Paard slaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnikaOlly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:00

nine1987 schreef:
AnikaOlly schreef:
Oke! maar ze ging met dr hoofd elke keer omhoog! op een gegeven moment raakt mij geduld op!

En dit was tijdens het rijden? Ik mag hopen van wel.. Dat zou ik oplossen met meer naar voren rijden, tempowisselingen, figuren.. Dat ze geen tijd heeft om na te denken en onzin uit te halen.. Als je haar een tik geeft als ze t hoofd omhoog doet, tjonge dan heb ik bij die van mij wat te doen (ze is dit jaar op 21 jarige leeftijd gecorrigeerd en ze probeert nog 100.000 keer haar hoofd naar de sterren te laten kijken)

Nee het was in de stal met trg zetten en opzadelen!

nine1987

Re: Paard slaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:31

Mja als ik zo eerlijk mag zijn: straffen omdat hij t hoofd omhoog doet als je het zadel opdoet, dan denk ik aan protest.. Pijn? Kan dat msschien een oorzaak zijn? (niet aanvallend bedoeld ik probeer alleen mee te denken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:44

nine1987 schreef:
AnikaOlly schreef:
Oke! maar ze ging met dr hoofd elke keer omhoog! op een gegeven moment raakt mij geduld op!

En dit was tijdens het rijden? Ik mag hopen van wel.. Dat zou ik oplossen met meer naar voren rijden, tempowisselingen, figuren.. Dat ze geen tijd heeft om na te denken en onzin uit te halen.. Als je haar een tik geeft als ze t hoofd omhoog doet, tjonge dan heb ik bij die van mij wat te doen (ze is dit jaar op 21 jarige leeftijd gecorrigeerd en ze probeert nog 100.000 keer haar hoofd naar de sterren te laten kijken)

Knap van jij dat jij je paard een klap kan verkopen op zn hoofd terwijl je aant rijden bent :+

@M_D_H Niet iedereen is altijd even eerlijk ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:48

Hee anika jij ook hier!
Het is bij paarden heel belangrijk om geduldig te zijn en daar past slaan niet echt bij, en het is ook niet echt nodig.
Maar zie het nu maar als een leerpunt voor de volgende keer ;) En als iets niet lukt kun je gewoon begeleiding vragen, er is echt wel iemand op de manege die je wil helpen als het paard even wat te wild word

Groetjes Corianne

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:38

RT-->OPG

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:44

Pikeur schreef:
Het is bij paarden heel belangrijk om geduldig te zijn en daar past slaan niet echt bij, en het is ook niet echt nodig.

Kan jij een paard volledig opvoeden door geduld? Als ik Zador niet soms eens een pets voor zijn borst geef zou hij levensgevaarlijk zijn. Hij heeft totaal geen idee dat hij met zijn vierhonderd kilo een mens stuk maakt als hij toevallig haast heeft en over ze heen loopt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:37

Het gaat hier niet over volledig opvoeden, ik ken het paard van het verhaal en daar baseerde ik mijn antwoord op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:43

Paarden straf ik zoals op dat moment mij het meest gepast lijkt. Of dat dan is met een klap, trap of schreeuw is hangt volledig van paard en situatie af.

Janette55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:44

Mijn paard kon vreselijk irritant zijn toen ie nog wat jonger was, en ik heb m ook af en toe een behoorlijke tik gegeven. Ik zie het inderdaad ook als opvoeden; als ie te ver gaat krijgt ie een tik. Met alleen geduld kom je soms nergens. Het hangt er maar vanaf, van het paard en de situatie, maar ook van de eigenaar/verzorger. Net zoals met kinderen, sommige ouders vinden een 'corrigerende tik' ok, anderen niet :)
Maar slaan klinkt voor mij echt op een boze manier, gemeen slaan. Een tik vind ik passender als het gaat om straffen.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:56

Bij mijn verzorgpaard staat ook een jonge hengst. Deze verzorg ik ook, hij is nu bijna 2 en als hij echt iets doet wat niet mag. DAN geef ik hem een tik en zeg eh. Dit doe ik nu een aantal maanden en als ik nu eh zeg, doet hij al een stap terug. Met opvoeden vind ik het wel geoorloofd, maar als je een heel vervelend paard hebt moet het ook af en toe kunnen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:27

Slaan vind ik 'harder' klinken dan een tikje.
Slaan vind ik onnodig, een tikje vind ik kunnen, ligt er natuurlijk altijd aan in welke situatie!!
Maar de ene is nou eenmaal helemaal tegen het gebruik van een zweepje, de andere vind dat je het moet gebruiken om te corrigeren en te straffen.
Iedereen denkt hier weer anders over. Hoop dat dit geen rel topic wordt. :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:10

Ik geef de paarden waar ik op rijd ook wel eens een mep hoor.. Ze gaan er echt niet dood aan en ik wel als ze over me heen lopen.. Dus ik vind het zeker niet erg, als het maar niet zomaar ineens gebeurt (je paard doet niks en jij geeft hem een mep ofzo)

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:51

Straffen is nooit nodig... je kan beter het gedrag belonen wat je WEL graag wild zien! Als mensen nu eens zouden verdiepen in de leerprincipes van een paard dan zou er heel wat minder paardenleed zijn........

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:53

Persoonlijk vind ik het altijd zo zweverig klinken wanneer men zegt nooit af te straffen...... Maar dat ben ik. :+ Ik werk dmv correct en tijdig afstraffen én belonen, dat werkt prima!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:54

aart65 schreef:
Straffen is nooit nodig... je kan beter het gedrag belonen wat je WEL graag wild zien! Als mensen nu eens zouden verdiepen in de leerprincipes van een paard dan zou er heel wat minder paardenleed zijn........

klopt...
daarom slaan paarden zelf ook nooit naar elkaar, en daarom belonen ze elkaar gedrag altijd ;)

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:22

De meningen lopen nogal uit een met betrekking tot het 'slaan' van het paard.. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het eerder altijd zielig vond als een paard een klap kreeg, maar sinds ik stage heb gelopen en onnoemelijk veel paarden in mijn handen heb gehad ben ik daar niet meer zo bang voor.

Voor de grap moet je eens een groep jonge paarden in de wei bekijken of een groep merries met veulens, dan zie je hoe paarden met elkaar om gaan. Een paard laat zich echt niet bijten door een soortgenoot, dit wordt meteen afgestraft door een fikse trap of beet in de richting van zijn belager. Bij paarden gaat het er hetzelfde aan toe als bij mensen, de een heeft meer geduld en pikt meer van een belager dan een ander.

Een paard straffen omdat deze met zijn hoofd omhoog komt als je hem zadelt of als je erop zit is echt verkeerd.. Meestal drukt er dan iets op de rug of zit de ruiter niet goed in het zadel. Het paard geeft dan aan dat iets hem pijn doet, als je dit straft krijg je een onzeker dier. Als je zelf niet goed met de beweging van het paard mee zit kan het paard hier ook last van hebben. Frustraties zijn nooit goed als je met dieren werkt, hoe lastig het ook is.

Nog een weetje: Een paard 'denkt' niet, een paard kan alleen een verbanden leggen. Een voorbeeld hiervan is dat als je een paard (op het juiste moment) beloont voor een gewenste handeling, hij dit een volgende keer hoogstwaarschijnlijk ook doet.

Mensen als je vindt dat je paard een klap verdient, denk er dan niet over na en geef hem deze ook. Anders ben je te laat en straf je verkeerd.

Ik ben ook mijn ei kwijt :)

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:37

je kan best een tikje geven maar slaan gaat wel ver. Maar soms leren ze het dan wel af.......

henkluijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:55

een paard kan wel wat hebben hoor in de natuur schoppen en bijten ze ook de hele dag naar elkaar :P
af en toe een goede straf moet kunnen

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:18

ik vind dat als je pony/paard erg irritant is, je hem best een keertje op z'n neus mag slaan.
Natuurlijk niet te snel, maar mijn pony raakt zijn vertrouwen in mij niet zo snel kwijt. :D
Dusja, dan krijgt 'ie wel es een tikje. Maar, als het echt uit de hand loopt, dan is het in het ergste
geval een keer een flinke schop.
maar toch, je moet wel weten wat je doet. Misschien heb je een ras dat je niet zo moet slaan omdat het erg gevoelig is?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:33

Ik weet niet wat je onfer slaan verstaat, maar een keer een tik op bijv. neus/hals mag best.
Als je `m maar niet 5x achter elkaar slaat.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:53

[quote="AnikaOlly''] Nee het was in de stal met trg zetten en opzadelen![/quote]

Kijk en dan vind ik het weer onzinnig.
Als ik mijn pony een tik geeft als ze haar hoofd omhoog doet ,doet ze hem alleen maar meer omhoog.

Sorrry ,mar vind dat geen reden om te slaan...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:56

Ik sla mijn paarden nooit, doet pijn aan mijn hand. Als ze buiten hun boekje gaan kunnen ze een flinke schop voor hun reet krijgen. Veel duidelijker dan 10 keer een zacht tikje op de neus, worden ze alleen maar kopschuw van.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:23

je moet het vergelijken met jezelf en je ouders vroeger.
als je ouders niet ingrepen vroeger werd je later een duivel
als het echt niet kon wat je deed kreeg je billenkoek en als je paard echt iets heel erg ondeugends doet moet hij maar eens een klap krijgen ja.
anders krijg je nooit een braaf paard
maar je moet het wel doen als het alleen nodig is anders vind ik het ook zielig.

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:31

Vaak kan je het ook wel met je stem oplossen, in de plaats van slaan.
maar als een paard het verdient (bijten schoppen) moet je het wel doen anders heeft het paard straks geen respect meer voor je !

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:29

als Frodo wat bij mij doet, als grap, vind ik het goed. bijvoorbeeld aan mijn jas hangen, want dat vind ie leuk.
maar als hij dan serieus gaat trekken, dan is het ook zo over. ik stomp (zeg maar met vuist een soort boks geven maar absoluut niet hard)hem dan, maar niet op zijn hoofd of hals! meestal bij zijn ribben in de buurt.
dan kijkt ie echt zo van: wat doe jij nou?

dan zeg ik doodleuk: ik stompte jou.
dan gaat ie weer verder met waar hij mee bezig was voor hij me lastig viel :P

of ik brul naar hem dat hij er on middelijk mee op moet houden, anders krijgt ie een boks.
dan is het ook zo over O:)