Als een paard niet doorloopt en gaat bokken, waar vervolgens niet naar geluisterd wordt waardoor hij gaat steigeren, probeert het paard je iets te vertellen. Als dit paard door een professionele ruiter ingereden is, snap ik heel goed dat hij met jou niks kon. Waarschijnlijk zat je minder in evenwicht, gaf je misschien te grote of onduidelijke hulpen of hij zag je gewoon niet als leider (iets wat je zeker niet kunt bereiken met sporen en 2 zwepen) en probeerde jou te corrigeren.
Ik hoop dat je nu een andere instructrice hebt? Eentje die werkt vanuit plezier, samenwerking en begrip voor het wezen paard?
Sporen zijn er trouwens niet voor om een paard vooruit te krijgen, (neem aan dat je ze daarvoor gebruikte) deze zijn bedoelt voor de hogere dressuur zodat je je hulpen kunt verfijnen en het voor het paard duidelijk is wat je bedoelt (compleet zijwaarts, schuin vooruit zijwaarts etc. kleine verschillen in hulp, groot verschil in oefening).
Je mag de sporen dus NOOIT!!! gebruiken om zogenaamd een probleem mee op te lossen of het paard harder te laten lopen.
Gebruik de hulpmiddelen waarvoor ze zijn ontworpen (weet je dit niet, ga dit dan uitzoeken) en voor niks anders. Dat is verkeerd gebruik van hulpmiddelen.
Ik hoop dat dit een beetje helderheid voor je schept