Paarden met wit omrande ogen.. stoute paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:18

Op zich is hetgeen bedoeld wordt iets waarmee de paarden geboren worden, niet iets wat in de loop der jaren zich ontwikkelt. In feite hebben deze paarden gewoon een wat kleinere pupil en iris. Waar de meeste paarden een pupil en iris hebben die het hele oog opvult (tenzij ze met hun ogen draaien, wanneer je dus een stukje wit ziet), wordt het oog bij deze paarden niet helemaal opgevuld met iris en pupil, waardoor er een beetje oogwit zichtbaar blijft.
Dit is mijn pony (tis helaas niet heel duidelijk zichtbaar, maar heb zo gauw niks duidelijkers...)
Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:06

Liesje89 schreef:
Onze Florencio ruin heeft ook 1 zo'n oog. Liefste paard van stal ;) Onzin dus.

Wij hebben een aantal paarden met mensenogen, waaronder mijn bijna 3 jarige Sorento. Werkelijk waar het liefste en makste paard wat ik ooit heb gehad.

Nadeel alleen is dat die merrie blauwe ogen heeft en dat ze er icm mensenogen van voren erg onnozel uitziet :+ een andere merrie van ons heeft wel bruine ogen wit omrandt en dat ziet er idd wel wat 'hysterisch' uit, maar tis ook een vreselijk braaf paard.

Afhankelijk van het type paard vind ik het soms wel en soms niet mooi...

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:20

Nou het lijkt mij sterk dat elk paard met 'mensenogen' stout is, maar ik moet wel eerlijk toegeven
dat de 2 paarden die ik ken met 'mensenogen' allebei echt draken zijn. Ze zijn dominant, alles behalve werkwillig
en zetten regelmatig hun schattige tandjes is de zijdezachte huidjes van hun baasjes!

Het kan toeval zijn, maar t valt wel op!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:21

GRANDEUR schreef:
Nou het lijkt mij sterk dat elk paard met 'mensenogen' stout is, maar ik moet wel eerlijk toegeven
dat de 2 paarden die ik ken met 'mensenogen' allebei echt draken zijn. Ze zijn dominant, alles behalve werkwillig
en zetten regelmatig hun schattige tandjes is de zijdezachte huidjes van hun baasjes!

Het kan toeval zijn, maar t valt wel op!

Net zo toevallig als dat de 2 bij mij kuikenmak zijn :D

Dat maakt de verhouding 50:50 dus kortom, de kans dat ze stout zijn = net zo groot als dat ze braaf zijn ;)

dauphine

Re: Paarden met wit omrande ogen.. stoute paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:31

Bij mijn paard zie je ook behoorlijk veel wit van de ogen...

maar een grotere goedzak kan ik me niet wensen, tis echt een ongelooflijk lief, knuffelig, gezellig en vooral braaf paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:33

Volgens mijn opa gaat het ook niet om paarden die altijd wit om de ogen hebben (mensenoog) maar om paarden die (te) snel het oogwit laten zien.
Dus om paarden die zich snel heel kwaad maken om iets kleins.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:37

Ik vind het zo'n onzin om karaktereigenschappen aan uiterlijk toe te kennen. Dus blonde mensen zijn inderdaad dom?
Onzin onzin onzin, geen topic waard zou ik zeggen

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 02:03

Brainless schreef:
Volgens mijn opa gaat het ook niet om paarden die altijd wit om de ogen hebben (mensenoog) maar om paarden die (te) snel het oogwit laten zien.
Dus om paarden die zich snel heel kwaad maken om iets kleins.

ja klopt, maar mijn paard laat dus heel snel wit zien...
zo zie je het eigenlijk niet, maar hij laat heel snel zien ;)

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:00

Ik vind het ook echt een idiote bewering. Dat er nog mensen hier in het topic zeggen: ja nou die ene met dat mensenoog was ook wel stout hoor!

Een mensenoog heeft met pigment te maken. Vaak als een grote witte bles tot over de ogen loopt heb je dus een mensenoog. Dus dan zou je kunnen zeggen: alle paarden met grote witte blessen zijn stout! En van daaruit dus: koop nooit een bonte want die hebben nog wel eens een mensenoog dus die moeten wel stout zijn!

Wat
een
onzin

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:10

Onzin, Die van mij heeft 1 mensenoog & 1 maanoog , en die is meestal gewoon braaf. Goed met andere paarden en niet agressief maar afstandelijk.
Wél heeft ze dus die hele brede bles, daar komen beide ogen vaak bij voor.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:37

Een paard heeft of gewone ogen die zo af en toe wit laten zien, dan is het een teken van angst. Of het is permanent aanwezig en dan is het de pigmentering, je ziet dat bij paarden die de bontfactor in hun genen hebben (zoals bijv appaloosa's ). Het heeft dus in zoverre iets met karakter te maken dat een angstig paard vaken oogwit laat zien dan een paard dat wat rustiger van karakter is. Maar in het geval van een pigmenteringsoorzaak heeft het absoluut niets met karakter te maken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:44

dat zou dan betekenen dat mijn haflinger beau bijna altijd bang is. Onzin.
ik zie hier een opgewekte blije poown :D
Afbeelding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:48

Mijn WPN is een heel dominant paard met ongelooflijk veel karakter. Ja, veel wit in de ogen en 2 kruinen op het voorhoofd (staat ook voor een sterke eigen wil), maar goud en goudeerlijk. Ik vind het super dat hij zo'n uitgesproken mening heeft. In het begin vond ik hem ook niet zo lief en mensen om me heen vonden hem zelfs gevaarlijk en hebben hem een paar mooie namen gegeven. Het vergt tijd om elkaar te leren begrijpen, maar hij heeft me geleerd hoe je met een paard moet omgaan. Superleerpaard dus! Toen ik moeite ging doen om hem te begrijpen, deed hij ondanks alle jaren van onbegrip van mijn kant moeite om me het nog een keer uit te leggen. We zijn nu een team! Dus volgens mij is zo'n paard een buitenkans voor elk mens die wil leren wat een paard is voor een dier!

Dominantie is niet per defenitie onhandig en stout van een paard. Paarden denken niet als mensen. Ze denken als paarden. Als je ze in hun habitat kunt plaatsen, kun je ze ook begrijpen en zullen ze altijd met je samenwerken. Een dominant paard zal meer moeite doen om voor zichzelf een optimaal leven op te bouwen en sterker voor zichzelf opkomen. Dat moet je juist respecteren. Dat is nu juist het mooie aan een paard. Een stout paard bestaat niet. Ze zijn altijd de spiegel van degene die ze verzorgt. Hier op stal kun je dat echt zien. Als je chagrijnig de stal in loopt is je paard dat ook. Ben je bang? Je paard ook. Houd je van je paard? Dan houdt hij ook van jou. Het werkt echt zo!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:01

Circel schreef:
daarom is het dus een stom fabeltje.

paarden laten wit zien bij angst of pijn of boosheid, dus paarden die gewoon zo gebouwd zijn zullen wel altijd boos of angstig zijn.

onzin natuurlijk. sommigen hebben het gewoon, vooral diegene met een grote witte bles

Mee eens. Ik heb ook een paard met zo'n hele brede witte bles en die heeft ook veel oogwit. Maar superbraaf en meestal heel relaxed paard!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:01

Citaat:
ik zie hier een opgewekte blije poown

nee, dat betekent dat je het niet goed gelezen hebt, bij paarden die altijd oogwit vertonen is het altijd een pigmenteringsoorzaak..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:04

De mijne heeft het ook altijd, dus ook als die blij en opgewekt is.. Maar hij is idd wel een stout paard..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:04

dianaw33 schreef:
Citaat:
ik zie hier een opgewekte blije poown

nee, dat betekent dat je het niet goed gelezen hebt, bij paarden die altijd oogwit vertonen is het altijd een pigmenteringsoorzaak..

dat heb ik gelezen, maar reageerde vanuit de openingspost :j
ik heb ook een merrie met een brede bles, een echte pismerrie en zij vertoont ook wit om de oogleden. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:08

Is het nou wit óm de ogen of wit om de irissen? Bij de mijne zit het in de ogen. Bij zwart geboren schimmels is het ook vaak voor fokkers duidelijk dat de zwarte niet zwart blijft, maar wit wordt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:10

:o
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 26-12-10 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:10

idefix4 schreef:
Is het nou wit óm de ogen of wit om de irissen? Bij de mijne zit het in de ogen. Bij zwart geboren schimmels is het ook vaak voor fokkers duidelijk dat de zwarte niet zwart blijft, maar wit wordt.

uhm.. bedoel rond het oog, wat je dus bij mijn haflinger ziet,
en zo bij mijn merrie: http://oi56.tinypic.com/oub09t.jpg

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:44

Mijn pony heeft het bij 1 oog. Lief dier, tikje onzeker maar zeker niet 'stout'. En onwijs leergierig!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:13

Afbeelding

Niet de charmantste foto's. Maar ik bedoelde dit. ;)

Bij mij doet ie dit zelden, dus vandaar een foto bij zijn baas. Mijn Sam is gewoon echt geen mannenpaard. Hij is nu bijna 12 en doet het wel beduidend minder. Als 3-jarige had hij het constant. Het Stubbenzadel is inmiddels vervangen, dus daar hoeven we geen commentaar op, voor dit paard te smal.

Dit is hij op een mooiere foto. :D

Afbeelding

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:50

Idefix4: Zo'n karakter heeft mijn pony idd ook.

Maar hetgeen ik het over het is het wit rond de iris, niet rond het oog. Dus dat een paard zijn ogen eigenlijk niet of nauwelijks hoeft te bewegen om het wit te zien. Het fenomeen wat er met dit 'fabeltje'/ 'verhaal' bedoeld wordt, is volgens mij wanneer het paard het bij allebei de ogen heeft (dus niet door een bles die aan 1 kant verder doorloopt) en houdt ook niet in dat het paard veel wit laat zien, omdat hij zijn ogen vaak wegdraait.
Ook gaat het niet om paarden die angstig zijn, maar vnl om paarden met een sterk karakter en een wat dominant karakter. Natuurlijk is het niet zo dat elk paard met een kleine iris een sterk karakter heeft en niet elk paard met een sterk karakter heeft een kleine iris, maar mijn ervaring is wel dat deze twee dingen inderdaad vaak samen voorkomen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:53

hihi wij noemen t witte maantjes en als we bijv witte maantjes zien bij king onze shet dan is het oppassen geblazen
maar bij fin de tinker zie je ze altijd ;)

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:54

fabeltje:)
Je hebt er die heel lief zijn en juist stout. hangt van hun karakter af:)