Paarden nog steeds geen beste vriendjes.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:52

Mag ik vragen hoeveel weide je hebt?
Tja je hebt eigelijk geen optie's meer, opdelen is geen optie, 1 verhuizen is geen optie, tja je kan paarden niet "dwingen" om elkaar aardig te vinden, maar misschien is het een optie om beide paarden tijdelijk te verhuizen naar een grotere kudde en groter weiland zodat ze beide misschien daarna wel met elkaar door een deur kunnen, het is en blijft moeilijk als je maar 2 paarden hebt moeten ze gewoon goed matchen, met meerdere paarden is het vaak niet zo'n probleem als 1 paard niet goed ligt bij een ander zeker als daarbij nog voldoende ruimte is.

Isabonny

Re: Paarden nog steeds geen beste vriendjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 10:43

Bij mij thuis heb ik een stuk van ca. 1000m met 2 stallen (en dan mag ik ook het weitje van de buren nog gebruiken). Mijn uitloop voor de stallen thuis is helemaal bestraat en maar ca. 10 x 6. Daar kunnen ze alleen maar wat op op en neer stappen. Vandaar dat ik ze dus nu bij de zaak heb staan (5 km verderop).

De wei bij de zaak is ca. 1500 meter. De uitloop voor de stallen zal ca. 11 x 30-35 meter zijn.
Dus dat zijn al geen bijzonder grote weien. Vroeger deelde ik die wel eens doormidden, maar toen waren de paardjes ook kleiner. Voor een paard van 1.65m is de helft van zo'n wei echt te klein om eens even een rondje te rennen. Die maakt van die gigantische galopsprongen, die is nu al zo aan de overkant.

Ik heb geen andere wei tot mijn beschikking. Ik hoef nu ook niet aan te kloppen bij een manege, die staan in de winter allemaal overvol en laten de paarden op dit moment vrijwel helemaal niet naar buiten.
Ik heb ze zowieso liever thuis staan als op een manege. Dan weet ik tenminste zeker dat ze elke dag buiten staan....en in de zomer zowieso 24/7.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:56

Ik heb aan huis mijn pony en paard staan en nog een pensionpaard. Mijn paard kan met mijn pony en het pensionpaard goed overweg, maar het pensionpaard en mijn pony helaas niet. In het begin ging het wel goed, maar na een aantal maanden ging het pensionpaard mijn pony steeds opjagen. Zo erg zelfs dat ik mijn pony kletsnat heb weg moeten halen. Nu zet ik ze dus niet meer bij elkaar en moet ik steeds een keuze maken welke twee ik samen zet en welke apart. Wel erg vervelend dus, aangezien het fijner zo zijn als ze met z'n drietjes samen konden staan...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 11:10

Kyno schreef:
Wat mij vooral opvalt in je OP is dat er zo snel na het verliezen van haar maatje, een ander paard bij is gezet. Hier gaat bij mij een lichtje branden omdat ik laatst een hele documentaire zag over rouw bij dieren. Bepaalde dieren (waaronder paarden) schijnen wel degelijk te rouwen om het verlies van hun vriendjes. Uit het onderzoek bleek ook dat het 9 van de 10 keer dan ook niet wil om in de rouwperiode van het dier er een nieuwe soortgenoot bij te zetten.
Was een erg interessante documentaire. Eens kijken of ik het onderzoek ergens terug kan vinden.

Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat dit in deze situatie ook het geval is, maar het zou een reden kúnnen zijn. Dan ligt het niet zozeer aan de ruin, maar aan het feit dat de merrie het verlies van haar maatje nog niet goed heeft kunnen verwerken omdat de ruin haar zo snel na het verlies is 'opgedrongen'.

Dit heb ik ook in het begin gedacht. Maar dat kan toch niet zo lang duren?
Het was achteraf gezien misschien toch niet zo'n geslaagde zet van ons om na een paar dagen Cheyenna al weg te halen, maar we hadden in dat opzicht echter geen andere keus, want ze had pijn en zag steeds minder. Aangezien Isabel moeilijk tegen alleen zijn kan, hebben we er een maatje bij moeten zetten. Dit deed zich zo voor, het moest ook allemaal snelsnel gaan ivm Cheyenna die we moesten laten inslapen. Het leek een goede keus als rustig rijpaard voor mijn schoonzus. Ik had niet gedacht dat Isabel er zo veel moeite mee zou hebben.
Tuurlijk heeft ze getreurd om Cheyenna, of ja, getreurd, ik denk dat ze meer gestresst of onzeker was. Haar vriendinnetje weg en een vreemde in plaats daarvan. Een vreemde die ze niet de baas kan.

Het is een tijdlang iets beter gegaan in de zomer. Toen stonden ze veel op wei. Maar nu sluit ik ze 's avonds op ivm de sneeuw. Overdag staan ze op de uitloop, of als de grond hard genoeg is, op de wei....ook in de sneeuw. Toch merk je meteen aan de ruin dat hij wat vervelender wordt als hij opgesloten heeft gestaan. Dan moet hij zijn energie kwijt. Er valt dan ook niet mee te werken, want hij laat je alle hoeken van de wei zien......op zo'n moment is hij toch minder geschikt voor een onzekere ruiter. Ook dat knaagt aan ons. Wij zijn dit niet gewend. De merries zijn/waren veel gematigder. Die zadel je op en daar stap je zo op, ook als ze 3 maanden geen zadel op hebben gehad.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:20

@ Isabonny Zoals ik al eerder schreef is mijn paard nog steeds niet helemaal over de dood van haar veulen heen. Dit is 7 JAAR geleden. Is misschien een ander soort situatie maar dat geeft maar aan hoe lang het kan duren.
En die van mij heeft gewoon afscheid kunnen nemen toen het veulen dood bij haar lag. Jouw merrie heeft wel gemerkt dat d'r vriendin niet gezond was, maar heeft haar niet zien sterven (sorry als dit een beetje luguber klinkt) Ze was opeens weg. Is toch raar als je vriendin opeens weg is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:37

Als je ook twijfels hebt of de ruin qua karakter ook wel bij jullie past (want dat lees ik in de laatste post) en hij al zeker niet bij Isabel past dan is het volgens mij tijd om met de eigenaresse te praten.
De ruin is niet jullie eigendom en als Isabel er al geen plezier aan beleeft en jullie nu ook gaan twijfelen omdat hij toch wat heftig doet dan is het beter om te zoeken naar een merrie of misschien een oudere/rustigere ruin die beter bij zowel jullie eisen als bij Isabel past.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:55

Is een kleintje (shetlander, miniatuurpaardje of zo) als 3de een mogelijkheid ?
Deze kan een maatje zijn voor beide (spelen met de ruin, kroelen met de merrie), is geen zware belasting voor de wei en kan de merrie ook gezelschap houden als de ruin uit de wei is om te lessen en zo.
Bovendien past die wel mee in één van de twee bestaande stallen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:17

vind het zo en zo niet echt slim dat je het paard niet op proef heb genomen...
tja ik zou hem terug brengen en op zoek gaan naar iets wat met de merrie klikt of het land splitsen.

mijn merrie is ook heel dominant en me shetlander mag NIET in haar stal onder geen mogelijkheid.
dus er is een lint gespanne waar de shetlander onderdoor kan.
shet heeft der eigen stal aan de kant maar me merrie niet kan komen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:35

z0rr0 schreef:
vind het zo en zo niet echt slim dat je het paard niet op proef heb genomen...

?
TS schrijft in openingspost dat ze het paard heeft opgevangen maar dat het in principe niet haar eigendom is.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:58

UPDATE 8 MAART

Een paar weken geleden hebben we toch besloten dat het zo niet verder kan.
Niet alleen de paarden verstaan zich nog steeds niet, sinds de herfst is er tevens geen land meer te bezeilen met Wimbledon.
Nu krijgen wel meer paarden de kriebels in hun kont als het weer kouder wordt, maar dat was dus precies wat we NIET zochten. En ik meen toch ook dat we duidelijk hadden aangegeven dat we echt een heeeeeel braaf paard zochten voor mijn schoonzus.
Toen echter tijdens de 2e gezamenlijke buitenrit het paard er al vandoor vloog omdat hij schrok van koeien die achter een haag in de blubber sopten (terwijl mijn merrie gewoon bleef staan en kijken), is mijn schoonzus dus de hele zomer t/m de herfst prive-les gaan nemen om weer over haar schrik heen te komen en het paard beter te leren kennen. Ze was eindelijk zo ver dat ze hem weer vertrouwde en nu is het dus een sterke bonk energie die ze helemaal niet gehouden krijgt (ik ook niet trouwens, ik heb het ook geprobeerd) als ze met hem in de wei wil gaan grondoefeningen doen. Hij springt dan weg, slaat met voor- en achterbenen (je moet uitkijken dat hij je niet per ongeluk raakt) en sleurt je vervolgens door de wei (als je dan al niet loslaat).
Sinds de herfst hebben we het nog meerdere malen geprobeerd (met een pauze van enkele maanden ertussen vanwege de sneeuw en/of de te gladde wei), maar dit gaat onze pet te boven.
Het vertrouwen is weg bij de ruiter.
De paarden verstaan zich niet.
En dus hebben we contact opgenomen met degene van wie we hem geadopteerd hadden.
Ze was er niet blij mee natuurlijk....maar ja, wie wel! Wij ook niet. Wij wilden een rustig rijpaard voor recreatieve ritjes.
Dit paard heeft echter veel te veel energie om een paar maanden stil te zetten op een wei.
Die wil spelen, en heeft hier geen maatje.

En morgen is het dus zo ver.......veel vlugger dan verwacht is er al een nieuw tehuis voor hem.
Zaterdag zijn er mensen komen kijken en die halen hem morgen 9 maart dus al op.
Dan heeft Wim dus op 6 dagen na, een jaar bij ons gestaan....
Hoewel ik weet dat het voor ons het beste is, hoop ik ook dat dat ook voor Wim het geval is.
En dat is het enige waar ik het nu best moeilijk mee heb.

Dus dag Wimpie....het ga je goed |(

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:21

Hoe zwaar ook Isabonny, ik denk een verstandige beslissing. En nu? Op zoek naar een ander paard??

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:32

Yep, daar zijn we al mee bezig, maar is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Heel veel paarden te koop, maar ze zijn oftewel dominant in de wei, oftewel veel te groot, of te klein :+ , of te sterk/drammerig, of drachtig, of veeeel te oud (20+) en zien er dan ook oud uit....of net verkocht of veel te duur (voor recreatie gaan we geen € 4000 voor een paard neerleggen en ook geen € 3.000 voor een paard van bijna 20 jaar oud, alleen omdat het een raspaard is), dus....

Ik krijg ze ook weer gratis aangeboden, maar dan is er bijna niks meer mee te doen vanwege leeftijd en/of gezondheidsproblemen...en dat is ook niet de bedoeling; wij willen toch buitenritten maken van een uurtje of 2-3.

Als je eenmaal alle paarden op internet gehad hebt (MP/Speurders/BOKT/Kapaza/Tweedehands.nl enz enz)dan merk je pas op hoe weinig er dagelijks in onze categorie er nieuw bij komt. Heel veel paarden staat toch bij: niet geschikt voor beginners....die vallen dus meteen af.

Maar goed, ik heb nog een paar aanvragen lopen. Even wachten op hun antwoord.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:57

Grijnzz dat weinig leuks erbij komt op de verkoopsites ken ik ergens van ;) Ben zelf op zoek naar een Paintmerrie. Is ook nog niet zo eenvoudig. Maare kijk je ook wel over de grens?? Gezien dat je in Limburg woont en Nordrhein Westfalen daar om de hoek is. Wie weet vind je wel wat je zoekt net over de grens.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 17:37

Heb je misschien een duitse website die je me kunt aanraden waar je gemakkelijk op(o.a. regio) kunt zoeken?
Ik zit nu op verkaufspferde-24.com.

Wimbledon is inmiddels opgehaald. Was wel even moeilijk...Isabelleke staat maar te roepen. Ik heb haar laten kijken toen ze Wim in deden laden. Toen ze hem de trailer in zag gaan, schreewde ze zich de longen uit het lijf |( . En dat terwijl ze normaal gesproken niet weet hoe vlug ze zich uit de voeten moet maken als Wim in haar buurt komt.
Ben een 2 uurtjes bij haar in de buurt gebleven. Heb haar op de uitloop losgelaten en nu drentelt ze wat langs het hek op en neer, en tussendoor haalt ze zich een hap hooi te eten :Y) .

Het wordt al rustiger....