paarden na een les rollen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:32

Lo_tte schreef:
[PP] Vinden jullie mijn paard te dik?

Dit is ook wel een leuk topic

Moet je aan je 25 berichten komen? ;)

Ik ben benieuwd of iemand een antwoord heeft, lijkt mij voornamelijk ontspannend..

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:33

Teuntje_ schreef:
Ik vind het wel in interessante vraag, mijn merrie rolt vooral na het rijden, in de zomer vaker (waarschijnlijk omdat ze dan meer zweet), dan in de winter.

Dat herken ik van mijn eigen merrie. Daarnaast is in de herfst en 's winters de grond ook vaak wat natter en mevrouw houdt er niet van om in de modder te gaan liggen. Maar 's zomers vindt ze het heerlijk! Zelf vind ik het ook wel makkelijk als ze zo'n 'zandbad' neemt wanneer ze bezweet is: even opdrogen in het zonnetje en je borstelt alles er zo af.
Maar of ze door middel van rollen gevoelens en energieën van de ruiter van zich zetten, zou ik niet weten.
Laatst bijgewerkt door mairead op 16-01-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:34

het paard waar ik vaak op rij rolt eigenlijk nooit, tenzij ze gezweet heeft en de anderen paarden ook rollen. alleen 1 keer in de zomer had ze het zo warm dat ze met zadel en al ging liggen (waren al klaar), kreeg haar net optijd overeind. gelijk zadel eraf en laten rollen, en toen was het goed. gelukkig was ik al klaar met rijden, want al dat zand bleef vreselijk plakken waardoor het zadel zou gaan schuren

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:36

Ik laat de mijne altijd na het rijden zo snel mogelijk rollen. Dat is dus: ik ben klaar met uitdraven, stap 1 rondje, stap af, alles eraf, halster om, ze zet drie passen en gaat rollen. Daarna zweetdeken op en aan de hand uitstappen. Ze vindt het heerlijk en ik vind het een goede beloning na een training :)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:47

saarie schreef:
Ik laat de mijne altijd na het rijden zo snel mogelijk rollen. Dat is dus: ik ben klaar met uitdraven, stap 1 rondje, stap af, alles eraf, halster om, ze zet drie passen en gaat rollen. Daarna zweetdeken op en aan de hand uitstappen. Ze vindt het heerlijk en ik vind het een goede beloning na een training :)

Ik doe het op precies dezelfde manier. Momenteel heb ik 2 paarden te rijden. Ze weten allebei heel goed dat ze na het rijden mogen rollen. Ze kunnen niet wachten tot ik het zadel en hoofdstel eraf heb gehaald :D .

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:59

Teuntje_ schreef:
Ik vind het wel in interessante vraag, mijn merrie rolt vooral na het rijden, in de zomer vaker (waarschijnlijk omdat ze dan meer zweet), dan in de winter.

Ik volg dit topic even :D

Om even toe te voegen paarden rollen ook vaker als ze hun wintervacht kwijt moeten en rollen vaak op dezelfde plek om kuddegeuren te versterken. Is er iemand op bokt die iets meer van energieën afweet die het paard oppikt van de ruiter, ben er wel benieuwd naar eigenlijk ! :D

marjoleinark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:18

als er een ruiter op een paard heeft gezeten is het volgens mij niet goed om gelijk de volgende ruiter erop te zetten. (gebeurd vaak)
de eerste ruiter gaat met een bepaald emotie energie op het paard zitten (angst) en brengt dit over aan het paard. de volgende ruiter heeft weer een hele andere emotie en energie (frustratie). het paard neemt al deze gevoelens over. sensitief. maar hoe kan het paard nou deze gevoelens los laten waardoor de gedachten weer leeg zijn. waardoor het paard weer een nieuwe ruiter met zijn of haar energieën aan kan.

ik ken wel dat een paard zijn spieren rekt en strekt door middel van rollen. niet iedere ruiter gaat met de beweging van het paard mee. daarom is het ook goed om een paard te laten rollen.

Nicole288

Re: paarden na een les rollen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:46

AP -> OPG

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:49

Wat een interessant topic.
Mijn merrie rolt ook graag na arbeid. En zoals afgelopen tijd met de sneeuw etc, rolt ze niet in de sneeuw. Dan gaat ze vanuit de wei door naar de binnenbak, rollen en dan naar stal.

Of het met ruiter te maken heeft geen idee, blijf mee lezen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:21

Allemaal leuk en aardig zo'n theorie maar dat kun je toch onmogelijk meten/aannemelijk maken? Zoals je in je OP had gezet: waaruit blijkt het? Maar waaruit zou het kunnen blijken dan? Welk gedrag verwacht jij bij een paard dat rolt om energieen van zich af te krijgen? Waarin is dit gedrag anders dan van een paard dat rolt om het zweet weg te krijgen?

ben wel nieuwsgierig

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:32

troi schreef:
Allemaal leuk en aardig zo'n theorie maar dat kun je toch onmogelijk meten/aannemelijk maken? Zoals je in je OP had gezet: waaruit blijkt het? Maar waaruit zou het kunnen blijken dan? Welk gedrag verwacht jij bij een paard dat rolt om energieen van zich af te krijgen? Waarin is dit gedrag anders dan van een paard dat rolt om het zweet weg te krijgen?

Idd, het lijkt mij onmogelijk de 'energiën van de ruiter' te meten dus je zult het nooit weten.

Ik vergelijk het rollen van m'n pony na het rijden graag met het douchen van ons na het sporten.
Je paard 'wast' zo het zweet en de kriebels van het harnachement van zich af en het ontspant de spieren lekker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:33

marjoleinark schreef:
als er een ruiter op een paard heeft gezeten is het volgens mij niet goed om gelijk de volgende ruiter erop te zetten. (gebeurd vaak)
de eerste ruiter gaat met een bepaald emotie energie op het paard zitten (angst) en brengt dit over aan het paard. de volgende ruiter heeft weer een hele andere emotie en energie (frustratie). het paard neemt al deze gevoelens over. sensitief. maar hoe kan het paard nou deze gevoelens los laten waardoor de gedachten weer leeg zijn. waardoor het paard weer een nieuwe ruiter met zijn of haar energieën aan kan.

ik ken wel dat een paard zijn spieren rekt en strekt door middel van rollen. niet iedere ruiter gaat met de beweging van het paard mee. daarom is het ook goed om een paard te laten rollen.

Mijn paardje briest een keer en het is klaar.
Die hoeft niet te rollen om de spanning van de ruiter eruit te rollen. Wel lekker ter ontspanning, maar niet om de emoties van de rijder van zich af te werken.
Een paard neemt niet zomaar elke emotie over... gelukkig niet anders zou mijn paard diverse malen heel depressief zijn geweest.
Als een ruiter bang is, heb je paarden die daar zelf onzeker van worden (die zoeken een leider), mijn paardje is super lief voor bange mensen en stopt gelijk als ze dreigen te vallen (dus ze voelt de angst wel, maar wordt zelf niet angstig).

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:36

Op de állereerste manege waar ik heb gereden (als heel klein meisje), was dit standaard;
na de les gingen de zadels af, allemaal op de AC lijn met voldoende ruimte ertussen en teugels over het hoofd.
Dan gingen ze allemaal rollen en liepen we "met het hoofd" mee heen en weer zodat we niet aan de teugels trokken.
Daarna nooit meer ergens gezien, maar álle paarden rolden braaf mee aan het eind van iedere les :j

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:37

Ik denk dat ze rollen omdat:
Ze tuig hebben om gehad en (zijn gaan zweten)
Een paard kan niet overal krabben en door het rollen kunnen ze toch een soort van schuren/krabben..

Net zoals dat veel paarden met hoofdstel ergens tegen aan willen/gaan schuren..

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:38

natascha44 schreef:
Met rollen na het rijden kunnen ze de rugspieren weer lekker lang maken en ontspannen..

Inderdaad,
dat denk ik ook.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:40

ik denk dat ook. mijn paard mag ook lekker rollen in de binnenbak als ze bezweet is. buiten zonder deken is te koud (luchtwegprobleempjes).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:40

Ik geloof niet zo in het afschudden van energieën enzo. Wel in het losmaken van de spieren en het verzorgen van de vacht. En dat zal mentaal ook wel een positieve invloed hebben.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:43

ik ben niet van het afschudden van energieën. Wel van het feit dat de energiestromen in een paard goed moeten lopen voor het algemeen welbevinden. geldt overigens ook voor mensen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:12

Die van mij gaat bijna op haar knieen de bak weer in, zo graag wil ze rollen! :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:15

die van mij rolt alleen als hij erg veel heeft gezweet en dat hoeft niet altijd van inspanning te zijn (ligt ook aan de temperatuur bijvoorbeeld). Ik denk wel dat het goed voor ze is, naast dat ze het lekker vinden, maar geloof niet in energie kwijtschudden van de ruiter en vraag me af of ze het uberhaubt voor iets anders doen dan vachtverzorging/jeuk van het zweten.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:54

LindyH schreef:
Ik geloof niet zo in het afschudden van energieën enzo. Wel in het losmaken van de spieren en het verzorgen van de vacht. En dat zal mentaal ook wel een positieve invloed hebben.

Denk ik ook ja, aangezien alle paarden na het rijden graag rollen. Ik krijg Adda na de les ook zowat niet meer mee naar stal, ze wil eerst rollen :D Meestal kan het wel 's avonds, maar overdag rijden er vaak andere mensen en de paddock is of te hard of verzopen :+

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:57

Mijn paard rolt altijd overal, behalve in zijn stal - gelukkig!
Rollen is heel erg goed, mits ze niet ziek zijn uiteraard, zo worden nl de spieren in de rug ook gestretched!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:35

Die van mij rollen zodra ik ze de bak in laat. Of ik nou gereden heb of dat ik ze net vers van het land pluk maakt niks uit.
Bij mijn ruin merk ik dat het voornamelijk is om zijn geur achter te laten. Hij heeft nog redelijk wat hengst gedrag en dan zie je hem snuffelend de bak doorgaan en zodra hij een raar geurtje ruikt, ploft hij eropneer en gaat even lekker rollen. Net zo lang tot alle vreemde geurtjes wegzijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:47

Tsja, mijn pony ging in het bos rollen terwijl het meisje er nog op zat, dat is wel heel letterlijk van de energie van de ruiter af willen komen. :+
Volgens mij ging hij gewoon rollen omdat hij het warm kreeg en daardoor last had van kriebels en dan moet je rollen vindt hij.
Het is ook nog een jonge pony die nog niet heel veel onder het zadel is geweest.

Mijn paard laat ik altijd rollen na het rijden, even lekker ontspannen en hij droogt daardoor ook sneller op.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:21

Paarden rollen om 2 redenen na het rijden:
- Even lekker uitstrekken, zoals wij ook wle eens doen als we aan het werk zijn geweest.
- Om zweet en jeuk te laten verdwijnen

Niet om aan de emoties van de ruiter te ontkomen ofzo :')