Pony trapt vrouw de bak uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 19:28

stef schreef:
Pony wordt overigens IMO wel bestempeld als klotebok aangezien meisje van 14 er niet meer mee mag lopen (wat compleet iets anders is dan de situatie in de paddock)

Het is een meisje van 14 jaar die de pony rijdt. De dochter van de eigenaresse van het 3 jarige paard mag van haar moeder niet meer met de pony lopen en zij is 12.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Pony trapt vrouw de bak uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:32

Die pony moet dus duidelijk even weer weten dat hij nooit de baas mag spelen over een mens. Een keertje op de slof nemen zou zo gek nog niet zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:16

Ok, even wat leeftijden door de war geschopt ;)
Maar dan nog, het incident in de paddock staat toch compleet los van met een pony lopen? Meisje van 12 mag niet meer met de pony lopen door het paddock incident, dus wordt ie bestempeld als klotebok (door de moeder van t meisje)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 20:22

Ja, als je het zo bekijkt wel. Die moeder was zelf zo geschrokken door het voorval, dat ze, terecht of niet, haar dochter er niet meer bij wil hebben. In haar ogen is het nu een heel andere pony geworden.
Ik was erbij vanmorgen, het was ook wel eng, ik kan me het wel voorstellen van de moeder.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:25

ik heb zelf een ruin en een merrie. maar zodra er een vreemde/wat minder bekende de paddock inloopt valt mn ruin ook wel eens aan. waarom heel simpel meneer beschermt ZIJN merrie. kan dit ook geen oorzaak zijn geweest?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:28

Misschien zonder brokjes de wei in gaan?
En als hij t nog een keer doet gewoon een (lang) zweep/halstertouw mee nemen en een flinke tik op z`n kont geven.
Eens kijken hoe snel hij ermee stopt.:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:21

mika11 schreef:
Heeft jouw paard dat gedrag altijd al gehad, voor zover je weet? Of is het ook in de loop van de tijd erger geworden?
Het is altijd jammer, als je paard, om wat voor reden ook, niet bij de groep kan staan.

Neen, paard heeft dit gedrag tot die eerste keer nooit gehad. Toen ik ze net had was ze wel nog compleet mensenschuw (ze was toen 3) en enkel halstermak. In het begin had ze voernijd en territoriumdrift (stal verdedigen) naar mensen toe, maar eens ze vertrouwen kreeg was dit ook gelijk gedaan. Nu kan je er zo onderdoor kruipen, ze zal geen voet verkeerd zetten.

Het probleem is er gekomen nadat ik eens 2 weken 24/7 mijn merrie bij haar had laten staan, zonder van de weide te halen. In die 2 weken is ze zich blijkbaar enorm aan mijn paard gaan hechten die haaar alfa was, en is ze dus doodsbang geworden om alleen te blijven. Wegjagen had geen zin, mijn paard ging dan gewoon mee met haar. (Die zag er een leuk spelletje in). Ik heb 1x ook geheel onverwacht een trap gehad, en toen had ik zoiets van "nu is het genoeg".

Op de dag dat ik mijn merrie heb weggehaald, is ze letterlijk door 2 omheiningen lint met volle stroom op gegaan. Bizar genoeg wa ze bij het voederen wél altijd poeslief, ik mocht haar eten afnemen, ze wachtte heel geduldig haar beurt af, dus dominantie? Denk het niet. Eerder een gevalletje van extreme verlatingsnagnst en enorme onzekerheid.

Dus ja, het is hard, maar alleen zetten is niet altijd iets wat persé negatieve gevolgen moet hebben. In dit geval is het juist enorm positief geweest omdat ze meer zelfvertrouwen heeft gekregen, en bovenal nog meer vertrouwen in mij en haar eigenaar. (een vreemde mept ze nog steeds genadeloos haar weide uit).
Of het voor een dominante kan helpen, zou kunnen , maar dan moet je nog altijd eerst en vooral op JOUW leiderschap gaan werken anders krijg je achteraf toch opnieuw hetzelfde liedje. Het is een heel ingrijpende beslissing voor een paard, je moet er heel goed over nadenken en er ook secuur mee om blijven gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:34

stef schreef:
Waarom wordt er nu allemaal zoveel poeha bij gehaald?
Er wordt een fout gemaakt door een paard in een groep te voeren. Ander paard pikt dat niet. Is geen excuus, paard had op dat moment ongelooflijk op zn mieter moeten krijgen.
Nu allemaal maatregelen treffen, waarom? Volgende keer gewoon zorgen dat je geen voer bij je hebt en klaar is klara

Ik vind dat dit een opvoedkundige "fout" (fout is niet meteen het juiste woord) is van de eigenaar van de pony.

Mijn nummer 1 regel is: een paard mag nooit gericht stampen, bijten, bokken, steigeren,... naar een mens. Dat tolereer ik gewoon niet. Dus als ik nou met een hele zak voer de wei in kom en dit maar aan 1 paard wil geven, dan is dat zo, want ik ben de baas. Zeg, het zou nog maar erg zijn moest ik maar 1 snoepje bij hebben en dat toevallig geef aan het eerste paard dat ik tegenkom, dat dan een vrijbrief zou zijn voor een ander paard om het licht uit mijn ogen te trappen.

Natuurlijk kruipt hier training in, maar dat is echt de moeite waard. Ik kan nu heel simpel naar 1 paard uit mijn kudde lopen (en dat is niet altijd de leider), die een wortel of iets dergelijks geven en weggaan zonder dat de andere paarden verblikken of verblozen. Heerlijk!!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:51

Ik denk dat je erachter kon komen waarom het paard aanviel door naar zijn lichaamstaal te hebben gekeken.
Hoe bewoog hij, voor de aanval.
Wat liet zijn lichaamstaal zien.
Het zou om het snoepje kunnen gaan, misschien wou het paard de ander wel beschermen.
Misschien kwam het wel door beide punten.
Ik snap natuurlijk dat je van schrik daar op het moment niet meer aan denkt, probeer er dan de volgende keer aan te denken voor jij of iemand anders daar de wei in gaat.
Het kan ook met je eigen lichaamstaal te maken hebben.

Ik ben het met gini boven me wel eens, ik kan ook met een schep biks de wei inkomen en dit aan een paard geven zonder dat de anderen er zelfs maar naar omkijken.
Maar op een stal waarbij je te maken hebt met andere paarden, wordt dit natuurlijk een stuk moeilijker omdat het niet je eigen paarden zijn.

Het enige wat ik mee wil geven is, bestempel het paard niet direct tot een vervelend/ slecht paard omdat wij mensen iets niet onder controle hebben.
Als een paard vreemde mensen uit de wei trapt, dan vind ik dit een zeer slechte zaak.
En zeker een punt om aan te werken, levens gevaarlijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:06

marise83 schreef:
Paarden zien voer niet als beloning, ze eten een groot deel van de dag. Als je paarden in een groep voert, moet je om problemen te voorkomen, op volgorde van de groep voeren ;)

Dit klinkt meer, als een indringer uit het territorium jagen, paard zal dit wrs niet doen, als diegene die de paddock in komt hoger staat dan het paard.

Nou, in NL toch helaas vaak niet.... men voert vaak zo summier hooi dat paarden toch voernijd krijgen.
Ik zeg: geen voer mee id paddock, en even een zweepje mee met degene die een beetje daadkrachtig is... dan is het zo opgelost.
Denk dat je er niet een al te groot probleem van moet maken, wel even in de kiem smoren.

Veel mensen voelen de groepsdynamiek van paarden niet goed aan, 9 uit 10 x is het helaas toch een eigenaar die een inschattingsfout maakt.
Mensen die weinig ervaring hebben met paarden die in groepen gehouden worden doen soms een beetje onhandige dingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:07

[quote="Gini"

Natuurlijk kruipt hier training in, maar dat is echt de moeite waard. Ik kan nu heel simpel naar 1 paard uit mijn kudde lopen (en dat is niet altijd de leider), die een wortel of iets dergelijks geven en weggaan zonder dat de andere paarden verblikken of verblozen. Heerlijk!![/quote]

Maar dat zijn allemaal eigen paarden, jij bent wellicht een ervaren eigenaar, en het is een stabiele groep?
Dat maakt een flink verschil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:16

@ Ninx: Wat Gini zegt, is hier ook het eerste wat ze leren als ze samen de weide opgaan. IK ben de baas, en om voer wordt er niet gevochten. Willen ze dat doen als ik weg ben, maakt mij niet uit, maar als ik met voer aankom, dan horen ze zich te gedragen. En dat doen ze ook :)

Ook op stal is dat zowat de eerste les die ze krijgen: IK bepaal wanneer ze met hun hoofd de voerbak in duiken, en als ik zeg wachten, dan is dat ook wachten. Wordt prima gerespecteerd.

Maar zulk gedrag is niet altijd persé om dat voer te doen hoor, kijk maar naar mijn situatie die ik heb gehad. Daar deed het paard exact hetzelfde, alleen uit extreme verlatingsangst. Die ging door het lint als ze ons zag, omdat dat vaak gelijk stond aan haar maatje die we uit de weide haalden en die ging dus in de aanval om dat maatje bij haar te houden. Die was doodsbenauwd om alleen achter te blijven.

Dus het kan diverse oorzaken hebben: ruin die dominant is naar zijn merries en de eigenaresse als indriger ziet, pony die simpelweg slecht opgevoed is, pony die de eigenaresse zag als aanvallend wezen (wie weet aanvallende houding?) en gewoon in verdediging ging...

linda_davino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:23

Een paard reageert naar mijn idee niet uit jaloezie of zoiets dergelijks. Dat vind ik zo'n onzin.. Het is een dier en die reageert vanuit instinct. Als het een dominante pony is, dan kun je verwachten dat wanneer je een ander paard gaat voeren, dat deze pony vanuit zijn instinct/dominantie reageert. Idd gewoon normaal kuddegedrag..

Ik begrijp niet dat mensen zeggen dat je deze pony op dat moment met de zweep/touw of iets anders een opdonder moet geven. Een dier doet zoiets niet met opzet.. Er zijn misschien wel paarden bij die 'ineens' kunnen aanvallen, maar dat doen ze uit zelfbescherming (een paard is een vluchtdier en wanneer een paard in een stal of een gesloten ruimte zoals een bak zit dan zal die, wanneer die hier niet uit kan vluchten, aanvallen.. is ook zo'n beetje z'n laatste optie als ie zich bijv. bedreigd voelt) en echt niet met de gedachte 'laat ik die meneer/ mevrouw eens even lekker gaan schoppen'. Misschien moeten sommigen iets meer leren over het natuurlijke gedrag van paarden, in plaats van ze met menselijk gedrag te vergelijken..

Ik denk dat je paarden best kunt voeren wanneer ze in een kudde staan, je moet er op dat moment alleen voor zorgen dat JIJ de leider bent, en niet die dominante pony...Dan vraag je idd om problemen.

But that's just my opinion :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:35

linda_davino schreef:
Een paard reageert naar mijn idee niet uit jaloezie of zoiets dergelijks. Dat vind ik zo'n onzin.. Het is een dier en die reageert vanuit instinct. Als het een dominante pony is, dan kun je verwachten dat wanneer je een ander paard gaat voeren, dat deze pony vanuit zijn instinct/dominantie reageert. Idd gewoon normaal kuddegedrag..

Ik begrijp niet dat mensen zeggen dat je deze pony op dat moment met de zweep/touw of iets anders een opdonder moet geven. Een dier doet zoiets niet met opzet.. Er zijn misschien wel paarden bij die 'ineens' kunnen aanvallen, maar dat doen ze uit zelfbescherming (een paard is een vluchtdier en wanneer een paard in een stal of een gesloten ruimte zoals een bak zit dan zal die, wanneer die hier niet uit kan vluchten, aanvallen.. is ook zo'n beetje z'n laatste optie als ie zich bijv. bedreigd voelt) en echt niet met de gedachte 'laat ik die meneer/ mevrouw eens even lekker gaan schoppen'. Misschien moeten sommigen iets meer leren over het natuurlijke gedrag van paarden, in plaats van ze met menselijk gedrag te vergelijken..

Ik denk dat je paarden best kunt voeren wanneer ze in een kudde staan, je moet er op dat moment alleen voor zorgen dat JIJ de leider bent, en niet die dominante pony...Dan vraag je idd om problemen.

But that's just my opinion :D

Euh, volgens mij is dat wat iedereen zegt.... een zweep of touw heb je alleen bij je om je persoonlijke ruimte iets duidelijk aan te kunnen geven, en niet om het paard in 10 stukjes te meppen ;-)

Overigens is een 'dreigend' paard niet hetzelfde als een 'schoppend' paard. Een paard zal vrijwel nooit echt gericht schoppen, maar daar wel mee dreigen.
Een paard is sterk en slim genoeg, en wanneer hij je niet raakt kun je er donder op zeggen dat het zijn intentie niet is om je te raken.
Dreigen en doen zijn dus 2 verschillende dingen.

In mijn geval ben ik gewend om te gaan met paarden in grote groepen (kudde van zo'n 40), maar voeren doe ik niet in de groep. Er vinden onderling (leeftijd van veulens tot volwassen paarden) flink wat correcties plaats, en als ik dan net ongelukkig sta.... neuh.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 15:14

Ik moet eigenlijk toegeven dat ik altijd een brokje bij me heb als ik m'n paard ga ophalen uit de groep. Dit heb ik altijd kunnen geven zonder problemen, ook al liepen er paarden omheen. Zelf op de stal waar ik eerst stond, met een groep van wel 20 paarden. Maar nog steeds vraag ik me af hoe een pony, in een situatie die hetzelfde is als altijd, opeens zo ontzettend kan uitvallen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:37

De Welsh is dus duidelijk de leider. De vrouw wilde eten aan een lagere geven, dit stond de leider niet toe. De vrouw dacht ook dat de Welsh voor haar paard ging, en sprong ertussen. Er is dus niet goed te zeggen of de Welsh het in eerste instantie al op de vrouw, of de merrie had gemunt.

Hoe dan ook, deze vrouw ondermijnde op 2 plekken al het leiderschap van de Welsh, daarom reageerde hij zo explosief.

Geen eten meer mee nemen in de wei, en de vrouw moet maar een leadrope of longeerzweep voor de zekerheid meenemen de volgende keer. (Dan kan ze van een veilige afstand zichzelf beschermen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:05

Ik vind het eigenlijk iets waar je altijd rekening mee moet houden als je je in een kudde begeeft, zelfs als je al jaren leider bent. het kan altijd dat je je onbewust eens wat zwakker hebt getoond of dat ze heel subtiel jouw leiderschap ondermijnen, maar dat je het zelf niet merkt, en dat ze dan gewoon een keertje gaan uithalen om te testen.

In de natuur wordt dat toch ook regelmatig betwist? Voor zoiets ben ik altijd op mijn hoede en ik heb altijd wat bij. Kan je altijd gelijk ingrijpen als ze eens wat proberen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 20:45

Ja dat is wel een goed idee. Ik sta op een kleine pensionstal, in totaal 8 paarden. Iedereen kent alle paarden goed, in principe allemaal lieve en makkelijke paarden in de omgang. Er zijn in ieder geval nog nooit problemen geweest.
Misschien is dat wel het gevaar dan, dat je er zo vanuit gaat dat ze altijd lief en makkelijk zijn, dat je er niet goed bij nadenkt hoe je met de paarden omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:59

Dat is toch iets dat je als basis leert? Het is en blijft een dier, en dat heeft nog altijd zijn instinct en kan altijd onverwacht uit de hoek komen.

OK, wat de pony heeft gedaan mocht in principe niet, en zou bestraft moeten worden door hem weg te jagen op het moment zelf. Nu kan je toch niks meer doen, behalve er rekening mee houden in de toekomst. Alleen zetten lijkt het beste, omdat je dan ook dat soort situaties niet meer zal hebben (hoop ik). Als pensionklant kan ik me ook voorstellen dat die dame ook niet meer met een gerust hart naar haar eigen paard toe zal gaan zolang die pony erbij staat hoor, dus is het aan de pensionbaas om die pony te verplaatsen, hij is er immers eigenaar van.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:20

Mijn pony heeft van de zomer hetzelfde grapje geflikt. Ik ben zelf tegen het voeren uit de hand (geeft mij toch het idee dat een dier wat onder mij staat eten van mijn lichaam eet. Kan je nooit een leiderpositie mee hebben maar dat is voor ieder zijn eigen ding). Heb eens even rondgevraagd of iemand met snoepjes in de weer was geweest stond op een nieuwe stal. En ja hoor. Paardjes roepen en voeren. En als je dan net een dominante tante hebt dan begint het gelazer. Anderen konden niet meer hun paard uit de wei halen omdat die van mij het echt niet toe liep en van zich af ging meppen naar paarden en mensen. En dan kan je wel zeggen dat ik mijn paard moet opvoeden maar dat gaat niet zo makkelijk als je ook met anderen en hun paarden te maken hebt. Ik ben er nooit bij geweest anders had ik gelijk wel ingegrepen en ik kon haar gewoon pakken zonder gedoe. Heb wel even toegelicht dat mijn paard dus absoluut niet uit de hand gevoerd mag worden van mij juist om dit soort ellende te voorkomen. Nooit in de wei, paddock of stal. Na een paar weken had ze door dat er geen eten kwam, ook niet voor de anderen, en was de rust weer terug in de groep. Maar ik zou wel even een zweepje mee nemen als je de paddock ingaat. En anders weer eens even een tijd apart is voor iedereen wel zo veilig. Maar ik ken kuddes genoeg waarbij je echt niet met snoepjes de groep in moet gaan omdat je er anders je leven niet zeker bent. Stabiele kuddes zal misschien wel gaan maar er zijn toch vaak wisselingen in groepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:37

@Madeliefjes: je hebt het prachtig gedaan met je voorbeeld :) Jij bent baas, bij jou doet ze niks, dus je hebt ook echt geen hinder ervan, de rest wel, en dan is jouw pony de slechte en die zonder opvoeding. Terwijl het gewoon aan hen ligt :)

Vandaar dus ook mijn redenering: even uit de groep halen, en pensionbaas moet er zijn verantwoordelijkheid maar mee nemen. Jij hebt het geluk gehad dat ze bij jou op stal wel luisterden naar je raad. Da's heel erg fijn, maar ik ken genoeg stallen waar ik stond waar ze dat niet deden, en dan ging mijn dominante tante inderdaad ook aan het rellen. En maar meppen tegen die deur, en dan de commetaar "die stopt echt niet voor ze ook iets heeft gehad hè, nu stampt die zelfs al als er nog maar iemand in de buurt komt". Aaaaargh!

maar denk wel dat het hier opgelost gaat raken ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 23:45

Ik neem in ieder geval geen brokjes meer mee als ik mijn paard ga halen. Bij mij is er nooit iets gebeurd tot nu toe, maar als jullie voorbeelden lezen, wil ik dat ook zo houden.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:31

Mijn paard staat in de winter in een grote kudde van 40 in een loopstal en in de zomer op het land met 60 andere paarden en ik neem altijd iets lekkers voor mijn paard mee. Van al deze paarden is er geeneen paard die het waagt om een mens aan te vallen, snoepjes of geen snoepjes! De mens is de baas, no matter what.
Als de pony het daar niet mee eens is, kun je daaraan werken d.m.v. dominantiespelletjes, bijv. zoals parelli's 7 games.