In de eerste plaats hoeft iemand natuurlijk niet te liegen over dat een paard nooit wat heeft gehad want er zijn zat paarden die npoit wat hebben gehad. Ik weet niet hoe erg het in Nederland is gesteld met de paarden, maar een paard dat wel wat heeft (gehad) hoort een uitzondering te zijn.
Los daarvan is het altijd handig om een paard voor aankoop te laten keuren.
Wat het steigeren betreft, er is natuurlijk 99% kans dat het aan de ruiter ligt, doordat die gewoon anders of te stevig aan de teugels zit.
Het kan ook deels bij het paard liggen, bv zoals bij mijn hengst die bang van het bit is dus bij elke ruiter lastig zal zijn, behalve bij die er rekening mee houden.
Dan blijft er nog een klein percentage over dat wijst op slecht passend tuig of een lichamelijk probleem bij het paard. Dit kun je makkelijk uitsluiten als hij bij een andere ruiter prima rond te rijden is.
Hoe dan ook, het is duidelijk dat JIJ niet in staat bent dit paard normaal en veilig te rijden, dus is het niet het goede paard voor JOU, ongeacht de oorzaak.
jael89 schreef:En ook al loopt hij nu goed, het is een ex koerspaard, de kans is groot dat hij al erg versleten is.
Ik ken er zat die tot hun 16de gekoersd hebben, waarvan de laatste jaren korte baan, en prima rijpaarden zijn geworden en hoge leeftijden hebben bereikt zonder lichamelijke problemen....
Een paard dat vier keer gestart is bij wijze van spreke is ook een ex koerspaard, maar nauwelijk ingezet... De term zegt dus verder niet zoveel, je moet naar het paard zelf kijken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-12-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt