Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
8AngelEyes8 schreef:Ok wat ik al verwachte is nu gebeurt,
Mijn vriend was haar achterhoeven aan het uitkrabben waar ze altijd een hekel aan heeft.. Normaal gaat ze hangen of stampt ze haar been ineens op de grond.. Dit was nog niet zo erg en het ging ook steeds beter.. Ook gaan we eerst aan het werk en krabben erna de hoeven uit aangezien ze dan IETS rustiger is.. Nu ging vandaag het eerste linker achterbeen redelijk goed ze ging wel hangen en heeft 1 x uitgehaalt.. De rechter ging in het begin ook goed en zo ineens geeft ze uit het niets een flinke trap gericht naar mijn vriend die gelukkig wel goed naast haar stond en niet achter haar, door de trap vloog hij met zijn hoofd tegen de spijlen van de stal aan en schaafde zijn hand kapot.. Paard bleef rustig en gaf er gelukkig geen trap achteraan.. Al met al viel het allemaal wel mee maar het had ook goed verkeerd af kunnen lopen.. Ze trapt echt gericht en vliegensvlug hard achteruit.. Morgenvroeg komt de hoefsmid, hoop dat dat goed gaat, vriendlief moet er alleen heen aangezien ik moet werken.. Ze zijn dan wel met z'n 2en maar wat moet ik hier nou mee.. Wil in iedergeval nu wel in de binnenbak haar hoeven uit gaan krabben dat ze meer ruimte en wij ook! Ook hier doet ze het namelijk.. Voorbenen geen problemen.. Iemand een oplossing?
D00R schreef:Het maakt niet eens zoveel uit of het wel of niet aan de stal ligt, maar het dáár doen werkt in ieder geval niet en is nog gevaarlijk ook. Daarnaast is zij degene die die de leider is (wil zijn of doet alsof ze dat is) en daar heeft ze in zo'n kleine ruimte alleen nog maar meer mogelijkheden toe.
Als je dit niet doorbroken krijgt, is het niet heel vreemd wanneer ze je over een tijd de stal niet eens meer in laat. En dat kan makkelijk, een stal is nou eenmaal niet megagroot en daarnaast vaak met een toch niet al te brede ingang.
Volgens mij is het enige wat je kunt doen, waar je écht goed aan doet, er iemand bij zoeken die je kan begeleiden. Alleen tips via internet, die dan ook nog onuitvoerbaar zijn volgens jou, gaat je niet verder helpen vrees ik. Niemand hier kent je paard, je omgeving en jou. En je probleem is niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk.
Op zoek dus naar iemand die je irl helpen kan. Je hebt al gezien dat ze met de instructeur erbij anders doet, dan alleen met jou of je vriend. Dus er zijn mogelijkheden, toch?
Klinkt een beetje flauw zo, maar dat is dus wel de reden dat ze trapt.Sassol schreef:Knijp ritmisch en met opbouwende druk op het spronggewricht, dit kan best even duren maar als je het goed doet zou ze uiteindelijk haar voet zelf op moeten tillen. Even vasthouden en meteen weer terug geven. (Als ze hem rustig stilhoudt, juist als ze druk gaat doen vasthouden en als ze dan 2 sec ontspant geef je de hoef terug..

)
Ook niet buiten? Ik heb precies zo'n merrie, daar moet ik echt niet mee gaan mutsen in haar stal. Kan ik niet zomaar leuk met halster haar stal binnen lopen, dan overdonder ik haar en krijg ik een boos gezicht en een kont toegedraaid. Ik zeg altijd 'kom', loop naar de staldeur en komt zij met haar hoofd naar mij toe (ik wacht op haar) en dan is het oke. Al moet de staleigenaar dat nog steeds met snoep doen
BUITEN stal is het absoluut geen probleem. En als ze tussen twee touwen staat kan ze ook niet snel gaan pletten en dergelijke. Vroeger haalde ik mijn merrie voor elk wissewasje uit stal, borstel erover, hoeven uitkrabben was not done. Inmiddels kan ik zulke dingen wel doen (niet met een heel blij paard
), maar grotere dingen als opzadelen en alles moet ik echt niet proberen. En logisch, het is HAAR plekje.