Afspraken met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:32

Waratje schreef:
Ik maak geen afspraken met mijn paard over zaken die onder "normale omgangsvormen" vallen.
Ik ben zuinig op haar en zij is zuinig op mij, ingewikkelder is het niet. Oja, een afspraak die we wel hebben is dat er over heel veel te praten valt ;)

normale omgangsvormen zou je het ook kunnen noemen, vind ik wel een goeie :D is het ook eigenlijk ook, want iemand omver buffelen is gewoon niet acceptabel, net zoals trappen :j dan zou ik de meeste van mijn 'regels' inderdaad beter kunnen omschrijven als normale omgang met m'n paardje :) scheelt weer discussie :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 08:54

ikke schreef:
Wanneer mijn paard luistert, heeft ze een aangenaam leventje.

Klinkt toch een stuk aangenamer, naar mijn idee...........

Goh, lekker snel oordelen! :roll: Knap dat jij vanachter je schermpje kan zien wat voor een leven een paard heeft. Kun je mij dat ook eens leren?! :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:00

Eens even denken want het meeste is voor mij gewoon logica, maar het is altijd goed om eens na te denken.

- Op stal braaf het halster om laten doen
- Netjes naast je mee blijven stappen, stoppen zodra jij stopt.
- Grazen bij het wandelen alleen na toestemming.
- Uit je persoonlijke ruimte blijven (omvat bijten, trappen, omver walsen, op je hielen gaan lopen,..) en pas erin komen (knuffelen) na toestemming.
- Stilstaan bij poetsen en zadelen en ook blijven staan wanneer ik even weg moet lopen om spullen te pakken.
- Niet schrapen of klauwen tijdens het wachten.
- Stilstaan bij het opstijgen en afstijgen.
- Rust en ontspanning bij het instappen, geen zenuwachtig gedribbel.
- Tijdens het rijden met de voetjes aan de grond blijven en in het tempo lopen wat ik vraag.
- Rijtechnische opdrachten opvolgen.
- Andere paarden gewoon (laten) passeren.
- Niet miepen over plassen, zonlichtvlekken, schaduwen etc.
- Rollen na het rijden alleen na toestemming.
- Stilstaan bij wassen en naverzorgen.
- Wachten met de eetbak induiken tot ik duidelijk weg ben met de emmer of schep.
- Bij mesten met paard in de box netjes aan de kant blijven wachten.
- Niet pulken aan beenbescherming of dekens (dat laatste loopt nog wel eens fout helaas)
- Niet slaan tegen stalwanden of deuren, ook niet bij voertijd.
- Ook met open weefrek andere paarden laten passeren in de stalgang, ongeacht geslacht en rang.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:22

Paard moet mijn ruimte respecteren
Netjes stilstaan
ho = ho
Geen geduw tegen het baasje
Netjes meelopen met minimale touwdruk
op enkele druk opzij stappen
wachten met eten tot ik opzij ben van de voerbak

etc
:')

kweet eigenlijk niet echt _O-

met Silke ben ik iig bezig haar te leren dat zweepjes van het baasje afpakken niet aardig is :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:07

H_Nalanta schreef:
ikke schreef:
Wanneer mijn paard luistert, heeft ze een aangenaam leventje.

Klinkt toch een stuk aangenamer, naar mijn idee...........

Goh, lekker snel oordelen! :roll: Knap dat jij vanachter je schermpje kan zien wat voor een leven een paard heeft. Kun je mij dat ook eens leren?! :Y)

Yep, is geen enkel probleem.

Het is namelijk heel simpel de negatieve uitstraling die hangt rondom "mag niet" en "moet". Wanneer jij je kinderen uitsluitend opvoed vanuit de gedachte wat ze allemaal "moeten" en "niet mogen" dan zijn daar twee uitkomsten mogelijk van het kind:
1) bange wezeltjes, zonder zelfvertrouwen, die bij het minste-geringste in een hoekje kruipen.
2) recalcitrante pubers waar geen land mee te bezeilen valt en waar de hele psychiatrische wereld dan weer bovenop springt over de "moeilijke jeugd" die ze gehad zouden hebben.

Dit is natuurlijk wat gechargeerd in uitersten neergezet, maar het zijn de uitersten waar je als ouders oog voor dient te hebben en waar je weg hoort te blijven.

Paarden zijn precies als kinderen, wanneer je die opvoed vanuit de gedachte dat het paard de grenzen mag verkennen en op tijd waarschuwingen krijgt wanneer die grenzen benaderd worden, dan krijg je fijne, zelfbewuste paarden. Met kinderen werkt dat precies zo........

Einde cursus interpretatie van wat er geschreven wordt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:11

Phoe phoe.. Dure woorden! :j
Mag ik je erop wijzen dat je interpetatie totaal verkeerd is? Ik ken Tamara en haar paard en menig ruiter is jaloers op de band die hun samen hebben. Dus nee, de vlieger gaat in dit geval niet op en nee, Tamara's paard is niet bang, getraumatiseerd of whatever. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:17

Eigenlijk niet zo heel erg veel.

* Alleen het paard wat ik vraag mee te lopen loopt het hek door, de ander blijft dus staan ook al staat het hek open. ( Ik kan zelfs prima de staldeur open laten en na afloop mijn shet nog steeds daar vinden, of zou hij gewoon weer stiekem terug zijn gegaan. }> )
* Niemand bijt, slaat, beukt, trapt, stampt, bokt of stijgert naar mij of naar andere als ik er bij ben.

Verder vraag ik ze te doen wat ik vraag maar beloof ze dat ik ook respect voor mijn paarden heb en naar hun zal luisteren.

Mijn paarden mogen juist de grenzen wel op zoeken, maar moeten daar mee stoppen als ik aan geef dat de grens er aan komt. Werkt juist prima. Mijn draver is nogal op zich zelf, erg beleefd en had voor heen nooit zoveel zelf vertrouwen of mens vertrouwen. Juist door hem te laten zoeken naar de grenzen is hij veel meer uit zijn schulp gekomen, zoekt zelf ook toenadering en 'durft' te zeggen dat iets niet goed is. Voorheen was het gewoon gedwee opvolgen wat er wordt gezegt, nu loopt hij weg als hij pijn heeft. (Gebeurt hoog uit 1 x per jaar dat hij iets weigert wat vervolgens een lichamelijke oorzaak blijkt te hebben.)
Ook voor mijn shetlander werkt dat prima, hij is heel speels en puberend maar luisterd prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:19

H_Nalanta schreef:
Phoe phoe.. Dure woorden! :j
Mag ik je erop wijzen dat je interpetatie totaal verkeerd is? Ik ken Tamara en haar paard en menig ruiter is jaloers op de band die hun samen hebben. Dus nee, de vlieger gaat in dit geval niet op en nee, Tamara's paard is net bang, getraumatiseerd of whatever. :roll:

Zou het kunnen zijn dat jij zaken vanuit een ander, gekleurd, perspectief bekijkt?

Er zullen absoluut mensen zijn die de boel slechter voor elkaar hebben en daarmee jaloers zouden kunnen zijn op wat Tamara "voor elkaar heeft" maar blijkbaar komt het niet in je woordenboek voor dat zoiets ook de andere kant op zou kunnen gelden, namelijk mensen die het nog veel beter voor elkaar hebben. Zowel het waardeoordeel "goed" als het waardeoordeel "slecht" is een relatief begrip.

Het gaat dus ook niet om feiten, maar om de wijze waarop iets geschreven wordt. DAT zegt namelijk iets............

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:21

Afspraken met mijn paard, grappig dat je het zo noemt :') Ik zeg zo vaak tegen Herman: dametje.. je weet wat de afspraak is, en je houd je er gewoon niet aan _O-

Goed, een aantal van onze afspraken:
- Als ik de stal uit mest, blijf jij netjes tegen de muur staan, dus niet de stal uit proberen te kneuren.
- Als ik opstap, blijf jij netjes stilstaan, en vertrek je als ik het je aangeef.
- Als ik de stal in wil, ga ik als eerste, jij komt er achterna. Niet mij dan omver duwen om er als eerste in te komen.
- Als we gaan wandelen, loop je met een los touwtje. Kom je voor me? Dan laat ik het je wel weer even weten dat dat niet helemaal de bedoeling is.
- Als ik 3 keer op je schouder tik, krijg je iets lekkers van me onder het rijden.
- Als jij aangeeft dat je nog zo lekker grasjes staat te eten, kom ik je wel even halen, anders kom je namelijk niet.
- Als ik je sta te poetsen, mag je wat draaien, maar ga niet lopen klooien.
- Als de kruiwagen aan je stal staat, gooi hem dan niet om, maar blijf er van af (ja echt, dat probeert ze :') )
- Als we terugkomen, doe ik vanuit het zadel het luik van je stal dicht. Jij loopt netjes langs het luikje af, en loopt netjes achteruit als ik het je vraag.

Maar eigenlijk zijn dit gewoon kleine dingetjes, waar ze zich super aan houdt. Zo zijn er nog veel meer dingen, maar die zijn meer gewoonte, zowel voor haar, als voor mij :)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:25

Haha, mijn afspraken met mijn paard zijn:

- Hoofd stil houden als ik het halster/hoofdstel om wil doen.
- ''terug'' en ''om'' wanneer ik hier naar vraag.
- Stilstaan met opstappen.
- In de stal blijven.

Oja en ik wil ook een regel dat als ze schrikt ze van me af moet springen maar die is nog niet echt bevestigd :7 .

Edit: Mijn paard is trouwens een echt stal paard, ze wil altijd gelijk de stal in daarom heb je haar geleerd dat ze voor de stal stil moet staan en als ik het zeg in de stal mag gaan, dan draait ze linksom en wacht tot ik het halster af heb gedaan voor ze gaat eten.
Laatst bijgewerkt door Jockey_my op 20-11-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Re: Afspraken met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:33

Geen echte afspraken, meer een gouden regel. Zij doet wat ik zeg zolang ik in de buurt ben. Dan zorg ik dat ze een prima paardenleven heeft de rest van de dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:47

Pluttersprut is eigenlijk de enige die het belangrijkste aanstipt en dat is dat je altijd hetzelfde handelt in bepaalde situaties, het bouwen van gewoontes en routines. Het is voor een paard enorm belangrijk dat je als mens altijd hetzelfde reageert op wat hij doet en alleen op die manier kan hij leren onthouden wat je van hem verwacht. Als een paard dan grenzen op wil zoeken, dan weet hij tenminste welke grens dat is en welke reactie hij daarop kan krijgen, dat is iets anders dan een paard dat in de wilde weg zijn leven probeert in te richten met een inconsequent mens. Een paard opvoeden is imo niet dat je hem je wil oplegt of van alles verbiedt, maar meer dat je de keuzemogelijkheden inperkt voor het paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:52

Lovely schreef:
Een paard opvoeden is imo niet dat je hem je wil oplegt of van alles verbiedt, maar meer dat je de keuzemogelijkheden inperkt voor het paard.

Om precies te zijn, je zorgt dat de keuze voor gewenst gedrag de meest voor de hand liggende keuze is voor het paard. Hoe je dat doet is afhankelijk van het karakter van je paard en jouzelf en je mogelijkheden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:23

TAO -> PP

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:26

Phoe dat is bij mij een hele lijst:

- Op stal netjes een halster om laten doen.
- Pas eten als ik zeg dat het mag
- Niet uit stal lopen, ook als ik de deur openlaat
- Braaf aan een touwtje meelopen
- Niet zomaar het gras in duiken
- Tijdens opzadelen en poetsen niet draaien, schrapen etc.
- Niet slaan of bijten
- Als ik hem los laat staan, niet weglopen
- Op de wei netjes wachten tot ik het halster om/af heb
- Braaf stilstaan met opstappen
- Braaf stilstaan met bijzetten ( longeren )

En zo kan ik nog oneindig doorgaan. ;)

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:27

in de stal blijvenstaan als de deur open is.
stilstaan met opstijgen
xxxxxxx

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:30

mijn paard weet een hoop dingen. maar of hij het altijd doet is natuurlijk de volgende vraag.
ik heb hem onder andere dit aangeleerd:
- als hij in de paddock of stal staat en ik ben er bij laat ik de deur los en blijft hij staan. niet dat hij altijd netjes blijft staan
maar het gaat wel beter. pas is ie wel ontsnapt. hahah. ik lette niet op.
- stilstaan bij opstijgen vind ik ook een hele belangrijke. ben zelf geen held in op mijn paard klimmen.
- als hij naast me loopt moet hij daar ook blijven lopen. zeker niet voor me uit gaan wandelen. maar ook achter me vind ik heel
vervelend.
- als hij aan het touw staat niet gaan hangen of trekken. gewoon stil blijven staan.
- met het longeren naar mij toekomen als ik de zweep laat vallen en staan blijven als ik iets verander aan zijn longeerlijn.

en natuulijk is het de bedoeling dat hij altijd naar mij luistert. alleen is dit nogal lastig voor een paard schijnbaar. :D

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:47

Vele regels die bokkers schrijven zijn geen regels, velen zouden eigenlijk een normale reactie zijn van je paard op jouw leiderschap.
Ik heb geen afspraken tov mijn paarden. Het paard reageert op hoe ik hem leidt, hem opvoedt ed dus heb enkel afspraken met mezelf.
Geeneen van de paarden loopt over mij, trekt zich los, gaat op wandel bij het opzadelen (ze staan los) of op wandel bij de hoeven doen.
Ook in de weide als dr eentje verzorging nodig heeft blijft ze min of meer staan, een pasje vooruit kan geen kwaad. Ze wachten tot ik het voer in de bak heb gelegd en als ze zonder mij te duwen aan hun voer kunnen mogen ze van mij eten.Ik heb 2 opgevoede paarden, de derde is net aangekomen en dat is al flink verbeterd. Hij bijt niet meer, wandelt netjes mee en stopt aan het halster ipv door te lopen (6jarige onbeleerde anda die de laatste jaren weinig menselijk contact heeft gehad) en heft sinds kort zijn achterbenen op zonder te schoppen. En off course blijft hij uit mijn ruimte, als ik hem er niet in wil hebben.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:25

Dorienn schreef:
Vele regels die bokkers schrijven zijn geen regels, velen zouden eigenlijk een normale reactie zijn van je paard op jouw leiderschap.
Ik heb geen afspraken tov mijn paarden. Het paard reageert op hoe ik hem leidt, hem opvoedt ed dus heb enkel afspraken met mezelf.

hier net zo, ik heb alleen wel belooft dat hij nooit meer voor de kar hoeft omdat hij dat niet leuk vind :+

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:29

haha idem hier, pony heeft er sch**t aan, wat ze wél leuk vindt is lange lijnen buiten. Dus eigenlijk buiten wandelen zonder kar, maar wel volledig opgetuigd. Naah ze gunt het me niet dat ik lekker kan zitten terwijl zij aan het werk is vermoed ik :P

sjimmyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:45

mijn pony mag zijn stal niet in voor het halster af is ... en anders om ook voor dier er uit gaat ...
en als ik voer kome geven aan der staat ze netjes achter mij en komt pas eten als ik weg loop

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:24

We hebben best wat afspraken, maar soms wat communicatieproblemen :D

Maar 1 afspraak is bijv en daar houden we ons allemaal goed aan. Je krijgt altijd een gevuld hooinet op de trailer, maar dan verbouw je deze onderweg niet.
Heb het 1 keer zonder geprobeerd, maar die rit was niet zo leuk :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:59

Er zijn een paar afspraken die ik echt met hem besproken heb:
1 Niet zo flauw zijn om zijn complete hoofd weg te draaien op het moment dat het hoofdstel er aan komt en hoofd stil houden tot alle riempjes vast zijn.
Ik heb daar een serieus monoloog over gehouden toen we toch aan het wandelen waren en hij was het blijkbaar met me eens dat hij wel een beetje flauw en onzinnig bezig was want het heeft echt geholpen.

Afspraak nummer 2, bit in = niet eten, nergens van. Want dat is onbeleefd... Hij probeert het nog wel eens maar dan herinner ik hem zachtjes edoch dringend dat we hierover een afspraak hebben. Waarop hij na vijf minuten jengelen weer zijn normale goede humeur terug heeft en niet meer naar alles hapt wat groen is en in de buurt van zijn hoofd komt.

Verder hebben we geen afspraken alleen maar dingen die hij moet doen en waar hij daarom daar gewoon les in gehad heeft, zoals meelopen, stil staan bij het opstijgen ect....

Ik zou graag nog eens de afspraak met hem maken dat hij mij na het rijden niet als jeukpaal mag proberen te gebruiken. Helaas is hij tot nu toe oost-indisch doof voor mijn argumenten....

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:03

-Dat ze even los kan staan als ze net opgezadeld is, maar ik alsnog iets vergeten ben.
-Stil staan bij het opstappen.
-Netjes met haar schouder naast me lopen.

Voor de rest kan ik het eigenlijk niet zo opnoemen. Ze is namelijk heel netjes opgevoed.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:04

ik ben een tiran :P

mijn paard staat stil totdat ik zeg dat hij mag bewegen.
gewoon commando Freeze. en er is geen beweging in te krijgen. ik kan rustig lekkere koekjes en appels voor m neerleggen en hij doet er niets mee
maar zo flauw ben ik nou ook weer niet.
het andere commando is Move.. dan mag ie weer bewegen :)