dominante 3 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:14

Longeer je al met bijzet? Dit gecombineerd met grondwerk heeft mij en mijn jonge paard erg geholpen. Neem bv wat longeerlessen en leer goed longeren, want dat kan knap lastig zijn. Ik leer daar ook veel nieuws van, je versterkt de spieren van je paard, en jullie samenwerking wordt beter.
Bij het longeren lekker losgooien vooraf, daarna belonen (snackje) in het midden, vervolgens de bijzet aansluiten, bij goed resultaat stoppen en belonen (evt omdraaien), losgooien. Dit werkt iig bij mij goed, misschien heb je er wat aan. De bijzet vooral lekker lang en laag instellen, zodat de rugspieren goed getraint worden.
Belonen met de stem werkt ook goed tijdens het longeren. Reageren op de zweep is te leren, klein tikje, zet ze een pas voorwaarts met je stem belonen.

Annem84

Re: dominante 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:59

Ik longeer met pessoa. En eentonigheid kan ik ook niet echt geloven want ik wissel vaak tussen buitenrit, longeren en in de bak rijden.

Losgooien van te voren heeft niet veel nut dan blijft ze lekker in een hoekje staan grazen of ze komt gezellig mij achtervolgen.
Ze is namelijk nergens bang voor. Gewoon de nuchterheid zelf. Daar komt het denk ik ook vandaan dat ze niet schrikt van een tik of zo. Ze schrikt namelijk ook niet van een vrachtwagen op een meter afstand tijdens een buitenrit. Wat dat betreft kun je je geen braver paard voorstellen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:03

Haar moeder is trouwens ook niet de snelste. wat dat betreft lijkt ze daar wel op ook zo nuchter en superbraaf.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:18

TS, je gaat nu veel meer de positieve karaktereigenschappen van je paard opnoemen :D . Geef haar gewoon wat meer tijd, volgens mij ga je er een heel fijn paard aan hebben. Geduld, geduld!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:20

Ik ga hetzelfde zeggen. Geef haar de tijd. Het klinkt verder als een oerdegelijk en betrouwbaar paard.
Ga haar vooral niet overvragen en ga er van uit dat als ze niet meer wil, dat ze dan ook niet meer kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:28

Sorry, misschien was het niet duidelijk, maar ik bedoelde ook niet de afwisseling tussen de ene en de andere dag, maar de afwisseling tijdens het werken zelf. :) Dus in het geval van het voorbeeld wat ik al gaf, de afwisseling tijdens het longeren. Steeds rondjes lopen, af en toe wat overgangen maken en een klein aantal keer van hand veranderen is natuurlijk niet erg spannend voor een paard. Lange lijnen of loswerken kan je al meer mee varieren.

Als ik jouw berichten lees, geloof ik dat wij echt een hele andere manier van denken hebben. Als ik een paard losgooi en aan het rennen wil hebben, dan probeer ik met mijn lichaamstaal dat paard te sturen, evt met gebruik van een touw/zweep als verlengde van m'n arm om duidelijker te kunnen zijn. Ik wil een paard absoluut niet bang maken om haar te laten rennen, terwijl jij als eerste denkt 'dat gaat niet, want ze is nergens bang voor'. Als ik een paard een tik zou geven, dan doe ik dat als drijvende hulp / versterking van een hulp- niet omdat ik wil dat een paard bang is of 'schrikt van de zweep'. Etcetera.. Jij denkt in een heel andere richting dan ik geloof ik :P

Probeer open te staan voor wat mensen je hier zeggen, en niet meteen te roepen of denken 'ja, maar...' of 'dat gaat niet', maar probeer gewoon eens wat. Als het aan mij ligt is dat het iets korter maken van de sessies, maar wel met weer afwisseling binnen een sessie. Meer bewust worden van je eigen lichaamshouding als je met haar bezig bent, en niet alleen kijken naar wat zij wel of niet doet. Niet focussen op straffen, maar proberen te voorkomen dat dat nodig is!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:10

Ik bedoel met losgooien niet los in de bak, maar eerst zonder lijnen in de longeerbak het lichaam loswerken. Ben het met WildWings eens wat betreft je lichaamstaal. Zelf had ik het ook soort van opgegeven met longeren en dacht van, mijn paard wil het niet meer. Omdat ik het zelf opgegeven had. Blijf volhouden wat je wilt en maak dit duidelijk met je stem, lichaamstaal en zweep. Met je stem belonen zodra ze 1 pas in de goede richting gaat.

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:18

het galopperen buiten is helemaal anders dan in de bak,je paardje is zoals je zelf zegt ng echt jong en heeft nog geen stabiliteit en moet haar goede cadans nog vinden,je kan het alleen maar bekomen door er mee te rijden en geduld te hebben,aan de longe gan je haar daar niet veel mee helpen want dat is anders dan als je er op rijdt,jij moet haar de juiste hulpen aanleren om goed aan te springen in galop en haar goed ondersteunen dat ze haar evenwicht kan vinden (stabiliteit).van zodra ze dat heeft zal het al stukken beter gaan.rijdt met haar veel overgangen dan zal ze veel meer luisteren naar jou beenhulpen en werk ze veel los probeer haar zo laag mogelijk met haar hoofdje te laten lopen zodat ze haar rug ontspant en ze zal daardoor al veel soepelder beginnen en veel veel cirkels en gebroken lijnen,slangenvoltes,.... rijden om haar los te werken en te "plooien"

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:12

ik denk ook dat je te snel gaat voor je paardje. ik zou ook zeggen laat het rijden even voor wat het is ga grondwerk doen eventueel rechtrichten aan de lange teugel zodat ze spieren op kan bouwen zonder belasting van de rug. 3 is heel jong om al zoveel van je paardje te vragen.
als je bedenkt dat de groeischijven van de rug pas gaan sluiten met 6 jaar is 3 best vroeg. niet teveel vragen en als je dan wil rijden dan vooral rechte stukken zodat ze kracht kan opbouwen en haar evenwicht kan vinden en niet langer dan 15 minuten en niet meer dan 3 keer per week. paardje moet nog groeien en volwassen worden. heb geduld geef haar de tijd.

lisanneamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:18

toch zou ik het als ik jouwas gewoon een keer proberen met een join-up. als het niks is is het jammer maar je hebt het dan wel geprobeerd! :)

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:02

lisanneamber schreef:
hallo,
mischien kan je een join-up proberen. je bouwt vertrouwen en respect in je paard op.
als je op youyube join-up intikt, staat er precies hoe je dat moet doen.
ik zal het in het kort even uitleggen:
je gaat met je paard een kleine bak of longeer circel in en laat haar er los in lopen. maak met een longeer zweep een zwiepend geluid. maar raak je paard niet aan met de zweep. zorg dat het paard gaat galloperen.en je spoort hem telkens aan als ze wil stoppen. op een gegeven moment zal je zien dat het paard duidelijk wil maken dat ze graag wil stoppen met galloperen. dat kan je zien door dat het binneste oor naar binnen wijst. daarmee laat ze zien dat ze vriendjes wil worden. maar dat is nog niet genoeg dus laat je haar door galloperen. als ze kauw bewegingen gaat maken is dat de tweede stap. hier mee laat ze zien dat ze respect voor je heeft. maar weer is dit nog net niet voldoende wat je wilt bereiken. als het paard haar neus bijna de grond aan raakt is dat het juiste moment, om de rug naar haar toe te draaien en je ogen naar de grond te richten. alleen roofdieren kijken in de ogen. ze zal naar je toekomen en haar neus tegen je schouder of rug leggen. hiermee laat ze zien dat ze je helemaal vertrouwd. je aait haar even over de neus en je gaat rondlopen, om te testen of ze je dus vertrouwd. als het goed is volgt ze je overal waar je naar toe loopt.

met de join-up kun je veel bereiken. bijv zadel mak maken. staat het paard niet toe dat je het zadel op haar rug legt?(bijv.)naar een gelukte join-up? dan doe je alles weer van voor af aan. je moet er dus wel geduld voor hebben.

groetjes!

Haha, een voorbeeld van ik heb de klok horen luiden.. Natural HorsemanShip is net effe wat meer als een Join up. een Join up MAG je alleen maar toepassen als daar de situatie naar is, zoals bijvoorbeeld een ECHT dominant paard (wat ik trouwens niet herken in het verhaal.) en moet ook altijd juist afgesloten worden. ik heb meedelijden met je paard als jij echt te pas en te onpas een join up toepast op de manier zoals jij hem omschrijft.. en wat betreft het vertrouwen? dat heeft meer te maken met je houding tegenover je eigen paard en je reactie in situaties, een geslaagde join up maakt nog geen leider. (frustrerend)