Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:15

svdijk86 schreef:
Hahahahahaha Dilan1993 het gaat om de houding van Cesar zelf. Rechtop, vooraanstaand. Assertief.
Leven in het Nu..

Ik heb dat stukje ook gezien, overigens komt dat omdat Cesar zich niet op de achterste van
het paard richt maar naar de voorkant staat te kijken. Terwijl je in principe een paard van
achter naar voren moet kijken, met je schouders gericht richting flank :P

Juist omdat een paard een prooidier is.

oh, in dat opzicht kan het wel :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:50

Zit Annemarie vd Toorn niet bij jullie in de buurt, kan ze daar niet een cursus grondwerk gaan doen? Annemarie vertelt haar wel wat er niet klopt en heeft vaker met dit bijltje gehakt :)

Het lijkt mij ook dat ze wat assertiever mag gaan worden, Cesar is een goed voorbeeld, maar inderdaad wat op honden werkt werkt niet op paarden, maar de lichaamstaal zegt bij paarden ook veel. Het gaat even om het principe dat zij moet leren dat haar acties reacties geven bij het paard en dat zij verantwoordelijk is voor hetgeen haar paard leert. Doet het paard iets niet goed dan ligt het vaak aan degene die het touwtje beet heeft. En dat wordt in de programma's van Cesar voor de hondeneigenaren vaak pijnlijk snel duidelijk :+ .

Heb je het wel eens zo uitgelegd dat als ze nu niet start met oefenen dat het nooit wat wordt en dat Fjordlief dan alleen maar lastiger wordt?
Dat kinderen ook eerst naar de kleuterschool gaan dan naar de lagere school etc en dat ze niet een klasje kunnen overslaan of dat we het ze later wel leren als ze groot zijn? Misschien ziet ze haar paardje teveel als knuffeldier ipv een 600kg prooider met een attitude.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 22:55

Ja , die zit hier dichtbij , ik weet alleen niet zo goed wat die allemaal voor diensten aanbiedt zeg maar , of die ook op locatie komt voor grondwerk-les en dat een beetje goed over kan brengen , weet wel dat ze zelf goed werk levert met paarden maar het paardje daar gaat het niet om , die is op zich prima opgevoed :)

Ik hoop eigenlijk dat iemand wat ervaring heeft met mensen uit de buurt en die kan aanbevelen :j

Nogmaals : ze beseft het echt helemaal en wil er dolgraag wat aan doen , probeert het ook echt , dat is het probleem niet :)

Ze weet op zich wel wat ze fout doet , maar niet hoe ze het dan precies moet doen , het gaat dan net allemaal niet op de juiste manier / moment / met de juiste lichaamstaal , en leg iemand maar eens uit hoe het dan moet....dat valt nog helegaar niet mee :P

Daarvoor hebben we echt iemand nodig die daar heel handig in is : dat schakeltje omzetten / kwartje laten vallen :)

Ze kan het wel , in het verkeer is het een erg vlotte rijder die echt wel haar plekje opeist en zich niet laat foppen , haha.
En in andere zaken ook :j Dus ze KAN het wel. Nu alleen nog bij het Fjordebeest want het diertje snapt het vaak gewoon ook niet wat ze nu eigenlijk willen , wordt onzeker en gaat daardoor lopen rommelen :(:)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:03

Wat ik lees in je verhaal is dat jij iemand graag wilt helpen, dat is natuurlijk een heel nobel streven.

Wat ik ook lees is dat je zelf, van een afstandje gefrustreerd en nerveus wordt door je gebrek aan controle over de situatie en dat je je laat opfokken door haar gestuntel. Helaas doe je daarmee het tegendeel van wat je eigenlijk wilt...

Begin bij jezelf; als je je nicht wilt helpen moet jij haar ook zien als een 'dier' dat getraind moet worden. Door rustig en evenwichtig te blijven (ook als zij stuntelt) geef je haar ook rust en inspireer je haar.

Misschien mag je haar wat lesjes geven. Maar blijf kalm en laat haar nerveuze energie niet afgeven op jou. Daarmee straal je iets uit naar zowel haar als de fjord. Gaat het mis; geef aanwijzingen. Lukt het? Zeg er iets van en probeer dan ook echt blij te zijn met elk kleine stapje. okee, misschien kun jij het beter maar iedereen heeft het moeten leren. Als je geirriteerd wordt doe dan een mentaal stapje terug, doe je ogen dicht, haal diep adem en begin opnieuw. Gevoelige mensen kunnen irritatie ook horen/voelen, al blijf je nog zo aardig.

Straal uit dat je er vertrouwen in hebt dat ze het zal leren, pas dan zal je haar kunnen helpen!

succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:08

check de site van Annemarie http://www.annemarievandertoorn.nl je kunt daar ook gewoon les krijgen, misschien kan Karel haar ook al aardig helpen. Ik ben daar geweest voor expert cursus trailerladen en goed kunnen uitleggen en leren lichaamstaal gebruiken is daar heel erg bij nodig anders gaan die paarden de trailer niet op, dus maak je maar geen zorgen dat ze het haar niet kunnen uitleggen :)
Misschien is dit ook wel een hele goede http://www.annemarievandertoorn.nl/kijk ... n-mijzelf/ of wat meer op de paarden gericht http://www.annemarievandertoorn.nl/nieu ... municatie/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 23:13

Cissy : ik heb al op de site gekeken maar zie niet echt iets over les zoals dat hier nodig is , eigenlijk ? :)

Ik ga even je links bekijken , bedankt :j

Sallandval :

Eh , ik sta er echt niet naast te stampvoeten hoor , je schetst een heel andere situatie dan hoe het is , ik bemoei me er ook heel weinig mee eerlijk gezegd :)

Geef af en toe wel een aanwijzing als ik zie / hoor dat het niet goed gaat maar ècht heel exact uitkauwen hoe het moet...tsja dat lukt me toch niet dus daar begin ik ook niet aan , een overkill aan informatie gaat toch ook niet helpen , en als ik steeds commentaar sta te leveren langs de zijlijn daar krijgt iemand ook niet snel meer zelfvertrouwen door :)

Ik heb eigenlijk steeds gehoopt dat het kwartje wel min of meer vanzelf zou vallen , maar dat doet het dus niet en het wordt gewoon echt gevaarlijk , dus er moet wel iets gebeuren :)

Ik wil niet al te bemoeiziek worden en kom er al amper aan toe om met mijn eigen paardje op pad te gaan , dus kan dit ook niet goed oppakken want om dingen goed voor te doen zal ik toch eerst zelf een werk-relatie met het beestje op moeten bouwen zeg maar , en dat kan ik niet maken tegenover mijn eigen paardje....en is ook niet de bedoeling vind ik , het moet wel HUN paardje zijn zeg maar en niet de mijne , dat is niet tof als het diertje meer naar mij zou gaan trekken :=

Vandaar dat ik een beetje aan de zijlijn blijf ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:20

pmarena schreef:
Eh , ik sta er echt niet naast te stampvoeten hoor , je schetst een heel andere situatie dan hoe het is , ik bemoei me er ook heel weinig mee eerlijk gezegd :)

Ik was niet zozeer een situatie aan het schetsen; gaf alleen aan je door wat ik las in je teksten. Wat ik maar wil zeggen is dat commentaar beslist niet zal helpen, in tegendeel. Je kunt alleen al met een meewarige blik vanaf de zijlijn iemand die al onzeker is nog onzekerder maken, daar hoef je niet eens voor te stampvoeten ;)

En je hoeft niet meteen de hele opvoeding van de fjord over te nemen om te helpen. Als je jouw aandacht (die je gezien je observaties toch al zo nu en dan op de combinatie richt) nu eens verschuift van wat er mis gaat naar wat er goed gaat, en er dán gericht iets van zegt... dan kun je met minimale inzet al heel veel verschil maken!

Ik raad je nicht het boekje "stop met blaffen" vertaald van "don't shoot the dog" vam Karen Pryor aan; dat gaat over trainen en met name timing, echt een aanrader voor elke trainer en opvoeder van welk dier of mens dan ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 23:30

Cissie : Net even op de links gekeken , en tja dat zijn best interessante cursussen hoor :j

Maar die eerste is toch meer zo'n algemene yuppencursus die een smak geld kost , en niet echt gericht dit probleem aanpakt , dat geld kan dan heel wat beter besteed worden door een gezin met 3 kinderen ;)

De tweede is voor gevorderde studenten die al meerdere cursussen gevolgd hebben , dus dat is ook niet van toepassing. Andere dingen die er op staan zijn ook allemaal heel leuk , maar hebben niet zo heel veel nut voor wat we hier nodig hebben :)

Dit vind ik zelf een interessante , dit klinkt echt als iemand die heel goed zou kunnen helpen !

http://www.equichendo.nl/

Is alleen niet zo heel dichtbij , maar zoiets lijkt me erg goed :j

Zij zit ook op Bokt volgens mij , zal haar eens een berichtje sturen :)

Sallandval : geloof me nu maar als ik zeg dat je een ander situatie schetst dan hoe het is , je plaatst me een beetje als een negatieve bemoeial , en zo gaat het gewoon niet :) Ik vermoed dat je het niet zo bedoelt hoor , maar het klinkt niet zo heel tof :P

Ik wil de opvoeding van de Fjord juist niet overnemen , heb ik helemaal geen behoefte aan en is ook niet nodig , het probleem ligt in feite ook niet bij de Fjord :)
En ik zit hier niet langs de zijlijn meewarig te kijken en negatief commentaar te leveren , want daar heeft niemand iets aan :)

Ben het helemaal eens met je tips (bedankt voor het meedenken +:)+ ) , maar er is hier geen sprake van een situatie waarin ze nodig zijn , zeg maar , want dat besef heb ik ècht wel :)

Bedankt voor je boekentip !!

Het oude baasje van de Fjord heeft misschien ook nog wel wat grondwerkboekjes die ze mag lenen , dat zou wellicht ook al fijne inzichten op kunnen leveren :)

Aan de instelling ligt het ook ècht niet , ze weten dat het niet goed gaat , dat ze strenger en ook relaxedter moeten doen , willen er dolgraag aan werken , het zijn gewoon de handvaten die ontbreken en wij kunnen de juiste ingang hierbij ook niet zo goed vinden , wij kunnen dat schakeltje niet omzetten ook al proberen we wel te helpen. Dat helpt wel in kleine stukjes , maar het kwartje van het grote geheel moet "even" vallen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:47

pak ze eens samen en laat ze om de beurt de fjord spelen en de ander de begeleider. Onwikkel iets wat ze ook kunnen uitvoeren en wat effectief is. Vaak helpt het als je zelf ervaart hoe een bepaalde hulp of correctie overkomt en geeft dit nieuwe inzichten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:50

Niet om bijdehand te doen; maar als je dit soort dingen schrijft...

pmarena schreef:
[knip] Mijn handen jeuken dan echt plaatsvervangend :+

[knip] Ik raak daar ook best gefrustreerd van , op dat moment dient de ruiter gewoon SNEL in te grijpen.
Je hoeft nooit op een paard gezeten te hebben , als je maar het schakeltje in je hoofd hebt zitten dat dit natuurlijk ECHT-NIET-KAN.[knip]

knip]En tja dan leg ik dus uit dat als ze "halt" vraagt , er wat ook gebeurt , het beestje HALT moet houden.
[knip]ZO frustrerend :P[knip]

moet je niet zeggen dat ik een bepaald beeld schets... ik snap dat je schijnbaak kritiek leest in mijn verhaal; dat mag natuurlijk ook al was het inderdaad niet zo bedoeld. Maar het beeld waar ik op reageer is toch echt het beeld dat geschetst is door de woorden die je zelf hebt getypt. Ik lees irritatie in de woorden die ik hier quote en ook in je laatste bericht, weet je echt zeker dat je dit nooit voelt als je er bij staat? Niet dat het uitmaakt, maar het is wel handig om van jezelf te weten natuurlijk.

ik zie immers alleen maar letters; jij bent er bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 23:59

Lailapri : :j

Heb wel een paar dingen voorgedaan / situaties geschetst inderdaad , en dan zie je wel een kwartje vallen :j

In de theorie "komt" het wel een beetje , maar in de praktijk hè , dat is het probleem nog :)

Ze zijn ook gewoon een beetje bang nu omdat ze toch al een paar keer gemerkt hebben dat ze de controle verloren , dus dat maakt het ook lastiger om door te durven pakken. Het is heel begrijpelijk hoe het gaat , je kunt het ze ook niet kwalijk nemen want het is ook gewoon hartstikke moeilijk.

Ik weet verder ook niet wat IK er nog aan kan doen :)

Dat "ontwikkel iets enz." is precies wat er moet gebeuren , maar ik heb teveel in mijn hoofd zitten om die ingang te vinden zeg maar , ik heb m'n best gedaan om wat inzichten te geven en die zijn ook wel aangekomen , maar het lukt mij niet om dat schakeltje om te zetten waardoor ze de juiste aanpak ineens hanteren , zeg maar :)

Daar hebben we echt iemand voor nodig die handig is in het heel simpel , gericht en efficiënt opvoeden van de ruiter :D

Ik voel dat het mogelijk is om dat kwartje door iets heel simpels te laten vallen , kan in een paar zinnetjes / oefeningen gebeurd zijn , maar ik vind de ingang niet :P

En heb dus ook de capaciteit niet om er echt serieus samen aan te gaan werken. Qua tijd maar ook qua karakter :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 00:08

sallandval schreef:
Niet om bijdehand te doen; maar als je dit soort dingen schrijft...

pmarena schreef:
[knip] Mijn handen jeuken dan echt plaatsvervangend :+

[knip] Ik raak daar ook best gefrustreerd van , op dat moment dient de ruiter gewoon SNEL in te grijpen.
Je hoeft nooit op een paard gezeten te hebben , als je maar het schakeltje in je hoofd hebt zitten dat dit natuurlijk ECHT-NIET-KAN.[knip]

knip]En tja dan leg ik dus uit dat als ze "halt" vraagt , er wat ook gebeurt , het beestje HALT moet houden.
[knip]ZO frustrerend :P[knip]

moet je niet zeggen dat ik een bepaald beeld schets... ik snap dat je schijnbaak kritiek leest in mijn verhaal; dat mag natuurlijk ook al was het inderdaad niet zo bedoeld. Maar het beeld waar ik op reageer is toch echt het beeld dat geschetst is door de woorden die je zelf hebt getypt. Ik lees irritatie in de woorden die ik hier quote en ook in je laatste bericht, weet je echt zeker dat je dit nooit voelt als je er bij staat? Niet dat het uitmaakt, maar het is wel handig om van jezelf te weten natuurlijk.

ik zie immers alleen maar letters; jij bent er bij.

Natuurlijk voel ik dit wel : daarom heb ik de capaciteit ook niet om echt ermee aan het werk te gaan. Ik loop ook dagelijks tussen die paarden en wil gewoon niet in een situatie komen waarbij de Fjord mij / ons loopt te foppen terwijl ik probeer te helpen , ik kan moeilijk elke keer het touwtje uit hun hand grissen om de Fjord op haar plek te zetten als ze niet luistert omdat ze iets dat ik net heb uitgelegd , niet op de goede manier toepassen :P

Dat bedoel ik dus met "mijn handen jeuken" enzo. Lijkt me ook vrij normaal , oude baasje van de Fjord heeft dat ook :P

Maar dat is helemaal niet het probleem hier , het gaat er niet om wat wij doen , het gaat er dus juist om dat we iemand zoeken die HUN kan helpen.
Juist omdat ons het niet lukt.

Nouja , ik leg het nu niet helemaal top uit , maar het punt is : ik zit echt niet de negatieveling te zijn die haar onzeker maakt ofzo , je zit op een dood spoor in dit verhaal , haalt er iets bij dat geen onderdeel is van het probleem is waar het om gaat. Begrijp je mijn punt ? :)

cissy

Re: Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:07

Toch zou ik Annemarie of Karel eens bellen als ik jou was en het verhaal uitleggen, je mag nl ook komen kijken als toeschouwer bij hun cursussen, scheelt klap geld en je leert er toch van.
Volgens mij geven ze ook gewoon privéles als je dat wilt. Ze hebben niet alle mogelijkheden op de site gezet, durf buiten die hokjes te denken :)
Ik heb die links neergezet om de richting aan te geven in waarheen je moet denken voor een oplossing, dat hoeft toch niet persé die specifieke cursus te zijn? Je zegt zelf al dat misschien een andere uitleg het kwartje laat vallen en dan hoeft er niet een hele dag cursus voor gevolgd te zijn....

Ik merk het met trailerladen ook zo vaak dat mensen gewoon geen idee hebben van hun lichaamstaal en reacties op hun paard, precies net zo als jouw combi mens/fjord. Het kan zo verhelderend zijn voor ze om te zien dat het mij dan wel in korte tijd lukt om paard te laden en laat ze dan zelf aan de gang te gaan. Ik smijt er altijd een heleboel theorie tussendoor en laat ze dan zien dat echt werkt en dat komt soms best hard aan in hun ego.... ik leg het ook op verschillende manieren uit als ik zie dat het kwartje niet valt, best lastig om te doen overigens maar zo leuk om te zien als ze het dan snappen. misschien is dat wat zij ook nodig hebben?
Jammer dat jullie niet om de hoek zitten ik had best willen komen helpen hoor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:53

pmarena schreef:
Dat bedoel ik dus met "mijn handen jeuken" enzo. Lijkt me ook vrij normaal , oude baasje van de Fjord heeft dat ook :P

Maar dat is helemaal niet het probleem hier , het gaat er niet om wat wij doen , het gaat er dus juist om dat we iemand zoeken die HUN kan helpen.
Juist omdat ons het niet lukt.

Nouja , ik leg het nu niet helemaal top uit , maar het punt is : ik zit echt niet de negatieveling te zijn die haar onzeker maakt ofzo , je zit op een dood spoor in dit verhaal , haalt er iets bij dat geen onderdeel is van het probleem is waar het om gaat. Begrijp je mijn punt ? :)

Ik begrijp je punt! Ik zag je absoluut niet als een negatieveling hoor; maar ik snap wel dat dat voor jou zo over kon komen; bedankt dus voor de uitleg!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:59

Ligt ook aan je stem hoe je die gebruikt,sommige mensen zeggen iets en dan luisterd een paard niet terwijl ze bij een ander dan wel luisteren.Als ik iets zeg weten de paarden meteen dat het menens is,terwijl wei genoot het anders zegten daar reageren ze dan niet op.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:51

Als ik het hele verhaal nog eens doorlees, denk ik dat je haar moet opvoeden, zoals je een paard opvoed. Een beste schop onder de kont, als ze niet luistert! Ze neemt jou en het paard niet serieus, terwijl ze wel weet hoe het moet. Ik zou me dood ergeren aan zo'n houding, maar misschien heb ik wel een kort lontje, wat dat betreft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:01

Ik heb niet helemaal alles gelezen....

Allereerst, ik snap je gevoel echt zooo goed! Die kriebelende handjes...die heb ik ook :D

Wat ik probeer te doen bij mensen die bv net beginnen of dus nog niet helemaal het gevoel hebben, ik probeer ze bewust te maken van wat ze willen en van wat ze doen. En vooral van het grote gat tussen die twee dingen....

Ik vraag heel vaak :'wat wil je dat hij doet' en daarna 'doet ie dat nu ook dan??' en daarna meestal 'en hoe komt dat dan?' en dan en hoe zou je dat misschien wel kunnen bereiken?'

Ik laat mensen nadenken wat ze willen van hun paard (bv stilstaan) waarom hij niet stilstaat (omdat ik hem door laat lopen) waarom laat je hem dan doorlopen (omdat...?) hoe zou je kunnen zorgen dat hij wel stil gaat staan (strenger zijn, doorzetten, reactie vragen...)

Zo probeer ik een stukje bewustwording te activeren, zodat mensen na gaan denken bij waarom ze iets doen. Je moet niet zomaar iets doen met een paard, je doet iets met een reden...wat is die reden, waarom waarom waarom.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:37

misschien helpt het ook om het voorbeeld van de drukke weg te geven. Als paard stil moet staan omdat er net een dikke vrachtwagen aankomt, en jij vraagt dat van 'm, moet hij dat doen, en is het niet iets wat hij MAG, omdat je dan straks wel een plat paard hebt, en dat wil je niet. Dan maar een beetje strenger tegen paard, maar dan kun je straks een heel stuk veiliger op weg

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:45

Ik denk dat ze het nog heel moeilijk gaat krijgen.
Je moet wel van nature de juiste instelling hebben.
Natuurlijk kun je een hoop leren maar als je van nature bijv. niet dominant bent kun je het ook niet worden.
Je kunt leren hoe je moet lopen en staan waardoor je dominanter LIJKT, je wordt het echter niet...
Zelfde met consequentie... Je kunt wel leren dat je optijd ja/nee moet zeggen als je je paard iets wil aan- of afleren maar als je de timing van nature niet hebt, kun je je het jezelf wel aanleren in 1 enkele situatie maar in alle andere situaties krijg je het toch moeilijk simpelweg omdat je niet inziet wanneer je moet reageren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:28

Ode schreef:
Ik denk dat ze het nog heel moeilijk gaat krijgen.
Je moet wel van nature de juiste instelling hebben.
Natuurlijk kun je een hoop leren maar als je van nature bijv. niet dominant bent kun je het ook niet worden.

nouja zeg; natuurlijk kun je zoiets leren! Mensen veranderen echt wel hoor; ze moeten alleen wel willen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 02:03

Een paard moet je behandelen als een kind (ik heb nog nooit kinderen opgevoed, maar dat heb ik altijd gehoord).
Je moet streng zijn, maar rechtvaardig. Ik weet dat het moeilijk is om consuquent te zijn, maar het is erg belangrijk, anders gaat je paard binnen de korste keren misbruik maken omdat je toch alles toe laat.
Zo moet je op tijd straffen, maar ook belonen! Belonen is belangrijker dan straffen.

Als jij niet boven je paard staat in dominantie, kun je er niet veel mee doen aangezien hij dan bepaald wat kan en wat niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 02:26

De vergelijking met het opvoeden van een kind vind ik een beetje verkeerd. Een kind kun je nog uitleggen waarom je bepaalde dingen op bepaalde momenten wel toestaat of voor een keertje door de vingers ziet. Bij een paard of een ander dier kan dat niet. Dan mag wat vandaag niet mag, morgen ook niet, en wat je vandaag door de vingers ziet, daar kun je hem morgen ook niet voor bestraffen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 04:05

Ik haak even in op de vraag en toelichting.
Je moet stoppen om tegen je paard te praten onder het rijden. Een goed ingereden paard reageert op teugels, zit en beenhulpen. Verder niets.
Als je paard niet reageert op "Ho", dan heeft het dat niet geleerd, en waarom zou het?
Je auto stopt ook niet als je "Ho" zegt, al hoewel sommige culturen denken dat dat wel kan. Mijn vingers staan nog steeds in het dashboard.
Simpel, een paard leert tijdens de inrijperiode niet om te reageren op stem. Dat jij "Ho" zegt en nog wat anders doet... dan is denk ik de reactie van het paard niet reageren op "Ho" maar op je hulpen.
Ik denk dat je de dame beter maar eens paardrijles moet laten nemen, in plaats van kletsen.
Het leren van stemcommando's kan handig zijn bij grondwerk. Bijvoorbeeld als je paard los loopt en je wat aanwijzingen wilt geven, maar verder, hoe verleidelijk ook, is het nutteloos en ook ongewenst.
Een simpel voorbeeld: Je rijdt met iemand en je bent aan het kletsen... Op een gegeven moment zeg je "Ho, eens even... " Wat moet je paard dan doen? Ook stoppen?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:15

@: maXcomX: Dat is maar net hoe je met je paard omgaat. Bij ons gaat bijna alles op stemcommando's, en een paard heeft prima door wanneer je het tegen hem hebt en wanneer je aan het babbelen bent.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:27

Het is erg moeilijk om te lief zijn direct te veranderen.

Zoals je zegt betreft het hier een opgevoede fjord, tijd wordt het nu om ook baasje te voorzien van inzichten.

Wat mij enorm geholpen heeft is een cursus van Petra Vlasblom, ze geeft theorielessen in Rotterdam en de cursussen kun je volgen in Dongen.
Als mens groei je hier enorm van, het geeft je inzichten waarom. De website van haar is http://www.2moons.nl. Zoals je al zei ligt het niet aan de opvoeding van de Fjord maar het is zaak dat de nieuwe eigenaresse leert met de fjord om te gaan door middel van bijvoorbeeld van grondwerk. De Cursus Eenheid met je paard I en II, kun je als toeschouwer volgen maar ook met je paard.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Grz Sabina