Plotseling steigeren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: Plotseling steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 22:13

hmm goed, misschien moet ik dat inderdaad proberen ja, om hem streng aan te pakken.
Ik werk inderdaad met een kort zweepje.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:24

Joycebunny schreef:
hmm goed, misschien moet ik dat inderdaad proberen ja, om hem streng aan te pakken.
Ik werk inderdaad met een kort zweepje.

Misschien tijd voor een dressuurzweep van een meter of 1,20? Met een kort zweepje kun je hem amper raken(ja als hij al te dichtbij is).

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:37

Longeerzweep is wat mij betreft ook gerechtvaardigd als ie werkelijk met zijn voorbenen maaiend op je af komt!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 22:42

lange dressuurzweep heb ik wel, net als een longeerzweep van 1m80. Daarmee heb ik hem vandaag 'opgejaagd' en toen hij steigerde bleef hij inderdaad wel op een afstandje!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:36

Joycebunny schreef:
lange dressuurzweep heb ik wel, net als een longeerzweep van 1m80. Daarmee heb ik hem vandaag 'opgejaagd' en toen hij steigerde bleef hij inderdaad wel op een afstandje!

heel goed van je , dat weg jagen mag je wel een tijdje volhouden , raakt hij misschien ff van in de war , maar dan heb jij de touwtjes in handen en niet hij. ;)

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:43

Waar woon je hier in Belgie?
Ik ben van Belgie en ik weet nog veel 'grondwerkers' die je kunnen helpen :)

Edit: ik zie dat je wel redelijk ver van me wegwoont. Over enkele maanden geef ik in de buurt van jou een clinic VD, maar denk niet dat het nog zo lang kan wachten. Denk dat www.27ranch.be niet zo ver is van jou, die gaan je wel kunnen helpen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Eknowledge op 24-11-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:46

Cavalli_x3 schreef:
Waar woon je hier in Belgie?
Ik ben van Belgie en ik weet nog veel 'grondwerkers' die je kunnen helpen :)

ja ik zag in haar profiel idd dat ze uit belgie kwam , staat ook een plaatje bij van waar ongeveer. ;)

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:47

Zag het ook net :P Heb er een edit bij gezet :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:51

Cavalli_x3 schreef:
Zag het ook net :P Heb er een edit bij gezet :)

:o had je edit nog niet gezien , sorry
maar dacht ik reageer ff kan ze een aantal adresjes er bij zetten alvast :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:22

Het is spijtig en zeker niet leuk te horen wat ik ga zeggen, maar de fout zit echt niet bij het paard.
Jij hebt welliswaar ongewild dit paard zo gemaakt, jij hebt het grondwerk en de vrijheidsdressuur zo verkeerd gebruikt dat je nu een bijna onhandelbaar paard hebt gecreeerd.
Das heel spijtig, en tjaaaa dit kan uiteraard nog wel gecorrigeerd worden, maar zal altijd sluimerend aanwezig blijven, en dus de nodige controle en discipline van de ruiter/begeleider blijven vragen.
Paarden zijn geen mensen, en jij hebt hem op een te lieve en te menselijke manier benaderd, je paard heeft het dus verkeerd begrepen en zag de mogelijkheden om te ontsnappen aan jouw opdrachtjes, en dus zo is het beginnen verkeerd lopen en heb je nooit correct correcties gegeven.
Het is nooit verstandig om deze dingen op eigenhoutje met alleen de kennis uit een boekje en het eens zien doen hebben, das echt niet genoeg.
Alleen professionele hulp kan je nu nog de redding brengen die je nu echt wel nodig hebt.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:34

Beste TS,
Dit is er rottig, het is niet fijn voor jou maar ook zeker niet voor je pony.
Ik denk dat je pony aan het aftasten WAS maar dat je (daar kun je niks aan doen) die signalen hebt gemist, op dit moment is hij in het stadium dat hij jou plaats in prbeert te nemen, niet in de zin van: hij knoopt jou een zadel op en rijdt een paar rondjes op jou door de bak ;)
maar wel in de zin van, IK bepaal wat we doen en als jij wat ander wil dan zal ik je even laten zien dat ik dat niet meer accepteer...
Ik raad je dan ook ten zeerste aan om in dit stadium echt hulp erbij te zoeken want het word straks van kwaad tot erger.
Ik wil je best een bult tips geven maar ik denk (als ik alles zo inschat) dat je veel meer baat hebt bij iemand wie het je kan laten zien,
zodat je ook ziet wat er daarna gebeurd, en je zelf dus niet weer in het uitprobeer hoekje zit.. als je snapt wat ik bedoel.
Ik begrijp goed dat je er zelfs angst van zou krijgen, het is niet leuk en zeker niet grappig.

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je er echt even iemand bij haalt,
beter even wat geld betalen zodat jij weet hoe je veilig de grenzen kan stellen bij je pony als dat je er straks onder zit en je leven is toch echt een stukje kostbaarder dan een aantal km kosten. ;)

Succes ermee!!!!
lieve groet marieke

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 03:56

Oke, ik zal een uitgebreide reactie typen. Met een aantal dingen die hier gezegd zijn ben ik het wel eens, met een aantal niet.

Dit is jouw eerste paard? Hoe perfect iedereen ook wil zijn, als er iets nieuws geleerd moet worden, maakt met fouten. Het belangrijkste is om van die fouten te leren en daar wijzer uit te komen. Je zult even flink door moeten zetten, maar dan is dit paardje wel een goed leerpaard geweest ;)
Om te beginnen, zou ik intensief gaan zoeken naar begeleiding. Iemand die op het juiste moment jou kan helpen het paard te corrigeren en de communicatie duidelijk te houden. Daar hoef je niet perse een NH-er voor te zijn, maar gewoon iemand met voldoende ervaring met lastigere paarden die ook kijkt naar jouw houding moet jou al verder kunnen helpen.
Dan, laat het hele VD eerst zitten. Je kan niet verwachten dat hij braaf zijn opdrachten uit voert, als de basis al niet klopt. Respect voor jou is zowat nog belangrijker bij VD als in rijden. Respect kan ook niet opeens omslaan, jij hebt gewoon de eerste signalen niet gezien.

Dus, hij heeft geen respect voor jou. Dit los je niet op met een mep verkopen of flink rond laten rennen wanneer hij iets doet wat niet mag. Korte duidelijke commando's, consequent en eerlijk zal je moeten zijn. Begin bij het begin. Meelopen, wachten, achteruit, allemaal aan een halster. Ik gebruik vaak een zweepje wanneer ik werk met mijn paard, en die is alleen om nog duidelijker te maken wat ik wil. Wil ik dat ze mee loopt en loopt ze niet snel genoeg, wijzen met de zweep of zacht aantikken is voldoende. Wil ik dat ze wacht terwijl ik een pas achteruit doe, dan kan je met de zweep je arm verlengen om haar op afstand te houden. Moet ze achteruit, dan geef ik naast het stemcommando en mijn lichaam, ook een lichte druk met het zweepje.

Maar, dan ben je er nog niet. Nog belangrijker is jouw lichaamstaal. Bij een wat brutaler paard zal je zelf wat breder op moeten stellen. Jouw ruimte moet je innemen en hij mag er alleen inkomen als jij het toe staat. Wordt die wat te brutaal, maak je schouders breed en neem jouw ruimte weer in. Doe je dat voordat hij door heeft dat hij brutaal kan zijn, dan is een tik niet eens nodig. Geeft hij jou niet de ruimte, mag je eens flink op hem af komen, evt. je zweep gebruiken. En doet hij het goed, schouders ontspannen, diep ademhalen en belonen. Maak dus goed onderscheid tussen ontspannen-ik en brutale-ik. Denk goed na over jouw lichaamshouding wanneer hij iets doet en wees er bewust mee bezig. Uiteindelijk raakt je hier zo geoefend in, dat je het onbewust bij ieder paard kan doen.

En gebruik dit ook wanneer er een situatie is met paniek. Wanneer jij de rust zelve en de rots in de branding bent, zal je paard ook op jouw vertrouwen en kalmeren. Wanneer jij in paniek bent, heeft hij een reden om ook te stressen. Voorbeeldje: mijn paard stond wel eens vast met haar voet in schapengaas. Ik liep er rustig op af, paard bleef braaf staan totdat ze vrij was en liep weer weg. Niets aan de hand, paard heel gebleven. Keer erna zat ze vast, stond rustig te wachten, totdat het meisje die het zag begon te roepen en in paniek was, paard schrikt, scheurt zich los, gevolg, voet open. Dus! Altijd rustig blijven ;)

Oke, inhakend op het stukje van de vd-bijten-steigeren. Wees duidelijk met vd en beloon slecht gedrag niet. Ik ben er niet goed genoeg bekend mee om je daar tips over te geven, maar paard moet gewoon wachten. Worden ze happig op voer, direct stoppen, niets is vervelende dan paarden die in je vingers happen. Wanneer hij wil happen, wees hem dan voor. Geen tik als hij gebeten heeft, maar een botsing met jouw arm wanneer hij de beweging maakt, snap je. Hij beweegt zijn mond naar jou toe en voordat hij de hak neemt uit jouw arm, laat je die subtiel omhoog schieten. Knalt hij dan met zijn neus tegen jouw arm, zijn probleem, jij hebt in elk geval geen tanden in jouw arm zitten. Wees hem dus voor, maar ram hem niet in elkaar. Het is immers een fout die deels aangeleerd is door jou.
Is hij het daar niet mee eens en komt die omhoog, oke, dan doe je een stap achteruit. Ik stap ook weg, eerste reflex, blijf zelf liever heel. Maar wanneer hij weer neer komt neem je direct jouw plaats in, liefste zet je hem nog een paar passen achteruit. En daarna, belonen, want hij is weer braaf. Laat niet over je heen lopen, wordt niet boos, maar neem jouw ruimte weer in. Ga niet slaan, maar gebruik wel wat nodig is om hem uit jouw ruimte te zetten. Ga vooral niet vechten, dat verlies je. En heel belangrijk, hij mag echt niet na het steigeren weer naar voren komen en weer steigeren.

Overigens is rijden geen must voor een paard. Ik rij de mijne zelden, maar die doet wel braaf wat ik vraag. Heeft me ook wat tijd gekost en ik heb fouten gemaakt, maar een te rijden paard is niet direct eentje met respect voor de persoon op de grond.

Hoe zit het verder met de energie van jouw pony? Krijgt die genoeg tijd om dat kwijt te kunnen en te spelen met vriendjes? \
Belangrijkste is denk ik dat jij moet leren zijn acties te doorbreken voordat het te laat is. Bijten staf je niet nadat het gebeurd is, maar pak je aan vanaf de eerste beweging. Steigeren kan je ook aan zien komen, zorg dan dat hij beweegt, vooruit, achteruit, zijwaarts, maakt niet uit, zet hem kort aan het werk en beloon wanneer hij het goed doet. Jij moet dus leren sneller te reageren op zijn brutaliteit, hem beter te lezen en jouw reactie goed af te stemmen op hem.
Ik zou niet heel actief de ruimte weer innemen, dat kan botsen. Blijf dus kalm, maar duidelijk. Nee, ho, éh, korte woordjes, korte acties en beloon met ontspanning, niet met voer!

Succes

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:28

Ben het met RianneH eens.
Wou nog even iets toevoegen. Een vriendin van mij had ook een paard die veel steigerde. Zij heeft toen een stok (dun) gepakt en daar een zak ijs aan gehangen. Zij heeft toen elke keer als hij omhoog kwam die zak ijs op zijn hoofd gedaan. Hierdoor denkt een paard dat hij bloed en zal na een paar keer niet meer omhoog komen.
Klinkt een beetje lomp (niet slaan natuurlijk) maar er op leggen.
Werkt echt!!!!!!!!!!!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:36

amillia schreef:
Dit soort gedrag is voorbij het stadium ''tikje geven en klaar'', hier zijn ze toe aan een flinke oplawaai (en niet zo zachtjes ook)

(.....)

Hier ben ik het mee eens. Je klinkt te lief!
Doe een hoofdstel om en ga eens met hem werken, lange zweep mee. Ga eerst even wat grondwerk doen.
Ga naast hem lopen en stop, zodra hij je ook maar iets voorbij loopt zet je hem meteen een aantal passen achterwaarts. Dreigt hij ook maar iets? Meteen stem verheffen en eventueel een klap.
Steigert hij? Verkoop hem een mep, geef een ruk aan het halstertouw en zodra hij neerkomt weer een aantal passen achterwaarts.
Dit paard is veel te lief behandeld en gaat daar nu misbruik van maken, kwestie van een aantal x heel duidelijk terug op zijn plaats zetten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:16

Joycebunny schreef:
ik probeer hem ook aan te pakken, maar als je een paar maaiende hoeven voor je krijgt denk je op die moment wel aan iets anders dan afstraffen. Heb hem vandaag wel toen hij tegenwerkte gewoon de longeerzweep gepakt en rond laten galoperen in de bak. Daarna weer geprobeerd, als hij weer beet mocht hij weer rondjes lopen. Werkte helaas niets. En als ik hem een tik geef met het touw steigert hij gewoon, zoals al gezegd is in de OP.
Maargoed. Ik weet ook wel dat de pony geen respect heeft, maar ik vind het gewoon vreemd. Hij heeft altijd respect voor mij gehad tot dat van de ene op de andere dag omsloeg..

Ik denk dat je hem te vroeg laat stoppen. Let je ook op of hij tekenen vertoont dat hij bij je terug wil komen en braaf wil zijn?

Ik zou zelf hulp gaan zoeken, zowel voor jou als je paard, instructrice of misschien iemand anders die veel ervaring heeft met paarden trainen. Steigerende paarden kunnen levensgevaarlijk worden, steigeren doen ze namelijk niet omdat ze 'even een spelletje met je willen doen'.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:22

pony neemt een loopje met je TS. Even stoppen met dat dressuren en null tolerance beleid inzetten.
De normale 'opvoed'kundige dingen: hij moet naast je lopen, stoppen wanneer jij stopt, uit je ruimte blijven als jij dat niet wil, je niet omver duwen, etc etc....
Doet ie het toch, eenmaal een waarschuwing, en luistert hem dan nog niet laat je het hem maar voelen. Steigeren en je platduwen is absoluut geen teken dat jij de baas bent. De verhouding is fout, en je pony is niet stout maar vind dat jij stout bent. Het hem even duidelijk maken dus.
Ik denk niet dat je paard je beet omdat je hem negeerde, eerder omdat hij zijn beloning wou. En als hij je bijt, maak je hem maar echt duidelijk dat jij dat als baas niet accepteert :)

emmafrysko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:16

Je kan ook een join up doen dat is je paard laten galoperen zo hard jij maar wil zelf in het midden blijven staan en op begeven moment naar beneden kijken (je geef je een soort van over )en dan moet als het goed is je pony naar je toe komen en als jij dan loop hij achter je aan loopt, komt hij niet naar je toe dan jaag je hem weg en laat hem weer heel hard galoperen. Zo krijg je een goede band en natuurlijk belonen al hij het goed doet ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:33

Ik raad dit laatste absoluut niet zomaar aan, gezien de reeds verstoorde verhoudingen tussen mens en paard. Te moeilijk en vergt teveel inzicht om maar eventjes te doen... (Het lijkt wel gemakkelijk..... maar echt niet zomaar doen!)
Mijn advies is; haal er een ervaren iemand bij, die samen met jou het paard op zijn plek (=jij de baas, paard is tweede) kan helpen zetten!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:35

emmafrysko schreef:
Je kan ook een join up doen dat is je paard laten galoperen zo hard jij maar wil zelf in het midden blijven staan en op begeven moment naar beneden kijken (je geef je een soort van over )en dan moet als het goed is je pony naar je toe komen en als jij dan loop hij achter je aan loopt, komt hij niet naar je toe dan jaag je hem weg en laat hem weer heel hard galoperen. Zo krijg je een goede band en natuurlijk belonen al hij het goed doet ;)

je moet wel heel erg verstand hebben van een joine up , wil je die goed uit kunnen voeren , anders schaad het meer als je er het goede van krijgt.
verder vraag ik me af of een joine up in deze situatie goed is. er is al een verkeerde verstandhouding.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:36

emmafrysko schreef:

Een join up is niet iets wat je ff doet en al helemaal niet als je zoals jij er geen verstand van hebt! Het is niet goed voor de band, heel stressvol en verloopt niet zoals jij dat zegt! [NH] Het doden van de ziel

Dus TS alsjeblieft, wat je ook doet negeer dit advies want je zou er alleen maar heel veel mee kapotmaken...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:40

amillia idd , helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:56

Joycebunny schreef:
ik probeer hem ook aan te pakken, maar als je een paar maaiende hoeven voor je krijgt denk je op die moment wel aan iets anders dan afstraffen.

Eerlijk gezegd zou afstraffen het enige zijn waar ik aan zou denken op dat moment. Gewoon door hem een sodekledder op zijn bijdehandse lijfje te verkopen dat hij ineens begrijpt dat zulk gedrag niet oke is. Een flinke longeerzweep kan daar heel erg effectief bij zijn zodat je het paard ook van je af kan houden. Als een zweep nog het enige is dat hem boeit, dan zul je die ook moeten gebruiken. Daarna ga je dat respect ook eisen zonder zweep.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:51

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik ga nu naar m'n pony en de raad opvolgen die de meerderheid heeft gegeven: nl afstraffen, al dan niet met zweep. Lekker aan de basis werken en afstraffen als hij weer wat probeert, desnoods een flinke mep. Als ik na een tijdje geen verbetering zie ga ik met m'n moeder praten en professionele hulp zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:09

Goed idee, maar geef je pony dan wel een eerlijke kans en straf niet alleen het steigeren af, maar probeer de eerdere signalen te zien en doe daar iets mee, dan hoeft het ook niet meer zo ver te komen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:15

inderdaad, straf zijn al waarschijnlijk eerder vertoonde dominante gedrag af, voor het escaleert in steigeren. Wat je ook ziet in de weide is dat als een paard gecorrigeerd wordt, het de eerste keer zachtjes gebeurt, en de 'straf' loopt altijd op om het zo maar te zeggen. Vind ik altijd mooi om te zien hoe de baas hier de eerste keer de pony wegdreigt, dan bij het dreigen zich wat verplaatst richting pony, en de derde keer er zijn tanden inzet. Hier zou ik zeggen, geef hem de kans om zich te beteren, en de 3e keer dat hij in je ruimte komt.. En als je die derde keer goed duidelijk maakt, zal je deze niet (of toch nauwelijks) nog moeten gebruiken ;)