Vraagprijs voor zeer moeilijk paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Re: Vraagprijs voor zeer moeilijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:34

Calimero: Ik vind je prijs voor een jong paard gewoon goed. Dus gewoon verkopen. En ze is geen probleem paardje...ze is jong...zo zie ik het. Misschien ook nog te jong in haar hoofd om actief te moeten werken. En zoals je zelf aangeeft is het misschien boven je macht pakt. Zet dat gewoon in je verkoop advertentie..want het is geen schande als je een jong paard niet kan rijden;) Dat is gewoon jou ding dan niet. Dus gewoon zetten. jOng paard nog groen en 2500e uro vragen of ruilen tegen ervaren..maar mijn ervaring is bij ruilen gevaarlijk. Kan je haar beter verkopen en zelf opzoek naar nieuwe gaan. Ruilen is vaak niet zn goede wissel. En in deze tijd zijn er genoeg te koop> Je droom staat wat langer on hold om eerst die van jou te verkopen en dan rustig een niewue zoeken daarna;)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:37

Dankjewel Kostalony!!
Dit ga ik denk ik ook doen, en inderdaad ruilen lijkt mij ook niet een goede optie.
Verder kan ik ondertussen wat geld sparen zodat ik misschien wat een hoger budget heb voor een iets ervarener paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:38

Hier leer je weer van; als je aan een (jong)paard begint komen er vaak veel onvoorziene kosten bij. Bij mijn paard was dat ook zo, volledig vastgereden met een slecht zadel.
Mijn paardje heeft wel baat gehad bij een chiropractor. Ik vind dat mensen trouwens wel snel roepen dat een paard naar een chiropractor/ostheopaat moet. Maar het kan wel goed helpen hoor.
Bij de advertentie stelde iemand voor om eventueel te ruilen, is dat misschien een idee? Als dat paardje nou wel bevalt en makkelijker is?

En je kunt het ook nog even proberen, met grondwerk, eerst vanuit de stap werken en (zelf)vertrouwen kweken!
Heel veel succes er mee, ik had eerst ook 'problemen' met mijn paard en door rustig aan het werk op te bouwen ging het na 2/3 maanden al stukken beter!
Het is wél een jong paard he?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:48

Zo in de omgang is het een schat van een paard. Daar is niks mis mee. Ook grondwerk gaat super..

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:48

Meis,

Doe gewoon wat voor jou het beste lijkt. Zelf heb ik nu een 6 jarige merrie die ik 2 jaar geleden kocht. men vertelde mij toen dat die helemaal zadelmak was. Later bleek dit niet het geval te zijn en heb letterlijk alle hoeken van de bak gezien. Maar ik ben een doorzetter en niet gauw bang.(niet om je af te kraken)

Toen ik er achter kwam dat ze amper een zadel op de rug heeft gehad ben ik minder gaan rijden en meer bezig geweest met de basis aan de longeerlijn. Dit heeft echt geholpen. Nou is die van mij half volbloed dus zowiezo geen makkelijke maar ben er 1,5 jaar mee bezig geweest om haar de baas te worden. Dat mensen mij vertelde dat ik hem beter kon verkopen. Maar mijn gevoel was er heel anders over. En nu nu loopt ze super.. Natuurlijk heeft ze nog steeds de kwaaltjes maar wat wil je het is een levend dier!

Nogmaals je moet natuurlijk zelf goed nadenken over wat je wil. Het is niks als je er met angst op gaat zitten, zo maak je het alleen maar erger.

Maar hoelang heb je haar al? Heb je buiten het rijden om wel een echte band met haar? luistert ze dan wel? probeer wat oefeningen aan de longeerlijn te doen. Ze is nog maar 3 jaar dus doe het allemaal rustig aan. Ze hoeft niet gelijk in de krul te kunnen wijken. als je begrijpt wat ik bedoel.

Zelf ben ik ook geen ervaren ruiter kwa jongen paarden. Maar heb bij mijn merrie wel echt doorgezet. En ja ook ik was wel is bang. Maar zodra ik dat was ging ik andere dingen met haar doen. Ook deed ik in begin dat mij intructrise eerst ging rijden en daarna ik. Is dat misschien geen optie.

Maarja ik kan nog wel blijven doortypen maar word wel een erg lang verhaal. Ik kan je wel vertellen ik heb er erg veel ervaring meer met wat ik lees in jou verhaal. Als je tips of advies nodig hebt kan je me een PB sturen.

sorry voor het lange verhaal:$

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:50

Ten eerste, ik was eerst niet bang hoor. Maar nu ze begint met stijgeren wel. Dat is mij gewoon te gevaarlijk.
Zo op de grond luistert ze wel goed, en is het een schat in de omgang.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:55

Calimero_ schreef:
Ten eerste, ik was eerst niet bang hoor. Maar nu ze begint met stijgeren wel. Dat is mij gewoon te gevaarlijk.
Zo op de grond luistert ze wel goed, en is het een schat in de omgang.

dreigt ze alleen met stijgeren. Als ze steigert komt ze dan erg hoog? en zoals ik al zei heeft je instructrise er al opgezeten? en wat vind die er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:56

Je moet idd doen wat je goeddunkt en als je haar wil verkopen is dat helemaal geen schande. Ik zou alleen wel een beetje bang zijn dat ze in de handel terecht komt en zo van hand op hand gaat.. omdat er misschien niet naar gekeken wordt waar het probleem vandaan komt.
Als je nog niet zo ervaren bent of nu bang van je paard wordt, en daarbij niet het benodigde geld hebt om het eruit te trainen; is er niemand die jou het kwalijk neemt om je paard te verkopen.
Alleen krijg je er misschien niet zoveel voor omdat het nu een 'probleempaard' is.

Behalve de optie om haar te laten trainen door een ervaren iemand (die je moet betalen) ken je misschien iemand van stal of een een vriendin die haar wel eens durft te rijden? Die het er misschien er uit kan rijden? Dan kost het je ook geen geld, enkel een etentje of een presentje voor degene die je helpt.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:57

gewoon niet het juiste paard voor jouw! misschien dat iemand anders er heel veel plezier ermee heeft, jonge paarden zijn niet makkelijk het kan vriezen of dooien en je moet sterk in je schoenen staan.

ik denk dat 2500 euro een prima vraagprijs is, zou haar/hem zeker niet voor minder weg doen want wil je wat terug kopen heb je tenminste een redelijk budget.

Succes!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:11

Ik heb dit zo eens doorgelezen en ik denk eigenlijk maar één ding: Dit paard is nog helemaal niet toe aan berijden! Natuurlijk is ze zadelmak gemaakt en een beetje ingereden, dat heeft haar waarschijnlijk overdonderd....Maar denk wel; pas 3 jaar jong! Nog volop in de groei en aan het wisselen... te jong! Het enige wat dit dier nodig heeft is rust en tijd om te groeien, te vergeten wat haar is overkomen en dan rustig en liefdevol oppakken als ze minstens 4 jaar is! En dan eerst weer: grondwerk, aan de lijn, aan de hand, los....wandelen, verkennen en vertrouwen opbouwen. Als je daar geen tijd voor hebt of geen tijd voor wil of kan maken, verkoop haar dan, maar wel met dit verhaal erbij. Het is immers een prachtig en gevoelig dier dat het verdient dat er naar haar geluisterd wordt. Heel veel succes!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:55

Wat me hier echt opvalt is dat het meteen verkocht wordt als een echt probleem paard. TErwijl dit in mijn ogen echt niet zo is. HEt paard is jong...kent weinig onder het zadel< Snapt misschien de dingen die de ruiter vraagt niet altijd. En daar kunnen ze raar van doen. Daarnaast kan een jong paard gemiddeld 15 kwartier zijn concentratie verliezen en dan gaan ze soms andere dingen doen. Ook voeding hoeveel brok je geeft naar het werk..kan veel invloed hebben op gedrag. En het kan altijd gebeuren als je het dier eenmaal kan berijden het kwa communicatie niet klikt. En dat ondermijd wel degelijk je zelfvertrouwen kwa rijden. En dat weet zn jong dier donders snel. Tja en als je het dan zelf niet uitgereden krijgt..kost het inderdaad een hoop geld om hem door te laten rijden maar nog steeds geen garantie voor de ruiter als die hem terug krijgt dat ze het kan rijden. En dan is er een hoop geld weg..zonder dat ze er zelf iets mee kan maar ook nooit meer zelf terug verdiend.

UIteraard: Sluit medische redenen uit, tanden wissel uit en zadelproblemen ui,maar soms kan ook zelfs de groei flink in de weg zitten. Dat was bijvoorbeeld bij mijn paard het geval. Dan was simpel rust de oplossing en later weer door pakken. Dan is het waarschijnlijk bij een paard wat net 3 jaar is bijna onwaarschijnlijk dat er iets is daarmee. Maar is het meer dat ze gewoon te weinig gezien en gedaan heeft om te leren. EN de ruiter niet ervaren genoeg om het te kunnen. En je kan wel vast bijten met goede begeleiding. Naar ik begrijp komt Calimero er nu gewoon achter dat een jong paard van groen tot niveau trainen niet haar ding is. En heeft ze ook geen klik met het paard onder het zadel, wat je pas merkt als je een 3 jarige net rijdt;) En ze wil graag wedstrijden..dan kan ze beter ervaren leerpaard kopen en wie weet is ze later zov er om wel groen te rijden. Vaak zie je als dit soort paarden bij een ervaren jonge paarden rijder komen er niets meer aan de hand is al vrij snel...Ze is jong...en onervaren. Dus simpel...geen schande..als je erkend voor jezelf dat het zo is.

Dus vind de oordelen die hier genoemd worden altijd meteen probleem paard te noemen..het paard is 3 jaar en gewoon een bloedpaardje met karakter en dat kan je aan of niet en niets probleem paard...

IK denk dat Calimero zelf heel goed het antwoord weet..het klikt niet..dat kan..niets probleem paard...dus ook niet zo verkopen En 2500e uro voor een 3 jarige is heel normaal kwa prijs. Dus gewoon proberen verkopen jong groen paard...en geen klik hebben meer niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:07

het is ook vermoedelijk geen probleem paard,maar wel een paard waar je me om moet weten te gaan.
Jammer,het is een prachtig paard!
In de staak gaan kan aan verschillende dingen liggen....het paard begrijpt absoluut niet wat er van hem gevraagd wordt,er wordt teveel gevraagd(teveel druk erop),er wordt iets gevraagd waar het paard nog niet aan toe is,teveel verzameling bijv.....of inderdaad pijn.

Je moet wel enig verstand hebben van paarden rijden,ook technisch gezien als je met een jong paard te maken hebt...als het makkelijke paarden zijn gaat het allemaal goed,maar als er een wat moeilijkere merrie tussenzit kan het bijna gevaarlijk worden als je daar niet mee weet om te gaan.

Heel jammer om dit paard weg te doen,heb je geen goede begeleiding?Of ben je het vertrouwen volledig verloren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:37

Ik vind 2500 nog best een bedrag.. Voor zo'n paard. Niet iedereen kan er mee rijden(zeg maar gerust de meeste mensen niet). Zelf zou ik meer richting de 2000 gaan denken. En dan puur vanwegen het feit dat ze nog echt vervelend is.

Soms heb je lastige paarden, Maar die niet steigeren of (erg) bokken. Deze doet dat wel (iig steigeren) en dat vind ik nog een tikje erger, omdat dat gewoon gevaarlijke situatie's op kan leveren..
Verder is het dier nog jong. Dus vandaar dat ik meer richting 2000 euro denk..

voor 2500 euro kun je tegenwoordig leuke fijn te rijden paarden kopen..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:12

Nini_Roosje: Ben het niet helemaal met je eens. Het kan zijn dat het bij deze amazone toevallig het geval is. Maar hoeft bij iemand anders helemaal niet zo te zijn. Als je maar genoeg weet van jonge paarden rijden. Dus denk als je gewend bent jonge paarden te rijden er misschien helemaal niets gebeurd. Dus ik vind het nog wel meevallen> Maar goed..iedereen zijn mening. Als ze nooit had gezegd probleem merrie maar gewoon jong paard waar het niet mee klikt had niemand hier zn discussie over gehad.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:28

kostolany:
Mee eens, TS is tenminste eerlijk is over het "probleem", veelal worden er paarden verkocht met het verhaal dat ze nog niet eens begonnen zijn met het beleren, terwijl ze het wel geprobeerd hebben, maar niet lukte.
Ik denk in dit geval echt aan niet klikken met de eigenaar, het kan namelijk behoorlijk tegen vallen om een jong paard te beleren. Ik neem dus voor de TS mijn petje af dat ze in het belang van het dier handelt en een andere eigenaar zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:52

Calimero_ schreef:
Die heeft de wolfstanden eruit gehaald en 1 dop eraf gehaald.

De wolfskiesjes hebben jouw paard in ieder geval pijn gedaan.
De wolfskiesjes zitten tegen de voorste kiezen, precies op de plek waar ook het bit ligt, en zijn enorm gevoelig bij aanraking. Wanneer het bit tegen/op een wolfskiesje ligt (en drukt en schuift), dan is dat erg pijnlijk.
Ze zijn er nu dus uit, maar die plekjes zijn nu nog steeds erg gevoelig (bedenk maar hoe het bij jezelf voelt wanneer er een tand of kies getrokken is). Ook wanneer het niet meer gevoelig is, heeft je paard nog steeds de associatie met pijn, en zal ze ook nog op die manier reageren. Met geduld en begrip van jouw kant zal ze moeten ervaren dat het daar geen pijn meer doet.

Calimero_ schreef:
Volgens mij wil ik best mijn best doen.
Ik heb een zadel aan laten meten. Ze is naar de tandarts geweest. Ik geef aan dat ik haar volgende week na laat kijken.
Waar zie je dan dat ik niet wil investeren. Ik weet alleen bijna zeker dat ik niet genoeg ervaring heb om dit paardje op een goede manier te rijden/verzorgen enz. Dat zou betekenen dat ik wat door zou klooien en ik denk ook niet dat dat ten goede van haar komt.

Goed dat je een zadel hebt laten aanmeten en dat de tandarts is geweest!
Ik heb ook niet gezegd dat je niet wilt investeren, ik schreef "Ik hoop voor je volgende paard dat je daar toch wat meer in wilt investeren".
Ik vind gewoon dat je het erg snel opgeeft, je hebt haar nog maar drie maanden. Je hebt haar gekocht "met het doel nu eindelijk lekker bezig te kunnen", maar je paard is (te) jong, onervaren, heeft behoorlijk veel pijn gehad van het bit tegen de wolfskiesjes, heeft misschien wel blokkades in haar lichaam (ze zal wel veel te snel en veel te ruw ingereden zijn, in ieder geval veel te jong) en wie weet vraag jij wel dingen van haar die ze niet kan en/of niet begrijpt. Snap je?
Kijk, als je het echt niet meer aandurft en je hebt geen zin om dit paard alle kansen en mogelijkheden te geven die het nodig heeft, dan houdt het gewoon op. Dan heeft ze het wellicht beter bij iemand die wel meer tijd uittrekt en in kleine stapjes gaat werken. Maar betitel je paard dan niet als "zeer moeilijk paard" want dat is ze imo niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:05

ik ben het met Nini_roosje eens
2500,- is te veel voor dit paard,zeker in deze tijden.

TS is gelukkig eerlijk over dit paard maar dat moet ze ook wel.
als er iemand proef komt rijden zal dit ook zeker aan het licht komen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:06

ik denk dat je twee opties hebt: verkopen of door laten rijden door een professional.
als je het geld niet hebt voor optie twee vind ik optie één een verstandige en eerlijke keus.

ik heb een beetje hetzelfde gehad met mijn jonkie. heb ervoor gekozen haar door te laten rijden. ze is iets meer dan twee maanden weg geweest en daarna kon ik er lekker zelf mee aan de slag.
ik heb bij die van mij ook lang getwijfeld of het aan de tanden e.d. lag, maar achteraf was ze gewoon dominant en moest ze gewoon even aangepakt worden. ik ben daar zelf niet handig/goed genoeg, dus heb ik het iemand anders laten doen die veel ervaring heeft met jonge dieren en waar ik vertrouwen in had.

verder ga ik mee met kostolany :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:08

Wat vraag je van haar? In de zin van, hoe vaak, hoe lang, wat voor oefeningen? Hoe is ze met longeren?

Kun je haar fatsoenlijk voorrijden? Zonee dan vind ik 2500 teveel. Paard heeft een hele ongunstige maat, ongunstige kleur en als er dan ook nog niet fatsoenlijk opgezeten kan worden is dat gewoon killing voor de prijs.

Even off topic, maar waarom paste je vorige paard niet bij je? En ik zag in je berichtengeschiedenis dat je naar Orlando wilde gaan kijken.. Dan snap je het toch niet helemaal..
Laatst bijgewerkt door kamsel op 13-12-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:15

Je paard wegbrengen is idd geen goed idee. Dan kan de ander er de wereld mee aan, maar diegene leert jou niet hoe jij met bepaalde problemen om moet gaan.
Op de Balingehof leer je samen met jou paard alles te lijf te gaan... en daar rammen ze het er tenminste ook niet in.

Mijn gevoel zegt dat ze niet moeilijk is, maar jong... te jong: tis ook nog zo'n pup om te zien. 3 jaar!!!
Als je al van haar houdt kun je misschien een jaar investeren om haar iets meer rust te geven, en gewoon vanaf de grond te beginnen met hulp van de Balingehof bijv.
Een jong paard is uiteraard een grotere verantwoordelijkheid, en je moet weten wat je doet... goede hulp is essentieel.

Wat je ook zou kunnen doen? Misschien er een weekend tegenaan gooien om op de Balingehof (en misschien zijn er meer 'mildere' mensen met verstand van zaken) in te schatten wat er mis is gegaan in de opleiding van dit paard, en of het in jouw vermogen ligt dit op te lossen met goede hulp. Dan kun je daarna definitief beslissen.

Ik zou haar nog niet laten gaan....

ps: nog wat aanvullende vragen...
- wat voer je haar?
- hoeveel komt ze buiten?
- hoe vaak train en op welke manier?
- heeft ze gezelschap van andere paarden?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:21

Als de TS aangeeft: dit lijkt me niet een paard waar ik de juiste amazone voor ben, ik denk dat dit buiten mijn kunnen omgaat, ik verlies vertrouwen, ik wil lekker aan de gang kunnen.
Waarom wil half bokt dan toch dat ze ermee doorgaat? :)
Ik denk dat alle tips over hoe ze het moet oplossen niet echt gaan werken als zehet zelf al niet ziet zitten. Dan is een paard als deze denk ik veel beter af bij iemand die denkt: oeh leuk een lastiger jong ding! En kan TS aan een paard beginnen wat beter bij haar past. Ik denk dat het een hele wijze beslissing is om dit dier te verkopen :)
Wat je ervoor moet vragen, tja, watje ook kunt overwegen is om er nog een paarhonderd euro tegenaan te gooien (als de medische kanten goed zijn bekeken) haar door te laten rijden en haar dan verkopen. Maar ander zou ik het in de hele lage prijsklasse houden en een goede plek en passende combi voorop stellen :)
succes

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:26

2500 euro voor dit paard?
Klinkt mischien heel hard, maar dat is deze echter niet waard.
Er is niemand die zo,n paard gaat kopen wat zulk gedrag vertoond.(geen particulier iig)
En een handelaar betaald je 1000 euro.

Het is heel hard maar wel de waarheid.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:28

Een paard wat zulk gedrag vertoont wil iets duidelijk maken!

3 jaar is te jong om volop te rijden een paar keer in de week maximaal 20 minuten is voldoende..Het belangerijkste is dan stoppen als ze het goed doet=beloning..De basis is wel zo belangerijk als een paard teveel moet doen waar ze geestelijk vooral niet aan toe zijn gaan ze verzet tonen..

Ik zou haar eerst door een osteophaat na laten kijken en als ze iets heeft niet meer rijden tot het over is!Ik zou gewoon even een poosje leuke dingen gaan doen en trouwens rechtrichten kun je ook aan de hand doen terwijl je ernaast loopt!Zie de site van paardenbegrijpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:28

Daphaan schreef:
Als de TS aangeeft: dit lijkt me niet een paard waar ik de juiste amazone voor ben, ik denk dat dit buiten mijn kunnen omgaat, ik verlies vertrouwen, ik wil lekker aan de gang kunnen.
Waarom wil half bokt dan toch dat ze ermee doorgaat? :)

Daar ergerde ik me ook al aan.
Ik vind het een dappere keus om te verkopen en wel zo eerlijk naar je paard toe.
Veel mensen zien het als falen en blijven knoeien tot het echt een probleempaard wordt.
Je hoort plezier te beleven aan je paardenhobby en dat gaat bij de TS vast beter met een ervaren paard.

De bedragen die hier genoemd worden ga je niet redden, daar moet je toch voor kunnen opstappen en wegrijden en bovendien is ze niet al te groot.
Een paard wat steigert en staakt is slachtprijs. Ook al is het veel geld voor je, ik zou toch naar iemand op zoek gaan die haar een maandje doorrijdt zodat kopers haar ook proberen kunnen. Misschien zit er een trainingsstal bij je in de buurt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:50

loulou schreef:
ik denk dat je twee opties hebt: verkopen of door laten rijden door een professional.
als je het geld niet hebt voor optie twee vind ik optie één een verstandige en eerlijke keus.

dat lijkt mij ook... TS heeft gewoon een hele duidelijke inschattingsfout gemaakt. Ze dacht dat ze wel toe was aan een jong paard maar beseft dat ze er eentje heeft die boven haar pet gaat. TS erkent haar beperkingen en daar is wat voor te zeggen. Hoeveel doen dat niet? Blijven maar aanmodderen (met alle risico's van dien) en verbloemen dit onder het mom van 'grondwerken' en we 'doen het rustig aan'...

Als ze echt geen vertrouwen in het paard heeft, en er echt bang van is vind ik ook dat ze hier heel verkeerd advies krijgt door er toch maar mee door te gaan. Als je angstig en onervaren op ook nog eens een jong paard gaat zitten kan dat leiden tot grote ongelukken. En als ik dan terug lees dat ze aangeeft dat de tandarts twee weken geleden nog is geweest en dan het advies krijgt om die nog maar een keer te laten komen... Tsja, dan kun je elke dag wel een heel arsenaal aan specialisten inschakelen om je paard na te laten kijken, want er zou wel eens een scheet dwars kunnen zitten... TS heeft kennelijk niet veel te besteden, en houd haar geld in haar zak omdat ze al besloten heeft niet door te willen gaan met het paard. Voor die keuze is ook wat te zeggen. Je kan een osteo of whatever laten komen, maar aansluitend aan zo'n behandeling moet je wel aan de slag met dat dier en als je dat niet durft is dat zonde van het geld.

Qua afstamming zag ik dat moeders vader uniform is. Ik heb verschillende uniform nakomelingen gereden en dit kunnen niet altijd de gemakkelijkste zijn. (al hou ik er niet van om de schuld in de afstamming/bij het paard te leggen... Maar ik heb wel overeenkomstige karakters gezien) Dit kunnen prima paarden zijn voor de juiste ruiter, maar doordat ze erg brutaal en soms ook heel lelijk kunnen zijn niet direct voor iedereen geschikt. Zeker niet voor een angstige/onervaren ruiter.

loulou schreef:
ik heb bij die van mij ook lang getwijfeld of het aan de tanden e.d. lag, maar achteraf was ze gewoon dominant en moest ze gewoon even aangepakt worden. ik ben daar zelf niet handig/goed genoeg,

Ik denk ook dat dit het geval is (dat is het meestal...) al is het natuurlijk altijd goed om al het medische uit te sluiten. Maar TS geeft zelf al aan dat ze bang is, dus het aannemelijkst is dat dat het probleem is.

Japeloup schreef:
Mee eens, TS is tenminste eerlijk is over het "probleem", veelal worden er paarden verkocht met het verhaal dat ze nog niet eens begonnen zijn met het beleren, terwijl ze het wel geprobeerd hebben, maar niet lukte.

Precies, ze is er eerlijk over. Maar ze zit nu wel met een probleem. Want wie zit er te wachten op een 3 jarige die verkeerde dingen heeft geleerd? Dus het paard heeft ook een probleem... Een potentiele nieuwe eigenaar krijgt dat probleem dus wel op de koop toe. Daarnaast is het nog een schimmel, een merrie en ondermaats en dat in een tijd waarin de paardenmarkt op zijn gat ligt? Je kunt nu namelijk voor hetzelfde geld ook een nog onbedorven jong paard kopen van dezelfde kwaliteit...

Wat TS ook besluit: het zal hoe dan ook geld gaan kosten en zolang ze dat niet heeft blijft het probleem bestaan. Laat het een les zijn voor eenieder. Bezint eer gij begint ;)