Opzadelproblemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 01:03

Nonxballard schreef:
Ja, het lijkt mij gewoon beter.
Ook speelt er mee, dat ik bang ben omdat hij erg geliefd is, niet omdat ik hebberig ben ofzo, maar, dat er nog veel kinderen bij hem komen kijken, en hij daardoor eigenlijk niet het verschil ziet, dat ik nu alleen voor hem zorg, en niet iedereen snap je?
En ik denk dat het idd onze band meer zal versterken als hij doorheeft dat ik alleen voor 'm zorg.

dan zou ik het doen. Hem verhuizen.
Bij ons op de manege kon je je paard wel in de prive stallen zetten en dan konden de lesklanten er niet meer bij ( tenzij ze zelf een paard hadden).
Maar ik wou toen voor mijn paard een verandering van omgeving. en dat heeft hem toen goed gedaan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 01:06

Zo lang er nog andern op rijden zal het wel moeilijk zijn.
Maar haal m ook eens uit zn stal om alleen te poetsen of een stukje te wandelen.

Nonxballard

Re: Opzadelproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 01:09

Ja, ik hoop gewoon dat het mijn paardje ook goed zal doen, en voor de rest als hij nog steeds bang is op stal, ga ik 'm inderdaad naar buiten lokken, belonen, en goed een band opbouwen.
Wandelen is idd ook een idee. Dan leren we elkaar ook kennen...

Nathalie137

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:25

Neem je tijd ervoor, singel hem eens van de andere kant aan dan kan het zijn dat het beter gaat, hij assioceerd het dan meteen met werken en dat heeft die misschien heel veel moeten doen op niet al te fijne manieren.
Ik heb zelf een merrie met hetzelfde probleem.
Beloon hem een neem je tijd, win zijn vertrouwen

Groetjes NAthalie

moazeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:07

Hoi,
toen ik mijn eerste paardje kocht(ook manegepaard),was ik ook nog heel onzeker en liep dus ook de stal uit.
Ik vroeg hulp van een ervaren ruiter en met haar deed hij niks...
Het heeft een hele tijd geduurd maar toen ging het beter.Hij wist gewoon dat ik geen vertrouwen had.
Het vertrouwen is gegroeid en we werden beste maatjes!Hij kon mij veel meer leren dan ik hem....
Heb nog altijd veel verdriet,want het was van korte duur,vorig jaar is mijn lieverd gestorven aan koliek.
Hij heeft mij zoveel geleerd,had echt geen reden om hem niet te vertrouwen...
Het gemis blijft maar wat hij mij bijgebracht heeft,daar ben ik dankbaar voor.
Dus,heb vertrouwen,hij zal je heus ook wel verderhelpen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:37

hoor vaak dat manegepaarden last hebben van een slecht stalhumeur :') Op de manege waar ik met m'n eigen paard sta, staan de manegepaarden in een loopstal. Als de kinderen ze dan voor de les moeten gaan pakken, doen sommige ook wel eens heel zuur. Oren plat, hoofd wegtrekken of kont naar je toedraaien. Is gewoon een kwestie van kijken hoever ze kunnen gaan. Meestal als ik op ze afloop, m'n stem even verhef en ze een halster om doe zonder aarzelen, lopen ze als makke lammetjes mee :')

Ik ben trouwens ook geen held hoor, vroeger nog minder. Ben vaak helemaal jankend de stal uit gerent omdat 'dat gemene paard' trapte _O- Met de jaren leer je zien of een paard alleen dreigt of ook echt iets doet. ( De meeste dreigen dus alleen :') )

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:04

moazeke; mooi verhaal, ik kreeg tranen in m'n ogen.
Gecondoleerd nog, dan... En 't is denk ik inderdaad zo dat dat vertrouwen moet groeien.

&Dilan; Ja, maar hij maakt erg veel indruk op me.
En ik denk dattie dat ook wel weet.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:13

Nonxballard schreef:

Sterker nog, dat is precies de bedoeling ;)

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:15

Ja, maar ik durf er nog niet tegenin te gaan...
Heb het dus maandag geprobeerd met een peen, hij was inderdaad geinteresseerd, maar liet het niet toe dat ik na het eten z'n halster om mocht doen...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:17

Nonxballard schreef:

deed mijn hengst in het begin ook, kreng dat ie was. als ik met 'm aan de hand liep was het ook echt keihard bijten of met z'n hoofd slaan en steigeren of wegrennen (terwijl ik 'm nog vast had). Heb m'n instructrice om hulp gevraagd (en het paard is vanwege z'n hengstengrdrag gecastreerd) en nu, 2 maanden later, leert het paard al steeds meer dat ik niet bang ben voor zde lelijke gezichten die ie trekt.

Kon de eerste paar weken ook z'n stal niet in hoor, dan vrat ie me zowat op _O- Nu kan ik in z'n stal gaan zitten.

wat je trouwens kunt doen, je paard het halster voorhouden en voor het gat waar z'n neus doorheen moet, een wortel oid houden. Kun je meteen het halster omdoen als hij het lekkers pakt. (werkt ook met paarden die niet graag de wei uit komen :') )

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:20

Oja, da's ook een idee, alleen dat gaat niet met het hoofdstel...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:22

Nonxballard schreef:
Oja, da's ook een idee, alleen dat gaat niet met het hoofdstel...

jawoor, gewoon een klein stukje wortel voor het bit leggen ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:44

Nonxballard schreef:
Ja, maar ik durf er nog niet tegenin te gaan...
Heb het dus maandag geprobeerd met een peen, hij was inderdaad geinteresseerd, maar liet het niet toe dat ik na het eten z'n halster om mocht doen...

Waneer dan wel? En wat hoop je dat er dan anders is en waarom nu nog niets?

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:18

Ik zou eens even laten kijken door een goede fysiotherapeut of paardenchiropractor of hij fysiek helemaal OK is. Dit kan vaak opzadelproblemen als gevolg hebben....

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:28

Ik ga gewoon elke x weer proberen, vertrouwen winnen...

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:43

caroline020 schreef:
Ik zou eens even laten kijken door een goede fysiotherapeut of paardenchiropractor of hij fysiek helemaal OK is. Dit kan vaak opzadelproblemen als gevolg hebben....

lijkt mij ook een goed plan... en vergeet de beginners niet die op de rug bonken, niet goed zitten, andere dingen fout doen... ;)
Nonxballard schreef:
Jaa, nog even wel, tot de manege een ander paard heeft.
Da's dus ook een probleem.

wat raar. Dus het paard is wel van jou maar de manege maakt er nog gebruik van omdat ze geen ander paard hebben? Waarom hebben ze 'm dan verkocht? Als ik de nieuwe eigenaar zou zijn had ik daar toch wel wat andere afspraken over gemaakt, maar goed. Gedane zaken nemen geen keer natuurlijk.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:46

Ja, ik ben daar later pas op teruggekomen, nu gebeurd het ook na de 30e niet meer.
Maar dat kwam ook door de afbetaling. Was in termijnen.

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:05

Ik ken ook zo'n paard, als je de stal inloopt met hoofdstel enzo dan gaat ie heel snel rondjes lopen en dan zet ie je klem.
Ik zet hem dan gewoon altijd vast aan een halster.
& als ie wel los stond kreeg ie gewoon ff een pets op z'n kont en dan stopte ie,
vaak spelen ze gewoon een spelletje

suc6 ;)

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 23:56

Klopt, maargoed.
Als gewoonte schrik je meteen.
Denk dat ik daar over heen moet komen; vertrouwen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:03

Buiten het hele chiropractor/zadel/bang/zieligpaard-verhaal.. denk je ook niet dat dit gewoon een gedeelte aangeleerd gedrag is? Natuurlijk moet je je altijd afvragen waarom een paard iets doet, maar je leert ook snel gewoontes aan. Je paard 'speelt geen spelletje' en wilt ook niet 'winnen', maar doet simpelweg wat je hem hebt geleerd. Als jij binnenkomt met een onzekere houding, en hij dreigt of draait, en vervolgens loop jij de stal uit.. heb je het gedrag 'beloond'/bevestigd. Niet het paard moet dus een schop onder z'n hol hebben zoals iemand hier zei, maar degene die met een onzekere houding de stal binnenkomt en er vervolgens weer uitloopt als het paard daarop ingaat. Niet miepen (makkelijker gezegd dan gedaan :) ), niet al denken dat het misgaat bij voorbaat, gewoon de stal inlopen als je bij ieder braaf paard zou doen, geen gedoe, klaar. Draaien en dreigen? Prima, dan loop je toch mee met hem totdat hij stilstaat ipv weg te lopen? Ziet hij gauw genoeg in dat het helemaal geen zin heeft.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 00:08

Ja, maar na een tijdje dreigt hij niet alleen meer.
En het is inderdaad veel makkelijker dan gezegt.
En het is 'm natuurlijk aangeleerd omdat het een Manege paard was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:14

Wat ik uit jouw verhaal opmaak, is dat jijzelf gewoon wat onzeker of bang bent. Als je dan toch 'doorzet' terwijl je lichaamshouding nog steeds twijfelachtig/onzeker is, ja, dan zal het van draaien wel naar dreigen gaan, en van dreigen naar erger. Je zult de oplossing denk ik toch vooral in jezelf moeten zoeken, zelf je vertrouwen terugkrijgen en leren je lichaamshouding te beheersen en controleren. Paard heeft heus geen slechte bedoelingen of wilt je niet pesten, die doet slechts wat 'm is geleerd.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 00:16

Jaa, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:18

Tja, als jij echt bang bent, is het niet makkelijk zomaar 'even' je daaroverheen te zetten. Heb je geen instructrice of mensen die je kunnen helpen daarmee? Iemand die je kan helpen met je lichaamstaal? Of iemand die hem wel gewoon kan opzadelen in stal en kan laten zien dat je dus niet bang hoeft te zijn?

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 00:27

Ja, op dat moment helpt er dan iemand die daar toevallig ook met z'n paard bezig is.
En nee, instructrices niet, die hebben het altijd druk.
Dan voel ik me ook weer zo'n zeur.
En ja, ik weet precies wat ik moet doen, meteen naar z'n hoofd lopen, en als 'ie wegloopt gewoon meelopen.
Maarja, nu nog doen...