Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Re: Mijn vriend is de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:20

Of net zolang tot het paard jou trapt? Leuk en aardig hoor zo kudde-natuur-grondwerk-denken, maar de mens is toch wel een kléin beetje kwetsbaarder dan zo'n Fries van 1.65 hoog.
Heb je wel eens gezien hoe dat in een kudde gaat met een nieuweling?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:21

gabjj8 schreef:
ik geef je 1 tip, en vele zullen me als mishandelaar gaan zien nu, maar zo is het in de natuur ook..
Als hij zich groot maakt en op je afkomt, trap hem dan maar is flink de hoek in, net zolang tot die zich wegdraait en weg loopt(wel de ruimte geven dat die weg kan lopen natuurlijk).
Als jij heel de tijd voor hem weg blijft lopen, dan voelt die zich de baas, ga een keer op hem af en laat zien dat jij de baas bent.

En zoek hierbij ook zeker hulp.

als jij denkt dat dit de natuur is ben je niet helemaal goed ingelicht. En dit soort adviezen geven vind ik persoonlijk oliedom.

Een paard in een kudde heeft nml voor de eerste trap al zo'n 10 signalen gegeven. Als jij uit het wildeweg je paard gaat trappen heeft hij een goede reden om de volgende keer te zorgen dat hij de eerste is die trapt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:21

In de hoek trappen vind ik nou ook wel weer wat, maar als ze iets teveel de baas willen zijn krijgen ze van mij ook een trap...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:23

tuurlijk Henkjan, maar wel goed gedoceerd en op het goede moment! Niet dat paard de hoek in gaan trappen want dat is gewoon fout.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:24

zeker, maar dan heb je hem al 1 of meerdere keren gewaarschuwd.
daarnaast, TS is ietwat onzeker tov de hengst, als je dan maar de hoek in schopt is dat uit angst, en paarden slaan over het algemeen uit angst....
ooit een dominant paard uit het niets een ander paard zien schoppen?
ik zelden, want een dominant paard/de leider heeft natuurlijk overwicht op de rest.
pas als de signalen van een dominant paarden worden genegeerd, word er weleens een pootje gelicht.
maar echt doelgericht meppen heb ik alleen maar gezien bij paarden die wat lager in rang stonden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:29

absoluut. paarden die in het nauw gedreven worden trappen, en daarvoor heb je zeker al zo'n 20 signalen gemist. Ik vind het jammer dat er nog steeds zulke adviezen gegeven worden. Dat zijn namelijk adviezen die echt een direct gevaar op kunnen leveren! Zowel voor het paard als voor de gene die ermee om gaat.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:32

Ik vind het vreemd maar ook naar. Waarom zou je in godsnaam een paard "zomaar" gaan lopen trappen? Dat is net zoiets als iemand op straat aanspreken die toevallig boos naar je heeft gekeken en die vervolgens helemaal in elkaar slaan..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:41

In feite heeft TS al antwoord gegeven op haar eigen vraag. Vriend vindt het vanzelfsprekend dat het paard zich gedraagt bij hem en dat straalt hij dan ook uit. Als je dat niet hebt of kan, wordt het een hele lastige klus.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:01

Er staat onder mijn tekst; en zoek hierbij ook zeker hulp.
Daarom heb ik dit gezegd, alleen met hulp kan dit.
Die signalen moet je ook afgeven..

En zo is de natuur wel, maar idd met die signalen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:03

Met hulp de hoek in trappen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:03

jup, minimaal met 2 trappen dus.....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:04

_O- sorry

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:07

Waarom het dier hengst laten?
Wanneer hij nooit een ggk dier zal worden en dus nooit zal gaan dekken zou ik heel snel zn ballen eraf laten hakken..

Ook makkelijker met rijden en weidegang enz.

Vaak worden ze dan ook een stuk rustiger.. en zoals iedereen al zegt aan je eigen houding werken.
Maar als allereerst, zn handeltje eraf hakken !

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:07

Dat is pas gevaarlijk, jij kan niet zover reiken als het paard kan met schoppen!

Neem een lange zweep mee en zet hem eens goed op zijn plaats, maar absoluut niet zelf gaan schoppen, je wint het never nooit niet en krijgt enorme ongelukken!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:09

o nog beter, met 2 trappen en een lange zweep erbij.

Mensen kom op zeg, hou eens op met die idioterie! Respect krijg je niet door een paard de hoek in te rammen hoor.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:10

Anne. schreef:

Op het juiste moment, en je kan niet zover reiken als het paard dat weet ik ook wel, maar zodra jij het op het juiste moment aanpakt, trapt je paard niet terug en geeft die zich over.

@Ciara; je krijgt er wel respect door... 1x aanpakken en je hebt respect ervoor terug, en je paardje weet waar die aantoe is.
Het is 1x op het goede moment en de rest van het leven heb je een band, die niet meer stuk kan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:11

@ Ciara: Je moet hem ook niet zomaar slaan? Dat slaat absoluut nergens op. Maar zodra jij je bedreigd voelt en hij zich opdringt, kan je hem best met een tik duidelijk maken dat hij uit de weg moet hoor.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:12

trouwens, het is niet zo dat ik mijn paard sla en trap, want dat is niet nodig.
Maar heb met een hengst dit wel toe moeten passen en het vertrouwen is hierna met sprongen gegroeid en nooit meer een zweep o.i.d nodig gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:12

met hengsten kunnen omgaan is een vak apart....dat is niet voor iedereen weggelegt.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:13

denice schreef:
Dat is pas gevaarlijk, jij kan niet zover reiken als het paard kan met schoppen!

Neem een lange zweep mee en zet hem eens goed op zijn plaats, maar absoluut niet zelf gaan schoppen, je wint het never nooit niet en krijgt enorme ongelukken!

Een zweep heeft geen zin, dan sta je alsnog met afstand van je paard...
Je hebt je lichaam hierbij nodig, niet een hulpmiddel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:14

gabjj8 schreef:
Anne. schreef:

Op het juiste moment, en je kan niet zover reiken als het paard dat weet ik ook wel, maar zodra jij het op het juiste moment aanpakt, trapt je paard niet terug en geeft die zich over.

@Ciara; je krijgt er wel respect door... 1x aanpakken en je hebt respect ervoor terug, en je paardje weet waar die aantoe is.
Het is 1x op het goede moment en de rest van het leven heb je een band, die niet meer stuk kan.

meid kom eens met je neus achter de computer en de parelli dvd's vandaan en ga eens echt aan het werk met een paard. Want wat je zegt is je reinste kolder. Een paard in elkaar trappen heeft niets maar dan ook werkelijk niets met respect te maken!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:15

Dat trappen zou ik maar achter wege laten, ik denk namelijk niet dat een hengst (of welk paard dan ook) je daardoor als leider gaat beschouwen als je kijkt naar het kuddegedrag (dat is namelijk geen kuddegedrag). Maar als hij dreigt en te dicht bij komt, kun je hem wel met een longeerzweep buiten je persoonlijke ruimte houden. Niet erop gaan meppen, maar gewoon heen en weer zwaaien zodat je je eigen ruimte afbakend. Daar mag hij namelijk helemaal niet inkomen zonder dat jij hem daar vraagt. En ik zou ook een goede instructeur zoeken die je kan helpen met je zelfvertrouwen en nuttig grondwerk, maar daar moet je zeker niet zonder hulp aan beginnen, dat gaat niet goedkomen als je geen vertrouwen hebt in je paard en in jezelf én geen overwicht.

Ik denk zeker wel dat het goed kan komen, maar dan zul je met professionele hulp aan de gang moeten.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:17

gabjj8 schreef:
Anne. schreef:

meid kom eens met je neus achter de computer en de parelli dvd's vandaan en ga eens echt aan het werk met een paard. Want wat je zegt is je reinste kolder. Een paard in elkaar trappen heeft niets maar dan ook werkelijk niets met respect te maken![/quote]

Ik heb het niet van dvd's, computer etc. maar de harde werkelijkheid en vanaf me 5e tussen de paarden instaan die dit soort gedrag toepassen.
Veroordeel me niet op wat ik zeg, maar op wat ik doe, en wat ik doe weet je niet precies, want dat is met woorden niet uit te leggen ;)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:17

gabjj8 schreef:
Er staat onder mijn tekst; en zoek hierbij ook zeker hulp.
Daarom heb ik dit gezegd, alleen met hulp kan dit.
Die signalen moet je ook afgeven..

En zo is de natuur wel, maar idd met die signalen.

Zoals jij zegt is dit mij ook geleerd. Ze doen hier in de omgeving niks anders eigenlijk.
Met de harde hand opvoeden als dat nodig is en zeer consequent zijn. Want laten we nou eerlijk zeggen: het ene paard is het andere niet. Als een hengst gevaarlijk wordt kan je geen kant op met de kalme energie. De hengst die ik ken is hierdoor niet lastig, maar weet hoever hij kan gaan. Dus ook wat absoluut geen goed gedrag is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:18

dan moet je het ook niet proberen uit te leggen, want wat je hier zegt raakt kant nog wal.