2,5 jarige te veel energie, weet er geen raad mee.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

Re: 2,5 jarige te veel energie, weet er geen raad mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:39

Heb hellaas geen bak om hem los te gooien alleen maar weilanden en ook daar kan ik hem niet overal in doen. maar wou graag omdat hij graag de trailer op gaat hem een keer mee naar stage nemen en in de binnenbak doen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:41

Denk dat je er beter eerst voor kan zorgen dat hij zijn energie beter kan reguleren dan dat je hem in een trailer zet en in een andere bak loslaat? Sowieso is dat iets wat je af en toe kan doen, je moet zoeken naar oplossingen die je elke dag kan doen denk ik

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:05

Daar ben ik het mee eens Colway. Ik denk wel dat je goed moet opletten hoe hij reageert op nieuwe 'uitdagende' prikkels. Ik ken je paard niet maar er zijn er genoeg die juist daardoor erg heet worden. Hij heeft de leeftijd om wel wat te mogen doen. Denk ook aan zijn concentratie want lang houdt een driejarige die nog niet vast. Zeker als je net begint.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:08

Stoppen met de brokken, heeft hij niet nodig denk ik. Mijn 2,5 jarige krijgt ook alleen maar ruwvoer, en hij groeit echt prima..
En verder beetje grondwerk, wandelen, misschien een paar kunstjes leren, zodat hij wat wordt uitgedaagd.. :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:15

Misschien kan je hem van de pavo afhalen?

Onze paarden kregen eerst ook pavo, maar daar zitten enorm veel suikers in!
Onze paarden werden aardig dwars met rijden, en enorm druk!

Nu zitten ze aan de Havens, en zijn ze een stuk relaxter en werkwilliger!
Kan je je paard/pony niet desnoods losgooien in een longeercircel/bak?

Hoop dat je er iets aan hebt!

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:46

Ik zou de brok weglaten idd, hij hoeft niet te werken dus heeft dat eigenlijk niet nodig...
Hooi zou voldoende moeten zijn, als hij een normaal postuur heeft.

Door de brok krijgt hij energie die je er normaal uit zou rijden, maar hij wordt nog niet gereden, dus niet nodig...
Het is natuurlijk ook wel zo dat alle paarden nu iets frisser zijn deze tijd van het jaar, maar het moet wel leuk blijven en niet dat ie straks blessures oploopt e.d.

Succes ermee !

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:03

ik wandel en jog nu met mn pony omdat ze te gevaarlijk doet om alleen nog te rijden, dit werkt erg goed

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 17:25

zo als al eerder vermeld, inderdaad van de brok afgehaald. Vandaag stukje wezen wandelen. En inderdaad kost het hem veel energie ondanks hij niet veel doet. heel erg braaf niet schrikkerig maar wel rond kijken wat er buiten aan het doen zijn. hij was zelfs een beetje klam van zweet. Alleen maar goed.

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:49

Hoi,

ik begrijp je probleem niet echt, kan je wat toelichten?
Mag je paardje de jeugdige energie niet van zich aflopen? Verwond hij zichzelf of anderen daarbij?
Indien niet, dan laat je hem lekker doen.
Andere paarden zullen niet volgen zolang hij veulen is, die status heeft hij nog niet.
Later, dan rennen andere paarden wel mee, maar ook dan is dat niet erg toch?
Paarden horden te rennen en te spelen.
Laat hem lekker doen.
Maar dat krachtvoer, die zou ik laten vallen!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:49

nou hij was gewoon zo knetter dat het gevaarlijk werd voor hem zelf. De weide is namelijk niet droog, na al dat geregen. En dus word het een beetje een glijboel. Tuurlijk mag hij gewoon gek doen als een 2.5 jarige. Gelukkig gaat het wat beter, het weer word beter dus kunnen steeds meer gaan doen. Vandaag lekker getut en met een dekje gespeeld. Op hem leggen en over zijn kont en over zijn hoofd. Hij was erg braaf.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:55

in pavo zitten ook veel suikers, die van mij kregen er jeuk van. misschien daarom al wat drukker. Doe eens een schriktraining of een truucje aanleren. aanmoedigen om te denken werkt vaak wel hoor :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:27

ik weet niet of het al gezegd is maar misschien iets van vden en schriktraining.
Is lichamelijk misschien niet zo zwaar maar geestelijk wel en daar worden ze dus ook moe van.

sannemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:44

ik heb zelf een 2,5 jarige hengst en die staat gelukkig dag en nacht buiten en heeft een schuilhut ter beschikking.

Hij raced regelmatig heel hard door de wei heen en moet gewoon zijn ei/energie kwijt. En ze vallen echt niet zomaar
de rem van mijn paard werkt gelukkig wel heel goed. Mijn oude merrie staat in de wei erlangs en die wordt er niet warm of koud van als de kleuter langs haar zijn gekke 5 minuten weer heeft.

Zelfs met de sneeuw rende hij door de wei heen.

Ik geef de mijne heel veel ruwvoer en hij krijgt van Mijten muesli speciaal voor jonge paarden zonder haver.

Voor de rest borstel ik hem en oefenen we met voetjes geven. Als ik 10 minuten aan het frutten ben staat hij bijna te slapen van ontspanning.

Longeren ga ik pas doen als hij 3 is.

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:35

Colway schreef:
Mentaal uitdagen, dat klinkt suf, maar dat kost heel veel energie. probeer vrijheidsdressuur met hem te doen, breng hem in nieuwe omgevingen etc.

Longeren/rennen is lichamelijke inspanning, maar geestelijke inspanningen kosten een dier (en ook mens) uiteindelijk meer energie en het gaat ongewenst gedrag tegen

Dat ben ik helemaal met je eens!

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:47

-
Laatst bijgewerkt door Frost op 28-09-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:50

Aan het werk zetten, dus zal ik ook zeker gaan longeren.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 00:14

Ik ben geen voorstander van 2,5 jarige of 3 jarigen longeren. 3,5 liefst 4 jaar. Paarden zijn nog in de groei
waarom hun groeiende gewichten, draaien laten maken achter elkaar( rondjes lopen,longeren) uit zich zelf maken ze die beweging al genoeg als ze aan het rennen zijn en een bocht maken in de wei of padock.

Maar ieders moet dat voor zich zelf weten.

Hier gaat het goed en meneer is niet meer hyperactief maar gewoon zich zelf.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:35

Fijn om te lezen dat hij het goed doet zonder de brok :j

Ik zou een 2,5-jarige die dag en nacht buiten staat, onbeperkt hooi krijgt en niet hoeft te werken in principe geen brok geven, tenzij ze heel mager zouden worden of het op een andere manier zou lijken dat ze niet genoeg hebben aan hun ruwvoer. Het is allemaal instant-energie die ze binnenkrijgen en natuurlijk moeten ze die ergens kwijt. Een paard van die leeftijd gaan longeren omdat hij zo heet is door het voer wat hij van zijn baas krijgt zonder dat hij het nodig heeft lijkt me een beetje krom, zeg maar.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:51

ja daar ben ik het mee eens,

Hij gaat in de grote zomer vakantie een paar weken naar mijn stage. De bedoeling is dan om hem de beginselen te leren van het beleren. Dus zadel erg op, bit in en gewoon rondjes stap draf en galop, dan mag hij de herft/winter gewoon lekker weer bij de rest op de wei. En dan volgend jaar pakken we het weer op.