koniks paard, wat kan ik er mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pinkelotje16

Re: koniks paard, wat kan ik er mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 14:47

mijn broertje mag ook niet meer zonder mij in de wei.
en met voeren. we voeren hem gewoon en laten hen voor de rest met rust.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:05

Omdat dit topic hier niet thuishoort, verplaats ik je topic naar [OPG].

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:08

inderdaad in de opfok, maar heeft je paard wel een soortgenootje?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:16

Als het paard met de fles is grootgebracht, mist hij een heel stuk opvoeding van moeders!
Als je de mogelijkheid zou hebben, is het het ideaalst als je hem voor enige tijd ergens in een kudde (met oudere paarden) zou kunnen zetten. De paarden onderling kunnen hem dan wel het een en ander aan manieren leren :P :D Dat zou wel de ideaalste oplossing zijn.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:18

Gezien de leeftijd van TS lijkt het me handig dat je zelf ook wordt begeleid door iemand met veel meer ervaring met jonge paarden. En inderdaad, zoek een goed opfokbedrijf en laat hem eerst door de groep opvoeden voordat je er zelf mee aan de slag gaat. En hou je broertje uit de buurt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:07

moelly schreef:
inderdaad in de opfok, maar heeft je paard wel een soortgenootje?

Misschien een idee om het topic te lezen voor je post?

En een Konik kan, zoals eerder gezegd, eigenlijk alles dat andere paarden van hun formaat kunnen.
Gewoon lekker mee aan de hand gaan oefenen, poetsen, wandelen enz. zodat je hem manieren kunt leren (beter nu dan als hij vier is en jou met zijn goed volgroeide lijf het dorp door sleurt als het hem zo uit komt) en als hij een jaar of vier is zien hoe hij het doet wanneer je wat meer van hem gaat vragen.

De pony's die mijn zus heeft beleerd (waarbij ik mocht helpen) hebben echt geen trainingsstal nodig gehad, die pikten alles redelijk makkelijk op. (Groot voordeel is dan ook dat ze alle basisdingen en algemene gehoorzaamheid toen al lang en breed geleerd hadden, lekker mee gaan oefenen dus). Ik vind het dus dikke onzin dat mensen je aanraden hem naar een trainer te sturen.
Lees je heel goed in in paardengedrag en paardenlijven, kijk goed naar wat je wel en niet bevalt in hoe andere mensen met hun paarden omgaan, gebruik logica in plaats van braaf te doen wat een ander zegt en laat het paard leren op het tempo waarop hij leren kan.
Niet overvragen, een half jaar langer doen over het leren iemand op zijn rug te dragen maakt op een heel paardenleven niets uit, en het maakt de eerste ervaringen met echt werken voor je paard een stuk fijner.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 11:03

mijn zus die heeft heel veel ervaaring met jonge paarden.
en hij gaat NIET maar een opfoker. hier heeft hij een maatje en trekt erg naar mij toe dus hij gaat niet weg.
(ook al is hij vreselijk kopig met andere mensen)
hij heeft altijd in een kudden van 24 ezels gestaan maar soms moet hij bij een belg een C pony en een kopige shet in de wei.

maar ik heb deze topic meer geplaatst omdat veel mensen zijden dat je er niks mee kon en dat je niet eens een konik mocht hebben.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:08

beetje raar verhaal :o

hoe oud is je zus?

als je zus veel paarden inrijd dan kan je haar toch gewoon vragen :?

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 11:33

mijn zus is 18 .
ik vraag ook veel laan haar.

maar als je goed gelezen hebt staat bij mijn latsten bericht dat ik deze topic meer geplaatst omdat veel mensen zijden dat je er niks mee kon en dat je niet eens een konik mocht hebben.

mijn zus zij dat je het zelfde kan doen als een gewoon paard.
maar ik wou het toch even zeker weten.

bedankt voor julie berichten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:40

Jeetje wat zijn de typfouten irritant.
Succes met je paard

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 12:55

sorry maar ik heb een schrijf en lees storenis.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:00

zet dan spellingscontrole op je computer! :D
je kan alles met een konik, zal geen Z dressuur worden maar in principe kun je vanalles tot op zekere hoogte.
laat hem nu lekker met rust want het is nog zo´n jong guppie.
(opvoeden daarintegen kun je niet vroeg genoeg mee beginnen voordat het een draak wordt ;) )
als ie 3 jaar is beetje rustig aan beginnen met longeren en dat soort dingen.
succes, en haal er een professional bij alsjeblieft voordat je zus of jij iets verkeerds doen waarbij je je paard kan verpesten!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:44

ik zou anders kijken of je ergens lessen grondwerk ka volgen of paardengedrag. kijk eens op paard natuurlijk of op paarden in contact.nl. daar kan je cursussen volgen. ga boeken lezen over natuurlijk gedrag en hoe je kan corrigeren. het is belangrijk dat hij leert wat wel en niet mag. inrijden echt pas beginnen op zijn vroegst 4 jaar. voor de kar mag vanaf 3 jaar. sterkte ermee

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:49

Je vraagt hoe je je paard moet opvoeden, dus zelf heb je er blijkbaar nog geen ervaring mee.... Als je zus zo ervaren is, als jij zegt dat ze is (al kan een klein zusje natuurlijk heel erg tegen haar grote zus opkijken), dan zou ik haar er toch eens bij gaan halen voor de opvoeding. Zij als ervaren ruiter met jonge paarden zou dat toch moeten weten...

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 11:58

ik wou meer weten wat jullie er van vinden een verwilderd paard in rijden en alles er om heen.
: )
ik het het meschien anders moeten vragen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:01

Verwildert is ie toch niet?

Wij hadden 2 koniks paardjes. 1 is er nu verkocht, maar de andere hebben we nog steeds op stal staan. Die heb ik vorig jaar met een vriendin doorgereden en nu loopt hij in de manege lessen mee.
Heerlijke eigenbwijze pony, die een consequente benadering nodig heeft

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:44

een koniks paard is in een verwilderd paard ik bedoel het is het algemeen of hoe je het wild noemen.
en nee die van mij is geen verwilderd paard.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:07

Ja maar die van jou toch niet?
Dat zeg je zelf,
Maar ik zou hem toch in de opfok zetten. Dan leren ze het paardengedrag en je kan nu ook best wel kleine stukjes gaan wandelen? Daar leert je paard ook weer van. En anders vraag je zus ja.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:11

pinkelotje16 schreef:
hoe bediel je opfok.
en ik doe er ook nog niks, meer poetsen en afentoe een stukje wandelen.
en mijn zus die heeft al een paar paarden ingereden dus ik heb een prof in de beurt.
maar het opvoeden ik weet niet goed hoe ik dat moet aan pakken.

Ik blijf struikelen over deze zin... Het feit dat je zus een paar paarden heeft ingereden maakt haar zeker geen prof...
Daarbij, waarom vraag je hier om advies, als je de adviezen ook niet wilt aannemen?

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:09

ik gebruik het advies wel.
maar hij kan niet naar een opfoker toe omdat ik dat niet wil en er is geen geld voor.
en ik kan hem pas over 3 jaar in rijden dan heeft mijn zus nog meer geleerd.
ik wil ook paarden leren inrijden dus.
en als het dan niet lukt dan halen wij er niemand bij.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:28

Hmm ik heb toch een beetje mijn bedenkingen..

Je hebt wel een paard gekocht, maar er is geen geld voor de opfok...
De opfok is belangrijk voor paarden zoals jou Konik, die een groot deel van de opvoeding mist vanwege het missen van een moeder. En dan wordt er ook nog voor gekozen om je ruin niet naar de 'peuterspeelzaal', waar jonge paarden veel leren, te brengen. Ik denk dat je er nu voor kiest héél veel werk zelf te moeten verrichten om de opvoeding te kunnen laten slagen. Van 1 Shetlander in de wei krijgt hij veel te weinig mee wat van betrekking is op opvoeding. Als hij nu al koppig is en durft te trappen naar iets wat achter hem loopt krijg je écht de handen vol aan hem hoor!.. Tenminste, daar ben ik bang voor als ik dit zo lees.

Je zus van 18 jaar rijdt geen paarden in als hobby/werk. Dat betekend dat ze dus niet professioneel is op dit gebied. Haal er alsjeblieft direcht een professioneel iemand bij. Van diegene leer je ook nog eens super veel! Als je wil leren inrijden moet je het niet 'zomaar gaan doen'. Loop eerst mee met iemand die professioneel is, prima mogelijkheid dus met jullie Konik.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:53

ik heb hem niet gekoch ik heb hem gekregen van de zorgboederij waar ik zit.
en mijn zus rijd paarden in als hobby (dit jaar heeft ze het dan niet gedaan van wegen haar rug)
maar als er geen geld voor is kan die niet naar een 'peuterspeelzaal'.

de veulen van mijn achter beurman zijn nog niet eens een jaar en die staan ook zonder een moerder en ze gaan ook niet naar een peuterspeelzaal of zo. dus ik zie ook niet het probleem.

en nog iets voor dat iedereen er weer over begint hij trapt niet meer sins ik heel boos op ben geworden. dus dat is al over.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:02

maar ik denk dat Sabin_e ermee bedoelt dat je paardgeen moeder heeft gehad.
Die veulens van je achterbuurman hebben waarschijnlijk wel bij hun moeder gestaan en zijn afgespeend.
Dus die hebben direct vanaf de geboorte manieren geleerd van hun moeder,
Dit heeft jouw paard dus niet want hij is gespeend door mensen. Misschien kun je je paard bij de veulens van de achterbuurman zetten?

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 21:12

wil hij niet hij zecht dat zij veulen er teduur voor zij en wil het er niet op wagen maar ze kunnen elkaar wel zien en aan elkaar ruiken.

toen bobby zo heet hij mog geen week oud was is hij bij een merrie ezel neer gezet en heeft het moerd schap over genomen en naar een half jaat in een kudden gezet van 20 ezel, 2 pony's en een paard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:25

Als paard geen moeder heeft gehad dan is het helemaal geen goed idee om hem in de opfok te zetten.
Er moet een oudere bij die hem manieren kan leren en hem op zijn plaats zet. Andere jonge pony's doen dat niet ;)
Ik zou daarom nooit een paard op de opfok zetten, vind het belangrijk dat er minstens 1 oudere bij loopt.

Heb zelf ook een Konikpony gehad, toen ik 16 was. Beestje werd na 6 maanden uit het wild geplukt als hengst. Toen hij 2,5 was en ik hem kocht werd hij gecastreerd.
Wat een beest pffff, had mn handen vol eraan. Uiteindelijk verkocht. Deze dieren laat echt duidelijk merken als ze je niet aardig vinden. (Hij staat nu ergens anders een perfecte pony te zijn :D).
Maar je kunt er alles mee hoor. Waar mijn Konik nu heen is, heeft zijn halfbroertje ook en zij wilde er trektochten mee gaan maken met de kar. Ohz kunnen ze ook...