Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
josien_m_ schreef:Nog een andere invalshoek:
Weet je wel zeker of het paardengedrag is? Kan er niet iets anders aan de hand zijn? Hoe is het met jezelf? Hoe zit jij in je vel? Wat neem jij mee naar je paard, waar hij misschien op reageert? Wat zegt hij misschien met z'n gedrag, gaat het over jouw aandacht of is er iets anders aan de hand met je?
Ik zoek maar hoor. misschien kun je er iets mee!
Asyaa schreef:casperzot schreef:In totaal heeft hij me vijf keer raak geschopt. Hoewel het geen zeer deed, was het ook geen spelbok. Hij haalde altijd uit naar me. Naast die vijf keer raak schoppen heeft hij ook behoorlijk wat pogingen gedaan tot. Tot mijn opluchting waren die mis.
En hier gaat het al fout. De eerste keer dat hij een poging deed om jou een trap te verkopen had je hem zelf een gigantische trap moeten verkopen, doe je dat niet: zie eigen verhaal.
Rest van het verhaal valt eigenlijk in schaduw van hoe scheef de verhouding is tussen jou en je paard. Eerst dit rechtzetten, grote kans dat de rest van ook veul makkelijker gaat.

Cassidy schreef:Op het moment dat jij, met behulp van touwhalster en leadrope, zijn hoofd naar je toe kan halen, kan hij je met zijn achterbenen niet raken.
Ik zou grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. Neem hier les in.
Zorg ervoor dat je paard je persoonlijke bubble/hoola hoop leert te respecteren.
Leer hem een stapje vooruit/achteruit/naar links en naar rechts te gaan, op een minieme aanwijzing van jouw kant uit.
En verder: wet pads make sweet horses. Zet je paard aan het werk, wees niet bang voor een beetje transpiratie van zijn kant. Als hij de overtollige energie om kan zetten in werk, heeft hij de puf niet meer om tegen je in te gaan.
Dat betekent niet automatisch dat je hem af moet matten, maar maak het ongewenste gedrag zo onaangenaam mogelijk (door hem na vertoon van dat gedrag zo hard mogelijk aan het werk te zetten) en beloon gewenst gedrag door hem rust te geven.
Uiteindelijk gaat hij eieren voor zijn geld kiezen en de rust die je hem geeft de voorkeur geven boven ongewenst en "stout" gedrag.
En je paard maakt alleen maar gebruik van de openingen die jij hem geeft. In dit geval voor "stout/ongewenst" gedrag....
Dit houdt voorlopig in dat je een "zero tolerance" beleid moet gaan toepassen. Zonder dat je onnodig hard wordt of moet gaan slaan om je leiderpositie te verkrijgen. Daarom mijn tip: verdiep je eens in Parelli.
En wedden dat het daarna een stuk beter gaat?
En tot je Parelli onder de knie hebt: Wees niet bang ervoor om je paard te corrigeren in een intensiteit die aankomt.
Wees zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig...
Dat houdt ook in dat je hem de indruk moet geven dat je hem levend vilt als hij het nog een keer waagt om gericht naar je te trappen, of vergelijkbare gevaarlijk acties uithaalt....

casperzot schreef:Bedankt allemaal, ook fijn dat het geduldig geformuleerd wordt. Ricky is verder heel braaf. Ik kan het zonder problemen overal aanraken. Maar als hij iets fout doet, weet hij het ook meteen. Ik schop hem nooit echt hard, sla hem ook nooit tot pijn toe. Dat vind ik gewoon zo moeilijk, het klinkt zo fout. Ik ga dan ook tot die grens, niet verder. Hij krijgt af en toe wel een schop(je), maar verder durf ik ook niet te gaan. We hebben samen al zoveel meegemaakt dat het lastig is om écht boos te worden.
Verder zijn we allebei heel koppig en houden we van een persoonlijke ruimte om ons heen.

casperzot schreef:Verder zijn we allebei heel koppig en houden we van een persoonlijke ruimte om ons heen.

troi schreef:casperzot schreef:Verder zijn we allebei heel koppig en houden we van een persoonlijke ruimte om ons heen.
Ik vind deze opmerking van jou eigenlijk vrij tekenend. Hij is niet jouw gelijke, jij hebt recht op je persoonlijke ruimte, hij niet! Hij heeft helemaal geen ene donder te willen! Als jij ruimte wil moet hij weg gaan en dus niet jij!
En dan dat gemep met de zweep, dat snap ik ook niet helemaal.