Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maar dat is ook wel logisch.

Nemurin schreef:Natuurlijk, maar als het dodelijk was werden er geen hengsten meer gehouden.
Bij ons is het meer de veiligheid van de ruinen - een ruin die wat breed op die hengsten af loopt kan zeker wel wat verwachten natuurlijk.
En dat ze de merries niet gaan dekken.
ShamalArabs schreef:Soms moet ik stiekem wel een beetje lachen om de reacties hoor
onze dekhengst staat samen met een dragende merrie, wel een dominante tante, want hij is een jager en heeft te veel testosteron.
onze 3-jarige hengsten zijn al stoeiende (wat heel ruw en wild kan gaan) en racende vanaf het afspenen, ze hebben tot begin vorig jaar een box gedeeld, kunnen nog steeds in dezelfde box als het moet, ondanks dat ze beide gedekt hebben. iedere dag wanneer ze buiten komen (ook wanneer ze de box gedeeld hebben) moeten ze elkaar al steigerend meermaals omhelzen en racen ze achter elkaar aan, al bijtende in elkaars flanken en billen. Met de oortjes mooi gespits trouwens. Voor buitenstaander ziet het erg heel heftig uit als de mannen elkaar aanvliegen, maar wij weten dat het spel is.
onze 2 jarige hengsten zijn sinds kort uit elkaar omdat we ruimte genoeg hebben nu en de mannen zijn smerig (nu ja, 1 iig, de ander is wel netjes op zijn box, de ander kan ik nog iedere 3 dagen een compleet nieuwe bodem geven). zij gaan nog wel samen buiten, maar stoeien doen ze nooit, ze staan een beetje te knabbelen de hele dag lang...
(26, 11 en 3 jaar oud) De stallen staan op de dag open en als het regent dan staan ze lekker knus binnen! 
Cassidy schreef:Als er geen merries op het erf aanwezig zijn, is het goed mogelijk om hengsten in een "vrijgezellenkudde" te houden, ze zoeken elkaar in de natuur als ze geen harem hebben die ze mogen dekken, ook op.
Op het moment dat er merries bij komen kijken, kan het gedrag in een keer omslaan. En een hengst blijft altijd uitkijken. Het zijn de braafste hengsten, waar je het normaal niet van verwacht, die ineens heel raar uit de hoek kunnen komen. Zelfs mensen kunnen aanvallen, met dodelijk gevolg.
Als je een hengst, hengst wilt houden, hoort daar een heel management omheen. Ben je niet in staat om dat te bieden, niet aan beginnen.

Cassidy schreef:Ik hoor zo vaak: we kijken het aan, en als het niet meer lukt, dan gaan alsnog de ballen eraf.
Mensen verkijken zich erop hoe snel een hengst om kan slaan. Dat kan letterlijk van de ene seconde op de andere. Van dier waar mee om te gaan valt, naar levensgevaarlijke hengst.
Ik heb wel vaker met het artikel van Pat Parelli lopen schermen, maar ik quote hem hier nog een keer. Helaas in het Engels, en ik ga hem niet vertalen. Maar Dhr Parelli heeft meer hengsten in handen gehad dan iedereen in dit topic bij elkaar genomen, dus ik denk zomaar dat hij wel weet waar hij het over heeft.....
Filmpje is leuk, artikel is beter...
http://www.parellinaturalhorsetraining. ... n-behavior

hij is pas 6 mnd
sMieke schreef:ik heb sinds kort een andalusier hengstje maar ik heb gelezen dat dat ras wel vaak hengst blijft... ik vind die extra bespiering en behang wel erg mooi maar ik denk dat als zijn hengsten gedrag me niet aanstaat dat ie snel ruin word. maar dat is nog niet aan de orde hoorhij is pas 6 mnd
ohja,, kunnen hengsten wel bij ruinen of is dat af te raden? heb namelijk ook een stevige tinker x welsh (zie profiel)
sMieke schreef:ik heb sinds kort een andalusier hengstje maar ik heb gelezen dat dat ras wel vaak hengst blijft... ik vind die extra bespiering en behang wel erg mooi maar ik denk dat als zijn hengsten gedrag me niet aanstaat dat ie snel ruin word. maar dat is nog niet aan de orde hoorhij is pas 6 mnd
ohja,, kunnen hengsten wel bij ruinen of is dat af te raden? heb namelijk ook een stevige tinker x welsh (zie profiel)