinger en dat zijn al van die slimme donders.

Ben bang dat straks er angst komt voor de haf en dat de verkocht gaat worden ivm slecht gedrag.

Snap soms echt niet waar het verstand van sommige mensen zit.[/quote]

Het is geen haflinger, nikita is mijn verzorgpony.
Deze pony is een welsh met ook wel volbloed, en mijn vriendin verzorgt daar ;)

Chantal1973

Re: Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:23

mijn gunst lekker makkelijk om van achter een pc even te vertellen dat zo'n beest een opsodemieter moet krijgen.
Er is veel meer aan de hand en dat wordt echt niet opgelost om een hengst met een eind hout te geven.
Ga alsjeblieft samen met iemand die er wel verstand van heeft met dit dier werken. Leer om een goede leider te zijn maar ga niet alleen staan te prutsen met wat bokt tips want ben bang dat dit dan alleen maar erger wordt.
Misschien woont er een bokker in de buurt die er verstand van heeft en je vriendin kan begeleiden.?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:26

Persoonlijk denk ik dat deze pony niet geschikt is voor jullie, en dat bedoel ik echt niet banketstaaf. Maar een pony met zo'n karakterprobleem zijn jullie IMO te jong en onervaren voor.
Naar mijn idee kan je 2 dingen doen.
1: In overleg met de eigenaar hier GOEDE hulp bij zoeken
2: Stoppen met deze pony

Myrddin: Nogmaals ik heb het niet over het verhaal onder het zadel. Ik heb het over een paard wat simpelweg aanvalt volgens de berichten van TS.
En ja, een paard wat mij aanvalt kan m terug krijgen, heel simpel.
Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet, alleen tja, op bokt mag je tegenwoordig alleen nog maar "aahh lief paardje, wil je dat aljeblieft niet meer doen" roepen, dus tja....

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:27

Myrddin schreef:
mijn gunst lekker makkelijk om van achter een pc even te vertellen dat zo'n beest een opsodemieter moet krijgen.
Er is veel meer aan de hand en dat wordt echt niet opgelost om een hengst met een eind hout te geven.
Ga alsjeblieft samen met iemand die er wel verstand van heeft met dit dier werken. Leer om een goede leider te zijn maar ga niet alleen staan te prutsen met wat bokt tips want ben bang dat dit dan alleen maar erger wordt.
Misschien woont er een bokker in de buurt die er verstand van heeft en je vriendin kan begeleiden.?

Het is een merrie ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:28

Okay sorry dacht dat het de haflinger was waar je over schreef. Dan heb ik dat verkeerd begrepen
maar dan nog... blijf ik erbij dat de eigenaar in moet grijpen en dan niet met geweld maar wel met een stukje leiderschap en heropvoeding

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:29

stef schreef:
Persoonlijk denk ik dat deze pony niet geschikt is voor jullie, en dat bedoel ik echt niet banketstaaf. Maar een pony met zo'n karakterprobleem zijn jullie IMO te jong en onervaren voor.

Myrddin: Nogmaals ik heb het niet over het verhaal onder het zadel. Ik heb het over een paard wat simpelweg aanvalt volgens de berichten van TS.
Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet, alleen tja, op bokt mag je tegenwoordig alleen nog maar "aahh lief paardje, wil je dat aljeblieft niet meer doen" roepen, dus tja....

Ik snap je wel, maar we willen het graag oplossen.
Ze is alleen aan de longeer komt ze naar je toe en steigert.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:31

Citaat:

Amen.. maar dan wel met beleid he.
:D

Citaat:
Ze is alleen aan de longeer komt ze naar je toe en steigert.

Dan zou ze aan mij een verkeerde hebben, dan zal ze moeten lopen voor haar leven ben ik bang.

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:32

Hier zit een fout in de communicatie tussen mens en paard, jou verzorgpony denkt dat ze hoger in rang staat dan jij, anders haalt ze het nooit in haar hoofd te stijgeren op jou gericht aan de longeerlijn.
Los dit eerst op, zorg dat ze de kans niet krijgt om naar je toe te komen en houd haar aan het lopen, desnoots met de dubbele longe (vraag iemand met ervaring) doet ze dit goed, zet er iemand op aan de longeerlijn, bouw het rustig op en zorg dat jij boven je pony staat.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:32

uh hengst in de zin van slaan goed lezen ;)
En stef natuurlijk mag een paard een hengst krijgen als ie in de persoonlijke ruimte komt maar dan graag door mensen die er verstand van hebben.
Maar bij dit verhaal gaat het niet over mensen die weten hoe of wat anders was er dit probleem ook niet.
Zeggen om dan maar te gaan slaan is geen goede tip. Sorry

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:33

stef schreef:

Ben het met Stef eens, een paard wat mij probeert te slaan of te bijten, krijgt een goeievan mij terug, zielig? Nee, zo voed ik die van mij op, want ze doet het geen 2de keer. En die van mij kon soms ook wat van. Maar het is nu wel een van de rustigste paarden van stal.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:35

Ik had d'r als ze dat deed echt wel een mep verkocht.. dit klinkt gewoon als aanvallen en dus als dominantie..

Kan je niet proberen om aan de dubbele longe te gaan werken? Dan kan je haar met je buitenlijn terug sturen naar waar ze liep. Aangezien je aan de longe zeer weinig te vertellen hebt als je maar 1 touwtje hebt....

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:36

xx_Kelly_xx schreef:
stef schreef:

Ben het met Stef eens, een paard wat mij probeert te slaan of te bijten, krijgt een goeievan mij terug, zielig? Nee, zo voed ik die van mij op, want ze doet het geen 2de keer. En die van mij kon soms ook wat van. Maar het is nu wel een van de rustigste paarden van stal.

Slaan en bijten is heel wat anders dan dat een paard steigerent vooruit komt. En als je haar aanpakt denkt ze dat ze moet steigeren omdat haar dat is aangeleerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:39

Myrdinn, dat roep ik ook heel de tijd, in mijn 2e bericht in dit topic al:

stef schreef:
hmmz, in je profiel staat dat je 13 bent.... Over het algemeen heb je dan nog niet ontzettend veel ervaring. Dat is niet erg, maar ik zou dit probleem niet in je eentje aan pakken.
j

Wiwabalia

Steigeren (en dan vooral met maaiendevoorbenen) valt bij mij onder het zelfde. Het mag bij mij onder geen enkele omstandigheid. Alleen als ze bang is en omhoog komt, dan zal ik haar niet straffen.

Mando

maarja als je geen verstand heb van dubbele longe en paard gaat aan de kletter wat dan...
Dan weten die kids dat toch ook niet op te lossen.

Ik vind dat ze zelf te jong zijn om dit op te lossen.
Wij kunnen allemaal goede adviezen geven hierover maar dat kunnen ze niet aan omdat ze niet weten hoe er mee om te gaan.

Dus wat gaat er straks gebeuren.. merrie doet iets krijgt een hengst. misschien op het verkeerde moment of op de verkeerde plek.
Merrie steigert, krijgt een hengst, gaat over de zeik en dan kan je de kids van onder een paaard vandaan halen.

Hulp erbij halen van een volwassene die WEET waar ze mee bezig is. Anders gaat het echt niet werken.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:40

Ik heb een verzorgpaardje gehad die dat ook deed.. maar hij daarbij sloeg ook met zijn voorbenen naar me toe (een keer echt rakelings langs mijn gezicht), die heb ik toen ook echt een goeie gegeven. Ben er op een gegeven moment mee gestopt, want iedereen moet wel zo consequent zijn (en het durven) wil je een paard opvoeden.. dat was in mijn situatie niet..dus dan kan je er beter mee stoppen...