wat doen bij bijtend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:24

marleen_usar schreef:
Ik heb het bijten genegeerd,bijten is negatieve aandacht en die ga ik niet voeden.Mensen vonden het raar dat ik niks terug deed.Ik liet gewoon mijn rug zien,en stapte op zij als ik zag dat hij wilde bijten.Ik werd niet meer gebeten,maar het leukste was de mensen die het niet negeerde maar er aan dacht aan gaven die bleven gebeten worden.

Ja toch durf ik wel te beweren dat jou paardje na mij 1 keer gebeten te hebben het geen 2e keer meer doet.

Dat negeren is heel leuk ik weet alleen niet hoeveel mensen bereid zijn om zich eerst een paar keer te laten buiten voor het over is.

unicorn_kiss

Re: wat doen bij bijtend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:30

Hmm negeren lijkt mij niet voor alle paarden een gepaste toepassing. Sommige paarden zijn agressief, sommige gewoon hele erge deugenieten. (aan jouw bericht te lezen lijkt het op een aanval eerder als deugenieterij)
Deed ze het gepaard met platte oren?
Die van mij is er een in de deugeniet-variant. Geen echt bijten, maar hapjes nemen. Ik geef hem een neep in zijn lip terug. Nu doet hij het vrijwel niet meer.
Ik ben ook geen voorstander van pijn, maar in dit geval is een gerichte elleboogstoot wel op zijn plaats denk ik.

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:40

Nou ik ben niet van een pak rammel!
Maar goed als ik bij de dokter ben omdat ik pijn heb en hij raakt me aan kan ik hem toch ok niet gaan bijten of slaan dan stuurt hij me weg haha.

Ik zou inderdaad wel een tik geven en op een boze toon PAST EROP HE of zowiets

en dan NATUURLIJK naar de rug of iets kijken ze geeft aan dat ze toch pijn heeft en dat je daar iets mee kan/moet doen.
Dus laat het even nakijken maar alsnog bijten zou ik niet accepteren mijn paarden doe het ook echt niet.
Ze doen oren naar achter en een stampje en dan weet ik dat er iets mis is.

Al doet mijn merrie bij het aansingelen van deken of zadel ook zo gemeen ( maar zij heeft nergens last van)!!!! Is gewoon nijd ( hadden paarden op mijn werk ook eenmaal aangesingeld is alles weer prima)

Ik wens je veel succes en laat haar ff nakijken of de eigenaar dan

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:44

Ik zou eerst maar eens even op wondjes controleren daar waar de singel zit en inderdaad wat er altijd bij moet pakken is de controle van de rug.

En niet in 1x strak aansingelen wil ook helpen. Veel mensen singelen in 1x strak aan terwijl je dit beter in 2 of 3 keer kunt doen.

Wat ook nog helpt als je in 2 of 3 keer gaat aansingelen is na de eerste keer aansingelen even het voorbeen naar voren strekken. Op deze manier trek je de huid en haren onder de singel "recht".

En ik zou het paard tussen 2 touwen vast zetten dan ben jezelf het meest veilig in dit geval.

Mijn merrie hapt in de lucht als je wilt aansingelen, dit komt doordat ik vroeger een katoenen had die waarschijnlijk is gaan schuren en ze wondjes kreeg achter haar voorbeen onder de singel. Ik heb toen een hele zachte singel gekocht en ben niet in 2x gaan aansingelen maar in 3x dit heeft goed geholpen.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:06

Mijn paard is ook een bijterd. Vooral op stal, echt zure-merrie gedrag. Ik zie het meestal wel aankomen en waarschuw haar dan met HEHE! en dan doe ik mijn hand in de richting van haar hoofd. Als ze wel bijt krijgt ze soms een pets op haar neus, maar meestal doe ik snel een stap naar haar toe, klap ik een keer hard in mijn handen met mijn handen dicht bij har hoofd. Zo schrikt ze... Maar ik krijg het haar niet echt afgeleerd, ze probeer het soms toch eens.... Soms gaat het een periode heel goed en soms heeft ze weer zo'n bijt periode... Maar als ze het doet kun je wel zien dat ze op haar hoede is omdat ze weet dat ik iets ga doen..

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:42

JuravelOX schreef:
Ik zou eerst maar eens even op wondjes controleren daar waar de singel zit en inderdaad wat er altijd bij moet pakken is de controle van de rug.

En niet in 1x strak aansingelen wil ook helpen. Veel mensen singelen in 1x strak aan terwijl je dit beter in 2 of 3 keer kunt doen.

Wat ook nog helpt als je in 2 of 3 keer gaat aansingelen is na de eerste keer aansingelen even het voorbeen naar voren strekken. Op deze manier trek je de huid en haren onder de singel "recht".

En ik zou het paard tussen 2 touwen vast zetten dan ben jezelf het meest veilig in dit geval.

Mijn merrie hapt in de lucht als je wilt aansingelen, dit komt doordat ik vroeger een katoenen had die waarschijnlijk is gaan schuren en ze wondjes kreeg achter haar voorbeen onder de singel. Ik heb toen een hele zachte singel gekocht en ben niet in 2x gaan aansingelen maar in 3x dit heeft goed geholpen.

Als dit toevallig voor mij geld ! Dat weet ik ik doe het ook zo maar haar vorige eigenaren ( ze is 23 en ik heb haar bijna 3 jaar ) deden dat dus niet gewoon inene aansingelen
Ik doe het altijd in 2 a 3 keer en altijd lief en been naar voren etc etc
Maar als ze het eenmaal hebben dan komen ze er niet vanaf ( tot nu toe nog nooit meegemaakt )
En ik controleer mijn paard altijd op wondjes heeft ze niet
Ze word perfect verzorgd hoor ( ik degene die altijd gelijk maatregelen neemt ) da belt of naar de winkel raced om dingen te halen die ik nodig heb etc
Mijn hele paarden medicijn kast neemt bijna een zadelkast in beslag :)

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:50

Ik denk dat je hier een leiderschapsprobleem hebt. Maar sluit alsjeblieft eerst lichamelijke oorzaken uit, (pijn etc). Laat haar/hem nakijken door bijvoorbeeld een ostheopaat. Ze doen dit niet zo maar. Je leiderschap kun je bevestigen door grondwerk met haar/hem te gaan doen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:55

Bijten = niet acceptabel = flinke tik of schop (wel direct). Dier hoeft niet alle hoeken van de stal te zien maar 1 flinke schop of tik is genoeg om te laten weten dat het niet acceptabel is.

Uiteraard wel laten uitzoeken of er niets lichamelijks aan de hand is. Maar dan nog is gericht bijten en/of trappen zeer gevaarlijk en moet je dit direct afstraffen.

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:36

sporter schreef:
Mango96 schreef:
ik denk dat er meer manieren zijn als slaan.
als je het maar concequent doet.

ik doe altijd met een knip in mijn vingers. en dan
weet ze dat mag niet.

Bijt jou paard je ook in je rug en tilt je omhoog?

dat heeft ie gedaan ja

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:40

En toen ben je met je vingers gaan knippen en toen was het in 1 keer over? :D :+
Sorry daar geloof ik niet in.

Silver88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:43

Tja ik zou zeggen laat het paard even goed onderzoeken. Als ik pijn zou hebben en niemand zou dat merken zou ik ook gaan bijten en om me heen slaan.

Maar.. wel even afstraffen. Anders gaat het een gewoonte worden, ook als er geen pijn is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:06

Met bijten is er maar 1 goede regel en dat is binnen 3 seconden reageren maakt niet uit hoe als hij zich maar de pleuris schrikt.
Je kan hem een tik of schop geven, je kan 'ontploffen' zonder hem te raken, het gaat om de schrik en het moet binnen 3 seconden anders beseft het paard niet meer dat het om dat bijten ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:00

Nicolletje schreef:
Met bijten is er maar 1 goede regel en dat is binnen 3 seconden reageren maakt niet uit hoe als hij zich maar de pleuris schrikt.
Je kan hem een tik of schop geven, je kan 'ontploffen' zonder hem te raken, het gaat om de schrik en het moet binnen 3 seconden anders beseft het paard niet meer dat het om dat bijten ging.

En consequent. Probleem paarden ontstaan wanneer eigenaren niet consequent zijn of niet goed aanpakken. 'Oh lief paardje wil je dat niet meer doen' of straffen als 'dan ga je vandaag maar niet naar buiten' :z

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:32

Kijk eens wat de oorzaak is. Als het zadel niet goed past of hij heeft last van zijn rug dan bijt het paard om zich te beschermen. Door te bijten wil het paard zeggen dat hij pijn heeft. Als ie gewoon agressief is doen moet je toch echt een pak rammel geven. :Y) Je wil niet dat zo'n beest van ongeveer 600 kilo (of zwaarder) de baas over je speelt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 02:10

Kijk inderdaad wat de oorzaak is. Als mijn paard dit zou flikken omdat hij pijn in zijn rug heeft had ie toch wel even een groot probleem gehad want hij krijgt gewoon op z'n donder. Pijn of niet een paard met respect zal je nooit bijten als hij pijn heeft.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:00

Mijn paard heeft ook een bijt-periode (bij stappen aan de hand etc) gehad totdat ik ten rade ben gegaan bij Petra Vlasblom van 2moons. Nu ben ik echt niet zo voor grondwerken enz (met alle respect!), maar dat kleine beetje grondwerk dat ik daar heb geleerd en heb toegepast heeft ons echt geholpen, in een mum van tijd zelfs. Gewoon even de puntjes op de i zetten door duidelijk te maken wat jouw ruimte is en dat het paard daar uit moet blijven. Of zoals Petra het zegt: het paard een nieuw contract aanbieden. +:)+ Mijn knolliebollie heeft sindsdien niet meer gebeten ..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:09

Afgezien van het feit dat dit paard een ander zadel en een fysio, osteo of craniobehandeling nodig heeft, heeft hij zeker NIET een pak rammel nodig. Het paard probeert iets duidelijk te maken en, omdat kleine signalen niet opgepikt worden, gebruikt hij daarvoor heeeeele grote signalen. Als de pijn weg is, zal het ergste bijten ook weg zijn. Het kan inmiddels een gewoonte geworden zijn, en dan blijft ie bijten (maar lang niet zo agressief). De kunst is om het dier VOOR te zijn en hem dan tegen jouw elleboog aan te laten knallen. Daarvoor moet je wat snelheid kweken, maar als je het onder de knie hebt kan geen enkel paard je nog pakken. Als je dit kunstje kunt uitvoeren zonder je bezigheden te staken, dan lijkt het alsof je het gedrag negeert (het paard liep immers (heel dom!) tegen jouw op. Jij deed niks... Ha, ha, je moet het hoofd zien van de 1e keer dat zo/n beestje dit overkomt. Is echt hilarisch.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:27

Mijn paard heeft mij enkele weken geleden ook proberen te bijten, voor het eerst in 3 jaar tijd.
En ik heb hem wel degelijk een pak rammel gegeven. Hij stond vast op de poets plaats en heb hem heel duidelijk verteld dat hij dit niet mocht doen. Nou is die van mij al snel onder de indruk, dus ik denk niet dat hij het nog in zijn hoofd haalt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:01

EllenB schreef:
Afgezien van het feit dat dit paard een ander zadel en een fysio, osteo of craniobehandeling nodig heeft, heeft hij zeker NIET een pak rammel nodig. Het paard probeert iets duidelijk te maken en, omdat kleine signalen niet opgepikt worden, gebruikt hij daarvoor heeeeele grote signalen. Als de pijn weg is, zal het ergste bijten ook weg zijn. Het kan inmiddels een gewoonte geworden zijn, en dan blijft ie bijten (maar lang niet zo agressief). De kunst is om het dier VOOR te zijn en hem dan tegen jouw elleboog aan te laten knallen. Daarvoor moet je wat snelheid kweken, maar als je het onder de knie hebt kan geen enkel paard je nog pakken. Als je dit kunstje kunt uitvoeren zonder je bezigheden te staken, dan lijkt het alsof je het gedrag negeert (het paard liep immers (heel dom!) tegen jouw op. Jij deed niks... Ha, ha, je moet het hoofd zien van de 1e keer dat zo/n beestje dit overkomt. Is echt hilarisch.

Ik heb vast hele domme paarden :+

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:32

Kom op mensen!! Dit paard heeft zo hard gebeten dat ie het meiske van de grond tilt toen ze een DEKEN aan het op doen was! Met je vingertje wijzen en 'foei' zeggen gaat hier echt niet helpen. Pijn is het ook niet! (van een deken opdoen...) Dit is dominantie en een keer flink op zijn lazer geven is het enige dat helpt nu.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:49

TS zowieso nagaan of je paard z'n zadel wel goed past, want dit kan bij jou paard zo'n pijn veroorzaken waardoor ze dit gedrag vertoond. De rug kan zo gevoelig worden dat zelfs een deken verleggen pijn doet.

verder moet je wel heel consequent zijn en duidelijk maken dat dit gedrag niet kan. Of je nu roept, schopt, slaat, pitst,... maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Als je paard maar weet dat het menens is en dat jij dit niet pikt.
Mijn paard heeft me ook 1x in de schouder gebeten tijden het opzadelen in de eerste week dat ik haar had. Nou ik kan je zeggen dat m'n paard een flinke optater gehad heeft. Bij haar was het idd een combinatie van maagpijn en een gevoelige rug door een niet passend zadel. Ik heb direct erop een zadelpasser en osteo laten komen om alles te controleren. Mijn paard mag zuur kijken en met haar hoofd zwaaien om aan te geven dat ze het niet fijn vind, maar bijten dat is een brug te ver. Ik heb jaarlijks de osteo erbij en een zadelpasser om zeker te zijn dat dit in orde is en behandel op tijd tegen maagzweren, naast aangepast voeren. Dus nee, ze mag aangeven wanneer de boel terug moet onderhouden worden, maar stampen en bijten kan niet door de beugel.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:12

Bijten is echt not done. Bijten = klap of trap terug kijken. Het maakt me niet uit waarom dit paard bijt. Het mag gewoon niet. Dat er iets aan de hand kan zijn is een ander verhaal. Dat kun je ook aan de lichaamstaal van het paard zien... Als het goed is iig. Maar zelfs als je dat niet opmerkt heeft het paard niet te bijten. Ik ben de baas, niet het paard. Een pak rammel is heus op zijn plaats als een paard je zo hard bijt als bij ts. Wel direct en hard genoeg.

ziechriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:28

TS, als het paard je zo hard bijt is een flinke tik MI echt wel op zijn plaats.
Hij kan er nog zo'n goeie reden voor hebben maar hij mag jou gewoon niet bijten.

Wel zou ik nog toch proberen te achterhalen waar dit gedrag vandaan komt want het komt op mij echt over als pijn. Misschien is het een optie om door een deskundig iemand het zadel te laten nakijken of een keer een goede osteopaat naar naar het paard te laten kijken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:33

Mango96 schreef:

weet ze dat mag niet.

Noem er eens een paar..dat knippen met je vingers gaat echt niet helpen!
Want wat is er aan vooraf gegaan dat ze die knip nu begrijpt?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:34

aerdenhout1 schreef:
Mango96 schreef:

weet ze dat mag niet.

Noem er eens een paar..dat knippen met je vingers gaat echt niet helpen!
Want wat is er aan vooraf gegaan dat ze die knip nu begrijpt?

Ze staren die paarden eerst diep in de ogen :D