GROOT probleem met oren bij-knippen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Re: GROOT probleem met oren bij-knippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:45

Mijn paard is vreselijk kopschuw een hoofdstel in doen gaat nog wel maar ze doet altijd zo spastisch met het over haar oren doen, ook een halster.
als ik al naar de oren wijs, schud ze haar hoofd.
ik kan niet eens haar oren vast pakken of boven op haar hoofd aaien.
heb alles geprobeerd en met een praam werd het alleen maar erger.
ik heb het opgegeven en knip de oren niet eens meer uit :+
het geluid vind ze dood eng van de schaar...
manen knippen gebeurd al met een hoop paniek en stress en kopschudden en steigeren en achteruit haar stal door lopen.
geduld geduld geduld en word niet boos, tenzij zij ze je voor de gek houden en lopen te poedersuiker.
er zijn genoeg paarden die het geen pretje vinden als je ze aan de oren zit laat staan knippen of scheren.

met de manen knippen vlak bij het oor is het voor mij geduld hebben al duurt het een half uur, zorgen dat ik zelf rustig blijft me paard doet al gestress genoeg en gewoon alsmaar tegen haar praten praten praten lieve woorden, hoge tonen al praat je poep het werk bij mijn paard redelijk gerust stellend een keer een aai of een klopje op de hals.
zo knip ik rustig veder en gewoon laten weten dat ze het super doet een paard word graag de hemel in geprezen.
als doe je het stukje voor stukje.. zorg er wel voor dat je niet in de oren knip :Y)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 21:55

WildWings schreef:
Ik zou de snoeppot en de praam nog even lekker achterwege laten, maar dat ben ik. Nu moet ik bekennen dat ik uberhaupt weinig op heb met het gebruik van een praam, omdat het vaak wordt gebruikt uit gemakszucht naar mijn idee. Je kan ook een 'lastig' paard prima laten wennen aan het knippen van de oren, zeker als je de oren gewoon kan vastpakken, maar het vergt wel wat tijd..

Probeer eens te beginnen met de schaar rustig (nadruk op rustig) te introduceren. Jij zegt dat hij al flipt als hij de schaar ziet, is dat letterlijk zo, of is dat iets 'overdreven' :D? Als jij binnenkomt met de schaar in je hand, en met de schaar in je hand hem rustig begint aan te raken, te kriebelen, te masseren in de buurt van de schouder/hals/schoft, heeft hij dan al bezwaren, of nog niet? Het is dan puur het feit dat je de schaar in je hand hebt, geen knipbewegingen of geluiden ermee maakt. Op die manier kan je hem eerst eens bekend maken met de schaar of de hand met de schaar die hem overal moet kunnen aanraken. Ik vind het zelf fijn te beginnen bij de schoft/schouder/hals, lekker te kriebelen, en steeds iets meer richting hoofd te bewegen in een cirkelende beweging, totdat ik het hele hoofd en zelfs oor kan aanraken met dezelfde hand waar ik de schaar in vasthoud. (Ik zou daarvoor wel het liefst een schaar met botte punt of een botte schaar gebruiken, paard weet tenslotte toch het verschil niet tussen een scherpe schaar waarmee je de oren knipt of de botte en ongevaarlijke schaar om mee te oefenen. Liefst gewoon een schaar met beschermkapje er nog op, da's helemaal veilig :) ). Als het schaar puur als object geen probleem meer is, is het geluid meestal een goede (doodenge :+ ) tweede om wat meer mee te werken. Ook daar begin ik dan weer met te knippen/kriebelen terwijl ik met dezelfde of de andere hand de schaar knipbewegingen laat maken, ver weg nog van het oor of het hoofd. Steeds iets dichterbij het hoofd komen, en zulke kleine stapjes nemen als nodig en mogelijk is, zodat je zo weinig mogelijk weerstand uitlokt. Mocht je toch weerstand krijgen, dan wacht ik meestal af tot die verdwijnt. Dus niet de druk (het geluid) laten ophouden als hij 'ongewenst gedrag' vertoont (met de benen slaan etc), maar doorgaan tot hij ook maar een fractie van een seconde doet wat jij wilt (braaf stil staan), en dan dírect de druk wegnemen (stoppen met het knipgeluid maken). Op die manier zorg je dat je van alle kanten het geluid kan maken, van dichtbij/veraf/links/rechts/achter/voor, etcetera. Het geluid moet iets gewoons worden, het moet niet betekenen dat er direct iets onprettigs volgt. Als jij gewoon het oor al kan vasthouden, kan je dan ook aan de haren aan de binnenkant zitten? Meestal vinden ze het helemaal niet erg om gefriemel aan de oren te hebben, als ze ermee bekend zijn én je het niet te 'voorzichtig' doet. De meeste reageren erg geirriteerd als je heel lichtjes aan ze zit te frummelen, terwijl als je gewoon het oor goed vastpakt en een goede kriebel geeft ze het al veel minder erg vinden.

Als je daar bent, heb je 't eigenlijk al.. dan kan je namelijk het oor vastpakken met één hand, en met je andere hand met de schaar erin langs/over/in het oor wrijven of kriebelen of wat het meest prettig (minst onprettig) is, terwijl je ook nog knipgeluiden maakt. Dan heb je de engste dingen eigenlijk al 'normaler' gemaakt, en is het daadwerkelijke knippen de laatste stap die eigenlijk vrij gemakkelijk moet zijn daarna.

Bovenstaande is puur mijn aanpak, is geen garantie, iedereen mag het er zo mee eens of oneens zijn als hij of zij wilt. Het is geen ééndagsplan, maar iets waar je tijd en moeite in zal moeten steken en rustig aan zal moeten doen (mijn inziens). Ik wil niet zeggen dat je een 'big deal' moet maken van het knippen van de oren, maar als je toch al problemen hebt, denk ik dat rustig aan doen en opbouwen belangrijk is. Voor mij en de verschillende paarden op verschillende stallen die ik heb 'bijgewerkt' (de oortjes dan :D ) werkt dit prima, vooral voor paarden die dus wat moeilijk doen.

dankje!
nee ik overdreef een beetje, nou als hij weet dat ik niet de oren knip, maar bijvoorbeeld het 3e oor. of de haren op het schoft of
de sokken.
pas zodra hij het idee heeft dat ik de oren ga doen, begint hij te flippen en vertrouwt hij de schaar ook niet meer :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:02

zorg in elk geval voor een goede scherpe schaar met een afgeronde punt. Als je schaar bot is gaan de haartjes er klem tussen zitten waardoor je eraan trekt. In de oren is dit heel gevoelig waardoor je paard door de pijn moeilijk gaat doen.
Verder natuurlijk eerst zorgen dat je zonder schaar aan het oor kunt komen en gewoon knipgeluiden bij zijn oor maken tot ie daar niks meer op uit doet.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:45

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn paard. Sterker nog, de mijne wordt ook helemaal panisch als ik zijn benen bijknip. Ik heb het ook proberen op te lossen door hem er geleidelijk aan te laten wennen, maar na een maand was het slechts een beetje verbeterd.
Wat mij enorm heeft geholpen is herrie maken. Ik zet altijd de sproeier aan. In het begin moest ik de sproeier richting nek richten (was gelukkig zomer). Nu hoef ik hem alleen maar aan te zetten. Om een of andere reden kan ik op deze manier wel gewoon alles wat ik wil eraf knippen.