Onbehandelbaar paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:09

Tonidressuur schreef:
Grondwerk! grondwerk en grondwerk! Zorg er eerst voor dat de relatie met je paard goed is! Als hij niet enthousiast naar je toe komt om te werken, is er iets mis! Als je partner niet enthousiast is als hij je ziet vraag je je toch ook af wat er mis is, datzelfde geldt voor paarden! Werk eerst daar aan, en ga dan pas iets anders doen, hij zal veel veiliger worden en het zal voor jullie allebei veel leuker worden!

Een paard is geen mens! Dus die vergelijking moet je niet maken!

Ze moeten naar je toe komen omdat jij de leider bent! Omdat ze ondergeschikt zijn in rang!

Behandelen als een paard en niet als een mens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:23

Tonidressuur schreef:
Grondwerk! grondwerk en grondwerk! Zorg er eerst voor dat de relatie met je paard goed is! Als hij niet enthousiast naar je toe komt om te werken, is er iets mis! Als je partner niet enthousiast is als hij je ziet vraag je je toch ook af wat er mis is, datzelfde geldt voor paarden! Werk eerst daar aan, en ga dan pas iets anders doen, hij zal veel veiliger worden en het zal voor jullie allebei veel leuker worden!

Als beginner gaan grondwerken met een paard dat zo lomp is of zelfs aggressief wordt is recept voor ritje EHBO. Een goede instructeur zal je adviseren om dit paard met rust te laten en eerst met een wel makkelijk dier ervaring op te doen. Paarden zoals hier beschreven zijn voor gevorderden.

maXcomX

Re: Onbehandelbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:35

Tja, maar zo leer je niet veel. Goed oefenen en meteen het diepe in. Een paard dat zo reageert is geen exceptioneel geval, zoals ik het lees. Gewoon doen en goed op jezelf passen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 07:38

tamary schreef:
Als beginner gaan grondwerken met een paard dat zo lomp is of zelfs aggressief wordt is recept voor ritje EHBO. Een goede instructeur zal je adviseren om dit paard met rust te laten en eerst met een wel makkelijk dier ervaring op te doen. Paarden zoals hier beschreven zijn voor gevorderden.

En grondwerkles nemen door een goede instructeur? Ik zou dat op zijn minst proberen. Wel open staan voor de mening van de instructeur, als die ook vindt dat dit dier te ingewikkeld is je conclusies trekken en lekker met het shetje aan het werk (of zelfs, daar eerst mee gaan grondwerken en als je daar het gevoel hebt dat het lekker loopt pas met de fries, begeleid!, aan de slag).

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:52

RT-P >> OPG

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:38

troi schreef:
tamary schreef:

En grondwerkles nemen door een goede instructeur? Ik zou dat op zijn minst proberen. Wel open staan voor de mening van de instructeur, als die ook vindt dat dit dier te ingewikkeld is je conclusies trekken en lekker met het shetje aan het werk (of zelfs, daar eerst mee gaan grondwerken en als je daar het gevoel hebt dat het lekker loopt pas met de fries, begeleid!, aan de slag).

Voor een beginner is een paard met problemen inderdaad te moeilijk, zeker omdat dit een verzorgpaard is en de eigenaar niet consequent genoeg is.

@TS : heb je wel plezier met de shet ga dan lekker daar mee aan de slag. Allebei plezier hebben in wat jullie doen blijft belangrijk.

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:50

Wanneer je hier e.e.a. aan zou willen veranderen zou ik beginnen met hele goede afspraken te maken met de eigenaresse. Geen lijmpogingen, geen snoep, hij mag helemaal niks in die richting.

Daarbij zou ik een professional inschakelen om jou hierbij te helpen. Ga niet zelf lopen prutsen want daar kunnen ongelukken van komen.
Iemand die veel van het gedrag van paarden en grondwerk weet kan goed inschatten wat wel en niet kan bij dit paard. Zoek iemand met referenties en papieren (opleiding) en vraag daar ook naar. Iedereen kan roepen dat ie wat weet, soms is dat ook zo en soms ook niet. Ga voor je eigen veiligheid.

Wanneer je, samen met de eigenaresse, hier tijd en geld in wilt steken om het goed aan te pakken ben ik ervan overtuigd dat dit gedrag nog wel eens een heel eind kan verbeteren. Van deze situatie wordt namelijk niemand gelukkig. Ik wens je veel succes.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:10

Door alle reacties hier denk ik: MOET een paard dan altijd maar vrolijk en welwillend zijn? }:0

Net zoals zure mensen zijn er ook zure paarden! Bij ons op stal hebben we 2 Friezen, die van mij en een ander. Ze zijn 7 en 8 jaar oud. Beide ruin. En het is een wereld van verschil! De mijne is aanhankelijk, knuffelig, lief, loopt makkelijk mee, wil wel eens schrikken maar rukt zich niet los etc. De andere... daar loop ik niet graag mee (buiten zetten bijv). Hij heeft altijd de oren in de nek, kijkt altijd zuur, is niet lief of aanhankelijk, ook niet naar de eigenaresse toe. Probeert zich los te rukken als hij schrikt en doet erg vervelend met meelopen terwijl hij door eigenaresse prima is opgevoed. Maar dat is gewoon zijn hele karakter.

Natuurlijk hoort er best een stukje opvoeding bij en kan zelfs een zuur paard leren dat zadelen en uit de stal gehaald worden geaccepteerd meot worden. maar ik denk dat dit paard gewoon nooit een knuffelkont zal worden, ook niet met tig uur grondwerk. En ja, er bestaan paarden die gruwen van gepoetst worden. heb er laatst nog eentje bij de bereden politie gezien. (Programma op TV) ALLES kunnen ze met hem doen, hij is 100% in orde, zadel ook. Maar zodra hij borstels ziet }:) En bij het poetsen staat hij de hele tijd met zijn oren in zijn nek en wat de draaien en dreigen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:07

Tuurlijk zijn er zure paarden.

Maar paard kan nog zo zuur zijn, dreigen met slaan hoort hij niet te doen. Denk ook niet dat dit paard enlcht een knuffelkont zal worden, maar hij moet leren wie de baas is.
Een paard paaien met snoepjes is fout! De mensen moeten de baas zijn en het paard moet dit accepteren (na uren training uiteraard)
Ts: succes, maar ook ik denk dat je eens flink met de eigenaar moet praten.
Als zij door blijft gaan met snoepjes geven kan je beter stoppe. Want dan gaat het niet lukke.

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:58

Denk wel dat je op 1 lijn moet zitten idd met de eigenaresse.. Als zij hem steeds toch beloont voor fout gedrag, is al jouw input voor niets, daarnaast riskeer je ook een enkeltje ziekenhuis...

CLND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:48

Bedankt voor alle tips! Ik heb jarenlang les gehad op de manage en ben daar regelmatig in contact getreden met minder lieve pony's en paarden, maar zo 'extreem' als dit heb ik het nog nooit gezien... Zelfs met het verheffen van je stem of een tik op zijn billen durft hij nog te bijten... Soms staat hij lief te kijken en aai je hem én dan ineens HAP! Menig jasje is al gesneuveld... Nu ben ik continu op mijn hoede en dat is niet echt plezierig, wat hij ook weer mee kan krijgen... In ieder geval heb ik besloten het aan te kaarten bij de eigenaresse daar ik het nog niet op wil geven en zal jullie tips in gedachten houden... Paarden vormen een belangrijk deel van mijn leven en ik wil de eigenaresse ook niet in de kou laten staan gezien haar prive situatie! Nogmaals bedankt, hopelijk wordt het beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:34

onley schreef:
hier staat nog zo 1 ook geen respect voor zijn eigenaar en rukt zich gewoon los zo hoe het hem uitkomt
veegt je door de box als het hem uitkomt en duwt je gewoon plat als het niet snel genoeg gaat.
en maar te zwijgen over het poetsen of afspuiten, heeft menig verzorgers ook door de bak geveegd en doet gewoon wat die wil.

Ik ben daar zo klaar mee, en voor mij heeft dan enigzins meer respect als voor zijn eigenaresse ;)

Voor de meeste mensen zou ik als paard ook alles behalve respect hebben om meer redenen dan ik hier op kan noemen :(:)

Ik zou het paard a. langer naar buiten doen (1 uur is echt onacceptabel) en b. er iemand bij halen die wel weet wat hij doet. Dan kan je het hem vast wat comfortabeler maken zonder meteen na 18 jaar honderden euro's uit te geven (wat mensen toch niet gauw doen over het algemeen). Mocht de persoon in kwestie wel verbetering krijgen maar op een bepaald punt vastlopen dan kan je daarnaar laten kijken en weet je in ieder geval waar je meot beginnen met zoeken mocht je toch de da inschakelen.

djingo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:04

hmmm...tja dat klinkt niet goed
ik zou als ik jou was een ander verzorg paard zoeken
ik bedoel t is goed dat je doorzet maar
er verandert waarschijnlijk niet veel
klinkt misschien als een slechte oplossing maarja
t paard is al 18!& die eigenaresse weet er ook niet veel van zo te horen
maar... je hebt t goed geprobeerd alleen dat belonen voor slecht gedrag met eten is ook niet goed
zowieso is belonen voor slecht gedrag niet goed

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:23

zoek naar je eigen weg met dit paard.
probeer en vind uit wat het beste werkt,
ook in je houding.

ik heb zelf een merrie die 9 van de 10 keer met de oren in de nek in de lucht staat te happen,
waarom?
de merrie is dood onzeker dus vreemde mensen bijt ze liefst van zich weg.
ik heb met haar leren lezen en schrijven.
ik weet dat ik niet druk moet doen om haar heen.
dus niet springen gillen of gekke geluiden.
ze houd van haar rust.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:55

@Bastiano, ik benader paarden zeker niet als mensen, integendeel, grondwerk is gebaseerd op communicatie tussen paarden, maar soms is het gewoon nodig 'menselijke' voorbeelden te gebruiken om iets duidelijk te maken voor anderen

@Tamary, Ik denk dat het essentieel is voor zowel beginners als gevorderden goede begeleiding te hebben, ongeacht of het om een 'gemakkelijk' of 'moeilijk' paard gaat! Dus bij grondwerk heb ik het over iemand zoeken die je kan helpen met grondwerk! Daarnaast vind ik het vreemd dat je 'grondwerk' gevaarlijk vindt voor 'beginners', maar ze mogen dan wel bovenop een paard gaan zitten? Dat lijkt me nog gevaarlijker?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:04

Tonidressuur schreef:
@Tamary, Ik denk dat het essentieel is voor zowel beginners als gevorderden goede begeleiding te hebben, ongeacht of het om een 'gemakkelijk' of 'moeilijk' paard gaat! Dus bij grondwerk heb ik het over iemand zoeken die je kan helpen met grondwerk! Daarnaast vind ik het vreemd dat je 'grondwerk' gevaarlijk vindt voor 'beginners', maar ze mogen dan wel bovenop een paard gaan zitten? Dat lijkt me nog gevaarlijker?

Nee, ik zeg dat een paard zoals dit dat aggressief gedrag vertoont gevaarlijk is voor beginners om mee te gaan grondwerken. Zo'n paard gaan proberen duidelijk te maken dat de rangorde andersom is vanaf nu zal een gevecht opleveren. Zonder ervaring geeft dat ongelukken omdat de beginner niet instaat is om de situatie goed in te schatten en alles in goede banen te leiden. Over erop gaan zitten heb ik het niet.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:26

Mijn paard is op stal ook geen lieverdje. Voordat ik hem kocht is hij manegepaard geweest. Hij is veel geslagen in de stal en mensen in zijn stal betekende altijd wel iets vervelends (o.a. zadelen terwijl hij singeldwang heeft). Zijn gedrag is soms zo erg geweest dat hij de kont al naar de staldeur draaide als je erin wilde. Inmiddels kan ik wel gewoon mijn ding doen in zijn stal en ook bv mesten terwijl hij erin staat. Maar ik heb daar wel veel geduld voor moeten hebben en door veel fout te doen pas wijzer ben geworden. Ik beschouw zijn stal als zijn territorium. dat betekend trouwens niet dat hij mij dan compleet de baas is en maar ik respecteer wat hij aangeeft. Als ik hem eruit wil halen vraag ik hem naar mij toe te komen door het halster te laten zien. Plus dat ik altijd in de gaten hou wat hij zelf wilt. Eigenlijk toon ik gewoon beleefdheid. Ik vraag hem te komen en als hij niet meteen komt blijf ik gewoon met mijn halster bij de staldeur wachten. Als ik dan zijn hoeven heb schoongemaakt en even de hoevenkrabber weghang blijft hij gewoon in de deuropening staan totdat ik hem met 1 vinger aan het halster vraag eruit te komen. En vaak als ik dingen wil doen heeft hij bv net een verse stal en staat hij aan zijn stro te knabbelen terwijl ik bv zijn staart sta te borstelen. Maar als hij dan ook eten(muesli) heeft gekregen van mij laat ik hem met rust. Ik geef ook geen snoepjes e.d. Kortom: zoek geen confrontatie op en ben beleefd tegen je paard. Hoe meer je tegen zijn gedrag in gaat hoe erger het wordt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:18

trudy13 schreef:
jeetje je beschrijft een manische depresief paard,dit dier zit ontzettend met zichzelf in de knoop!!
ik zou hem ind eerst na laten kijken door een goede da,en evt iemand die cranio sacraal therapie bij hem kan proberen dit helpt echt bij paarden met gedrags problemen..
ik krijg het gevoel door je text dat het paard zich gepest voelt omdat ie zelf geen keuzes mag maken!
dit klinkt mischien heel vreemd maar praat eens met hem,leg hem dingen die je wilt gaan doen uit!ik zal je een voorbeeld geven van mijn eigen pony,ook niet de makelijkste namelijk
laatst wilde ik haar bilkoorden opnieuw vast maken,ze sloeg me het licht haast uit de ogen!ik schrok me kapot kon haar niet eens straffen stond echt versteend!toen ik haar vertelde wat ik wilde gaan doen en dat ze met die losse dingen echt niet kon blijven lopen,deed ze wat minder lelijk maar durfde zelf niet zo goed meer.ik deed haar het voorstel dat zij iets te eten kreeg en ik dan de bilkoorden vast mocht maken
en zo gezegd zo gedaan liet ze het toe!!je ziet aan het paard zijn reactie snel genoeg hoe hij er over denkt..
heel veel succes

Een paard moet je nooit als een mens behandelen. Ik zou dit je ten strengste afraden. Behandel hem in ieder geval als een paard. En sommige paarden zijn gewoon een beetje zuur. Als je dit paard pas net verzorgde dan was het een ander verhaal geweest. Het lijkt mij ook een kwestie van slechte opvoeding. Ik weet alleen niet hoe je na 18 jaar ineens ongewenst gedrag moet corrigeren. Maar 3 kwartier tot een uur naar buiten en de rest van de 24 uur in een stal staan...voor mij persoonlijk grenst dit aan diernmishandeling. Criminelen in de gevangenis mogen nog langer luchten. Ik zou daar zelfook enorm chagrijnig van worden.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:36

@ Tamary... dan hebben we het eigenlijk over hetzelfde!! Inderdaad instructie is essentieel, zoals ik al aanhaalde! Want bij grondwerk moet je niet komen tot een gevecht met je paard, je moet eigenlijk nooit komen tot een gevecht met je paard, want daar ben je toch steeds de verliezer van! Gelukkig zijn wij slimmer dan hen, en hoeft het zover niet te komen! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:50

Ik vraag me dan wel af hoe de eigenaresse hem heeft opgevoed. Ook met snoepjes? Is dit gedrag erin geslopen en heeft ze het te laat gemerkt en dan maar geacepteerd als "zo is hij nu eenmaal?". Tjah, dan heeft het paard indertijd gewoon geleerd dat dit normaal is, kan je hem dan kwalijk nemen dat hij het blijft doen?

Dit paard heeft denk ik met de jaren geleerd hoe hij zijn zin kan krijgen en waar hij sterker is dan jullie maw hij weet dat hij je kan blokkeren door je te pletten tegen de waterbak, hij weet dat je opzij gaat als hij een voet optilt. Een logische reactie dat je dan opzij gaat, voor je eigen veiligheid MOET dat ook, maar hij maakt er wel lekker handig gebruik van.

Ik denk wel dat er nog beterschap in zit. Een knuffelkont zal het waarschijnlijk nooit worden, maar je kan wel nog altijd werken naar wederzijds respect. Dat is er nu niet. Probleem is dan wel dat je ook de eigenaresse gaat moeten ovoeden: geen snoepjes meer, niet zomaar laten doen, negeren en accepteren en je aanpassen. Nee, kordaat tegen zijn! Bij de ene werken snoepjes, bij de ander niet en hij valt denk ik wel in de deze laatste groep.

Dat pletten en draaien en keren is wel af te leren, heb het ook gedaan met 1 van mijn paarden. kruipt enorm veel tijd in, vallen en opstaan, maar vooral consequent en geduldig zijn. Ik had wel het voordeel dat ik de enige was die ermee omging. Enkel voeder en stalonderhoud werd door iemand anders gedaan en daarin was ze wel braaf of ze werd gewoon verderop even vastgezet. Jij zit ook met de eigenaar ervan, dus je moet al allebei op dezelfde lijjn staan, en da's nog moeilijker.

Ik zou het overwegen om toch te proberen, liefst met goede begeleiding dan bij. Medisch is hij in orde, laatdan enkel het zadel nog nachecken.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:09

naar buiten, dit paard moet veel lopen om zijn frustraties kwijt te raken.zet hem minimaal 8 uur liefst langer buiten met een maatje en een bak hooi. en water.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:17

ik zou hem ook veel langer buiten zetten,aangezien je ook aangeeft dat het s'winters erger is.
Ook niet vergeten dat er paarden bestaan die helemaal niet van mensen houden,het komt niet vaak voor en meestal komt de antipathie door een slechte ervaring met mensen,maar dat hoeft niet altijd.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:53

Kun je een filmpje of foto's op bokt zetten, zodat ik kan zien wat hij doet en hoe hij beweegt ?

Welke provincie woon je ?

Als dit al 18 jaar speelt, kan het ook een bevestigd gedrag zijn geworden en is dit moeilijk te doorbreken, maar ik heb dat in mijn eigen ervaringen nog nooit een paard gehad met dit gedrag ,die zonder reden zo deed, alléén moet je vaak ver terug gaan via foto's om te zien waar het mis ging of dat het er altijd al was...heb je een paar foto's van veulen tot nu, waar hij helemaal opstaat ?

Is het een zuivere fries of een arabier x fries ?
Hoe was het karakter van zijn vader en moeder ?

Heb je weleens het idee dat hij doof of blind is ?

Ik heb veel paarden gehad, die zo vast zaten in de hals, nek dat iedere beweging pijn deed...en dan krijgt dat ,waar de prikkel vandaan komt een reactie hierop...maar ook rondom de lendenen is vaak een probleem .
Zulke paarden worden echt link vanuit pijn en juist met grondwerk je aanvallen, net als het lieve shetje ,die hij zonder reden aanvalt....