Vervelend als ik haar ros.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:33

Het is aan mij om te beslissen waar ik een paard aan blootstel.
Als ik merk dat mijn paard de roskam niet lekker vindt maar een harde borstel wel, dan ga ik dit harde borstel gebruiken, en niet die roskam.
Maar als ik wel die roskam gebruik, dan wil ik geen gedreig. Ik wil geen lelijk gezicht, en ik wil al helemaal geen trap.
Alleen zou ik dan aan mijn eigen inlevingsvermogen twijfelen als ik wel die roskam zou gebruiken.

Meestal is weerstand bij dergelijke dingen als poetsen, teken voor een ander en veel groter probleem.

En ik ben van mening dat, als je problemen tegenkomt, je deze op moet lossen.

Kun je dat snappen?

mang

Re: Vervelend als ik haar ros.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:36

ja dat snap ik heel goed en je zegt nu eigenlijk ook precies wat ik denk:.
Waarom zou je een ros gebruiken terwijl je paard het niet prettig vind en het ook gewoon kan met een harde borstel.

En natuurlijk mag een paard niet dreigen en op het moment dat hij dat doet vind ik ook dat je terug mag dreigen door een zware stem op te zetten oid. Maar om nou elke keer je paard te gaan rossen terwijl je weet dat hij het niet prettig vind vind ik gewoon van de zotte.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:39

Nogmaals, je paard iedere keer weer blootstellen aan iets dat hij duidelijk niet prettig vindt, getuigd van weinig inlevingsvermogen in je paard.

Alleen, als je wel weerstand tegenkomt met de roskam, wie zegt dat ze de weerstand op die plekken niet tegenkomt met een harde borstel?

En dan, waarom zou je dat niet aanpakken?

Weerstand die je krijgt, is een teken van een groter probleem.

En protesten die je van je paard krijgt, behoor je aan te pakken.

Een voorbeeld, gebruik van zweep: [RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:52

maar nogmaals, het gaat hier niet om bepaalde plekken. de pony vind de roskam gewoon niet fijn, waar je hem ook poetst (tenminste, dat begrijp ik eruit)

edit: vind dat verhaal met die zweep echt absoluut niet te vergelijken met dit verhaal

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:56

Het is hetzelfde probleem.

Het paard toont weerstand, dus daar wordt gehoor aan gegeven.

Aan jou om te beslissen dat je de zweep weglegt, of de roskam weglegt.

Beslis je om dat niet te doen, dan verwacht ik van je paard/pony dat hij het accepteerd.

En niet dat jij door je paard laat dicteren wat je wel of niet kunt en mag doen.

Schrikreacties van een zweep (al dan niet aangeleerd), paniek, ongecontroleerd rennen,

Of dreigen met trappen of daadwerkelijk trappen bij het gebruik van een borstel die een paard niet lekker vindt,

Zijn hetzelfde probleem.

Kun je dat snappen?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:03

nee dat kan ik dus niet snappen.

ik blijf gewoon van mening dat als het paard de harde borstel niet vervelend vind je prima met een harde borstel kan borstelen.

ik vind het ook geen weerstand, het paard laat gewoon weten dat hij de roskam pijnlijk vind.

bij het zweep verhaal vind ik het overigens ook geen weerstand maar angst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:09

Een paard kan door de jaren heen leren dat angst, die hij laat zien, het gewenste resultaat geeft.

Angst die je bij een paard ziet, hoeft zelden echt te zijn.

Een paard is bang voor drie dingen: objecten, die bewegen en geluid maken.

Wat is een zweep? Een object, dat beweegt en geluid maakt.

Heel veel paarden, die kersvers uit de opfok komen en nog geen nare ervaringen hebben meegemaakt met de zweep, kunnen daar heel panisch op reageren.
Om de redenen die hierboven zijn opgenoemd.
En als je doorzet, en die zweep niet weglegt, is het probleem en de angst ineens als sneeuw voor de zon verdwenen.

Maar als jij gehoor geeft aan de angstreactie voor die zweep. En die zweep weglegt, dan leert het paard dat hij door een extreme angstreactie de mens ertoe kan bewegen om de zweep weg te leggen.

Paarden zijn hele goede mensentrainers. :j

Aan ons om het niet zover te laten komen. Om een paard te confronteren met angsten voor paraplu's, brievenbussen en idd die zweep.
Want negen van de tien keer, bij paarden die er nog geen verkeerde kennis mee hebben gemaakt, is het probleem van angst voor de zweep ineens foetsie als de zweep niet wordt weggelegd....

En geloof me maar: ook een prof heeft niet altijd door of een reactie van een paard gespeeld en geconditioneerd is, of dat er echt een mishandeling aan vooraf is gegaan....

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:23

mijn ervaring is juist dat jonge paarden die in de hand zijn opgegroeit helemaal geen angst hebben voor de zweep.
juist paarden met slechte ervaringen met zwepen zijn er bang voor.

maar imo heeft deze discussie geen zin en houden we toch allebei onze eigen mening wel.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:27

cassidy, wat een interessant verhaal heb jij, kan ik daar ergens meer over lezen? Over die trainingmethode?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik, als ik het zo zie, eigenlijk ook te veel gedrag van mijn paard accepteer en er van uit ben gegaan dat dat gedrag "bij haar hoort". maar zoals jij het zegt is dat eigenlijk helemaal niet acceptabel. En inderdaad waarschijnlijk een teken van dominantie.
Op zich is mijn paard echt heel braaf en goed opgevoed, maar met (op een bepaalde manier) poetsen/deken op leggen krijg ik dus wel een hele boze blik. Gek dat ik dat normaal ben gaan vinden en mijn eigen gedrag zo heb aangepast.
Nouja, ik ben in ieder geval benieuwd of je wat meer info voor mij hebt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:30

Mijn ervaring is idd ook dat paarden die teveel en verkeerd contact hebben gehad met de mens, de neiging hebben om idd de mens omver te lopen en niet alleen geen respect hebben voor de mens, maar ook niet voor de zweep.

Alleen is dat niet wat je wilt, dus moet je wat sterker ingrijpen. Niets mis mee. Maar daar gaat het niet over.

Het gaat over het andere alternatief: paarden, tot hun derde op het land gegooid, met minimaal contact met mensen, nog geen smid gezien. Gaan bij wijze van spreken op hun rug liggen als je al met een halster aankomt.

De vraag is: hoeveel paarden, kersvers uit de opfok, zonder al te veel contact met mensen, heb jij in handen gehad?
Hoeveel paarden heb jij in handen gehad die gecorrigeerd moesten worden omdat er in het verleden verkeerd mee is omgegaan? Een? Drie? Honderd? Tweehonderd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:31

AniqueN schreef:
cassidy, wat een interessant verhaal heb jij, kan ik daar ergens meer over lezen? Over die trainingmethode?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik, als ik het zo zie, eigenlijk ook te veel gedrag van mijn paard accepteer en er van uit ben gegaan dat dat gedrag "bij haar hoort". maar zoals jij het zegt is dat eigenlijk helemaal niet acceptabel. En inderdaad waarschijnlijk een teken van dominantie.
Op zich is mijn paard echt heel braaf en goed opgevoed, maar met (op een bepaalde manier) poetsen/deken op leggen krijg ik dus wel een hele boze blik. Gek dat ik dat normaal ben gaan vinden en mijn eigen gedrag zo heb aangepast.
Nouja, ik ben in ieder geval benieuwd of je wat meer info voor mij hebt!

Jawel ik heb info voor je. Heel veel dingen vind je terug in de methode van Parelli. Ik volg zelf meer Clinton Anderson.

Website Parelli: http://www.parelli.com

Website Clinton Anderson: http://www.downunderhorsemanship.com

En wat leuke filmpjes om naar te kijken:

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo\

http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_Nb ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXs ... re=related

Een leerling van Clinton Anderson

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3 ... re=related
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-01-11 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:40

Cassidy schreef:
Mijn ervaring is idd ook dat paarden die teveel en verkeerd contact hebben gehad met de mens, de neiging hebben om idd de mens omver te lopen en niet alleen geen respect hebben voor de mens, maar ook niet voor de zweep.

Alleen is dat niet wat je wilt, dus moet je wat sterker ingrijpen. Niets mis mee. Maar daar gaat het niet over.

Het gaat over het andere alternatief: paarden, tot hun derde op het land gegooid, met minimaal contact met mensen, nog geen smid gezien. Gaan bij wijze van spreken op hun rug liggen als je al met een halster aankomt.

De vraag is: hoeveel paarden, kersvers uit de opfok, zonder al te veel contact met mensen, heb jij in handen gehad?
Hoeveel paarden heb jij in handen gehad die gecorrigeerd moesten worden omdat er in het verleden verkeerd mee is omgegaan? Een? Drie? Honderd? Tweehonderd?

eerlijk? geen.

ik heb wel ervaring met 5 jonge paarden die van jongs af aan in handen van de mens zijn geweest. Daar ga ik dus nu ook vanuit.

Ik stop nu (mede doordat ik niet echt wijs kan uit deze post) met deze discussie want ieder heeft zn manier van met paarden omgaan. Deze discussie heeft toch geen nut omdat het al helemaal niet meer over de vraag van de TS gaat en wij beiden toch niet van ons standpunt komen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:43

Dan zijn we idd uitgepraat. Want op het moment dat jij alleen kunt stoelen op theoretische kennis, en niet weet wat voor verassingen een paard in petto heeft als je geen ervaringen hebt met paarden die de basis niet volgens het boekje hebben meegekregen of geen basis hebben meegekregen, heeft de hele discussie geen zin.

Theorie is leuk, en interessant. :D. Ervaringen met zoete paarden die vanaf dag 1 in handen zijn geweest en correct in handen zijn geweest zijn leuk. Informatie uit boekjes, grenzen die jij in je hoofd hebt omdat je niet buiten je boekje durft te denken, zijn een beperking.
De praktijk moet bewijzen of jij met de theorie in alle situatie om kunt gaan, en of er niet toch een aanpak is die in geen enkel theorieboekje beschreven staat.
Laat het trainen van de paarden maar aan mensen over die er echt mee te maken hebben, en duik verder maar even in je boeken, of geniet van de ervaring die je hebt....houdt je iig van de straat.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:52

bedankt dat je me zo lekker zwartmaakt. heel netjes van je ;)
ik durf prima buiten het boekje te denken, heb jij verder ook helemaal niets mee te maken aangezien je me alleen kent van 4 berichten in 1 topic.

nu weet ik dus zeker dat deze discussie klaar is. met jou wil ik niet eens een discussie voeren ;)

nickyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:56

mijn pony vindt het ook niet fijn als ik met de roskam op haar buik borstel maar als ik dan op haar billen met de roskam borstel vind ze het wel goed ik doe gewoon alleen op haar billen en niet op de buik ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:57

@cassidy, onderstaande vind ik jou manier inderdaad van toepassing. bij de TS echter niet.

nickyf schreef:
mijn pony vindt het ook niet fijn als ik met de roskam op haar buik borstel maar als ik dan op haar billen met de roskam borstel vind ze het wel goed ik doe gewoon alleen op haar billen en niet op de buik ;)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:58

Searcher schreef:
Er zijn rubberen 'handschoenen' met nopjes, mss vind ie dat fijner.

Die gebruik ik ook voor mijn paard en werkt net zo goed als de roskam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:06

mang schreef:
@cassidy, onderstaande vind ik jou manier inderdaad van toepassing. bij de TS echter niet.

nickyf schreef:

Ik hou helemaal niet van leeftijdsdiscriminatie, maar de ts is 11. Nu zijn er 11 jarige bokkers die overwicht hebben op hun pony, en 11 jarige bokkers die dat niet hebben.
Gezien het feit dat er weinig 11 jarige bokkers zijn met voldoende kennis en ervaring om dergelijke problemen aan te pakken (en als de ze die al aan kunnen pakken zouden ze niet op bokt verschijnen) schaal ik de ts in de tweede categorie in.
Kun je het ook niet mee eens zijn, dat is mijn ervaring na 10 jaar bokt. En ervaring leert dat ik er toch heel vaak niet zo ver naast zit....

De roskam is een borstel die je niet op ieder gedeelte van het lichaam toe kunt passen. Daar al eens aan gedacht?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:08

en waarom vertel je dit ?
wat heeft dat met die quote te maken, of mis ik gewoon iets?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:09

mang schreef:
en waarom vertel je dit ?
wat heeft dat met die quote te maken, of mis ik gewoon iets?

Je mist een heleboel...:j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:11

nou vertel ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:13

We waren toch klaar met discussieren?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:14

wat jij wil

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:18

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:21

ja prachtig, maar wat heeft dat in godsnaam met dit topic te maken?