Hengst laten ja of nee??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:46

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties, ik lees ze allemaal door en ben er erg blij mee :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 03:19

Soms moet ik stiekem wel een beetje lachen om de reacties hoor :+

onze dekhengst staat samen met een dragende merrie, wel een dominante tante, want hij is een jager en heeft te veel testosteron.

onze 3-jarige hengsten zijn al stoeiende (wat heel ruw en wild kan gaan) en racende vanaf het afspenen, ze hebben tot begin vorig jaar een box gedeeld, kunnen nog steeds in dezelfde box als het moet, ondanks dat ze beide gedekt hebben. iedere dag wanneer ze buiten komen (ook wanneer ze de box gedeeld hebben) moeten ze elkaar al steigerend meermaals omhelzen en racen ze achter elkaar aan, al bijtende in elkaars flanken en billen. Met de oortjes mooi gespits trouwens. Voor buitenstaander ziet het erg heel heftig uit als de mannen elkaar aanvliegen, maar wij weten dat het spel is.

onze 2 jarige hengsten zijn sinds kort uit elkaar omdat we ruimte genoeg hebben nu en de mannen zijn smerig (nu ja, 1 iig, de ander is wel netjes op zijn box, de ander kan ik nog iedere 3 dagen een compleet nieuwe bodem geven). zij gaan nog wel samen buiten, maar stoeien doen ze nooit, ze staan een beetje te knabbelen de hele dag lang...

kyrkelover

Re: Hengst laten ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 03:31

daarom zeg ik hengsten kunnen wel bij elkaar maar ze kunnen er soms lelijke wonden van krijgen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:51

Waar ik rij staan ook twee hengsten, beide 10 jaar oud.
Nou dekken die niet heel veel, maar ze kunnen prima overal naast en bij in de bak rijden enzo, en alleen als je ze laat snuffelen kun je problemen krijgen maar ook dan zijn ze nog prima te corrigeren. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:59

Dat kunnen ze inderdaad gewoon in de bak mee rijden e.d.
Zodra jij ze in de hand hebt ben jij de baas.
Maar zodra ze los zijn in hun eigen paddock wordt het anders.
Veel kunnen dan wel langs elkaar maar zet je bijvoorbeeld 2 rivalerende hengsten naast elkaar dan gaat het mis.
En dat hoeft niet alleen aanvallen te zijn dat kan ook eindeloos op en neer rennen zijn.
En naast merrie kan ook maar zorg er dan gewoon voor dat ze er wat afstand tussen hebben.
Misschien net neuzen maar dat het dan ophoudt.
Tenzij het natuurlijk om een drachtige merrie gaat.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:34

Ja de paddocks bij ons zit sowieso minstens een meter tussen, het zijn lieve hengsten, drachtige merries hebben we daar niet (manege, meeste pensionmensen laten hun merries niet dekken), dus komt allemaal wel goed.
We willen zelf namelijk ook nog tussen de paddocks door kunnen lopen. ;)

Neuzen zou kunnen als ze de halsjes heel erg rekken... maar goed.
Wat wel zo is is dat als er paarden bij elkaar gezet worden dat de manegehouder liever niet heeft dat ze bij die hengsten in gaan. := Maar dat is ook wel logisch.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:35

Nee maar hengsten kunnen ook flink spelenderwijs gaan vechten en dat gaat er soms echt hard aan toe.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:37

Natuurlijk, maar als het dodelijk was werden er geen hengsten meer gehouden.
Bij ons is het meer de veiligheid van de ruinen - een ruin die wat breed op die hengsten af loopt kan zeker wel wat verwachten natuurlijk.

En dat ze de merries niet gaan dekken. _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:48

Een wat oudere hengst die een opvoeding heeft gehad is een ander verhaal dan een jonge hengst waar net de hormonen beginnen op te spelen en die zijn grenzen nog gewezen moet krijgen.

En helaas ook meegemaakt dat twee dekhengsten elkaar te lijf gingen met verwondingen voor een van de twee die het noodzakelijk maakten om hem te euthanaseren.

Ik blijf erbij: good stallions make great geldings.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:59

Goed punt wel hoor Cassidy. :)
Dat soort dingen kan natuurlijk ook altijd gebeuren en het is waar dat de hengsten die ik ken allemaal over de 7 jaar oud zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:53

Nemurin schreef:
Natuurlijk, maar als het dodelijk was werden er geen hengsten meer gehouden.
Bij ons is het meer de veiligheid van de ruinen - een ruin die wat breed op die hengsten af loopt kan zeker wel wat verwachten natuurlijk.

En dat ze de merries niet gaan dekken. _O-

ja dat ken ik.
Mijn hengst sotnd met een ruin in de wei ging 1,5 dag goed.
TOen werd er gevoerd en ze kregen niet gelijk eten dus paarden naast zijn paddock en ruin in zijn paddock begonnen te showen.
Dat accepteerde hij niet want de ruin liet zich zien zeg maar.
Ik geloof dat het gevecht binnen 2 min klaar was.
Ruin vol wonden en hengst salto de wei uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:54

ShamalArabs schreef:
Soms moet ik stiekem wel een beetje lachen om de reacties hoor :+

onze dekhengst staat samen met een dragende merrie, wel een dominante tante, want hij is een jager en heeft te veel testosteron.

onze 3-jarige hengsten zijn al stoeiende (wat heel ruw en wild kan gaan) en racende vanaf het afspenen, ze hebben tot begin vorig jaar een box gedeeld, kunnen nog steeds in dezelfde box als het moet, ondanks dat ze beide gedekt hebben. iedere dag wanneer ze buiten komen (ook wanneer ze de box gedeeld hebben) moeten ze elkaar al steigerend meermaals omhelzen en racen ze achter elkaar aan, al bijtende in elkaars flanken en billen. Met de oortjes mooi gespits trouwens. Voor buitenstaander ziet het erg heel heftig uit als de mannen elkaar aanvliegen, maar wij weten dat het spel is.

onze 2 jarige hengsten zijn sinds kort uit elkaar omdat we ruimte genoeg hebben nu en de mannen zijn smerig (nu ja, 1 iig, de ander is wel netjes op zijn box, de ander kan ik nog iedere 3 dagen een compleet nieuwe bodem geven). zij gaan nog wel samen buiten, maar stoeien doen ze nooit, ze staan een beetje te knabbelen de hele dag lang...

Bij mij staan ze soms met z'n drietjes in één box. :+ (26, 11 en 3 jaar oud) De stallen staan op de dag open en als het regent dan staan ze lekker knus binnen!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:02

Er is veel mogelijk met hengsten als je ze maar goed opvoed en je jong begint.
Echter heeft het ook gedeeltelijk met het innerlijk van het dier te maken.
Het is gewoon net wat je kunt bieden en daarvanuit maak je een beslissing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:32

Als er geen merries op het erf aanwezig zijn, is het goed mogelijk om hengsten in een "vrijgezellenkudde" te houden, ze zoeken elkaar in de natuur als ze geen harem hebben die ze mogen dekken, ook op.
Op het moment dat er merries bij komen kijken, kan het gedrag in een keer omslaan. En een hengst blijft altijd uitkijken. Het zijn de braafste hengsten, waar je het normaal niet van verwacht, die ineens heel raar uit de hoek kunnen komen. Zelfs mensen kunnen aanvallen, met dodelijk gevolg.

Als je een hengst, hengst wilt houden, hoort daar een heel management omheen. Ben je niet in staat om dat te bieden, niet aan beginnen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:13

Cassidy schreef:
Als er geen merries op het erf aanwezig zijn, is het goed mogelijk om hengsten in een "vrijgezellenkudde" te houden, ze zoeken elkaar in de natuur als ze geen harem hebben die ze mogen dekken, ook op.
Op het moment dat er merries bij komen kijken, kan het gedrag in een keer omslaan. En een hengst blijft altijd uitkijken. Het zijn de braafste hengsten, waar je het normaal niet van verwacht, die ineens heel raar uit de hoek kunnen komen. Zelfs mensen kunnen aanvallen, met dodelijk gevolg.

Als je een hengst, hengst wilt houden, hoort daar een heel management omheen. Ben je niet in staat om dat te bieden, niet aan beginnen.

Dit is precies wat ik bedoel.
Zodra er merries zijn en zeker als er 1 of meerdere hengstig zijn kan in een keer de hele boel veranderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:17

Ik hoor zo vaak: we kijken het aan, en als het niet meer lukt, dan gaan alsnog de ballen eraf.
Mensen verkijken zich erop hoe snel een hengst om kan slaan. Dat kan letterlijk van de ene seconde op de andere. Van dier waar mee om te gaan valt, naar levensgevaarlijke hengst.
Ik heb wel vaker met het artikel van Pat Parelli lopen schermen, maar ik quote hem hier nog een keer. Helaas in het Engels, en ik ga hem niet vertalen. Maar Dhr Parelli heeft meer hengsten in handen gehad dan iedereen in dit topic bij elkaar genomen, dus ik denk zomaar dat hij wel weet waar hij het over heeft.....

Filmpje is leuk, artikel is beter...

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... n-behavior

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:20

Cassidy schreef:
Ik hoor zo vaak: we kijken het aan, en als het niet meer lukt, dan gaan alsnog de ballen eraf.
Mensen verkijken zich erop hoe snel een hengst om kan slaan. Dat kan letterlijk van de ene seconde op de andere. Van dier waar mee om te gaan valt, naar levensgevaarlijke hengst.
Ik heb wel vaker met het artikel van Pat Parelli lopen schermen, maar ik quote hem hier nog een keer. Helaas in het Engels, en ik ga hem niet vertalen. Maar Dhr Parelli heeft meer hengsten in handen gehad dan iedereen in dit topic bij elkaar genomen, dus ik denk zomaar dat hij wel weet waar hij het over heeft.....

Filmpje is leuk, artikel is beter...

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... n-behavior

Daar ben ik en vele hengstenhouders met mij zich wel degelijk van bewust, vandaar dat ik het ook niet promoot om er zomaar aan te beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:24

Er zijn er genoeg (ook hier op bokt) die het wel promoten. Die de mogelijkheid hebben om een hengst een paardwaardig bestaan te bieden, met een kudde merries die hij dekken kan, die het dier aan huis hebben en land erbij zodat hij lekker met zijn kudde naar buiten kan. Die niet zien of niet willen snappen dat hun manier van houden, en het ras dat zij hebben niet representatief is voor de manier van houden van de gemiddelde hengst in Nederland.

Die een ras hebben die wat koeler in de kop is dan de gemiddelde KWPN-er, die gefrustreerd in zijn donkere box van 3x3 m staat en op vijf benen dat hok uitkomt als hij weer eens dekken mag. Waar verder weinig mee wordt gedaan, omdat hij heel moet blijven, die ook het land niet opmag, omdat dat een te groot risico is....

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:27

ik heb sinds kort een andalusier hengstje maar ik heb gelezen dat dat ras wel vaak hengst blijft... ik vind die extra bespiering en behang wel erg mooi maar ik denk dat als zijn hengsten gedrag me niet aanstaat dat ie snel ruin word. maar dat is nog niet aan de orde hoor ;) hij is pas 6 mnd

ohja,, kunnen hengsten wel bij ruinen of is dat af te raden? heb namelijk ook een stevige tinker x welsh (zie profiel)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:30

Hengstengedrag kan met een jaar al de kop opsteken. En een half jaar is zo voorbij...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:34

sMieke schreef:
ik heb sinds kort een andalusier hengstje maar ik heb gelezen dat dat ras wel vaak hengst blijft... ik vind die extra bespiering en behang wel erg mooi maar ik denk dat als zijn hengsten gedrag me niet aanstaat dat ie snel ruin word. maar dat is nog niet aan de orde hoor ;) hij is pas 6 mnd

ohja,, kunnen hengsten wel bij ruinen of is dat af te raden? heb namelijk ook een stevige tinker x welsh (zie profiel)

Als je het topic even doorleest dan zie je dat het allemaal kan.. Maar de vraag is kan jij het ook? En is jouw situatie dus ook goed genoeg om een hengst te houden.

Als ik niet alles zelf in beheer zou hebben zoals nu, dan had ik namelijk geen hengsten. :n

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:36

tja dat is de vraag.. ik kan met onze shet dekhengst lezen en schrijven.. maar ik denk als we door deze rottige periode heen zijn hij wel veel voor me zal doen.. dit paardje is 6 mnd met heftig verleden van verwaarlozing en doorverkoop

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:37

sMieke schreef:

Ze kunnen er zeker bij.
Persoonlijk zou ik ze dan wel al vroeg bij elkaar zetten en niet als je veulen al volwassen is.
Tijd zal leren of het voor jou hengst gaat ja of nee dit is voor iedere hengst anders.
Mijn hengst kon met een haflingerruin prima overweg ging helemaal super.
Maar we hebben er ook een keer een arabier ruin bij gezet en dat ging 1,5 dag goed en daarna volledig mis.
Niet dat het wel of niet gaan ras afhankelijk is maar wil er mee zeggen dat het ene wel gaat en het andere niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:08

Ik heb mijn paarden naar huis gehaald op leeftijd van 2,5 jaar, maar dan wel vanuit de opfok waar ze samen hebben gelopen met andere hengsten. Een dier wat niet sociaal gehouden is en dus ook "de taal niet spreekt" zou ik er nooit bij zetten.

En verder ja, het is een kwestie van uitproberen. Bij de een gaat het wel, de ander totaal niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:10

Als je een dier aanschaft als maatje voor een paard, of als je dat dier al langer in je bezit hebt maar niet vanaf veulen hebt, weet je nooit of hij een sociaal verleden heeft gehad.