gemene pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Re: gemene pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:49

Als je problemen hebt met een jong paard en medisch is er niks aan de hand moet je altijd naar jezelf kijken. Je moet een jong paard alles leren en het is aan jou de taak dat hij het rijden en omgaan met jou als iets positiefs ervaart waardoor hij later ook graag met je wilt samenwerken.

Als een paard niet doorloopt en gaat bokken, waar vervolgens niet naar geluisterd wordt waardoor hij gaat steigeren, probeert het paard je iets te vertellen. Als dit paard door een professionele ruiter ingereden is, snap ik heel goed dat hij met jou niks kon. Waarschijnlijk zat je minder in evenwicht, gaf je misschien te grote of onduidelijke hulpen of hij zag je gewoon niet als leider (iets wat je zeker niet kunt bereiken met sporen en 2 zwepen) en probeerde jou te corrigeren.

Ik hoop dat je nu een andere instructrice hebt? Eentje die werkt vanuit plezier, samenwerking en begrip voor het wezen paard?
Sporen zijn er trouwens niet voor om een paard vooruit te krijgen, (neem aan dat je ze daarvoor gebruikte) deze zijn bedoelt voor de hogere dressuur zodat je je hulpen kunt verfijnen en het voor het paard duidelijk is wat je bedoelt (compleet zijwaarts, schuin vooruit zijwaarts etc. kleine verschillen in hulp, groot verschil in oefening).

Je mag de sporen dus NOOIT!!! gebruiken om zogenaamd een probleem mee op te lossen of het paard harder te laten lopen.
Gebruik de hulpmiddelen waarvoor ze zijn ontworpen (weet je dit niet, ga dit dan uitzoeken) en voor niks anders. Dat is verkeerd gebruik van hulpmiddelen.

Ik hoop dat dit een beetje helderheid voor je schept :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:44

Als jouw instructie je dat heeft aanbevoen, dan mag jouw instructie voor mijn part heel snel stoppen met lesgeven. 1 van de paarden die ik rij is ook zo aangepakt geweest, gedurende meerdere malen rijden zelfs en ik heb gezien wat dat tot effect heeft, en achteraf heeft die man met dat paard een ongeluk gehad en mocht ik erop om de boel op te lossen.

Je wil ECHT niet weten hoeveel tijd, geduld en moeite het heeft gekost om dat dier ook maar weer iets relax te krijgen onder het zadel zonder panische reacties op zweep en sporen. Nog steeds als ik met een stomp spoortje rij en ik prik iets te hard krijg ik dan een enkel ticket richting bodembak hoor! Zelfs subtiel zweepgebruik om een keertje bij te tikken levert nu na een paar jaar nog steeds hysterische reacties op. Door zo met een paard om te gaan kan je enorm veel verwoesten op heel erg korte tijd, en het er dan uitkrijgen is een werk van veel geduld en lange adem.

De eerste instructie die dat ooit nog een keertje aanbeveelt waar ik bij ben, die sleur ik persoonlijk de bak uit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:48

Gietjepietje schreef:
Misschien kan je uitzoeken waar ze heen is gegaan, en daar een keer heen gaan ofzo........
Dan kan je kijken hoe ze zich gedraagt bij haar nieuwe eigenaar, kan je ook nog wat van leren..

XX

En draaien hun de koop terug omdat de pony niet te berijden is en de handelaar daar vanaf wist.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:55

chaanttaall schreef:
we hebben hem heel streng aangepakt. ik ben er normaal niet zo voor om met sporen en 2 zwepen te rijden. maar dat heb ik toch maar gedaan en zelfs dan luistert hij niet.

Goh vind je het gek dat ie niet meer zo lief is?
Na 2 zwepen met sporen rijden zou ik ook niet meer zo lief zijn hoor :?

Vind ook je lesgever gewoon dom dat ze je zegt dat je dat moet doen.
Gewoon echt idioot en dom.

Snap niet dat zulke mensen lesgeven ... {x) :o