is dit wel een goede koop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 07:52

Ik zou het niet doen.
Er is vast een reden dat hij steigert, niet een hand vol maar een land vol!

Edit,

Ik ben bij de eerste koop van mijn paard ook flink bedonderd ( zowel door de da als door de verkopende partij, de da en de verkopende partij deden aan vriendjespolitiek) Ik zat toen ineens met een paard met ataxie.
Bij mijn 2e paard ben ik naar mijn ''eigen'' kliniek gegaan en daar heb ik mijn huidige paard röntgenologisch en klinisch laten keuren en omdat hun wisten van het gebeuren met mijn 1e paard hebben ze daar extra op gelet.

jael89

Re: is dit wel een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:43

Ik zou het niet doen. Ik heb een stijgerend verzorgpaard (gedragsprobleem) en je wordt er echt niet blij van.. En dan is het ook nog eens gevaarlijk. Als je het wel echt wilt doen dan idd keuren. En ook al loopt hij nu goed, het is een ex koerspaard, de kans is groot dat hij al erg versleten is. Ik zou ook een koop contract tekenen als je hem koopt, die kun je op sommige verzekerings websites vinden, dan ben je wat zekerder als er toch iets mis blijkt te zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:57

In de eerste plaats hoeft iemand natuurlijk niet te liegen over dat een paard nooit wat heeft gehad want er zijn zat paarden die npoit wat hebben gehad. Ik weet niet hoe erg het in Nederland is gesteld met de paarden, maar een paard dat wel wat heeft (gehad) hoort een uitzondering te zijn.

Los daarvan is het altijd handig om een paard voor aankoop te laten keuren.

Wat het steigeren betreft, er is natuurlijk 99% kans dat het aan de ruiter ligt, doordat die gewoon anders of te stevig aan de teugels zit.
Het kan ook deels bij het paard liggen, bv zoals bij mijn hengst die bang van het bit is dus bij elke ruiter lastig zal zijn, behalve bij die er rekening mee houden.
Dan blijft er nog een klein percentage over dat wijst op slecht passend tuig of een lichamelijk probleem bij het paard. Dit kun je makkelijk uitsluiten als hij bij een andere ruiter prima rond te rijden is.

Hoe dan ook, het is duidelijk dat JIJ niet in staat bent dit paard normaal en veilig te rijden, dus is het niet het goede paard voor JOU, ongeacht de oorzaak.

jael89 schreef:
En ook al loopt hij nu goed, het is een ex koerspaard, de kans is groot dat hij al erg versleten is.

Ik ken er zat die tot hun 16de gekoersd hebben, waarvan de laatste jaren korte baan, en prima rijpaarden zijn geworden en hoge leeftijden hebben bereikt zonder lichamelijke problemen....
Een paard dat vier keer gestart is bij wijze van spreke is ook een ex koerspaard, maar nauwelijk ingezet... De term zegt dus verder niet zoveel, je moet naar het paard zelf kijken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-12-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:58

Laten keuren;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:02

Een keuring zal het probleem op zich niet verbetreren, alleen uitwijzen dat het paard al of niet wat heeft, maar het blijft geen goed paard voor deze ruiter.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:57

ik denk dat het eraan ligt hoeveel geld je nog kunt besteden aan evt dierenartskosten. Een keuring kost natuurlijk ook al geld, maar als het paard dus een probleem blijkt te hebben, wat doe je dan? Als het op te lossen is dmv fysio oid, gaat dat natuurlijk ook geld kosten. En dan nog is er geen garantie dat het paard dit gedrag nooit meer vertoont.

En als het niets lichamelijks blijkt te zijn? Persoonlijk zou ik het paard dan niet kopen. Steigerende paarden zijn gevaarlijk, zeker als je niet weet hoe je er mee om moet gaan. Het paard hoeft maar 1x achterover te vallen en op je terecht komen :n

Ook al zou ie uit speelsheid steigeren, dan zou ik nog van de koop afzien. Het is namelijk heel moeilijk om dit af te leren.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:07

twee verschillende dingen hiermee meegemaakt met vriendinnen van mij:

- Mijn beste 2ling vriendinnen hadden een shetlander gekocht, had volgens mij nog geen last van stijgeren, begint er mee en het houdt nooit meer op. levensgevaarlijk dus.

- een andere beste vriendin van mij kreeg een paard te rijden die zij uit moest brengen. Paard van 1 meter 80 was ie geloof ik en die steigerde ook, niet zo fijn om er op te zitten. maar die had last van zijn gebit. ik weet niet of ie het daarna nog zo deed maar volgens mij niet.

tenslotte kan pijn overal aan liggen en kan niet alles opgelost worden. Sommigen hebben het aangeleerd, sommigen hebben ergens pijn, sommigen doen het expres en sommigen doen het om een nare ervaring.

Het is levensgevaarlijk en je komt er moeilijk af als ze dat eenmaal in hun hoofd houden. ik zou er nog een x proberen op te gaan. misschien is ie naar de val wel wat oplettender dat ie het niet weer moet doen.

Zoals ik jou verhaal lees klikt het verder super? maar kijk verder als je 'm koopt. Het blijft een maatje waars. voor je hele leven. En als er iets gebeurt, zo je 'm dan makkelijk kunnen verkopen ivm stijgeren? aangezien de overvloed van paarden laatstetijd? ;)
nog veel suc6!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:24

ik wil er even op wijzen, dat een (oud)renpaard of een (oud)drafpaard (want waar hebben we het hier over?) helemaal niet 'vanwege zijn koersverleden' ineens allemaal rare gewoontes hoeft te hebben. Doorgaans voeden ren en draftrainers hun paarden goed op en aan een gevaarlijk paard heeft niemand iets. Meeste renpaarden en dravers zijn juist erg goed getraind en die halen het niet in hun hoofd om ineens te gaan steigeren. Dat soort paarden worden meestal al voordat ze op koersen ingezet worden naar de worstfabriek gestuurd. Die mogen niet eens starten op de baan.

Renpaarden en drafpaarden staan niet gelijk aan onopgevoede locomotieven. Natuurlijk zit er wel temperament in de meeste, dus je moet ze vooral naar voren laten gaan en niet 'terugrijden'. Als je teveel terugrijdt, gaan ze omhoog ipv naar voren.

Heb je misschien teveel druk gezet op het dier, door het met korte teugels en teveel druk op het bit te rijden? Daar zijn ze niet aan gewend en dan kunnen ze exploderen. Daarbij, als je dan teveel achterover gaat zitten als ie omhoog komt, ja dan val je om met paard en al.

Volbloeds en dravers zijn doorgaans geen paarden voor minder ervaren ruiters en je moet ze heel voorzichtig en met rust en zonder druk rijden. Het omscholen van een dergelijk paard is ook niet voor iedereen weggelegd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:37

Tja, wat zegt je gevoel? Ik zou hem eerst helemaal na laten kijken of er niet iets mis met hem is. Dat steigeren kan je vast wel afleren?
Ik ben nu ook bezig met een manegepaard die steeds steigert (echt zo hoog dat ik hem soms uit balans moet halen zodat hij niet achterover klapt), dit doet hij gewoon puur omdat hij geen zin heeft om iets nieuws/moeilijks (voor zijn doen) te leren... En niemand anders behalve ik (omdat ik degene bent die erop rijd en het ervaart) kan dat voelen. Hij doet het nu al veel minder en het blijft een fijn paardje om te rijden. Natuurlijk is het gevaarlijk, geef ik jullie allemaal gelijk in, maar jullie zijn allemaal wel negatief zeg.. Jullie weten niet eens waardoor het steigeren komt. Het ligt gewoon heel erg aan jou, of je het wel aandurft. Ik zou hem zowiezo laten keuren, klinisch en röntgenlogisch voordat je uberhaupt een paard koopt.

Ik denk dat je er eerst achter moet komen waar het steigeren vandaan komt. Daaruit kan je een conclusie maken hoe lang het duurt voordat het probleem verholpen word (als dat uberhaupt nog kan) en vanuit daaruit kun je kijken of je hem wel wilt. Ik weet niet waar je ambities liggen maar als ik dit paard misschien zou kopen, en het zou voor de rest echt een topper zijn met veel aanleg voor wat ik wil doen, en het klikt heel erg, zou ik hem wel kopen als hij helemaal is goed gekeurd. Het ligt geheel aan jou... Mensen die bang zijn voor stijgerende paarden zeggen zowiezo al nee en ik denk dat dit voor een groot deel van de bokkers hier zijn... Gewoon een gokje :)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:40

geen goede koop.
maar volg vooral je eigen gevoel.
zoals al eerder werd aangegeven een paard steigert niet zomaar

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:41

Als hij nog niet gekocht is, zou ik hem laten staan.
Bewust andermans problemen op de hals halen, dat doe ik niet..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:12

Er zijn ontzettend veel leuke paarden te koop, waarom dan een ' probleempaard' kopen?