Vertrouwensband weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:52

Citaat:
Wel vraag ik me af of ze nou niet gewoon de stal met voer en warmte associeert en zich gewoon naar stal liet vervoeren ipv buiten te blijven?!

Wij mensen denken veel te veel naar onze eigen behoeften: een paard wil in principe helemaal niet in die warme stal staan: het is een dier dat al een paar miljoen jaar genetisch gemaakt is om dag en nacht zomer en winter over de wijde vlaktes in kuddeverband te lopen, waar de vijand( paard is een vluchtdier!) al van verre te zien is. En wij sluiten dit dier eenzaam op in een donker hol, waar misschien wel iets heel engs gebeurd is (vijand is hier vuurwerk?!), wat ze dus alleen heeft moeten verwerken en waar ze niet van heeft weg kunnen rennen. Over die stal denkt een paard echt niet: ha nu sta ik lekker warm binnen. Het enige interessante dat daar aanwezig is is eten. Als je dat vervolgens buiten in de wei gaat geven, is het logisch dat je paard niet meer naar binnen wil. Trouwens, je paard kan prima buiten hoor ook s,nachts, een paard voelt zich het meest prettig tussen de -5 en de + 15 graden, als wij het allang koud hebben begint een paard het dus pas lekker te vinden.
Overigens: over het begin van je probleem: het bokken onder het zadel, kan heel goed nog een gevolg van die vastzittende rug zijn geweest. Ondanks dat je een paard behandelt voor pijn en de oorzaak van een niet passend zadel wegneemt, kan het bijbehorende gedrag, gevoed door simpele angst voor die pijn, nog lang blijven.

Re: Vertrouwensband weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:44

Heel erg bedankt voor iedereen die tips en adviezen heeft gegeven, ook via PB.
Vanochtend vroeg heb ik haar hooi gegeven en water, verder een beetje genegeerd. Ze heeft de nacht prima overleeft. Ik was er ook niet heel erg bang voor, maar omdat ze normaal een deken om had en dan zo opeens niet dacht ik dat de overgang te groot was.
Net voor de middag ben ik bij het hek gaan staan en ik riep haar, ze kwam eigenlijk gelijk naar me toe. Ik had voor de zekerheid biks meegenomen en haar daar eerst een handje van gegeven, daarna kon ik zo het halster om doen en liep ze als een mak schaap achter me aan :)
Ze staat nu op stal, haar dunne deken om en van alle gemakken voorzien. Ze is helemaal gepoetst en eigenlijk was ze weer net als voorheen. GELUKKIG MAAR!!!

Ik ga haar straks nog even poetsen en vanaf morgen meer met haar ondernemen; wandelen en in haar omgeving verblijven zodat ze weer goed aan me went. Daarna zal ik weer met haar longeren en uiteindelijk rijden.

Het hooi is per vanmiddag vervangen, ze vindt het natuurlijk lang zo lekker niet als dat kuil (want dat is het geloof ik) maar het is waarschijnlijk een stuk beter voor haar. Ik ben benieuwd of ze nu ook weer kalmeert.
Ik ga vanavond achter een weidemaatje aan, een shetje is niet duur in onderhoudt en het is toch een speelmaatje voor mijn merrie.

@diana; Zoals ook wel in mijn post is terug te lezen; ze wilde al niet komen in de wei vóór ik haar eten had gegeven. Ze heeft een tijd lang zonder eten buiten in de wei gestaan en uiteindelijk heb ik het opgegeven om haar naar stal te zetten en heb ik haar buiten hooi gegeven om de nacht door te komen.
-Dat ze me uit het zadel wipte komt gewoon omdat ze TE veel energie had, TE lang stil had gestaan en gewoon fris was. Het zadel is nog maar pas nagekeken en de chiropractor is geweest. Onder het zadel merkte je niets aan haar, ik had juist verwacht dat ze me er wel af zou gooien omdat ik later hoorde dat ze toch erg last van haar rug heeft gehad en vastgereden is.
Ze was altijd zo braaf dat ze dát niet deed. Ik heb meteen toen ik haar gekocht heb een goed passend zadel gekocht en een maand later de zadelmaker er bij gehad.
Maar bedankt voor je reactie! Want ik versta aardig 'paards' en ik probeer me in een paard te verdiepen maar dat lukt niet altijd :P Ik had gedacht dat ze de stal wel zou associëren met warmte en eten.

Borco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:10

Hoi Zinia,

Wij hebben hier ook een erg eigenwijs paard gehad... die wilde ook niet binnenkomen. We hebben die elke dag benaderd om binnen te komen maar als ze niet wilde bleef ze buiten staan: echter wel zonder extra hooi en haar brokken. Toen ze dat in de gaten kreeg was ze wel wat slimmer: ze staat nu vooraan aan de draad als we de paarden binnen willen zetten.
Je moet inderdaad wel voorzichtig zijn als ze normaal een deken gewend zijn. Anders is een nachtje buiten (als ze heel de dag buiten gewend zijn) niet zo erg.

Daarnaast met het hoofdstel aan doen, laat je halster er even onder zitten, dan heb je iets meer te vertellen als ze haar hoofd wegdraait.

Succes ermee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 19:26

Een vraag aan degene die ook een 'eigenwijs' paard hebben of hebben gehad; deed dat probleem zich in het begin voor? Nadat je hem net gekocht/gekregen hebt? Want mijn paard was in het begin helemaal niet zo eigenwijs. Ja, de verhoudingen moeten dan nog even duidelijk worden. Ze liep idd in de eerste week wel weg als ik haar uit de wei wilde halen maar na een tijdje gaf ze ook gewoon toe. En ja, als je net bij je nieuwe vriendjes in de wei staat met hoog sappig gras; dan begrijp ik dat je daar liever blijft -als paard zijnde- dan met je nieuwe mens een ritje te maken.
Duurde maar heel even dit gedrag en daarna deed ze dit niet meer.

Ik denk dat ik idd maar even het halster er onder laat zitten nu, of dat ik haar in de stal optuig. Desnoods een lijntje spannen tussen de stallen. Dit gebeurd me niet weer!

Borco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:33

Nee, ook pas na een tijdje. Denk dat het ook te maken heeft met overschakelen van voer (zoals al eerder gereageerd).

Ik denk dat het niet komen echt een beetje 'uitproberen' is, tot hoever ze kan gaan. Zijn wat streken... en tja: als ze uiteindelijk lekker in de wei mag blijven staan, en nog voer krijgt.. tja, wat wil ze dan nog meer. Je moet haar even duidelijk maken dat als ze netjes komt dat er dan een beloning volgt.
Ook het komen in de wei.. elke keer een snoepje / suikerklontje geven (wel niet heel de dag aan de gang blijven, hihi). De eerste paar keer zal ze daar wat langer de tijd voor nemen, ga maar eens rustig in het midden staan, vaak komen ze uiteindelijk wel uit nieuwsgierigheid.

leer elkaar maar kennen, en onthou: 'ze is je vriend zolang ze doet wat je zegt, doet ze dat niet... dna moet je optreden'

succes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 19:46

Bedankt! Ik ga dat toch maar weer doen, belonen wanneer ze naar me toe komt. Dat heb ik vanmiddag ook gedaan hoor, met een handje biks.

En gisteravond heeft ze urenlang niets gehad, pas toen ze al een tijdje in haar eigen weiland stond en ik naar bed zou gaan, toen heb ik haar hooi gegeven om de nacht door te komen.
Denk je dat ze dat alsnog als beloning ziet voor haar vluchtpartij eerder die middag?

Maar gelukkig was ze vanochtend en vanmiddag weer braaf! Ben benieuwd hoe het de rest van de week gaat.

Borco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:07

Je kan altijd kijken of het beter wordt, je kan alsnog altijd haar wat langer laten wachten.
Ze zijn stiekem best slim hoor!

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:20

Heartland!!
Dat is een super boekenserie!! :D ;)
Heb je een ronde 'bak'?
dan kun je daar een join-up in doen!! :D ;)
Xx'
gwn de serie lezen of googlen!! op zoek naar wat een join-up is (als je dat niet weet :+ ):+ :P

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:33

Ik ben altijd veel eigenwijzer dan mijn paard. :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:47

Bedankt voor de tips :)