Eigenwijze Merrie Met Kuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8AngelEyes8

Re: Eigenwijze Merrie Met Kuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 00:06

We poetsen en zadelen haar inderdaad op stal op omdat er in de gang geen ruimte voor is, ook op de wasplaats doet ze het zelfde deze is net zo groot als de stal.. Dus echt aan de "stal" ligt het niet.. We hebben ook een hele poos het zadel opgedaan in de binnenbak maar dan doet ze precies het zelfde als op stal.. Als de singel maar in het eerste gaatje zit dan is het goed.. Dan kan je ook zo verder aansingelen en is er niets meer aan de hand.. Hoefsmid kon ook niets met haar in het begin nu hebben we een jongen gevonden die het wel redde en dit gaat steeds beter.. Eerst ging ze er nog wel eens bij zitten of probeerde ze gericht te trappen.. Nu vind ze het opzicht wel prima als het maar snel klaar is en er geen vreemde dingen gebeuren en wij bij haar hoofd staan om haar af te leiden..

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:47

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:47

Trucje voor de singel: Pak het begin van de singel (aan de andere kant van z'n buik dus) vast met je hand. Zo heb je met je arm al de boog gemaakt waar de singel komt te zitten. Langzaam verschuif je je hand naar het einde van de singel.

Op deze manier wordt je paard niet 'verrast' door die singel tegen zijn buik. Hij heeft immers net je arm op precies dezelfde plek gevoeld en de druk van je arm wordt langzaam overgenomen door de druk van de singel.

Als je paard nog problemen heeft met een arm om z'n buik heen moet je daar eerst maar eens op oefenen.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 01:04

De singel op op haar buik vind ze niet erg, je kunt haar hele buik borstelen of wat dan ook dit vind ze geen probleem alleen het eerste gaatje aansingelen is een groot punt bij haar, ook verder aansingelen is geen probleem.. Rare merrie heb ik eigenlijk :S

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:01

Ik zie dat je in Gelderland woont, als je wilt wil ik wel langskomen om iig voor een paar punten hopelijk de gouden tips te kunnen geven:)

Het algemene probleem wat ik zie is gebrek aan respect voor elkaars ruimte en dat je paard op het moment de 'voetenspelletjes' wint (en dus de leider is). Hier zijn simpele oefeningen voor, maar wel lastig om via internet uit te leggen.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:29

Ok wat ik al verwachte is nu gebeurt,

Mijn vriend was haar achterhoeven aan het uitkrabben waar ze altijd een hekel aan heeft.. Normaal gaat ze hangen of stampt ze haar been ineens op de grond.. Dit was nog niet zo erg en het ging ook steeds beter.. Ook gaan we eerst aan het werk en krabben erna de hoeven uit aangezien ze dan IETS rustiger is.. Nu ging vandaag het eerste linker achterbeen redelijk goed ze ging wel hangen en heeft 1 x uitgehaalt.. De rechter ging in het begin ook goed en zo ineens geeft ze uit het niets een flinke trap gericht naar mijn vriend die gelukkig wel goed naast haar stond en niet achter haar, door de trap vloog hij met zijn hoofd tegen de spijlen van de stal aan en schaafde zijn hand kapot.. Paard bleef rustig en gaf er gelukkig geen trap achteraan.. Al met al viel het allemaal wel mee maar het had ook goed verkeerd af kunnen lopen.. Ze trapt echt gericht en vliegensvlug hard achteruit.. Morgenvroeg komt de hoefsmid, hoop dat dat goed gaat, vriendlief moet er alleen heen aangezien ik moet werken.. Ze zijn dan wel met z'n 2en maar wat moet ik hier nou mee.. Wil in iedergeval nu wel in de binnenbak haar hoeven uit gaan krabben dat ze meer ruimte en wij ook! Ook hier doet ze het namelijk.. Voorbenen geen problemen.. Iemand een oplossing?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:55

8AngelEyes8 schreef:
Ok wat ik al verwachte is nu gebeurt,

Mijn vriend was haar achterhoeven aan het uitkrabben waar ze altijd een hekel aan heeft.. Normaal gaat ze hangen of stampt ze haar been ineens op de grond.. Dit was nog niet zo erg en het ging ook steeds beter.. Ook gaan we eerst aan het werk en krabben erna de hoeven uit aangezien ze dan IETS rustiger is.. Nu ging vandaag het eerste linker achterbeen redelijk goed ze ging wel hangen en heeft 1 x uitgehaalt.. De rechter ging in het begin ook goed en zo ineens geeft ze uit het niets een flinke trap gericht naar mijn vriend die gelukkig wel goed naast haar stond en niet achter haar, door de trap vloog hij met zijn hoofd tegen de spijlen van de stal aan en schaafde zijn hand kapot.. Paard bleef rustig en gaf er gelukkig geen trap achteraan.. Al met al viel het allemaal wel mee maar het had ook goed verkeerd af kunnen lopen.. Ze trapt echt gericht en vliegensvlug hard achteruit.. Morgenvroeg komt de hoefsmid, hoop dat dat goed gaat, vriendlief moet er alleen heen aangezien ik moet werken.. Ze zijn dan wel met z'n 2en maar wat moet ik hier nou mee.. Wil in iedergeval nu wel in de binnenbak haar hoeven uit gaan krabben dat ze meer ruimte en wij ook! Ook hier doet ze het namelijk.. Voorbenen geen problemen.. Iemand een oplossing?

Ik zie dus dat je ondanks alle adviezen nog steeds dingen in de stal doet. Dat plekje is gewoon niet groot genoeg voor jullie 2. Jullie willen allebei de leider zijn, dat kun je niet goed bepalen in een kleine stal. En op dit moment ben jij (in dit geval je vriend) nog steeds ondergeschikte en moet terecht gewezen worden. Paard doet dat door te trappen omdat hij geen kant op kan. Wegblijven bij die stal dus.

Wat betreft de hoefsmid: jij hebt je paard nog niet zover gekregen dat hij braaf voetje geeft. Zorg dus dat de hoefsmid dit weet zodat ook hij zorgt dat ie altijd veilig staat. Je vriend moet proberen niet teveel aan het incident te denken, dat kan weer voor ongelukken zorgen.

Verder kan ik je zo over de computer geen tip geven waardoor het morgen beter verloopt. Ik zou je wel een keer kunnen helpen om voor zoveel mogelijk problemen een oplossing aan te dragen. Ik ga je deze methodes alleen niet zo over de computer beschrijven want het blijft altijd actie-reactie. En het is altijd maar afwachten wat voor actie jouw paard bedenkt en wat jouw reactie is en andersom.

Even voor de duidelijkheid: ze is geen eigenwijze merrie met kuren, jij bent een ongehoorzame ondergeschikte;)

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:10

Wahahah ow sorry wil niet laggen want het is heel vervelend en ook wel pijnlijk maar ik vond punt 6 wel grappig die tik dat ze dat lekker vind....
het staat er wel droog ahaha

goed nou wil je natuurlijk raad hebben.

uehmm...jah ik denk ook dat je zeker het aankomende jaar SUPER consequent moet zijn. doet ze iets wat niet mag laat dat dan merken doet ze iets wat ze wel mag beloon haar.. nog een tip gebruik geen snoepjes worden ze alleen vervelend van..jah als je geplet word kun je haar misschien afleiden met snoepjes of een appel of zo. maar pas geven als ze van je af is en je zelf weer veilig staan anders gaat ze snoepjes met platdrukken combineren en dan is ze helemaal eit te houden

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:20

Dat is inderdaad in haar ogen wel zo!

Ik heb er al eens eerder iemand bij gehad voor haar gedrag dit was toen die tijd meer gericht op rijtechnische problemen, haar conclusie was dat ze erg onzeker was.. Onder het zadel is ze dat inderdaad wel maar op stal is ze meer dan zeker.. Toen zij er was deed paardlief weinig verkeerd en was alleen met de oortjes op alles wat buiten de stal gebeurde gericht.. Ze keek alleen af en toe om wat ik aan het doen was, en liet alles over zich heen komen.. Ze vond het wel gezellig met die andere mensen erbij.. Heb iniedergeval wel besloten om haar dus in de binnenbak haar hoeven uit te krabben dat we iniedergeval wat meer ruimte hebben, al denk ik niet zo zeer dat het hier aan ligt want ze vind het gewoon duidelijk hele maal niet leuk.. Hoefsmid van te voren uitgelegd wat ze doet en tot nu toe alles nog helemaal goed gegaan.. In het begin ging ze er zo bij zitten als hij haar achterbenen ging bekappen, en met haar voorbeen gigantisch hangen.. Deze periode is ze na veel oefenen voorbij.. Nu haalt ze dus alleen nog uit met haar achterbenen wat ze bij ons dus ook net zo doet..

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:35

Met hoeven uitkrabben langzaam opbouwen. Gewoon optillen, niet te hoog en kort doen. Dan steeds iets langer en pas als je de hoeven altijd lang vast kan houden een keer met hoevenkrabber beginnen. De hoef altijd voorzichtig terugzetten en belonen als het goed gaat en niet opgeven als het mis gaat. Zo doe ik dat bij de jonge paarden.
Zodra ze het associeren met iets prettigs gaan ze beter hun best doen ;)
Probeer een waardig leider te zijn. Zo min mogelijk afstraffen en moet het toch, dan snel en hard. Verder zoveel mogelijk conflicten ontwijken. Ze geeft duidelijk aan wat ze niet prettig vind, hou daar rekening mee. Probeer een andere singel of een zadel met andere stoten. Misschien is dan het probleem wel opgelost met aansingelen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:54

Het maakt niet eens zoveel uit of het wel of niet aan de stal ligt, maar het dáár doen werkt in ieder geval niet en is nog gevaarlijk ook. Daarnaast is zij degene die die de leider is (wil zijn of doet alsof ze dat is) en daar heeft ze in zo'n kleine ruimte alleen nog maar meer mogelijkheden toe.
Als je dit niet doorbroken krijgt, is het niet heel vreemd wanneer ze je over een tijd de stal niet eens meer in laat. En dat kan makkelijk, een stal is nou eenmaal niet megagroot en daarnaast vaak met een toch niet al te brede ingang.

Volgens mij is het enige wat je kunt doen, waar je écht goed aan doet, er iemand bij zoeken die je kan begeleiden. Alleen tips via internet, die dan ook nog onuitvoerbaar zijn volgens jou, gaat je niet verder helpen vrees ik. Niemand hier kent je paard, je omgeving en jou. En je probleem is niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk.
Op zoek dus naar iemand die je irl helpen kan. Je hebt al gezien dat ze met de instructeur erbij anders doet, dan alleen met jou of je vriend. Dus er zijn mogelijkheden, toch?

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:55

D00R schreef:
Het maakt niet eens zoveel uit of het wel of niet aan de stal ligt, maar het dáár doen werkt in ieder geval niet en is nog gevaarlijk ook. Daarnaast is zij degene die die de leider is (wil zijn of doet alsof ze dat is) en daar heeft ze in zo'n kleine ruimte alleen nog maar meer mogelijkheden toe.
Als je dit niet doorbroken krijgt, is het niet heel vreemd wanneer ze je over een tijd de stal niet eens meer in laat. En dat kan makkelijk, een stal is nou eenmaal niet megagroot en daarnaast vaak met een toch niet al te brede ingang.

Volgens mij is het enige wat je kunt doen, waar je écht goed aan doet, er iemand bij zoeken die je kan begeleiden. Alleen tips via internet, die dan ook nog onuitvoerbaar zijn volgens jou, gaat je niet verder helpen vrees ik. Niemand hier kent je paard, je omgeving en jou. En je probleem is niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk.
Op zoek dus naar iemand die je irl helpen kan. Je hebt al gezien dat ze met de instructeur erbij anders doet, dan alleen met jou of je vriend. Dus er zijn mogelijkheden, toch?

Dit was ook iemand die wou helpen, ik wil er mee zeggen dat ze het dus niet ALTIJD doet en ik dus niet kan zeggen WANNEER ze zon bui heeft.. Ik kan wel mensen langs laten komen die denken DE oplossing te hebben maar dan zul je net zien dat er op dat moment niets aan de hand is.. Dat wou ik er mee zeggen dat ik al eens iemand erbij gehad heeft en dat ze het juist DAN niet doet omdat ze haar aandacht eventjes op wat nieuws heeft.. Ook de hoefsmid komt maar 1 x in de 8 weken, al begint ze dan al wel te snurken en te snuiven ze vind het aan de ene kant ook nog wel interessant en het gaat dan ook redelijk als wij bij haar hoofd blijven staan om haar een beetje gerust te stellen.. Toen ze op de kliniek stond moest ze ook de eerste dag bekapt worden daar hebben ze haar na 5 minuten al een verdoving gegeven omdat ze het gewoonweg niet konden redden met 2 man.. Ook de vorige eigenaar had meteen al aangegeven dat ze AF EN TOE wat moeilijk kon doen bij de hoefsmid maar dat ze daar wel weer overheen komt.. Nouja dat AF EN TOE klopt, hij komt maar 1x in de 8 weken.. En we hebben ook wel verbetering geboekt in de periode dat we haar hebben (wou eerst haar voeten helemaal niet van de grond laten komen).. Maar gericht schoppen vind ik geen proleempje meer.. En ik ben zelf nogal iemand die alles van de voren al ziet gebeuren (ene kant goed andere kant heeeeeel vervelend) en mijn vriend ziet juist de gevaren niet wat soms nog wat discussies met zich mee brengt.. Hij is sterker als mij en heeft geen angst (ook niet goed) maar komt dus een stuk zekerder over waardoor ze iniedergeval nog IETS resprect heeft voor hem op stal.. Ik doe haar voorbenen wel en dat gaat ook goed nu maar ik vertrouw die vliegende achterbeentjes voor geen meter en dat voelt zij fijnloos aan dus begint ze al te draaien voordat ik eventueel bij haar achterste ben.. Mijn vriend roept "STAAN" en pakt gewoon haar achterbeen zo van kom op.. Dan moet je haar been van de grond af tillen want echt optrekken doet ze niet, en dan houd hij het been al zo kort en laag mogelijk vast maar dan NOG geeft ze zo een zwaai achteruit.. Dit gebeurde een half jaar geleden 1x in de week, nu bijna elke keer als we het doen.. De enige optie is nog in de binnenbak uitkrabben dat ze kan zwaaien wat ze wil als het gebeurt en wij tenminste weg kunnen komen.. En morgen de hoefsmid maar even vragen als hij een gedragsdeskundige op trapgebied weet of wat we er aan kunnen doen.. Zucht...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:01

Als jouw merrie zo'n last heeft van haar hengstigheid, zou ik haar daar iets voor gaan geven. Het is voor jou vervelend dat zij dan zo lastig is, maar voor haar zelf ook. En er zijn middelen voor te krijgen, dus misschien eens informeren bij de DA of paardendrogist o.i.d.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:38

Jullie trekken haar hoef dus van de grond, wat ze in eerste instantie al niet wou! Dan zou ik ook gaan trappen :+ Klinkt een beetje flauw zo, maar dat is dus wel de reden dat ze trapt.

Dus voortaan zélf die voeten op laten tillen!
Ze moet ze echt zelf optillen, en niet omdat je haar uit balans duwt.

Knijp ritmisch en met opbouwende druk op het spronggewricht, dit kan best even duren maar als je het goed doet zou ze uiteindelijk haar voet zelf op moeten tillen. Even vasthouden en meteen weer terug geven. (Als ze hem rustig stilhoudt, juist als ze druk gaat doen vasthouden en als ze dan 2 sec ontspant geef je de hoef terug.
Ga je door naar een voorbeen (ook deze moet ze zelf optillen) weer terug naar het achterbeen etc.

Het daadwerkelijke hoef uitkrabben moet je dan even uitstellen, eerst maar eens gewoon die hoeven vast kunnen houden.

Maar als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een instructeur die grondwerkles geeft, daar heb je het allermeeste aan. Deze dingen zijn allemaal gevolg van één oorzaak, pak die oorzaak dus aan, het leiderschap.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 23:09

Sassol schreef:
Knijp ritmisch en met opbouwende druk op het spronggewricht, dit kan best even duren maar als je het goed doet zou ze uiteindelijk haar voet zelf op moeten tillen. Even vasthouden en meteen weer terug geven. (Als ze hem rustig stilhoudt, juist als ze druk gaat doen vasthouden en als ze dan 2 sec ontspant geef je de hoef terug..

Als ik dat doe op dit moment geeft ze hem wel heel snel aan (trapt direct) als ik langzaam vanaf haar billen mijn hand naar beneden laat glijden tilt ze hem wel op in ruststand als ware dan kan ik haar been voorzichtig iets verder van de grond pakken, niet ver maar wel zodat ik haar hoeven kan uitkrabben.. Vanaf dat we haar hebben zijn we hier al mee bezig, toen ze net haar voet iets begon op te tillen en wij heel trots op haar waren moest ze naar de kliniek voor een OCD operatie aan haar linker sprongewricht niet dat ze daar last van had of kreupel liep maar wou geen enkel risico lopen, de dag hiervoor hebben ze haar nog bekapt.. We waren best ver gekomen in die weken met het optillen (volgens ons) maar ze hebben haar daar wel na een aantal pogingen moeten verdoven voor het bekappen op de kliniek..

Na de operatie stond ze nog een paar dagen in het verband, hier mocht gewoon aankomen op alle plekken en ze liep ook totaal niet kreupel of wat dan ook maar met het verband eraf halen op die vrijdag avond hebben we ook al een trap sessie meegemaakt.. Het doorknippen was totaal geen probleem maar het verband zat goed vastgemaakt met tape en dat geluid kon ze TOTAAL niet tegen.. Er was nog iemand op stal die wel meer van die problemen had meegemaakt die zij dat we haar voorbeen omhoog moesten houden zodat ze haar achterbeen liet staan, tegen mijn geweten in hebben we dat nog geprobeerd maar ook geen succes.. Daarna heb ik haar steeds gerust gesteld waardoor mijn vriend stukje bij beetje het verband eraf haalde.. 3 kwartier later het verband er bijna af alleen het laatste stukje tape zat aan haar haartjes geplakt en dat vond ze heel vervelend en we mochten er ook niet meer aankomen dat liet ze duidelijk merken door te trappen als je eraan kwam.. De pensionhouder kwam de stal binnen (een ras echte "boer") en greep dus ook direct de praam (helemaal niet mijn ding) maar we waren al een uur verder en het was er nog niet af (ook vervelend voor haar).. Toen stond ze dus wel stil en konden we het verband er zo afpakken het zat ook niet vast het plakte gewoon..

Mischien ben ik toen TE "voorzichtig" geweest en weet ze dat nu gewoon, het is een hele slimme dame en vergeet niets.. Na de complete boxrust zijn we weer begonnen met stappen opbouwen tot een uur lang, hierna elke keer beentjes afspuiten wat ze opzich niet erg vind maar ze blijft ook niet rustig staan.. Hierna ging het weer een poosje goed met uitkrabben van de achterbenen, af en toe een zwaai met aangeven maar daar bleef het bij.. Zo ineens begon ze eigenlijk met slaan, er is niets verandert aan de situatie of wat dan ook.. Als het nou een shetlander was wist ik er ook wel raad mee maar een paard van 1.78 vind ik toch wel een beetje anders ;)

Wel moet ik even vertellen, vandaag is de hoefsmid geweest en ze heeft zich vrij goed gedragen :)
(Mischien is ze zelf ook wel geschrokken van gisteren :o)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:02

Wat zou je met een Shetlander anders doen dan?

Ik weet dat medisch alles is uitgesloten. Toch kan ik voorstellen dat ze door de operatie (op tafel dus), daarna lang boxrust enz. ergens wat blokkades opgelopen heeft.
Je verhaal lijkt verder een beetje op het verhaal van een ander paard dat ik ken, een ruintje. Die bleek uiteindelijk toch echt rugproblemen te hebben, maar dat kwam pas naar voren op een echo.

Lastig in ieder geval. Veel succes en ik hoop dat je iemand kan vinden die verder helpen kan.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:26

Een schetlander heeft toch kleinere beentjes als een paard van 1.76.. Ben wel vaker door een shet getrapt waar je een tijdje last van houd maar denk als ik zon trap van mijn paard zal krijgen dat er wel wat meer aan de hand zal zijn :P

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:39

Heeft ze niet iets van mok /rasp/mijt op haar been dat ze daar last van heeft en als reaktie even naar achteren trapt?
Een paardje bij ons op stal heeft last van mok (heeft ook lange sokken) en ze trapt gericht naar achteren als je aan dat been zit.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 23:19

Nee hier heeft ze absoluut geen last van, ze heeft ook geen lange sokken, kwpn he..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:15

Ik zie heel vaak "in stal" staan. Daar gaat het mis denk ik. Ik ga met DOOR mee, laat de stal HAAR veilige plekje zijn zonder allemaal poespas. De wasplaats die even groot is als een stal moet je ook niet bezig gaan. En los in de binnenbak lijkt mij ook niet handig. Hebben jullie echt geen poetsplek ergens?? Dat vind ik wel echt een dik min-punt :o Ook niet buiten? Ik heb precies zo'n merrie, daar moet ik echt niet mee gaan mutsen in haar stal. Kan ik niet zomaar leuk met halster haar stal binnen lopen, dan overdonder ik haar en krijg ik een boos gezicht en een kont toegedraaid. Ik zeg altijd 'kom', loop naar de staldeur en komt zij met haar hoofd naar mij toe (ik wacht op haar) en dan is het oke. Al moet de staleigenaar dat nog steeds met snoep doen ;) BUITEN stal is het absoluut geen probleem. En als ze tussen twee touwen staat kan ze ook niet snel gaan pletten en dergelijke. Vroeger haalde ik mijn merrie voor elk wissewasje uit stal, borstel erover, hoeven uitkrabben was not done. Inmiddels kan ik zulke dingen wel doen (niet met een heel blij paard ;)), maar grotere dingen als opzadelen en alles moet ik echt niet proberen. En logisch, het is HAAR plekje.

Consequent zijn, grondwerk doen bij ons wonderen. En nog steeds, elke dag weer, probeerd mijn merrie nog wat dingen uit om mij te testen of ze mij toch niet even voorbij kan gaan in het leiderschap. Tja, merries...

Creeer een veilige plek, een vaste plek waar je met haar aan het werk gaat, en niet wat ook haar veilige haven is! Dat lijkt mij de eerste stap. Op die plek buiten stal kan je dan gaan werken aan haar gehoorzaamheid, vertrouwen. Bij het begin beginnen wat betreft de hoeven, blijkbaar is ze ergens bang van/ vind ze het niet leuk/ doet het pijn. Met rust, consequent zijn en geduld moet dat uiteindelijk beter gaan als het niet een lichamelijke reden heeft.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 01:05

Het gaat nu al iets beter met de hoeven uitkrabben, vanavond in de binnenbak na het longeren rustig de borstel er eerst overgehaalt wat ze opzich geen probleem vond.. Daarna eerst linksvoor die ze zelf optilde en ook netjes in de lucht hield, linker achterbeen dreigde ze mee door hem in de lucht te doen toen heb ik hem voorzichtig gepakt en ging dit ook vrij goed al haalde ze wel een x vlug uit toen ik bijna klaar was.. Rechts voor wou ze niet optillen dus eerst een rondje gestapt en ik kon zien dat ze toch wat zenuwachtig werd.. Toen voorzichtig weer gevraagd en ze tilde hem twijfelachtig op maar het ging wel goed.. Rechts achter, ja dat was een ander verhaal toen had ze het echt wel een beetje gehad ze sloeg al van zich af voordat ik met mijn hand bij haar sprongewricht in de buurt kwam.. Vorige week deed ze dit met haar linker achterbeen.. Dus verder ook niet meer geklierd lekker warm op stal gezet.. Volgende x gaan we voor alle 4! :D