Paard bijt andere paarden extreem, muilkorf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:49

kehdra: bedankt voor het meedenken steeds.

Aan de hand loopt hij me nooit omver en iedereen kan hem in principe uit de wei halen, hij dendert niet over je heen.
Dan zou het per ongeluk zijn, want lomp issie wel.
Kan em goed opzij zetten en is in omgang echt superlief.
Op de manege staat ie ook altijd met de hond te knuffelen bijv.

Andere paarden proberen hem wel op de plek te zetten maar Haiko walst gewoon door alsof hij er niets van voelt.
Niet alles is uit gemenigheid heb ik het idee, ook wel spelen maar een beetje te grof en hij houdt niet zomaar weer op.
Hij rent ook wel in een waas naar paarden toe met de oren plat en gaat dan bijten, tijdens spelen bijt hij ook veel te hard.

_iDJ_ het is idd ook heel erg goed gegaan dat de paarden echt supergoed met elkaar konden.
Zie link van het ITP topic van beginpost.

Het komt zomaar ineens weer opzetten > hormonen?

Haiko heb ik sinds eind mei.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:58

Ik kan me voorstellen dat hij misschien in een nieuw stukje even ontdaan is en daarom wat in zijn schulp kruipt en rustig is. Vervolg barst na een paar dagen de bom Hormonen geven natuurlijk relatief langzaam signalen. 4 dagen opstapeling = de druppel? :?
Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik geloof dat het een vorm van stress is. Dan klinkt een Bach remedie interessant, lijkt me beter dan een muilkorf. Je wil ook niet dat hij uit frustratie ook leert trappen oid.

Neskolay

Re: Paard bijt andere paarden extreem, muilkorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:05

Nee zou idd niet willen dat hij gaat trappen want dat heeft ie nog nooit gedaan.
Ik heb Haiko en Nestor nu zo'n 2 weken bij elkaar in, vanaf het moment dat de pony van mijn dochter ziek werd, die stond nl. bij Nestor.

Heb Haiko en Nestor toen eerst in de bak gehad, ging prima en toen samen gelaten in de wei.
Dit ging zo goed dus ik was helemaal blij.
Zo'n 5 dagen terug gingen ze dus samen in het kleinere stukje omdat de rest onbegaanbaar was, ook dit ging super.
Pas gister begon Haiko Nestor te grazen te nemen en had de stalhouder ze vandaag weer in de grote wei gezet (hun eigen wei) wat dus ook niet ging.

Hij gaat er overigens niet constant in volle galop achteraan, hij sjokt er meer achteraan en hapt es wat, en als Nestor em zat is krijgt ie een trap waar het over en weer gaat.
Of Haiko komt ineens uit het niets keihard aandraven en "pakt" em dan.

Op de overige paarden reageerde Haiko overigens wel veel heftiger dan tegen Nestor, echt oren megaplat en bijten/steigeren maar.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:19

Hier wat foto's van de aller eerste keer van Nestor en Haiko samen, misschien zien jullie er iets op ofzo :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb een paar van Haiko zijn acties op vorige pagina gezet, hierboven is te zien dat Haiko achter Nestor aankachelt en Nestor hier op een gegeven moment genoeg van heeft en van zich aftrapt.
Haiko kijkt niet op of om verder en sjokt er weer verder achteraan.
Geen directe agressiviteit van Haiko.
Later die dag zat Nestor van top tot teen onder de bijtwonden, Haiko pakte em vol in de manenkam en op de rug etc.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:25

Het enige wat ik zo direct van de foto's zie is dat Haiko Nestor aan het drijven is. Dominant gedrag dus, Haiko bepaalt waar Nestor loopt, en Voilá; het werkt! Want Nestor doet het netjes :D
Hoe stond hij voordat jij hem had?

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:55

jeetje wat een verhaal, als ik het zo lees heb je al best veel dingen bedacht die mij ook te binnen schoten.
maar als ik jou was zou ik hem eerst een muilkorf omdoen, want dit kan echt niet!
zo maakt hij dingen stuk, en die wonden moeten ook over zijn.
dat is toch raar dat hij dat zomaar doet!

succes!!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:49

He Ans wat vervelend dat Haiko zo t haantje aan het uithangen is. Weet wel zeker dat allebei z'n ballen er af zijn :D Hij is toen ook gecastereerd omdat ie de andere paarden maar bleef vervelen maar dan meer in de vorm van proberen te dekken etc.
Nu was was hij net voor hij verkocht werd ook 2e in rang in de kudde en was een hele dominante hengst de leider waar Haiko echt wel respect voor had (anhoewel hij toch wel eens probeerde om hogerop te komen natuurlijk)
Hij stond eerst alleen maar met ruinen en hengsten er waren wel merrie's in de tsal naast hem die vond ie wel interessant maar meer ook niet.
Voor de draad had ie ook wel respect maar daar stond dan ook wel altijd een flinke klap stroom op ivm de merrie's naast de hengst.

Maar ja daar ben jij natuurlijk niet meegeholpen. Zou inderdaad bach druppels of iets in die trant gaan proberen. Of eventueel bij een héél dominant paard zetten die hem ff op z'n plek zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:57

Vervelend probleem.
[paard] is ook het slachtoffer geweest van zo'n paard als Haico.
Ik had nog nooit zulke nare bijtplekken gezien en schok me wezenloos toen ik het zag.

De veroorzaker was een ruin die ook vrij dominant en pas laat gecastreerd is.
Blijven drijven en gewoon doorgaan ook wanneer een paard al aangeeft "jij bent de baas".

Naar mijn inziens heeft Haico niet alleen last van z'n hormonen maar ook een probleem in z'n sociaal gedrag naar andere paarden.
Als ik het verhaal lees van pitbullgup dan word dat alleen maar meer bevestigd.
Als hij in de groep al 2e in rang was dan ben ik bang dat je dit probleem niet zomaar verhelpt.

Ben ik wel nieuwgierig in wat voor een groep hij heeft gestaan? hengsten en ruinen van de zelfde leeftijd of gemengde leeftijden.

Die bach druppels zijn intressant en heb ik ook wel goede dingen over gehoord.

W.b.t. de muilkorf/graaskorf.
Bij ons op stal staan een aantal deken slopers en die dragen dus een muilkorf.
Paarden zijn er niet anders door en blijven spelen alleen de dekens worden niet meer gesloopt.
Psychisch zijn de paarden die er een dragen niet anders geworden in hun gedrag.

Succes.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:58

Ilegra schreef:
Ben ik wel nieuwgierig in wat voor een groep hij heeft gestaan? hengsten en ruinen van de zelfde leeftijd of gemengde leeftijden.

Leider was ruin(ook laat geruind) van 7 jaar dan Haiko toen ook al 5-> ruin van 16 - ruin van 12-> ruin van 9 -> ruin van 8 - ruin van 3. Deze stonden ook allemaal samen in een inloop stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:25

Hij heeft dus wel in een gemengde leeftijden groep gestaan, heeft hij in die groep gestaan vanaf dat hij afgespeend was?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:03

Hij is op de paardenmarkt in Hedel gekocht toen hij 4 maanden was toen heeft hij tot hij een jaar was met een leeftijdsgenootje gestaan en toen bij de rest van de kudde. Hij heeft lang laag in rang gestaan maar toen is er een wisseling van leider in de kudde gekomen en aangezien dat zijn favoriete speelmaatje was is hij snel hogerop in rangorde gekomen.