Paard schraapt met voorbenen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:40

denise04 schreef:
Is het geen verveling bij dat paard yvetjes? Misschien gaan grondwerken, het paard bezig houden in zijn koppie, meer naar buiten, noem maar op....
Ik zou het toch opgelost willen hebben (nou ben ik natuurlijk bevooroordeeld doordat ik naar een 24/7 buiten plek ben verhuisd, dat was voor mijn paardje de oplossing)

Dat kun je proberen maar ik denk dat zodra dat oaard weer in stal staat hij zich zal gaan vervelen, dus weer langs het tralies. Mischien kun je iets kopen wat hem in stal bezig houdt. Je hebt een soort dingen waar je bix in kan doen, en als dat ding dan rolt komt het er een beetje uit. Als hij op die manier met zijn eten bezig is duurt het ook weer wat langer voordat hij niets te doen heeft.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:42

Als mijn paard schraapt/of maait met zn voorbeen, ga ik net boven zn hoef op zn huid staan en daar tik ik hem! ik heb het 2 x hoeven niet en het probleem is opgelost.

yvetjes

Re: Paard schraapt met voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:02

Nou, bij ons staan de paarden van 7 tot 17u buiten, krijgen onbeperkt voer en worden (meestal) 's avonds gewerkt (longeren, loswerken, rijden etc).

Dit paard heeft inderdaad zo'n loshangende lick-it, zo'n bal met brokjes er in, een losse pillon in stal etc. Hij doet het als er iemand komt en hij denkt aandacht te krijgen en (ik denk) uit ongeduld bij het poetsen/zadelen.

Dus genoeg actie ter afleiding, maar mensen zijn leuker, dus is hij verschrikkelijk irritant ;).

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:06

En negeert iedereen hem als hij dat doet? Of zij er mensen, die hem stiekem tóch corrigeren (en dus aandacht geven)? Want dat zou verklaren dat hij het blijft doen.... Klinkt namelijk inderdaad als aandacht trekken....

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:36

Ik negeer het niet langer (hij stopt nl wel met schrapen als je hem corrigeert of afleidt), overigens negeer ik wel het tandengebeuren. Alleen doet hij dat altijd als er iemand de stal in loopt, en soms is dat zijn baas die hem dus uit de stal haalt. Dus inderdaad, soms wordt het beloond. Volgens mij is het al zo ingesleten dat negeren zeker niet meer helpt.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:39

Ik pak hem wel aan als hij het in in de buurt doet waar ik bij ben! dan wat ik al zei dan sta ik net boven op zn voet! en dat heeft erg geholpen.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:10

Ezz93 schreef:
jolin schreef:
Schrapen is oversprong gedrag. Ze zijn dan echt ergens mee bezig. Blijf ik staan of ga ik ? Vind ik dit leuk of vervelend? Naar mijn idee heeft het te maken met emoties uiten van je paard, wees er blij mee, hij vertelt je wat!

Het is geen oversprong gedrag, want volgens mij gaat een paard in het wild nooit schrapen (verbeter me als ik het fout heb). De definitie van oversprong gedrag is dat als een paard(of ander dier) niet weet wat hij moet doen in een bepaalde situatie ........

Ik kan me wel vinden in Ezz93 en denk ook dat paarden niet weten hoe ze het aan moeten pakken in een bepaalde situatie.

Ik ben er blij mee wat mijn paard mij vertelt en probeer ik zo goed mogelijk te luisteren en daarnaar te handelen. Wat ik hier hoor is bijvoorbeeld: " Ik vind het fijn dat je een wortel geeft en vind het moeilijk om te wachten. Kom kom kom (schraap schraap schraap)" . Ik wil niet zijn emotie onderdrukken, alleen ik wil graag dat hij dit op een andere manier uit. Blijkbaar heeft hij al snel door dat hij met het ene gedrag wel dat voor elkaar krijgt wat hij graag wil en met het andere gedrag - schrapen - genegeerd word c.q. de wortel helemaal welkan vergeten. Ik verbaas me er wel eens over hoe snel ze leren wat ze leuk vinden <3 (en hoe langzaam als het niet echt interessant voor ze is >;) ) En als het schrapen niet stopt dan heeft het paard gewoon andere belangen die zwaarder wegen en wordt het bij jezelf zoeken naar de oplossing (bijv. "ik moet gewoon meer bewegen": tekort aan beweging. "Ik vind dit gewoon een vervelende plek om te staan": misschien helpt een andere plek. "Ik heb niet geleerd stil te staan, stilstaan wat is dat": training. "Ik heb helemaal geen belang bij het samenwerken met mijn eigenaar,ik heb er lak aan": ... |( ... )

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:53

Ezz93 je schrijft hetzelfde over oversprong gedrag als ik hoor, twijfel over een situatie. Maakt niet uit waar, het is paardentaal.

En idd. Papaya ik zoek ook altijd naar haar reden, het is eigenlijk geweldig leuk om te zoeken naar de boodschap. Mijn paard is snel van begrip en ongeduldig, zo van..ja nu snap ik het wel , maar doen we nog wat baas?
Om op te vreten zo leuk, ik moet daar om lachen, de madam!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:04

Ezz93: Dat kan wel van oorsprong zijn, vroeger als paarden water wouden hebben schrapen ze ook+ als ze iets nieuws hebben in de bak etc.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:04

winia4ever schreef:
Ezz93: Dat kan wel van oorsprong zijn, vroeger als paarden water wouden hebben schrapen ze ook+ als ze iets nieuws hebben in de bak etc.

Dat is waar daar had ik inderdaad niet aangedacht.

emmafrysko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:25

Ik heb ook zo'n schaper ;) de beste optie is gewoon nergeren

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:02

Die van mij doet dit ook al 6 jaar lang. Vanalles geprobeerd, niets helpt. Met de jaren wel beter geworden, nu doet ze t alleen nog als ik naar de voerton loop om eten te pakken.
Het zij zo, ik negeer t gewoon

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:05

Dat doet die van mij ook! Maar ik vrees dat het bij mij niet om aandacht vragen is, want hij doet het alleen als ik er op zit!

Koppigheid? Hij blijft dus stilstaan, en schraapt met zn benen over de grond...Meneer heeft gewwon geen zin om vooruit te gaan. Wat kan ik hieraan het beste doen? Een tikje geven? (met het risico op een bokje en een halve meter omhoog gaan helaas...)

goldenpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:37

ik verzorg 2 hengsten veulens van 2010 april. <3
ze zijn bijna verkeersmak en lopen netjes mee
blijven best lief staan tijdends het poetsen maar ze schrapen moet ik hier wat van zeggen?