Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kimberley_ schreef:nicole3939 schreef:Friesen heb ik zo mijn twijfels over. Ook al zijn ze heel vriendelijk en zet ik op die van mij wel 10 jarige kinderen die al een aantal jaren rijervaring hebben, maar ze zijn wel erg sterk en dat is ook de reden dat ik ze niet zo gauw naar buiten laat gaan op mijn fries. Verder als dochterlief een wedstrijdje wil gaan rijden, zal zij tussen de paarden moeten starten en ik denk dat je daar als 10 jarige niet op zit te wachten. Dus ik denk dat je zo en zo een E pony het beste kan nemen, dank kan jouw dochter nog tussen de pony's starten.
Onze friezen lopen ponykampen met kinderen die hooguit een halfjaartje rijden. En ik zie ook nergens dat ze wedstrijden wil rijden

Anne_GTI schreef:Een Welsh cob is ook het eerste waar ik aan dacht. Maar een te klein gebleven KWPN-er in de E-maat zou ik niet uitsluiten. Let sowieso op het individuele karakter van het dier als je gaat kijken en neem een ERVAREN paardenmens mee.
Simpel trucje: gooi een plu in de bak of een jas; als ze daar helemaal van de kook door raken moet je die niet hebben.
)
) Een echt familiepaard dus. Citaat:Ras: ------------Stokmaat: ----- gewicht paard: ----- max. Ruitergewicht: ----- Percentage
Shetlander ----- 100 cm -------- 200 kg ------------- 40 kg ------------------- 20%
IJslander 1 ----- 135 cm -------- 350 kg ------------- 70 kg ------------------- 20%
IJslander 2 ----- 140 cm -------- 450 kg ------------- 90 kg ------------------- 20%
Haflinger ------- 145 cm -------- 500 kg ------------- 80 kg ------------------- 16%
Warmbloed 1 --- 160 cm -------- 550 kg ------------- 71 kg ------------------- 13%
Warmbloed 2 --- 172 cm -------- 700 kg ------------- 80 kg ------------------- 12%
Koudbloed 1 ---- 165 cm -------- 800 kg ------------- 96 kg ------------------- 12%
Koudbloed 2 ---- 170 cm -------- 900 kg ------------- 104 kg ------------------ 12%
Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)
Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.
Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony ----------------- 50 kg.
New Forest, grote Arabier -------------------- 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed -- 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter --------- 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker ---------- 90 kg
Belg, Shire ---------------------------------- 115 kg
Bijschrift tabel:
Maximale belasting.
De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."

idje schreef:Het is nog maar de vraag of een Welshcob wel zo'n goede tip is.
Ze willen nog wel eens erg heet en sensibel zijn.
Een bloedpaard in boeren verpakking.
Ze zijn er wel hoor, braaf en makkelijk, maar vaak horen ze niet echt in het rijtje Haflinger, Fjord en Tinker thuis.
Toch net wat meer bloed en temperament.
(En ja, ik heb ervaringen met Hafjes, Fjorden EN Cobs)
Maar kun je ze handelen, dan zijn ze wel enorm leuk.

(ze staat nog steeds te koop geloof ik
)