Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nynke55 schreef:Ik ben bang dat TS inmiddels een te gerichte beet heeft gekregen, want het is nu 6 dagen geleden dat ze dit topic startte en ze laat niets van haar horen.
JoyCiej007 schreef:Je wil niet castreren want dat vind je zonde, 'omdat het verder een lieverd is'? ach wat heeft dat beestje er zelf aan dat hij nog hengst is? Ik ken vele voorbeelden van pony's/shetten die voor castratie echt bepaald geen lievertjes waren. Na castratie had men er een heel ander ponytje aan en waren ze de rust zelve, ineens ook een stuk aanhaliger en vrijwel alle dominante hengstentrekjes waren helemaal verdwenen.
Ik snap dan ook niet waarom je persé niet wil castreren. Een hengst heeft er zelf soms ook last van, van die gierende hormonen. Hij kan niet bij merrie's, sommigen kunnen ook niet bij ruinen, anderen kunnen óók niet bij andere hengsten.... kortom, je moet er zelf altijd rekening mee houden en de pony zelf wordt er ook niet vrolijker op. Als het nou een geweldige goedgekeurde dekhengst is (maar zelfs dan) dan zou je nog kunnen twijfelen.
En 'potentie tot goedgekeurde dekhengst' zou ook niet handig zijn als je dat met hem zou hebben; een NSPS hengst goedgekeurd krijgen voor de dekdienst is niet niks; er worden maar erg weinig goedgekeurd en voordat je zover bent ben je heel veel tijd, geld en ervaring verder.
Kortom; gewoon laten castreren.
Het is tegenwoordig volgens mij een rage dat castreren slecht zou zijn omdat het in de natuur ook niet gebeurd
Maarja, in de natuur dekken de hengsten dan ook gewoon merries en dienen zij niet als 'huisdier'. In de natuur hoeven ze ook niet om te gaan met mensen, dus zullen ze daar ook niet lastig doen tegen mensen.
Dilan1993 schreef:JoyCiej007 schreef:Je wil niet castreren want dat vind je zonde, 'omdat het verder een lieverd is'? ach wat heeft dat beestje er zelf aan dat hij nog hengst is? Ik ken vele voorbeelden van pony's/shetten die voor castratie echt bepaald geen lievertjes waren. Na castratie had men er een heel ander ponytje aan en waren ze de rust zelve, ineens ook een stuk aanhaliger en vrijwel alle dominante hengstentrekjes waren helemaal verdwenen.
Ik snap dan ook niet waarom je persé niet wil castreren. Een hengst heeft er zelf soms ook last van, van die gierende hormonen. Hij kan niet bij merrie's, sommigen kunnen ook niet bij ruinen, anderen kunnen óók niet bij andere hengsten.... kortom, je moet er zelf altijd rekening mee houden en de pony zelf wordt er ook niet vrolijker op. Als het nou een geweldige goedgekeurde dekhengst is (maar zelfs dan) dan zou je nog kunnen twijfelen.
En 'potentie tot goedgekeurde dekhengst' zou ook niet handig zijn als je dat met hem zou hebben; een NSPS hengst goedgekeurd krijgen voor de dekdienst is niet niks; er worden maar erg weinig goedgekeurd en voordat je zover bent ben je heel veel tijd, geld en ervaring verder.
Kortom; gewoon laten castreren.
Eindelijk iemand die er ook zo over denktHet is tegenwoordig volgens mij een rage dat castreren slecht zou zijn omdat het in de natuur ook niet gebeurd
Maarja, in de natuur dekken de hengsten dan ook gewoon merries en dienen zij niet als 'huisdier'. In de natuur hoeven ze ook niet om te gaan met mensen, dus zullen ze daar ook niet lastig doen tegen mensen.
Ik geloof toch echt dat mijn paard een stuk gelukkiger is nu ie ruin is. Als hengst liep ie zich constant op te fokken, moest alleen staan, zat geen rust in en was gewoon niet leuk in de omgang. Nu is hij zo lief, kan ie lekker met andere paarden naar buiten en kan ik hem ook voor gaan bereiden op buitenritten, zonder dat hij bij de eerste de beste merriegeur helemaal gek wordt