Het kan van alles zijn.
Gebit
Zadel dat niet goed meer ligt
Andere lichamelijke klachten (hormonen ook bijv.)
Puberen...
Om zeker te weten dat het puberen is, kun je het beste eerst even dingen uitsluiten.
Ik heb een aantal jaren geleden zo'n onhandelbaar paard gekocht. Omdat ik het gevoel had dat ik nog wat met het diertje kon bereiken.
Ik heb de fysio er bij gehad, de DA heeft een aankoopkeuring gedaan, met bloedonderzoek, ik heb de tandarts er bij gehad (kan zelf ook controle doen en eenvoudige vijldingen). Dat was allemaal in orde.
Ik ben met het paard aan de slag gegaan. Als ik met het zadel kwam (dat goed paste, ook dat laten controleren en opvullen voor dit paard toen de tijd daar rijp voor was) liet ze zich op de grond vallen.
Bij het opstijgen kwam ze woest omhoog etc.. Kortom...behoorlijk lastig.
na een tijdje kon ik er goed mee rijden. Ze had van het begin af aan ontzag voor me, omdat ze erg onderdanig van aard is en ik behoorlijk dominant en zelfverzekerd ben. Dus het paard gaf zich aan mij over en deed braaf wat ik vroeg. Toch vond ik het niet echt fijn gaan. Het laatste stukje ontspanning was er niet en ik had de hele tijd het gevoel dat het paard iets onderdrukte uit onderdanigheid voor mij.
Ik had de indruk dat het uit de mond kwam. Ik heb de tandarts nog een keer laten komen, maar die vond niets. Behalve een rode plek op het tandvlees van de lagen aan de binnenzijde (gehemelte).
Ik kreeg het advies een foto te laten maken van de kaak. Wat bleek: er was ooit een wolfskiesje weggehaald bij dit paard en daarbij was een stukje wortel afgebroken en een stukje bot van de kaak. Dat zat onder het tandvlees te irriteren en was dus erg pijnlijk voor haar.
Dat is operatief verwijderd. Ze mocht acht weken geen bit in, dus ging ik op een speciaal halster rijden. En direct vanaf dat moment was het laatste stukje ontspanning er dus wel.
Ik vermoed dat bij de vorige ruiter het paard in verzet is gekomen tegen de pijn die ze voelde in haar mond. Die ruiter werd er bang van en heeft vervolgens de slof er aan gehangen en dit is geëscaleerd totdat het paard alleen nog maar steigerde en niet meer te rijden was door haar. Toen ging ze de verkoop in als fokmerrie en liep ik tegen haar aan.
Door mijn manier van doen in combinatie met de onderdanigheid van het paard, schikte het paard zich in haar lot en was ze weer braaf.
Eigenlijk best zielig....maar ja...als je alles laat nakijken en dan niets vindt...dan denk je dat het een gedragsprobleem is (had ook best gekund) en dat in combinatie met de afstamming (Jazz)....
Gelukkig kwam ik er toch vrij snel achter...
Maar zo zie je....die gedragsverandering die het paard bij de vorige ruiter heeft laten zien, kwam dus voort uit de pijn in de mond....
Dit verhaal wilde ik je even meegeven. Het hoeft bij jou paard niet zo te zijn...ze kan ook gewoon puberen, want sommige jonge paarden kunnen na een brave periode even heel ernstig de behoefte hebben aan grenzen opzoeken. Het kan ook zijn dat je paard behoefte heeft aan een time out (komt ook bij jonkies voor)...maar er kan dus ook iets anders aan ten grondslag liggen....
Succes er mee!