paard doet narrig met zadelen en singel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie137

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:01

Ik heb hetzelfde met mijn merrie, maar ik heb het opgelost door haar dus id van de andere kant aan te singelen, dan schijnt het niet met werken geasiceerd te worden bij haar.
Als ze het netjes doet en niet hapt beloon ik haar, begin gewoon rustig door de singel alleen vast te houden, niet aan te singelen, als ze dit goed doet beloon haar enbouw het zo rustig op.
Bij mij heeft het zo geholpen, neem je er de tijd voor, anders verpest het het voor jezelf en je paard

Groetjes NAthalie

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:57

de eerste weken dat ik mijn paard had deed ze ook zo raar , ze ging happen en ze plette ons tegen de stal aan,wij kregen toen
als tip om de 1 haar te laten opzadelen en de ander haar af te leiden met een peen of gewoon door te kroelen,binnen een maand was het over!

succes !

Pivanti

Re: paard doet narrig met zadelen en singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:34

Ik neem de FRA singel van Nathalie over en singel aan de rechterkant aan inderdaad, dat gaat ietsjes beter dan links. Ben benieuwd of de singel helpt :)
Afleiden zal ik ook eens proberen

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:05

inderdaad een singel met elastiek, slecht gedrag negeren goed gedrag belonen. gaatje voor gaatje aansingelen. rustig opbouwen. neem de tijd ervoor. snoepje als t goed gaat.
en altijd met een krukje opstappen, zo heeft ze geen pijn aan dr buik door de singel.
succes

jdkruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:18

ik heb een twaalf jarige merrie die moeilijk doet bij alles( dekens, zadel etc) wat op haar rug gelegt wordt. Niet omdat ze ergens last van heeft, maar heel veel merries hebben daar een probleem mee. Ik corrigeer haar verbaal als ze te boos wordt maar verder negeer ik het zoveel mogelijk. Goed gedrag beloon ik uitgebreid. Ik ben er van overtuigd dat het niet weg gaat maar zij is gewoon wat dominant.
Merries hebben gewoon vaak meer karakter en uiten dat. Als je zeker weet dat ze nergens last van heeft dan hoort het misschien gewoon bij haar.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:21

Ik heb ook een merrie die heel ietsje last heeft van het "singelnijd" (is een groot woord hoor..) tijdens aansingelen. Ze bijt niet naar me, maar verstard (buik uitzetten) en kijkt alleen boos. Ze is ook nog niet zo lang onder het zadel.

Ik oefen met haar met een touw/leadrope om de buik om te leren ontspannen, dit heeft ook al zichtbaar effect bij het aansingelen! Wat ik doe is de leadrope om haar buik en met 1 hand een beetje strak trekken. Daar reageerd ze op maar je blijft hem vasthouden. Zodra ze ontspant (koppie naar beneden) laat ik hem weer een beetje vieren als "beloning" voor het ontspannen. Na een paar keer herhalen had ze dit al door en steeds sneller laat ze ontspanning zien zodra ze druk om haar buik voelt.
Ook aansingelen uiteraard heel langzaam gaatje voor gaatje doen en niet direct strakker gaan zodra het paard even ontspant, dan gaat het paard ontspannen associeren met nog meer druk om de buik.

Wanneer mijn merrie helemaal geen reactie geeft beloon ik haar met wat lekkers. Oppassen met belonen wanneer hij wel nijdig doet, zodat je niet onbewust het ongewenste gedrag beloont.

Ik gebruik ook een FRA singel overigens! Werkt goed bij mijn paard, maar vanwege de vorm van haar buik/rug heb ik nu een lederen banaansingel uitgeprobeerd met elastiek er in. Die vindt ze ook fijn, de keer dat ik hem probeerde reageerde ze er helemaal niet op. Ik heb nu ook zo'n zelfde singel besteld (vooral omdat de ligging van het zadel er beter mee was), dus ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 01:27

Ik wil even laten weten dat ik de FRA singel heb geprobeerd nu (overgenomen van Nathalie) en dit werkt heel goed!! Direct de eerste keer al!
Ze kijkt nog wel boos met singelen, maar hapt niet meer en doet niet zo lelijk al er voor! Hele verbetering!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:32

Hmm raar hea dat een paard wat narrig doet als een mens een band strak om de buik heen trekt
Erg vreemd.. Is toch helemaal niet stom ofseu ?
:+

Ik wil weleens zien hoe jij bijv. reageert als iemand iets om je buik straktrekt
Iig niet met de reactie: ''Nog een keer ,, nog een keer!'' :')

Happen/dreigen te happen is nog oke, echt in jou arm ofseu bijten is niet oke. Dan gewoon even streng en anders nog een tik op der neus ze gaat maar lucht bijten iig niet in jou.
Tis gewoon even een poedersuiker moment voor zo paard ,maar bijten in jou mag gewoon niet en de rest zoekt ie zelf maar uit hoe boos die kijkt of hoe erg die gaat schudden met zijn hoofd.

Klinikt mischien egoiistisch ,maar zo aansingel moment kun je gewoon niet echt prettig maken voor 100 procent...

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:09

Die tip van de Fra singel kan ik maar beaamen, werkt ook tegen paarden die schuurplekjes hebben van een singel.

Succes en ga zo door. maar heb er wel gedult mee.

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:46

Heb je al eens geprobeerd haar te negeren? Als jij naar haar toe gaat met de gedachte 'ohjee straks weer aansingelen' dan kan ik je op voorhand zeggen dat ze moeilijk gaat doen. Ook als je voorzichtig gaat doen en gespannen gaat proberen het singelen zo aangenaam mogelijk te maken, dan verander jij je gedrag en kan het zijn dat zij moeilijk gaat doen.

Als ze gericht bijt moet je dit natuurlijk niet laten gebeuren, maar verder zou ik het eens zo veel mogelijk proberen te negeren.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:50

Verder reageer ik ook niet op haar gedrag Doe gewoon rustig aansingelen, en dan heel los beginnen Maar direct de eerste keer met die fra singel hapte ze al niet meer Ze vind t nog niet 'leuk' maar het is voor haar wel iets prettiger met die singel
maar ook als ik m n beugels naar beneden wil doen reageert ze erop, als ze niet meer vast staat maar ik haar gewoon vast hebt dan gaat ze alleen maar enorm draaien Ze heeft een of andere klik met t zadel Blijf t gewoon rustig doen allemaal, dan gaat t vast ooit beter

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:51

Herkenbaar! Bij onze dame is het ook een gewoonte geworden.
We hebben ondertussen een aantal singels geprobeerd en die van westip/FRA bevallen voor haar het beste.

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:55

Waarschijnlijk heeft ze inderdaad een keer een slechte ervaring gehad met een singel.. Het is in elk geval al een hele vooruitgang dat ze niet meer hapt!

Je hebt de goede instelling, met rust blijven werken en blijven hopen dat het beter wordt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:34

Ik weet nu waarschijnlijk hoe het komt... ze heeft nog iets last van vochtophoping wat diep onderhuids op de plek waar de singel zit dus dat vind ze schijnbaar naar als de singel daar drukt. Hier kwam de staleigenaar mee, toen ik het probleem had voorgelegd en hij haar even bekeken/gevoeld had.
Ze heeft tijdens de drachtigheid last van zucht gehad en dat verdwijnt schijnbaar moeizaam.
Nu regelmatig aan het kriebelen op die plek zodat ze t ook als prettig gaat ervaren als we aan die plek zitten. (staleigenaar doet het ook als hij haar binnen/buitenzet)
Mocht iemand nog een smeerseltje weten wat die vochtophoping (wat dieper) verminderd of doorbloeding goed verbeterd oid hoor ik het graag!

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:07

kan ook aan het soort singel liggen.
verschillende (lenen en ) uitproberen zou ik zeggen. ook eventueel singelbontje of van die neopren singels of anatomisch...

ook heel belangrijk goed laten checken of het zadel echt (nog) goed past.
protest bij het singelen kan toch ook wijzen op pijn niet alleen in de singelligging maar ook door het zadel ;(

verder heel rustig singelen: steeds maar een gaatje meer, en dan weer iets anders doen (cap aan singelen, handschoenen aan....) en ook op beide kanten.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:12

paard geeft iig heel duidelijk aan dat het opzadelen en singelen haar veel ongemak geeft.
Ze heeft associatie met pijn.
Misschien heeft ze wel echt ergens last van, eerst uit laten sluiten en dan pas straffen hoor!
HEel veel paarden hebben een soort van spierpijn op de singelplaats en ribben!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:17

Als ze mept en bijt dan 'straf' ik dit wel af met mijn stem en verder probeer ik haar gerust te stellen door de kriebelen en te belonen.
Als t zadel eenmaal zit staat ze gewoon rustig.
Tijdens t rijden lijkt ze geen last te hebben, maar goed singel zit vaak niet zo strak met rijden, want ze zet haar buik nogal uit dus rijd ik uiteindelijk vaak met een best losse singel (maar zadel blijft wel liggen) en singel rekt mee (FRA)