pff de schrik zit er toch een beetje in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:12

Bedankt allemaal voor de tips.
Dus uiteraard eerst uitsluiten of er medisch iets aan de hand is.

Nu is het eigenlijk een beetje winterstop, ik rijd dus niet maar probeer wel wat grondwerk te doen. Ik zal proberen zo veel mogelijk tijd in hem te steken, zodat hij merkt dat ik ook wel een fijn persoon ben :-)

Ja het zal nog een lange weg worden, maar dat vind ik niet erg. En ik zal er ook professionele hulp bij halen. Ik woon in België, Vlaams Brabant. Misschien is het wel nuttig om een 'paardefluisteraar' te laten komen. Of toch iemand die wat meer van parelli af kent. Heeft iemand tips?

sonjim schreef:
Is dit paard ooit gebruikt voor de rodeo sport aangezien zijn vorige eigenaar dit deed?

Het paard heeft maar anderhalfjaar bij de vorige eigenaar gestaan. Daar bijna nooit bereden geweest, was het paard van zn exvrouw ofzo. Die heeft hem ook niet lang gehad. Nu weet ik via zijn paspoort wel de eerste eigenaar, waar hij tot zijn 7 jaar gok ik (hij is er nu 10) gebleven is. Misschien moet ik eens met hen contact opnemen.
Wat betreft die rodeo, ik had er eigenlijk nooit zo over gedacht, wie weet :-) Ik denk het niet omdat die eigenaar dat laaaang geleden in Amerika deed.. Maar het kan..

cissy

Re: pff de schrik zit er toch een beetje in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:56

ik wil niet l*llig doen, maar als iemand aan de rodeosport doet dan doet ie toch echt wat anders dan jullie waarschijnlijk denken.... en dat doe je over het algemeen niet met je eigen paard (datgene wat jullie denken)
Rodeo is óf op een bokkend paard rondrijden die je op de wedstrijd krijgt toegewezen óf je bent een cowboy te paard en die paarden zijn over het algemeen juist super getraind omdat ze anders niets kunnen winnen op de rodeo....

Het kán natuurlijk nog zo zijn dat dat dit paard werd ingezet op rodeo's als bokkend paard maar dat zal wel heel toevallig zijn zeker gezien de opmerking dat het paard van zijn exvrouw was en amper bereden is geweest.....

just my two cents

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:17

Fleur1984 schreef:
Bedankt allemaal voor de tips.
Dus uiteraard eerst uitsluiten of er medisch iets aan de hand is.

Ja het zal nog een lange weg worden, maar dat vind ik niet erg. En ik zal er ook professionele hulp bij halen. Ik woon in België, Vlaams Brabant. Misschien is het wel nuttig om een 'paardefluisteraar' te laten komen. Of toch iemand die wat meer van parelli af kent. Heeft iemand tips?

De enige tip die ik kan geven is gewoon aan de gang gaan. Je hebt misschien wel stalgenoten die je kunnen helpen? En anders kun je een oproep plaatsen op bokt of iemand uit de buurt je wilt helpen die er verstand van heeft? Ik heb het geluk gehad dat ik een vriendin van een vriendin had die mij heel veel heeft geleerd over paarden gedrag en mijn gedrag. Zij is een aantal levels verder en door haar ben ik aan de start gegaan. Ik heb ook een dominante merrie (gelukkig waren onze verhouding wel een stuk beter dan die van jou :s) En het zijn vaak de kleine dingen die je over het hoofd zie. Zoals bijv dat je op een plek staat, paard komt jouw kant op, jij bent aan het praten of let niet op maar doet automatisch zonder bij na te denken een stap opzij. Op dat moment komt jouw paard op jouw plek te staan. Dan is jouw paard dus baas over jou want jij maakt plaats voor hem. Om maar een voorbeeldje te noemen. Dit was bij dus het geval, en zo waren er wel meer dingen waar ik niet bij stilstond maar eigenlijk heel logisch waren. En ik moet zeggen dat ik een ander paardje heb omdat ik me ook anders ben gedragen. Ik spreek nu mer de paardentaal zeg maar. Je hoeft er echt geen paardenfluisteraar voor te zijn. Het is gewone logica. En als je je erin verdiept zul je zien dat je het snel oppikt. Je kunt op marktplaats ook tweedehands aan parelli komen. Als je gewoon begint met level 1 zul je zien dat het geen abracadabra is, je krijgt gewoon meer inzicht in je paard. En je zult zien dat het werken voor allebei een stuk leuker wordt :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:31

Ga even terug naar af met dit paard, ga longeren en leer hem daar al respect voor de mens te hebben.
Doe dus even net of je een jong paard beleerd, alleen mag je nu wat strenger zijn omdat hij de regeltjes al kent neem ik aan, maar gebruik maakt van zijn kracht.
Het uit de wei halen doe je prima! Niet komen, is lopen tot hij opgeeft, dus daar ben je al goed bezig met grondwerk zeg maar.
Maar iemand zo maar omver duwen is natuurlijk goed fout!
Wees consequent met alles wat je doet, dus vandaag nee, is morgen en volgende week ook nee!
IK denk dat dit paard lichamelijk niets mankeert, maar weet dat hij zijn zin krijgt als hij zijn kracht gebruikt.
Dat zal dus in het verleden zijn gelukt.
Wees ook niet bang om hem eens goed op z'n nummer te zetten als hij uit haalt of bijt b.v.
Dan mag je echt wel een schuppie of flinke mep geven!
Haal er wel iemand bij die verstand heeft van dit soort paarden en laat die even een paar keer met je meelopen als je het zelf doet.

demiisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:25

Ik zou ook ff je paard goed laten nakijken/de kraaker laten komen.. Verder zou ik idd grondwerk gaan doen om ff vast te stellen wie nou de leider is :P Ik zou persoonlijk zorgen dat er iemand (hoeft niet een instructeur ofzo te zijn) je paard aan de longen klinkt als jij erop rijd en dan net doet of hij/zij aan het longeren is (met zweep) als hij dat stil staan kan zij/hij hem een tikje geven als hij dan een bok geeft gewoon zijn hoofd omhoog houden, dan kan hij niet hoog bokken..en dit een aantal keren blijven proberen , Suc6!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 03:15

Tielt winge is niet zo ver van hier, ik zal eens kijken of ik iemand weet.Ik ken wel wat mensen, maar daar betaal je je blauw aan en ze nemen over wat id de boekjes staan ;) Jij hebt nu de basisdingen nodig.
Dit gedrag van je paard is respectloos tov jou. Ook al kan ie misschien pijn aan zijn rug hebben, omverlopen is echt 'dominant' gedrag. Ik doe zelf ook parelli, dit zal je zeker helpen om samen nieuwe dingen te leren en de verhouding juist te zetten. Ik vermoed dat dit dier weet wat hij kan, en dit ook tegen jou gebruikt. Wat als er iemand anders op rijdt?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 03:43

als je hebt uitgesloten dat er iets medisch aan de hand is vind ik dit hele verhaal klinken alsof dit paard geen goede basis heeft geleerd met rijden.
je schrijft dat hij regelmatig zo doet, is hij de andere keren wel normaal te rijden zonder dit protest?
een paard wat of al omdraait bij het zien van het halster legt geen goede relatie met het werk wat of er dan van hem gevraagd gaat worden.

misschien is het idd een idee om de eerste eigenaren eens te vragen wat zijn geschiedenis is.

wat ik me wel erg af vraag is: als je dit wist waarom heb je dit paard dan gekocht? het is nu gevaarlijk voor jou (en ook je vriend) aan het worden met de methodes die je paard erop na houd.

ik hoop dat je snel een oplossing vind voor het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:14

Hoera! Ik ben niet de enige met zo'n paard! *\o/* Vergeef me even mijn vreugede aub :)

De mijne staakt ook onder het zadel op dezelfde manier. Na een halve piste (of soms zelfs niet) in stap aan losse teugel gewoon hup, stilstaan en kont omhoog. Geen je benen, ofwel geen reactie ofwel kont alweer omhoog, iets vinniger. Contact met teugels en hop, alweer. Soms krijg je die paar passen vooruit en dan herbegint het.

Ik heb ze om die reden vorige wintr uit training gehaald en hele zomer op weide gezet met een maatje. Toen ik dit najaar draad weer opnam heeft ze terug even geprobeerd, maar da's er eigenlijk betrekkelijk goed uitgegaan. Heb instructreur gezocht die bij me paste ook! En het liep piekfijn. Erna heeft ze waarschijnlijk even vastgelegen in de box of eens foutief gerold, en herbegon het spelletje en echt enorm venijnig. DA laten komen, spierontsteking. Maandje rust in ruime box en weidegang en medicatie. tandarts laten komen, tandjes gedaan. Ik ga nu, eens de sneeuw weg is, proberen om draad weer op te nemen. Aan de longe loopt ze in elk geval heel leuk en heel relax. Grondwerk doet ze ook super, alleen voeten geven doet ze wat lastig op maar da's een oud zeer van de fokker. (nooit geleerd hoeven te geven).Aan de hand super braaf, als ik ga wandelen en stapt iemand naast of per fiets, superknol. Ga ik alleen, na paar passen ook staken en kont opgooien, zelfs midden op straat.

Ik ben intussen tot de conclusie gekomen dat we eerst:
1) weer meer plezier in het werk moeten krijgen, dus ipv dressuren vaak gewoon naar buiten, zowel aan de hand als onder het zadel met iemand bij.
2) het vertrouwen moet herstart worden onder de man. gaat er iemand naast, geen probleem, ben ik alleen (of iemand anders alleen) is het feest.

Dus ik raad je ook aan om je paard medisch te laten nakijken, alles uit te sluiten en dan op vertrouwen te gaan werken en op plezier focussen voor beide. Daar raak je al een heel eind mee.

Smushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:09

inderdaad eerst medische oorzaken uitsluiten. breng je wel genoeg afwisseling in jullie trainingschema? het lijkt er namelijk op dat je paard tegen het rijden opziet en dus ook als jij de wei binnenkomt met halster weet dat het rijden er weer aan zit te komen, als jij niet genoeg afwisselt. ga eens zijn wei in zonder halster, zit een kwartiertje tegen een boom of ga een boek lezen, komt hij vanzelf wel uit nieuwsgierigheid snuffelen. en zo ook eens met halster maar gewoon alleen poetsen als je hem uit de wei hebt. zorg dat je paard geen reden heeft niet de wei uit te willen: hij hoort niet te weten wat jullie gaan doen. :)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 10:12

Even een update:

Laatste tijd verliep het contact met spyke goed. Ik kon hem makkelijk bij mij krijgen, eens borstelen, terug zetten, gewoon eens aaien, eens longeren. Dit weekend dacht ik: ik ga even een wandelingetje doen, gewoon even op de straat, zodat hij dat ook gewoon wordt.

ok, Spyke gehaald, liep mooi mee, maar toen we aan de poort kwamen, begon zn maatje heel hard te hinniken (onze pony sylvester), waardoor spyke weigerde verder te gaan. Hij begon in feite opnieuw hetzelfde te doen als toen ik erop zat: schrapen met zn benen over de grond, weigeren te stappen, een keertje licht omhoog gaan....

Daarna Sylvester eventjes weggenomen, met als resultaat dat spyke hysterisch aan het doen was in de wei, tot hij sylvester terug zag..

Ik vrees dat het probleem veel dieper zit dan gewoon niet willen werken of pijn hebben. Beide paarden zijn gewoon zo verwend geweest bij de vorige eigenaar... Gewoonweg dominant, respectloos.
In ieder geval, ik weet dat ik een lange weg af te leggen heb, en dat het met vallen en opstaan zal zijn. Maar ik denk dat onze band er alleen maar op vooruit zal gaan op deze manier. Ik denk dat ik ervan moet uitgaan dat ik twee veulens heb, en dat ik die volledig terug moet heropvoeden. Ze hebben gewoon te veel vrijheid gehad. Spyke durft zelf de trailer niet op zonder dat sylvester erbij gaat.. En daar is nooit iets aan gedaan...

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:56

Fleur1984 schreef:
Even een update:

Laatste tijd verliep het contact met spyke goed. Ik kon hem makkelijk bij mij krijgen, eens borstelen, terug zetten, gewoon eens aaien, eens longeren. Dit weekend dacht ik: ik ga even een wandelingetje doen, gewoon even op de straat, zodat hij dat ook gewoon wordt.

ok, Spyke gehaald, liep mooi mee, maar toen we aan de poort kwamen, begon zn maatje heel hard te hinniken (onze pony sylvester), waardoor spyke weigerde verder te gaan. Hij begon in feite opnieuw hetzelfde te doen als toen ik erop zat: schrapen met zn benen over de grond, weigeren te stappen, een keertje licht omhoog gaan....

Daarna Sylvester eventjes weggenomen, met als resultaat dat spyke hysterisch aan het doen was in de wei, tot hij sylvester terug zag..

Ik vrees dat het probleem veel dieper zit dan gewoon niet willen werken of pijn hebben. Beide paarden zijn gewoon zo verwend geweest bij de vorige eigenaar... Gewoonweg dominant, respectloos.
In ieder geval, ik weet dat ik een lange weg af te leggen heb, en dat het met vallen en opstaan zal zijn. Maar ik denk dat onze band er alleen maar op vooruit zal gaan op deze manier. Ik denk dat ik ervan moet uitgaan dat ik twee veulens heb, en dat ik die volledig terug moet heropvoeden. Ze hebben gewoon te veel vrijheid gehad. Spyke durft zelf de trailer niet op zonder dat sylvester erbij gaat.. En daar is nooit iets aan gedaan...

Hoe reageer jij wanneer hij weigert mee te gaan en zijn trucjes gaat uithalen? Zo te lezen ben je weer terug gegaan naar stal?
Je moet hoe dan ook die poort door anders kom je op een gegeven moment niet eens meer in de búúrt van dat ding.... Niet gaan dralen en vragen of hij alstublieft mee wil lopen, maar meteen handelen door hem op z'n sodemieter te geven. Jij bent de leider en jij bepaalt op dat moment dat je door die poort wil met hem, klaar. Wees niet bang dat je hem pijn doet ofzo. Paarden onderling zijn ook niet zachtzinnig. Als je maar duidelijk en eerlijk blijft. Loopt hij een paar passen mee, belonen! Laat je niet leiden door emoties of frustratie. Geef hem op z'n donder en dan weer rustig verder gaan waar je gebleven bent. Heeft bij mijn paard heel goed gewerkt. Het is zeker niet makkelijk hoor, maar de aanhouder wint.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:24

Rare vraag misschien maar is dit paard ooit fatsoenlijk beleerd? Je berijdt hem, maar is hij wel ooit echt ingereden? Dit omdat hij op elke hulp reageert met een bok oid. Het kan gewoon zijn dat hij je onvoldoende begrijpt ( dan wel: nooit geleerd heeft om te luisteren).
In ieder geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen, en terug naar af. Dat wil zeggen: iemand met verstand van zaken inschakelen, en het paard als het ware opnieuw beleren. Dan zelf je paard rijden terwijl je paard bij de gene staat die hem beleerd, en dan vervolgens thuis les krijgen van degene die hem voor jou opnieuw beleerd heeft. Zelf aan blijven klungelen is mi in dit geval gewoon vragen om ongelukken.

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:31

Laten na kijken !
alvast veel succes .
Groetjes

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 13:43

Ik zou graag even dit topic terug oprakelen omdat er ondertussen toch wat vorderingen gemaakt zijn die ik graag even zou willen delen.

Jammergenoeg is het winter en beschikken wij nog niet over een bak, dus moeten wij het doen met een stukje wei. (binnenkort komt er trouwens een roundpen).
Ik ben toch af en toe, als het weer het toe laat, kunnen bezig zijn met Spyke. Zoals eerder al aangegeven, is hij vooral koppig en dominant. Nu hij langer bij ons staat (hij staat aan huis), merk ik dat hij mij toch al positief kan benaderen. Hij komt zelf naar me toe voor een aai, geeft likjes,...
Ik merk wel dat hij toch veel schrik heeft, van vanalles en nog wat. dat was dan ook de reden waarom hij niet door de poort wilde (zie vorig bericht). Ik had als kerstcadeautje een horsebal gekocht, waar hij de eerste weken tien meter rondom liep. Nu kan ik die bal op zn poep leggen of tegen zn hoofd botsen, zonder dat hij begint te flippen .Ik heb hem ook al geleerd over een boomstammetje te springen (aan de longe), daar heb ik echt dagen over gedaan.
Goh het is zo leuk dat het al wat langer licht is, zodat ik meer kan doen. Ik verlang echt naar de zomer maar ik heb nog zo'n lange weg te gaan. Alles vraagt zo veel geduld en tijd.En je moet zoooo voorzichtig zijn of het wordt niks.. Ik hoop gewoon dat alles verder positief blijft verlopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:47

Op de momenten dat je paard in de ankers gaat en niet meer wil lopen, moet je het ongewenste moeilijk maken en het gewenste makkelijk. Dus op de momenten dat je paard niet verder wil lopen, laat hem zijn voeten bewegen, zet hem op een cirkeltje, doe de circling game.