Wat doe je met een 1,5 jarige.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:35

Ik ben eigenlijk al heel tevreden dat ze haar halster laat aandoen en wil meewandelen, ze geniet van een knuffel en een aai en de rest, daar heeft ze alle tijd voor, het bitje (heb ik zelfs nog niet !) is dan weer een nieuwe oefening als ze er oud genoeg voor is.
Bedankt voor de goede raad !

Wat betreft de opfok, ze blijft lekker hier, ik ken mijn (grote) merrie wel, die moet even aan haar wennen, daarom ook dat ze nu contact hebben over de draad, als ze haar eenmaal gewoon is laten we ze onder controle bij elkaar, maar zoals al eerder gezegd : Alles op zijn tijd. (ze is hier nog maar pas en dat moet ook een enorme indruk op het paardje maken, al lijkt ze het goed op te nemen, ze is enorm nieuwschierig.)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:40

Dat is ook een goede senna. Je ziet regelmatig dat door het spelen met een jong ding fout gedrag wordt beloond. Waardoor het dier dus foute dingen aanleerd. En het weer afleren is vaak erg moeilijk.

nou zeg ik niet dat dit hier nou gebeurt/gaat gebeuren, maar het is wel iets om rekening mee te houden :)

Maar ts, hoe lang gaat het wennen duren? Wat als het nog maanden duurt of als ze hem toch niet accepteert na een tijd?

is het niet mogelijk om er een vriendje bij te zoeken? Eventueel een oproepje plaatsen dat je nog een plekje over hebt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:42

Contact over de draad lijkt me niet zo'n goed plan.
Je kunt er op wachten dat ze met de voorbenen gaan slaan?! De kans is dan niet denkbeeldig dat ze dan in de draad blijven hangen.
Dan liever in een stal naast elkaar of een andere 'paardproof' afscheiding.
Succes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:44

Yoika schreef:
Kan een hoofdstelletje aan en afdoen ook al eens of wacht ik hier nog beter mee ? Idem voor tuigje ?

Wat heeft dat voor zin het nu al te leren? Als ze vertrouwd is met mensen geeft dat geen enkel probleem dus leg je dan in het vervolg elke week het tuig erop? Waarom?
Je kunt het ook laten bij borstelen, wandelen en een band opbouwen, dan kun je als ze 3 is zo het tuig erop leggen zonder enig probleem.

winia4ever schreef:
Dus lekker met een halstertje om, wil het paard niet luisteren of word het te sterk kan je altijd een hengstenketting proberen.

Alsjeblieft zeg, hoor je wel wat je zegt?
TS vraagt advies over een SHET van 1,5! Het is geen KWPN hengst van 3,5 :roll:
winia4ever schreef:
Ik heb zelf een paard van 7 maand, waar ik 2 x per week wat mee doe, en 4 x per week poets.

Jouw veulentje van net een half jaar komt 6 dagen per week in de hand???
Sorry maar dat vind ik echt niet normaal.
Ik ben er absoluut een voorstander van dat een veulen op jonge leeftijd leert met mensen om te gaan (halster, meelopen, voetjes) maar imo houd dat in dat hij als heel jong veulen elke dag een aai over zijn bol krijgt, met een maand een halster om krijgt en leert meelopen achter mama aan en vaststaan naast mama. Als hij dat kan (en dat is dus na 4-6 keer oefenen) dan hoef je dat niet eindeloos te herhalen en gaan ze gewoon lekker op de weide. Ik zie echt het nut niet van elke dag bezig zijn met een paard jonger dan 3, imo lok je dan alleen maar vervelend gedrag uit omdat ze zich gaan vervelend en baldadig worden.

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:52

Ik zou gewoon lekker gaan wandelen door het verkeer puur op een leuke en vriendelijk manier :D
Het moet wel eerlijk blijven voor een shet van 1,5.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:15

[/quote]
Vind die hengstenketting echt zo'n onzin.
quote]

Ligt er aan, ik had een 2.5 jarig paard van 1.60 hoog die met mij aan de haal ging! ik gebruikte dat ding 1 x! en hij wist wat de bedoeling was! Duidelijkheid staat voor op!..

Je kan hem 20 x waarschuwen, maar dan weten ze het nog niet!..

Dat is het zelfde met rijden, sommige sporen een paard elke keer aan bij elke pas..Nee 1 x been aanleggen is vliegen voor het been! Hup lopen is lopen, dan weet het paard wat er bedoeld word en jij zit je niet lam te drijven..

Dat bedoel ik met een hengstenketting net zo.

ik heb ook onder aan het berichtje gezet dat het bij een shet niet nodig zou zijn!..
Maar dat ik een hengstenketting wel bij die van mij heb gebruikt!..

Ook moet je wel vertellen dat je de baas ben! van dag 1, aangezien ze dat onderling ook doen!..
Daar word ook van het moment dat ze bij elkaar zijn de rang orde bepaald! dus waarom bij jou niet?

Zo'n jonkie is niet gek! en weet precies bij wie hij wel of niet wat kan maken!..
En als het wel lukt bij de mens, weet hij dat snel genoeg!..
Laatst bijgewerkt door daphneM op 14-12-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:19

[/quote]
Ik ben er absoluut een voorstander van dat een veulen op jonge leeftijd leert met mensen om te gaan (halster, meelopen, voetjes) maar imo houd dat in dat hij als heel jong veulen elke dag een aai over zijn bol krijgt, met een maand een halster om krijgt en leert meelopen achter mama aan en vaststaan naast mama. Als hij dat kan (en dat is dus na 4-6 keer oefenen) dan hoef je dat niet eindeloos te herhalen en gaan ze gewoon lekker op de weide. Ik zie echt het nut niet van elke dag bezig zijn met een paard jonger dan 3, imo lok je dan alleen maar vervelend gedrag uit omdat ze zich gaan vervelend en baldadig worden.[/quote]

Nee had het er verkeerd neer gezet: heb een veulen van 7 maand, daar kom ik 2 x per week, en een 1.5 jarige daar kom ik 4 x per week. en dat is alleen om te poetsen!..
En als ik zin hem maak ik een wandeling!.

Ze is gek op aandacht!, en doet niks anders dan hinneken als ze mensen zit! ze vind het heerlijk dat getut aan haar, dus waarom zou ik haar laten staan? omdat ze toevallig.....toevallig 1.5 is en niet 3? echt niet!
Als mijn paard plezier heeft in haar doen en laten en dus lekker geknuffeld wilt worden! mag dat ten alle tijden en kom ik extra voor haar dus 4 x per week gemiddeld!..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:21

Hem nog heerlijk een tijd op de wei met leeftijdsgenootjes zetten ;)

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:49

Ik heb een paardje van 2 jaar thuis staan.
Eerlijk gezegt doen we niet veel met haar.
We hebben haar voetjes leren geven, verder willen we dat ze alles goed vind wat wij willen( poetsen onder de beuk, beentjes wassen etc.. )
Af en toe gaat ze mee de trailer op.
Maar ze moet ook de kans krijgen om jong te blijven.

Ze staat zomers lekker in het land en 's winters op stal met uitloop,
en dat is lekker voor zo'n paardje en dat geld ook voor een shetlander.

:D

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:35

winia4ever schreef:

Ik ben er absoluut een voorstander van dat een veulen op jonge leeftijd leert met mensen om te gaan (halster, meelopen, voetjes) maar imo houd dat in dat hij als heel jong veulen elke dag een aai over zijn bol krijgt, met een maand een halster om krijgt en leert meelopen achter mama aan en vaststaan naast mama. Als hij dat kan (en dat is dus na 4-6 keer oefenen) dan hoef je dat niet eindeloos te herhalen en gaan ze gewoon lekker op de weide. Ik zie echt het nut niet van elke dag bezig zijn met een paard jonger dan 3, imo lok je dan alleen maar vervelend gedrag uit omdat ze zich gaan vervelend en baldadig worden.[/quote]

Nee had het er verkeerd neer gezet: heb een veulen van 7 maand, daar kom ik 2 x per week, en een 1.5 jarige daar kom ik 4 x per week. en dat is alleen om te poetsen!..

Ze is gek op aandacht!, en doet niks anders dan hinneken als ze mensen zit! ze vind het heerlijk dat getut aan haar, dus waarom zou ik haar laten staan? omdat ze toevallig.....toevallig 1.5 is en niet 3? echt niet!
Als mijn paard plezier heeft in haar doen en laten en dus lekker geknuffeld wilt worden! mag dat ten alle tijden en kom ik extra voor haar dus 4 x per week gemiddeld!..[/quote]

Helemaal mee eens, heb ik ook gedaan vanaf het moment dat mijn veulen geboren werd, iedereen was weg van haar ook in de opfok, en de aandacht vond ze prachtig maar het spelen met leeftijdsgenoten ook. Dus denk niet dat ie dan teveel of te weinig van iets heeft gehad, vind het eigenlijk beter een paard dat in de hand is, dan een paard wat uit de opfok komt en waar nooit naar omgekeken is, en gewoon bang voor een borstel is.

butengeweun

Re: Wat doe je met een 1,5 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:49

hier een anderhalf jaruige die ook alles heel interesant vindt. Ik oefen de gewoone dingen en ja ze heeft al een keer het zadel van grote zus opgehad (niet aangesingeld of watdanook) 2 tellen. Ze is zo nieuwschirig als wat dus ze vindt het niet erg. Als het nu gewoon is het later ook niet eng.

Maar oefen de normale dingen. Aan de uiers zitten, lekker poetsen, vaststaan, meelopen, temperatuur opnemen gewoon de kleine dagelijkse dingen. Als je gaat rijden met een ander paard en ze wil het bit eens proeven laat maar happen niet inhangen maar laat maar proeven.

kmph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:14

veel wandelen, voetjes geven, poetsen, overal voelen zodat het beestje alles accepteert mocht er een keer een dierenarts bij moeten komen ;) bij het verkeer wandelen, andere dieren zoals honden laten kennen en gewoon heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel liefde geven :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:21

Ineke2 schreef:
Waarom staat ie apart? Best sneu... gooi hem bij andere jonkies en laat ze lekker spelen met elkaar...
Zelf nog lekker een jaar zo 2x per week een kwartiertje wandelen/poetsen/stilstaan/vaststaan etc... leren. Vaker is niet nodig.

ooit een introductie gedaan?. heel normaal om ze er eerst naast te zetten, zodat ze zonder grote risico elkaar beetje kunnen leren kennen.

paarden die andere paarden niet kennen of een groepje waar je een bij inzet.. die ene word meestal weggejaagd.
en dat gaat niet zachtjes. zeker niet in een groepsbox of kleine paddock waar die niet wegkan. oftewel meestal doe je het anders.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:18

Kempkes schreef:
winia4ever schreef:

Ik ben er absoluut een voorstander van dat een veulen op jonge leeftijd leert met mensen om te gaan (halster, meelopen, voetjes) maar imo houd dat in dat hij als heel jong veulen elke dag een aai over zijn bol krijgt, met een maand een halster om krijgt en leert meelopen achter mama aan en vaststaan naast mama. Als hij dat kan (en dat is dus na 4-6 keer oefenen) dan hoef je dat niet eindeloos te herhalen en gaan ze gewoon lekker op de weide. Ik zie echt het nut niet van elke dag bezig zijn met een paard jonger dan 3, imo lok je dan alleen maar vervelend gedrag uit omdat ze zich gaan vervelend en baldadig worden.

Als mijn paard plezier heeft in haar doen en laten en dus lekker geknuffeld wilt worden! mag dat ten alle tijden en kom ik extra voor haar dus 4 x per week gemiddeld!..[/quote]

Helemaal mee eens, heb ik ook gedaan vanaf het moment dat mijn veulen geboren werd, iedereen was weg van haar ook in de opfok, en de aandacht vond ze prachtig maar het spelen met leeftijdsgenoten ook. Dus denk niet dat ie dan teveel of te weinig van iets heeft gehad, vind het eigenlijk beter een paard dat in de hand is, dan een paard wat uit de opfok komt en waar nooit naar omgekeken is, en gewoon bang voor een borstel is.[/quote]

maar volgens mij heeft hier ook niemand echt neer gezet dat je niks met ze moet doen. Ik heb bijvoorbeeld gezegt dat wij niet veel met ons veulen doen. Maar ieder doet zo z'n eigending, maar ik ben er wel van overtuigt dat ze wel gewoon veulen moeten kunnen zijn.. :D
Ons veulen kwam zou bij de meoder weg bij de andere twee paarden in het land. GIng heel goed, alelen ziet ze een van de twee paardjes aan als haar moeder.. dat is wel een beetje vervelend.. :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:11

winia4ever schreef:

O, gelukkig maar, je had er staan dat je 2 keer per week 'iets' doet en 4 keer poetst, dus ik vroeg me al af wat je dan die 2 keer doet, ik zag alweer een penny voor me die er al een zadeltje op wil leggen :o
Maar gelukkig valt het mee, hoewel ik 4x per week nog vaak zat vind voor zo'n jong dier maar als je alleen 5-10 minuten poetst kan het wel.

angelmootjuhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:52

Mijn veulen is 9 mnd meestal sta hij op de wei lekkr spelen, 1 a 2 keer in de week een stukje wandelen langs de weg
ik poets hem en leer hem voetjes geven om zijn hoeven uit te krabben hij is al een keer bij een hoefsmid geweest {:) dit ging super, ik moet zeggen hij leert snel
bij mijn vorige paard heb ik ook niet al te veel gedaan die had ik ook als jaarling :D precies het zelfde eigenlijk. En ik ging mee in de bak met hem en deed spelen met hem dit was echt machtig om te doen we hebben een super band altijd gehad. Veel plezier met je kleine vriend

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:33

paardenfreak schreef:
ooit een introductie gedaan.

Ja, zo vaak...Altijd gewoon erbij gegooid in de wei. Wel er een uurtje bij blijven kijken als hij ergens nieuw was. Maar nooit problemen gehad.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:42

Zo heb ik het ook altijd gedaan bij een nieuwe stal, gewoon erbij zetten, meestal rennen ze eerst even wat. Is natuurlijk allemaal nieuw, dan klooien ze nog wat en dan gaan ze weer verder met eten :)

Even in de gaten houden, maar ook nooit een probleem gehad zo :)