Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

marleen_usar schreef:In het verleden heb ik best problemen gehad, die zijn nu allemaal weg ook omdat ik het allemaal heel anders aan pak.Vorige week na een jaar weer gereden, en hij was erg braaf.
Kiichi schreef:Pff.. je moet weten wanneer je een paard hard aan moet pakken, en wanneer je het zacht moet doen. Voor sommige situaties heel lastig te beoordelen, voor andere glashelder. Mijzelf laten bijten? Nooit. Een paard de trailer in slaan? Ook nooit. Balans.
Zoek schreef:Ik ben van mening dat als ik haar er langs stuur dat ze de volgende keer weer bang is maar dan toch maar gaat omdat ze weet dat ze een knal krijgt en dus een beetje bang is voor mij.

Myrddin schreef:nou vroeg ik me af hoe het kan dat onze shet altijd de hoefsmid beet en hij ook regelmatig een klap kreeg maar hij bleef het toch doen.
Totdat een nieuwe smid ook gebeten werd maar zij gaf er geen aandacht aan en sindsdien doet hij het niet meer.
Is een klap dan altijd de oplossing bij bijten of kan negeren ook goed zijn?
cocochanel schreef:Als een paard ergens bang voor is,moet je hem de kans geven het te laten onderzoeken,denk dat ze zo het snelst van hun angst ervoor afkomen.
Als ze alleen zijn en iets engs vinden gaan ze het uiteindelijk ook onderzoeken en bekijken.
ervan weglopen bevestigt alleen hun angst en als je ze er keer op keer langsstuurt zonder ze te laten kijken blijven ze het soms iedere keer weer opnieuw eng vinden!
Ik heb mijn paard het woord "aanraken" geleerd.
Als ik dat zeg raakt ze het object aan waar ik op dat moment naar wijs
(voor een beloning uiteraard!)
Is ze ergens bang voor dan lopen we erna toe en geef ik het commando,gelukkig heeft ze genoeg vertrouwen in mij dat ze wel altijd meeloopt ernaartoe en me volgt,ze is dan zo geconsentreert op mij en de "opdracht" die ze moet doen,dat ze nergens meer bang voor is op dat moment en alleen maar doet wat ik van haar vraag,keer daarna is het geen probleem meer.
Slaan vind ik not-done,stemverheffing doet vaak al wonderen.
Bijten let ik goed op,en als ik zie dat ze aanstalten ervoor maken,maak ik ook drukke bewegingen om me heen en kijken ze wel uit voor me
Trappen hoeven ze me ook niet te doen,gelukkig heb ik geen trappende paarden maar als het gericht zou zijn dan kunnen ze een trap terug verwachten tegen hun kont!
aerdenhout1 schreef:Spijt me , maar als een paard mij probeert te bijten krijgt hij of zij toch echt een slag voor zijn harses!
En geloof mij, er staat hier geen paard op stal die het maar in zijn kop haalt om me aan te vallen.
Maar als ik ze roep komen ze wel allemaal naar me toe er is geen paard op stal dat bang is voor me...respect hebben ze wel en zo hoort het in mijn ogen ook.