Geen dwang en alles rustig aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manfredie

Re: Geen dwang en alles rustig aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:51

ik ben ook zo. mijn paardje is 4 en ik wil gewoon dat hij rustig aan dingen kan wennen zodat hij lang niet zo snel schrikt als bij sommige andere paarden. maar niet alleen daar doe ik rustig aan mee.
ook met trainen...het paard moet rustig kunnen groeien...hij hoeft niet over een jaar een Zproef te kunnen lopen...ook zijn lichaam moet de tijd krijgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 13:57

In het verleden heb ik best problemen gehad, die zijn nu allemaal weg ook omdat ik het allemaal heel anders aan pak.Vorige week na een jaar weer gereden, en hij was erg braaf.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:05

hier ligt het aan de situatie de twee jonkies die we nu hebben mogen wat meer eng vinden dan de oude dame. We kijken even, okee het valt niet aan dan gaan we verder en dan komt er soms best een aanmoedeging bij te pas.

De 3 jarige loopt als ik ernaast sta alles voorbij. maar erop zjin veel dingen toch wel wat eng en we zijn haar nu aan het leren ervoorbij te gaan zonder dat ze mij ziet maar wel hoort en voelt naast haar maar niet erop want dan is ze me zoek.

geduld is een schoone zaak samen met vertrouwen. Maar ze zullen en moeten er langs al sta ik er een uur. (dan mag er wel wat hulp komen van soms een andere ruiter of een fietser die voorgaat) maar we geven niet op als baasje zegt het is niet eng we kunnen er langs dan gaan ze er ook langs.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:19

Belangrijk is vooral dat je duidelijk bent naar je paard.
Een goed getimede ruk aan het halster of korte correctie is meer waard dan enorm tekeer te gaan.
Paard weet dan waar hij aan toe is, zonder verwarring, angst en stress.
Sommige mensen verwarren duidelijkheid met agressie en veel lawaai.
Voordat het uit de hand dreigt te lopen, kan een harder signaal helpen. (benadrukken)
Het hangt ook af van het karakter en de opvoeding van het paard.
Maar duidelijkheid staat voorop.... dat is niet soft, maar fair en effectief.
Dan hoef je niet te vechten met het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:43

marleen_usar schreef:
In het verleden heb ik best problemen gehad, die zijn nu allemaal weg ook omdat ik het allemaal heel anders aan pak.Vorige week na een jaar weer gereden, en hij was erg braaf.

Genoeg paarden met 'problemen' gekregen welke na 5 seconden al snapte dat bijten niet ok was, en na 5 dagen als paard zonder problemen door kon, en een hartstikke leuk beest is geworden. Niks angstig, niks kopschuw, of andere dingen die zo vaak beweerd worden dat je krijgt als je je paard slaat of schopt. Paarden zijn nog altijd blij om me te zien, en willen me allemaal nog steeds niet dood trappen.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:15

Ik houd persoonlijk niet van dat, mijn inziens, betuttelende. Een paard houd van duidelijkheid. Ja is ja en nee is nee. Soms is nee een trap voor z'n kont en soms is nee een ruk aan het halstertouw. Net hoe de situatie is. Slecht gedrag negeren? Nee hoor, ik ben de baas op mijn momenten. Ik ben de leider en laat dat merken aan het paard. Dat is duidelijkheid. Door dat " betuttelende" krijg je mijn inziens onzekere paarden. Het is niet duidelijk wat je wilt.. Verder ben jij als mens de leider (als het goed is) die moet je ook laten zien.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:18

Pff.. je moet weten wanneer je een paard hard aan moet pakken, en wanneer je het zacht moet doen. Voor sommige situaties heel lastig te beoordelen, voor andere glashelder. Mijzelf laten bijten? Nooit. Een paard de trailer in slaan? Ook nooit. Balans.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:25

Kan zijn dat ik het verkeerd heb begrepen, maar vind het een nogal vreemde benadering:
Je laten bijten en er niets aan doen, dan gaat het vanzelf over... eeeeh nee zo werkt het niet. Vind het nogal bizar eerlijk gezegd. De enige reden die ik kan verzinnen dat je paard jou niet meer bijt en anderen wel is dat hij de strijd van jou gewonnen heeft.
Jij staat nu lager in rang. Bij de anderen is die strijd nog niet gewonnen en bijt hij dus door.
Ik ben ook absoluut voor een rustige niet-agressieve manier van omgang met paarden, maar zoals eerder gezegd wil dat niet zeggen dat je maar alles moet pikken, das geen leider gedrag.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:29

Ik denk het dat het er hem vooral in zit om goed te kunnen inschatten of je paard daadwerkelijk bang is of dat hij een spelletje speelt.

Ik heb 1 paard dat erg bang aangelegd is en regelmatig ergens niet langs durft. Die geef ik de tijd om goed te kijken en evt. te ruiken aan het enge object, maar sowieso gaan we er ALTIJD langs. Hij moet leren in mij - zijn leider - te vertrouwen en gewoon overal langs te kunnen.

Ik heb een ander paard gehad dat vrijwel nergens bang voor was, maar onder het zadel op de heenweg tijdens een buitenrit wel bijna alles aangreep als excuus om om te keren. Die kreeg dus een tik met de zweep als hij weer begon te emmeren en dan liep hij er vervolgens ook zonder problemen langs. Hem tijd geven werkte alleen maar averechts, ik kon het beste direct ingrijpen. Dit was simpelweg een heel ander type paard: zeer dominant en absoluut niet bang.

Bang of niet: geen enkel paard mag mij bijten, dan krijgt hij direct een tik op de neus. Trappen betekent trap terug. Daar ben ik heel duidelijk in. Al moet ik zeggen dat ik tot nu toe nooit een paard heb gehad dat aanstalten maakte om te trappen en dat ik maar 2 bijters op stal heb gehad die het beide heel snel afgeleerd hebben.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:38

Kiichi schreef:
Pff.. je moet weten wanneer je een paard hard aan moet pakken, en wanneer je het zacht moet doen. Voor sommige situaties heel lastig te beoordelen, voor andere glashelder. Mijzelf laten bijten? Nooit. Een paard de trailer in slaan? Ook nooit. Balans.

zeker!
ik sla m'n paard ook niet als hij bijvoorbeeld ergens niet langs durft, maar ik zorg wel dat hij erlangs gaat. Maar als hij zn tanden in m'n arm wil zetten, krijgt ie toch echt een mep hoor.

Of zoals met aansingelen. M'n paard heeft daar een vreselijke hekel aan. Heb vandaag gaatje voor gaatje aangesingeld, tussendoor aaien en wachten tot ie weer rustig werd. Onder het aansingelen een praatje tegen 'm houden zodat hij zich niet alleen op de singel focust

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:16

Waarom meteen slaan als het ook anders kan?? ik snap echt wel dat ze je niet moeten bijten of schoppen en ik weet ook heel duidelijk hoe ze het bij elkaar doen en dat is niet zachtzinnig....Parelli geeft het heel leuk aan, fase 1 tot fase.... dus als wij de juiste leider zijn voor ons paard kunnen we met onze lichaamstaal al een paar fase`s aangeven en zo door zoals ze het bij elkaar zouden doen, mijn paard weet nu al heel duidelijk wanneer ik haar zat ben zonder te slaan!!
Als wij gaan wandelen en ze vind iets eng gaan we er ook langs (en laat ik haar als leider zijn dat het niet eng is) maar wel op haar eigen tempo, ze moet leren op haar eigen benen te staan!
Ik ben van mening dat als ik haar er langs stuur dat ze de volgende keer weer bang is maar dan toch maar gaat omdat ze weet dat ze een knal krijgt en dus een beetje bang is voor mij.

Iedereen lost dit op zijn eigen manier op , de een laat zich bijten en de ander niet, iedereen heeft hier zijn eigen mening over maar als we allemaal tevreden zijn over hoe ons paard reageerd is het toch goed?
We doen er allemaal ons uiterste best voor en willen het beste voor ons paard ookal doen we het allemaal anders!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:44

Zoek schreef:
Ik ben van mening dat als ik haar er langs stuur dat ze de volgende keer weer bang is maar dan toch maar gaat omdat ze weet dat ze een knal krijgt en dus een beetje bang is voor mij.

ik sla mijn paard niet als ie ergens niet langs durft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:46

Zoek schreef:

Een paard weet dat ik bepaal wat hij doet. Vind hij iets engs, leuk voor hem, dat is geen reden om niet meer naar mij te luisteren. Een paard weet ook dat hij mij kan vertrouwen, en dat ik hem niet iets laat doen wat voor hem gevaar op levert. Zoals ik al eerder zei, echte paniek behandel ik ook zo, maar iets als 'nee das eng daar ga ik niet langs' niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:53

Alles met verstand.
Zoek een midden weg tussen voldoende overtuiging en zo min mogenlijk dwang. TE is nooit goed, te lief ook niet. Je mag soms best wat eissen, ik wil immers ook best wel iedere week vakantie maar zo werkt het leven nou eenmaal niet.
We hebben een pony op stal die nooit iets opgedwongen mag worden van de eigenaar met als gevolg dat ze van hot naar her gesleept wordt als ie wil en na anderhalf jaar na het inrijden nog altijd niet aandraaft op de hulp. Hartstikke diervriendelijk misschien, maar levengevaarlijk als dat dadelijk langs de weg gaat rijden.
Een paard inelkaar slaan omdat hij bang is voor een nieuw opjekt is natuurlijk ook niet de weg.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:15

Als een paard ergens bang voor is,moet je hem de kans geven het te laten onderzoeken,denk dat ze zo het snelst van hun angst ervoor afkomen.
Als ze alleen zijn en iets engs vinden gaan ze het uiteindelijk ook onderzoeken en bekijken.
ervan weglopen bevestigt alleen hun angst en als je ze er keer op keer langsstuurt zonder ze te laten kijken blijven ze het soms iedere keer weer opnieuw eng vinden!

Ik heb mijn paard het woord "aanraken" geleerd.
Als ik dat zeg raakt ze het object aan waar ik op dat moment naar wijs
(voor een beloning uiteraard!)
Is ze ergens bang voor dan lopen we erna toe en geef ik het commando,gelukkig heeft ze genoeg vertrouwen in mij dat ze wel altijd meeloopt ernaartoe en me volgt,ze is dan zo geconsentreert op mij en de "opdracht" die ze moet doen,dat ze nergens meer bang voor is op dat moment en alleen maar doet wat ik van haar vraag,keer daarna is het geen probleem meer.

Slaan vind ik not-done,stemverheffing doet vaak al wonderen.
Bijten let ik goed op,en als ik zie dat ze aanstalten ervoor maken,maak ik ook drukke bewegingen om me heen en kijken ze wel uit voor me ;)
Trappen hoeven ze me ook niet te doen,gelukkig heb ik geen trappende paarden maar als het gericht zou zijn dan kunnen ze een trap terug verwachten tegen hun kont!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:26

nou vroeg ik me af hoe het kan dat onze shet altijd de hoefsmid beet en hij ook regelmatig een klap kreeg maar hij bleef het toch doen.
Totdat een nieuwe smid ook gebeten werd maar zij gaf er geen aandacht aan en sindsdien doet hij het niet meer.
Is een klap dan altijd de oplossing bij bijten of kan negeren ook goed zijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 21:24

Negeren werkt altijd maar de meeste mensen hebben geen zin om te wachten tot het effect heeft.Bijten is negatief aandacht daar aan geven is het voeden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:29

Myrddin schreef:
nou vroeg ik me af hoe het kan dat onze shet altijd de hoefsmid beet en hij ook regelmatig een klap kreeg maar hij bleef het toch doen.
Totdat een nieuwe smid ook gebeten werd maar zij gaf er geen aandacht aan en sindsdien doet hij het niet meer.
Is een klap dan altijd de oplossing bij bijten of kan negeren ook goed zijn?

negeren werkt in zekere mate. Een beetje vervelend gedrag kun je negeren. Maar als je paard (zoals die van mij) echt z'n tanden in je arm zet, kun je het niet meer een beetje vervelend noemen, dit gedrag moet je dus wel corrigeren.

ALs het paard bijvoorbeeld alleen de oren in de nek legt kun je het gewoon negeren, in de lucht happen valt ook nog onder gedrag wat te negeren is.

xCathyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:30

cocochanel schreef:
Als een paard ergens bang voor is,moet je hem de kans geven het te laten onderzoeken,denk dat ze zo het snelst van hun angst ervoor afkomen.
Als ze alleen zijn en iets engs vinden gaan ze het uiteindelijk ook onderzoeken en bekijken.
ervan weglopen bevestigt alleen hun angst en als je ze er keer op keer langsstuurt zonder ze te laten kijken blijven ze het soms iedere keer weer opnieuw eng vinden!

Ik heb mijn paard het woord "aanraken" geleerd.
Als ik dat zeg raakt ze het object aan waar ik op dat moment naar wijs
(voor een beloning uiteraard!)
Is ze ergens bang voor dan lopen we erna toe en geef ik het commando,gelukkig heeft ze genoeg vertrouwen in mij dat ze wel altijd meeloopt ernaartoe en me volgt,ze is dan zo geconsentreert op mij en de "opdracht" die ze moet doen,dat ze nergens meer bang voor is op dat moment en alleen maar doet wat ik van haar vraag,keer daarna is het geen probleem meer.

Slaan vind ik not-done,stemverheffing doet vaak al wonderen.
Bijten let ik goed op,en als ik zie dat ze aanstalten ervoor maken,maak ik ook drukke bewegingen om me heen en kijken ze wel uit voor me ;)
Trappen hoeven ze me ook niet te doen,gelukkig heb ik geen trappende paarden maar als het gericht zou zijn dan kunnen ze een trap terug verwachten tegen hun kont!

Het lijkt me beter om op deze manier met je paarden te werken dan alles maar te negeren en goed te vinden. Ik geloof niet dat je paard je dan gaat vertrouwen. En uiteindelijk is de band tussen mens en paard toch een vertrouwensband. Een paard zal sneller langs een 'eng' object gaan met een ruiter die hij vertrouwd, dan met een ruiter die zegt: ohjee, je vindt het eng. Nou, dan hoef je er niet langs hoor.
Als je paard dat eenmaal doorheeft wordt denk ik alles 'eng'.

mandodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:18

aerdenhout1 schreef:
Spijt me , maar als een paard mij probeert te bijten krijgt hij of zij toch echt een slag voor zijn harses!
En geloof mij, er staat hier geen paard op stal die het maar in zijn kop haalt om me aan te vallen.
Maar als ik ze roep komen ze wel allemaal naar me toe er is geen paard op stal dat bang is voor me...respect hebben ze wel en zo hoort het in mijn ogen ook.

met slaan verdien je geen respect bij paarden hoor, Angst en respect zijn 2 totaal verschillende dingen..

Nathalie137

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:57

Ik blijf meestal ook rustig en probeer het gewoon op te lossen, maar als ze bijt krijgt je ook een tik.Alhoewel ik geen voorstander daarvan ben, ik ben overtuigd dat je met geduld heel veel winst boekt

Groetjes NAthalie