Wat te doen als je paard WEEFT ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:30

Wij hebben in de les ethologie (dierengedrag) geleerd dat alle stalontdeugden (weven, luchtzuigen, etc) oorspronkelijk ontstaan door (inderdaad) een slechte leefomgeving wat resulteert in verveling en stress. Dit zetten ze om in een neurotisch gedrag.
Weven, luchtzuigen etc zet nl endorfines vrij in de hersenen, waardoor de paarden zich even wat beter voelen.

Het onderbreken van het gedrag zorgt dan ook voor nog meer stress, dus een weefrek en andere symptomatische oplossingen zijn dus nutteloos en zelfs slecht voor het paard.

Het is inderdaad aan te raden de omgeving te veranderen, maar zoals je al aan een paar reacties zag brengt dit soms niet op.
Dit is enkel zo als het paard het al te lang doet, dat het een gewoonte is geworden die hij dus ook nooit meer zal afleren.

Probeer je paard dus gewoon in een situatie te brengen waar hij zich het best in voelt, en waar hij dus de minste neiging heeft om te weven, meer kan je niet doen..

Ik hoop dat dit je wat voorthelpt !

IMJ

Re: Wat te doen als je paard WEEFT ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:52

Volgens mij kan TS al niet meer doen. Hij staat lekker buiten met vriendjes, eten en zelfs speelgoed... wat kan je nog meer? Paard is 22.. denk niet dat ie het nog afleert. Wrs deed ie het al voor je hem had? (je hebt hem 2 jr en in die tijd heeft ie het altijd gedaan schrijf je).
Accepteren is niet leuk, maar wat kan je dan? Behalve hopen dat het niet al te veel schade aan zijn benen oplevert...

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 20:59

ja ik hoop dat het zo beter gaat.
ik heb hem nu vandaag door de sneeuw niet meer buiten kunne doen.
het is hier op het erf 1 grote ijsbaan
en hij heeft ook nog ijzers onder

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:01

Ja, eng met ijzers.. heb je kalkoengaten? Weet niet of je nog veel met hem doet en hoe gevoelig hij loopt zonder ijzers? Maar misschien zouden ze eronderuit kunnen? Verwacht niet dat het binnen korte tijd niet meer glad is helaas...

moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:19

Je komt er meestal niet meer vanaf.
ik vind het eigenlijk mishandeling...
het paard gaat dit doen uit gekheid omdat hij te veel binnen staat in kleine ruimte..
het is hetzelfde als dieren in circus die staan ook te ijsberen.
een paard moet gewoon zoveel mogelijk naar buiten.
zoals het hoort.!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:23

Moreno.. heb je het nu tegen TS of in het algemeen..
Anders moet je de posts nog even lezen misschien ;-)

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:26

Moreno je beseft duidelijk niet dat het niet altijd de schuld is van de huidige eigenaar..
En hoeveel ik ook voor natural horsemanship ben, er zullen altijd situaties zijn waarvoor je je paard op stal moet zetten (medisch) dus dat moeten ze ook leren..

moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:30

heb het over het algemeen... las dat ze er niks aan kan doen en dat hij het ws al deed.. eva nee hoeft niet de schuld van huidige eigenaar te zijn..maar komt door de mens. en door medische omstandigheden gaat je paard niet weven. ieder moet omgaan met zn paard hoe hij of zij wilt. maar een feit is dat het komt door veeeeeeel te veeeeeel binnen staan. en je paard gewoon gek laten worden in zn eigen hoofd. van sn8ts een paar uur op stal gebeurt dit ook niet. ben ook niet tegen op stal zetten.. ook al houd ik mijn paarden zelf natural.

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:36

ik laat hem ook 24/7 zn eigen keuze maken (binnen of buiten)
behalve als het beter is voor zn gezondheid (bv als het dagen aan een stuk regent waardoor hij altijd rainrot krijgt) en dan weeft hij de hele tijd aan een stuk door..

moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:44

ik dus ook heb land met schuur erop.. ik vind dit wel de beste manier;) je bent het wel met me eens dat weven, luchtzuigen. enz.niet komt omdat het paard zon leuk leven heeft (of had bij vorige eigenaar).
je paard zal dit altijd blijven doen als hij dus op stal komt te staan.

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:55

Tuurlijk, maar dierenmishandeling vind ik een groot woord..

Als je een paard niet NH behandelt, maar wel genoeg buiten laat en goed verzorgd, kan je volgens mij nog steeds een wever krijgen hoor..

De mijne heb ik gekocht van een manege, dus daar zie je zijn oorzaak al piepen ;)
En ja idd hij zal dat altijd blijven doen.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 23:40

mij paard heeft een luze hoekbox met uitzicht door een groot raam ( wel met tralies ervoor)
zijn box is ongeveer 4,5 bij 4 meter
en hij is bijna 3 meter hoog

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:42

Weet dat je nu niet anders kan ikke, maar denk dat ie het binnen toch wel meer doet dan buiten?
Staat ie alleen natuurlijk. Kan ie anderen zien?

moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:01

eva.. denk dat je het mis hebt maar is mijn mening.. dan zou ieder paard dus gewoon gaan weven.. het kan wel dat als jou paard naast een paard staat die het doet het over kan nemen.. maar dan alsnog denk ik dan dat degene die het overneemt ook niet genoeg buiten komt of te doen heeft.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 00:07

pierke heeft in zijn stal een hooinet dat rondjes draait ( is hij langer bezig met zijn hooi)
een jolly bal met appel ( hij is gek op appel)
hij heeft een liksteen.
en verder staan er in de boxen om hem heen allemaal vriendjes van hem. ( hij staat in de hoek. de rest er om heen )
onze stal is L vormig met nog een kleine box ervoor met een shetlander.

Hij doet het zowel buiten als binnen. maar zowat even veel keren.
( maakt niet uit of hij buiten of binnen staat )

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 08:34

Niet alle paarden voelen hun slecht op stal. De mijne bv wel. Dus kan perfect zijn dat ikke haar paardje zich nu wel even goed voelt binnen dan buiten maar dat die het weven al gewoon is.

moreno, ik snap wat jij wilt zeggen en ik ben akkoord, want ik heb al 100 keer hetzelfde getypt, nl dat ze het ontwikkelen als ze zich niet goed voelen in de situatie, maar ik vind je dierenmishandeling een te groot woord. punt. sommige mensen hebben nu eenmaal niet de accomodatie, maar dat betekent niet dat ze niet het beste willen voor hun paard.

En nog even dit, weven overnemen van de buur (stalontdeugden in algemeen) is zever.
Het is wetenschappelijk bewezen dat het niet zo is.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:22

Heb je al eens geprobeerd om gewoon onbeperkt hooi te geven in een normaal hooinet dat in de hoek hangt? Die hooibal inhet midden van de box kan bij sommige paarden behoorlijk demotiverend werken omdat ze teveel moeite moeten doen om te kunnen eten. Door het in een gewoon hooinet te stoppen en in een hoek te hangen, heeft hij minder moeite met eten en kan dit dus meer afleiding geven en misschien dat je paard dan wel minder weeft.

Weefrek zou ik ten zeerste afraden. Een paard raakt hier nog gestrester door en gaat nog meer weven.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 18:13

hij heeft eerst ook een ruif gehad, maar dan vreet hij zig helemaal vol.
me een draaiend hooinet eet hij even veel, maar doordat hij bezig blijft, raakt hij de helft aan voer ook weer kwijt door te bewegen.
als ik het net gewoon in de hoek hang, staat hij juist meer te weven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:41

hmm lastig. Ik heb verder geen oplossingen. Is het overigens al minder nu het weer wat beter is?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:54

daffie1986 schreef:
hmm lastig. Ik heb verder geen oplossingen. Is het overigens al minder nu het weer wat beter is?

Ik heb hem nu weer wat meer buiten.
Het gaat nu wel iets beter, maar niet echt veel. Helaas :(

Wel ben ik laatst met hem op een onderlinge wedstrijd geweest.
het viel op dat hij zich tussen al die jongere paarden en pony's, zelf ook heel erg levendig werd.
en hij had daarna thuis wel bijna 2 uur nodig voor hij weer een beetje begon te weven.
normaal is het na 10 minuten al en en al weef